Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:29

Zooist schreef:
Dan past Hij de toekomst gewoon aan. Want Hij is niet alleen alwetend maar ook almachtig!

Ik weet dat het misschien lastig is, maar als hij de toekomst weet, dan weet hij ook dat ie hem gaat veranderen. En dan is het dus geen veranderen meer. Denk daar maar eens goed over na, want het klopt echt niet. Dit komt niet aan op geloven of niet geloven, dit is gewoon onmogelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:32

christel1857 schreef:
Ik weet dat het misschien lastig is, maar als hij de toekomst weet, dan weet hij ook dat ie hem gaat veranderen. En dan is het dus geen veranderen meer.

Eh, deze zin klopt juist niet. Waarom zou je niet op voorhand kunnen weten dat je dingen misschien gaat veranderen? Dat blijft dan toch veranderen? Hoe wil je het anders noemen?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:34

Heino schreef:
christel1857 schreef:
Ik weet dat het misschien lastig is, maar als hij de toekomst weet, dan weet hij ook dat ie hem gaat veranderen. En dan is het dus geen veranderen meer.

Eh, deze zin klopt juist niet. Waarom zou je niet op voorhand kunnen weten dat je dingen misschien gaat veranderen? Dat blijft dan toch veranderen? Hoe wil je het anders noemen?

Het is veranderen, maar het verandert niets aan de toekomst. En in dat opzicht verandert er dus helemaal niks. Veranderen is dan slechts een handeling, maar de uitkomst blijft hetzelfde.

RoodZonnetje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:40

Dan blijft het veranderen vind ik, maar dat terzijde
Misschien verandert hij hem wel als hij dat nodig vindt en weet hij dat ook niet exact vantevoren?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:45

Heino schreef:
Dan blijft het veranderen vind ik, maar dat terzijde
Misschien verandert hij hem wel als hij dat nodig vindt en weet hij dat ook niet exact vantevoren?

Dan is hij dus niet alwetend zoals dat door de christenen wordt omschreven. Het is of het een of het ander, OF hij is almachtig en hij maakt de juiste keuzes, OF hij is Alwetend en hij weet wat er gaat gebeuren. Beide termen zijn in deze context elkaars tegengestelde. Want het een kan niet samen met het ander. Tenzij 1 van de 2 anders (lees: ruimer) wordt geinterpreteerd zoals jij nu doet. Dan is het uiteraard wel mogelijk. Maar strikt gezien kan 1 god niet alwetend en almachtig zijn, sorry.

Veranderen blijft veranderen, daar heb je gelijk in. Maar veranderen hoeft niet per se een verandering teweeg te brengen. En streeft daarmee dus wel zijn doel om te veranderen voorbij. Snap je een beetje? :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:49

Maar hoe kan je überhaupt alwetend zijn over dingen die in de toekomst gaan gebeuren? Als dat zo is zijn we niets meer dan een spelletje Sims van een producer genaamd God. En dat vind ik een eng idee.

Ik snap je wel, je maakt het alleen onnodig ingewikkeld :P

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:31

Heino schreef:
Maar hoe kan je überhaupt alwetend zijn over dingen die in de toekomst gaan gebeuren? Als dat zo is zijn we niets meer dan een spelletje Sims van een producer genaamd God. En dat vind ik een eng idee.

Ik snap je wel, je maakt het alleen onnodig ingewikkeld :P

Ghehe sorry :Y) Ik weet gewoon echt niet hoe ik het beter moet uitleggen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:11

Heino schreef:

Heino, je haalt hier een erg goed punt aan. God heeft ons geschapen met een vrije wil en heeft iedereen kadootjes meegegeven. Deze kadootjes zijn onze talenten. Wanneer wij deze kadootjes niet uitpakken of ze ongebruikt naast ons neer leggen, zullen we er niets mee doen.

God wil echter dat wij onze kwaliteiten zo goed mogelijk benutten en inzetten in deze wereld. God heeft voor iedereen een visie, maar het is aan ons om God's handvaten en aanwijzingen te zien en hiermee verder te gaan.

Al met al, God is niet alwetend, aangezien hij de mens geschapen heeft met een vrije wil. Wij hebben een vrije wil gekregen, omdat zonder vrije wil geen liefde (ofwel een relatie) mogelijk is, terwijl dit in mijn ogen het doel van God is geweest!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:15

Ik probeer me erin te verdiepen maar waar in de Bijbel staat dat God alwetend is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:58

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Dan past Hij de toekomst gewoon aan. Want Hij is niet alleen alwetend maar ook almachtig!

Ik weet dat het misschien lastig is, maar als hij de toekomst weet, dan weet hij ook dat ie hem gaat veranderen. En dan is het dus geen veranderen meer. Denk daar maar eens goed over na, want het klopt echt niet. Dit komt niet aan op geloven of niet geloven, dit is gewoon onmogelijk.

Je kunt het ook zo zien....
Ik weet dat als mijn kind spijbelt : hij na moet komen. Dat is de toekomst die ik weet.
Mijn kind heeft de vrije keus om te spijbelen of om netjes naar school te gaan.
Het is nl. niet zo dat God altijd weet welke keus een mens maakt, hij weet wel de gevolgen van de keuze.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:00

Ik zie het alsof Hij de regisseur is. Net als in een film. Het script is bekend maar er is zeker ruimte voor improvisatie. Het begin en het einde van de "film" is in ieder geval bekend.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:03

Zooist schreef:
Ik probeer me erin te verdiepen maar waar in de Bijbel staat dat God alwetend is?

