Wat aanduidingen van Jezus over wanneer:
Mattheus 24:3-14 schreef:3 Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’ 4 Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden. 6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. 7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: 8 dat alles is het begin van de weeën. 9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
Heel Mattheus 24 gaat over dit onderwerp, interessant hoofdstuk als je hier meer over wilt weten.
Dat geldt ook voor Marcus 13, waaruit hier een kleine selectie:
Citaat:
33 Pas op, wees waakzaam, want jullie weten niet wanneer die tijd zal komen. 34 Het is als met een man die op reis ging: hij verliet zijn huis en droeg het beheer over aan zijn dienaren, die elk een eigen taak kregen, en de deurwachter gaf hij opdracht om de wacht te houden. 35 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, ’s avonds, of midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai, of ’s morgens vroeg. 36 Laat hij jullie niet slapend aantreffen wanneer hij plotseling komt. 37 Wat ik tegen jullie zeg, zeg ik tegen iedereen: wees waakzaam!’
En het laatste stuk van Lucas 21: Citaat:
29 Hij vertelde hun ook een gelijkenis: ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. 30 Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. 31 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is. 32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt. 33 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 34 Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, 35 onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen. 36 Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’
Allemaal dingen die Jezus er zelf over gezegd heeft - en dit is een kleine selectie.
Kijk ik er naar uit? Ik weet het niet. Ik ben er niet bang voor, voor mezelf en mijn kinderen en het lijkt me een geweldig feest, ik kijk er wel naar uit om in de hemel te mogen zijn. Aan de andere kant heb ik hier nog zo veel te doen en zijn er ook mensen van wie ik veel houd, die niet geloven en van wie ik dus niet weet wat er dan mee gaat gebeuren. Dat vind ik wel beangstigend. Tegelijk geloof ik: God is goed en God is liefde. Misschien is zijn plan wel heel anders dan wij denken.
Kleine toevoeging: buiten dat er miljarden mensen zijn die misschien naar de hel zouden gaan (voor zover die bestaat, want dat is bijbels gezien niet helemaal duidelijk), zou de wederkomst ook voor heel veel mensen een grote opluchting zijn. Denk maar eens aan christenen in landen waar je geen christen mag zijn en die de vreselijkste vervolgingen mee moeten maken.