Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:14

Klopt inderdaad :) door het stoten komt er lucht tussen de cellen en krijg je witte verkleuringen (en vooral als je dunne nagels hebt)

Anoniem

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:15

Hoe komt het dat je soms de hik hebt? Had zolang de hik vandaag :')

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:16

Believe schreef:

Heb je verkeerd geademt, je at te snel of dronk te snel. :P

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:17

Wat grappig! Dan stoot ik mijn nagels dus onbewust heel veel... Heb altijd van die vlekjes, op bijna alle nagels. Ik vind het verder totaal niet vervelend, maar vraag me wel altijd af waar ze toch vandaan komen. Bedankt voor het antwoord! +:)+

Ik heb trouwens best wel sterke nagels, dus dan zijn ze niet echt dun toch? Of kun je dunne sterke nagels hebben? :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:18

Paisano schreef:
Wat grappig! Dan stoot ik mijn nagels dus onbewust heel veel... Heb altijd van die vlekjes, op bijna alle nagels. Ik vind het verder totaal niet vervelend, maar vraag me wel altijd af waar ze toch vandaan komen. Bedankt voor het antwoord! +:)+

Ik heb trouwens best wel sterke nagels, dus dan zijn ze niet echt dun toch? Of kun je dunne sterke nagels hebben? :P

Het komt vaker voor bij dunnere nagels, kan prima dat je dunne, maar sterkte nagels hebt :j of gewoon te vaak stoot :')

Gelukkig is het voor jou een teken van onhandigheid en niet van je baarvermogen :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:19

Jij krijgt die witte plekjes bij je nagels als je te weinig kalk binnen krijgt, tenminste, dat leer ik met bio :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:20

vuurneon schreef:
Paisano schreef:

Het komt vaker voor bij dunnere nagels, kan prima dat je dunne, maar sterkte nagels hebt :j of gewoon te vaak stoot :')

Gelukkig is het voor jou een teken van onhandigheid en niet van je baarvermogen :D

Hahaha ja inderdaad _O- Ach ik ben ook best wel een kluns af en toe :=

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:20

Believe schreef:

Ik heb dit even van wikipedia gehaald:

Citaat:
Onderzoekers van de Universiteit van Calgary stellen voor dat de hik een evolutionair overblijfsel is van onze vroegere amfibie-ademhaling; amfibieën als kikkers slikken lucht en water via een simpele motorreflex vergelijkbaar met onze hik. Bovendien blijken de zenuwbanen die de hik mogelijk maken al in de vroeg-embriotische fase aanwezig te zijn, al voor de zenuwbanen die de normale ademhaling reguleren. De hik is dan een antecedent van de ingewikkelde longademhaling. Bij foetussen is de hik een normaal verschijnsel, en komt voor vanaf de 8e week van de zwangerschap. Naarmate de longen van de baby rijpen, neemt het hikken af. Te vroeg geboren baby's hikken relatief meer, tot zo'n 2,5% van de tijd, doordat hun longen bij de geboorte minder ontwikkeld zijn dan die van een voldragen pasgeborene. Twee belangrijke zenuwen die bij de hik zijn betrokken, zijn de nervus vagus en nervus phrenicus. Een aantal behandelmethodes is erop gericht de irritatie van deze zenuwen te onderbreken.

De hik kan ook worden beschouwd als een myoclonus van het middenrif en de tussenribspieren, gevolgd door sluiting van de glottis (stemapparaat).

Kortdurende hik

Duurt meestal maar een paar minuten. Uitlokkende factoren:
Sterke vulling van de maag (koolzuurhoudende drank of te snel eten)
Plotselinge temperatuursverandering
Roken
Onrust
Alcohol
Lachstuipen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:22

SuzanH schreef:
Jij krijgt die witte plekjes bij je nagels als je te weinig kalk binnen krijgt, tenminste, dat leer ik met bio :)

Dan werk jij met hele hele hele oude leerstof :') want het is allang een fabel :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:00

vuurneon schreef:
SuzanH schreef:

Dan werk jij met hele hele hele oude leerstof :') want het is allang een fabel :)

dat witte is als het goed is je nieuwe nagel toch? :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:14

Citaat:
Ketaki schreef:

dat witte is als het goed is je nieuwe nagel toch? :)

Volgens mij bedoel je nu iets anders. Ik bedoel die vlekjes die opeens op willkeurige plekken op je nagels verschijnen :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:19

Een vriend van ons heeft de inburgeringscursus gedaan en kreeg de vraag hoe de bordjes heten die de boodschappen scheiden. Dus die je tussen de boodschappen van je voorganger en je eigen boodschappen doet. Wij hadden allemaal geen idee. Ik noem het in ieder geval altijd dat ding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:21

DewiRox schreef:
Een vriend van ons heeft de inburgeringscursus gedaan en kreeg de vraag hoe de bordjes heten die de boodschappen scheiden. Dus die je tussen de boodschappen van je voorganger en je eigen boodschappen doet. Wij hadden allemaal geen idee. Ik noem het in ieder geval altijd dat ding