Ik borduur hier ook verder op jouw antwoord ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:05

Zooist schreef:
Ik zie het alsof Hij de regisseur is. Net als in een film. Het script is bekend maar er is zeker ruimte voor improvisatie. Het begin en het einde van de "film" is in ieder geval bekend.

Waar wacht ie dan op? Waarom niet de dag des oordeels, laten we zeggen: morgen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:06

christel1857 schreef:
Zooist schreef:

Moet je aan Hem vragen! Niet aan mij :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:07

Wie zal het zeggen. Misschien is het wel vannacht. :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:08

Zooist schreef:
christel1857 schreef:

Moet je aan Hem vragen! Niet aan mij :P

Ik heb geen contact met god, jij wel ;) Zou wel eens een interessante vraag zijn. Ik zou een boek moeten schrijven met vragen aan god, en die dan aan iemand geven die met god contact heeft :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:08

Blue_Eyes schreef:
Wie zal het zeggen. Misschien is het wel vannacht. :D

Jij kijkt er naar uit dat er miljarden mensen die niet in Hem geloven naar de hel gaan? Leuk.....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:09

Zeg ik dat? Ik zeg dat het zou kunnen, verder geef ik hier geen enkel waarde-oordeel.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:11

Blue_Eyes schreef:
Zeg ik dat? Ik zeg dat het zou kunnen, verder geef ik hier geen enkel waarde-oordeel.

Nee tis ook een vraag. Kijken jullie uit naar 'judgement day' ?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:18

Wat aanduidingen van Jezus over wanneer:
Mattheus 24:3-14 schreef:
3 Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’ 4 Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden. 6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. 7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: 8 dat alles is het begin van de weeën. 9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Heel Mattheus 24 gaat over dit onderwerp, interessant hoofdstuk als je hier meer over wilt weten.

Dat geldt ook voor Marcus 13, waaruit hier een kleine selectie:
Citaat:
33 Pas op, wees waakzaam, want jullie weten niet wanneer die tijd zal komen. 34 Het is als met een man die op reis ging: hij verliet zijn huis en droeg het beheer over aan zijn dienaren, die elk een eigen taak kregen, en de deurwachter gaf hij opdracht om de wacht te houden. 35 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, ’s avonds, of midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai, of ’s morgens vroeg. 36 Laat hij jullie niet slapend aantreffen wanneer hij plotseling komt. 37 Wat ik tegen jullie zeg, zeg ik tegen iedereen: wees waakzaam!’

En het laatste stuk van Lucas 21:
Citaat:
29 Hij vertelde hun ook een gelijkenis: ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. 30 Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. 31 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is. 32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt. 33 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 34 Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, 35 onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen. 36 Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’

Allemaal dingen die Jezus er zelf over gezegd heeft - en dit is een kleine selectie.

Kijk ik er naar uit? Ik weet het niet. Ik ben er niet bang voor, voor mezelf en mijn kinderen en het lijkt me een geweldig feest, ik kijk er wel naar uit om in de hemel te mogen zijn. Aan de andere kant heb ik hier nog zo veel te doen en zijn er ook mensen van wie ik veel houd, die niet geloven en van wie ik dus niet weet wat er dan mee gaat gebeuren. Dat vind ik wel beangstigend. Tegelijk geloof ik: God is goed en God is liefde. Misschien is zijn plan wel heel anders dan wij denken.

Kleine toevoeging: buiten dat er miljarden mensen zijn die misschien naar de hel zouden gaan (voor zover die bestaat, want dat is bijbels gezien niet helemaal duidelijk), zou de wederkomst ook voor heel veel mensen een grote opluchting zijn. Denk maar eens aan christenen in landen waar je geen christen mag zijn en die de vreselijkste vervolgingen mee moeten maken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:24

Wow, opnieuw een ontzettend mooi stuk!

Je maakt echt veel dingen helder voor me!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:26

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nee tis ook een vraag. Kijken jullie uit naar 'judgement day' ?

Ik moet dan denken aan die film met Tom Hanks en die stomme marmot.

Maar mijn antwoord is ja en nee......

Ja omdat het me zo mooi lijkt en nee omdat ik nog zoveel wil doen en nog een paar mensen mee wil nemen die daar nu nog niet zo open voor staan! ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:31

Ik vroeg me af uit wat voor geloofsachtergrond jij komt, Zooist? (En hoe ik je Boktnaam uit moet spreken, dat ook ;))

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:42

zooi als in zooitje en dan st erachter.

Het staat voor Zoo(hee) is het en Zoohee is mijn eerste zelfgefokte merrie die elite is geworden als driejarige en daar ben ik trots op.

Ik ben als kind gedwongen naar een hervormde kerk geweest, daarna een volle evangelie, daarna death metal en daarna zo zoekend geweest als een aantal hier naar tegenbewijs en op een dag in elkaar geklapt en sinds kort ga ik naar de levende steen in Hoogvliet van SBS6 op zaterdag 10 uur.

Dus met tegenzin wel een basis, met angst weggehold uit de volle evangelie, er volledig tegen af gezet en 100% gekeerd en nu vol fanatiek en enthousiast en een "nieuwe denker"

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:02

De rol van God qua alwetend, determinisme en dat soort zaken is toch ook afhankelijk van welke religieuze stroming je aanhangt? Je hebt toch ook stromingen die God enkel als schepper zien?