Nanda schreef:Isegrim,
Zomaar een paar nieuwsgierige vragen van mijn kant. Heeft Jamie een tv in zijn cel? Mag hij bepaalde tv programmas zien. Kan hij zijn brieven alleen met pen schrijven of mogen ze dat op een computer of misschien wel met een typemachine?
Wat krijgt hij van de buitenwereld/nieuws mee? Hoe ziet het dagelijkse leven eruit?
Geen TV. Een radio, als je daar geld voor hebt (ongeveer 10 dollar, maar velen kunnen dat niet betalen want velen hebben geen steun van buitenaf). Een typemachine, als je daar geld voor hebt (ongeveer 200 dollar). Absoluut geen computer, Jamie heeft nog nooit een computer aangeraakt en ik moet hem uitleggen wat bijvoorbeeld iets als Facebook is. Jamie heeft een typemachine, die hebben ik samen met familie en vrienden voor hem gekocht. Hij krijgt nieuws mee via de radio. Hij is goed op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt.
Zijn dagelijkse leven is 23/7 in een cel van ongeveer 1.70 bij 2.80 (6x9 foot). Een uurtje per dag 'recreëren' in een iets grotere, volledig lege ruimte (alleen). Oogcontact met andere gevangenen is niet mogelijk, de deur van de cel is massief staal (alleen een luikje om dienblaadje met eten doorheen te schuiven). Communicatie met anderen kan alleen door te schreeuwen. Het is er nooit stil en de lampen zijn altijd aan. Elke cel is voorzien van een camera. Alles is van staal, inclusief je bed (matrasje slechts enkele cm dik) en je toilet. De wanden zijn wit.
Manieren voor Jamie om tijd te doden zijn lezen, schrijven en naar de radio luisteren. Vanuit een 'recreatieruimte' speelt hij vaak domino met iemand in de cel recht tegenover de recreatiekooi. Van daaruit is oogcontact mogelijk.