Het beurtbalkje! :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:21

Hahaha ja dat klinkt ook zo lekker fout _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:22

Inderdaad beurtbalkje of scheidingsplankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:23

Grappig, dat van die witte vlekjes had ik het laatst ook over. :P Ik drink heel veel melk en ik heb ze ook, dus dat kalkverhaal geloofde ik al niet. Ik stoot blijkbaar heel vaak dezelfde nagels, sommige hebben er heel veel. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:23

Ja, ze hebben vast gedacht 'wij kiezen de meest dubieuze naam' :')
Meneer, mag ik een beurtbalkje van u? <<)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:26

Ik heb op iedere wijsvinger 1 wit vlekje. Maar vroeger zat ik helemaal onder, zo 3/4 per nagel (en dan alle nagels).

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:36

vuurneon schreef:
DewiRox schreef:

Het beurtbalkje! :D

Weinig mensen die dat woord kennen. Zie hier hoe dat probleem in een gemiddelde supermarkt wordt opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:41

Ik ben caissière en wist het ook niet (schaam) noem het altijd een balkje.. Beurtbalkje ga ik hier ook niet gebruiken, dat is vragen om opmerkingen..

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:59

Anne_GTI schreef:
maak ik ook even misbruik van de gelegenheid om Madeira wat te vragen; Hoe weet jij waar je bent in de bak als je aan het rijden bent? Moet er dan altijd iemand bij zijn om je niet te laten botsen of hoe los je dat op?

Vertrouwen in je paard hebben (paard botst echt niet zomaar tegen iets aan) + duidelijke regels maken in de bak en gebruik maken van mijn oren. Ik heb bijvoorbeeld bij ons op stal altijd voorrang, maakt niet uit welke hand ik rij. Als het wat drukker is in de bak heb ik soms hulp nodig, want ik raak dan soms mijn oriëntatie een beetje kwijt (ik hoor dan niet zo goed waar ik ben ook) maar dan word ik wel gestuurd door bijvoorbeeld mijn instructrice. :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:03

Madeira_ schreef:
Anne_GTI schreef:
maak ik ook even misbruik van de gelegenheid om Madeira wat te vragen; Hoe weet jij waar je bent in de bak als je aan het rijden bent? Moet er dan altijd iemand bij zijn om je niet te laten botsen of hoe los je dat op?

Vertrouwen in je paard hebben (paard botst echt niet zomaar tegen iets aan) + duidelijke regels maken in de bak en gebruik maken van mijn oren. Ik heb bijvoorbeeld bij ons op stal altijd voorrang, maakt niet uit welke hand ik rij. Als het wat drukker is in de bak heb ik soms hulp nodig, want ik raak dan soms mijn oriëntatie een beetje kwijt (ik hoor dan niet zo goed waar ik ben ook) maar dan word ik wel gestuurd door bijvoorbeeld mijn instructrice. :)

Echt heel gaaf dat je dat kan zeg! Lijkt me heel leuk om eens te kunnen zien hoe dat gaat! :) Ik zou het al eng vinden om met mijn ogen dicht buiten een rondje te moeten lopen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:04

:') En het topic gaat verder..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:01

Een voogd van een kind noemt een voogd. Hoe noemt dat kind dan? Gewoon kind of is er een speciale term voor?

Waarom zijn wij de enige dieren die zo ver ontwikkeld zijn? Heeft dit enkel met taal te maken, of zijn er speciale factoren voor?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:02

TeckTonie schreef:
Een voogd van een kind noemt een voogd. Hoe noemt dat kind dan? Gewoon kind of is er een speciale term voor?

Een pleegkind, of een adoptiekind. Tussen twee haakjes: probeer heten en noemen uit elkaar te houden, dit is Verkavelingsvlaams. :)

Citaat:
Waarom zijn wij de enige dieren die zo ver ontwikkeld zijn? Heeft dit enkel met taal te maken, of zijn er speciale factoren voor?

Evolutie is een kwestie van toeval. Mutaties die bij toeval ontstaan komen een beest in kwestie een enkele keer goed uit, en blijven dan behouden. Het ene beest leert te vliegen en kan zo aan zijn vijanden ontsnappen, het andere beest krijgt een lange snuit en peutert gemakkelijk insecten uit de grond, het derde beest wordt slimmer en kan daarbij zijn vijanden of prooien te slim af zijn. Dat is ons toevallig overkomen.

Taal is geen oorzaak van onze hoge ontwikkeling, maar een gevolg ervan. Onze bijzonder grote hersenen zijn er helemaal op ingesteld: er werken verschillende gebieden voor samen, hersengebieden die andere dieren nauwelijks hebben. Ook is ons instinct er helemaal op ingesteld: een pasgeboren baby begint meteen naar mensentaal te luisteren, en probeert het na een paar maanden na te doen. En dan nog leert een kind pas zonder zijn derde jaar praten. Een geruststellende gedachte: leren praten is verreweg het moeilijkste dat een mens ooit leren; alles wat jij en ik nog moeten leren kan alleen maar gemakkelijker zijn...