Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:30

Apple schreef:
Rock, je goed voelen omdat je iets doet voor een ander. Dat is heel eerlijk en daar komt het vaak wel op neer. Jezelf beter voelen omdat je iets voor een ander doet. Wat heeft die ander er aan?

Nou ja, het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten: Rock voelt zich goed omdat ze wat doet voor de Amerikaanse samenleving, de gevangene voelt zich goed omdat 'ie post krijgt.

urselin schreef:
Ik wilde niet iemand die ter dood veroordeeld is, ik ben niet zo sterk wat de dood betreft en ik kan dat gewoonweg niet aan.

Verstandig, als je dat van jezelf weet, kun je daar inderdaad beter direct rekening mee houden. Uiteindelijk moet 't natuurlijk niet een megazware belasting voor jou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:32

Tja Apple, dat weet ik ook niet..
Maar ze zijn zelf bereid om overseas te corresponderen, ik neem aan dat ik vanzelf wel ontdek of hij iets aan info uit Nederland heeft.. En of dat bijvoorbeeld zijn prioriteit heeft..
Ik leer graag over / van andere mensen en culturen, wellicht heeft hij dat ook.
Gaandeweg zal ik er wel achterkomen...

En ik zie dat je vraagt, wat heeft de ander er aan?
Niet alle gevangenen hebben vrienden / familie die ze komen bezoeken ( ook niet in Nl. ) en zoals ik al eerder beschreef, de meeste contacten binnen de muren zijn puur functioneel.
Ook gevangenen hebben behoefte om hun gevoelens en kijk op dingen met iemand te delen. Zoiets is menselijk lijkt me, we willen allemaal graag ons verhaal kwijt..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:33

Daarom heb ik ook niet voor een ter dood veroordeelde gekozen.
Het lijtk me moeilijk om naar het eind toe te leven,en te schrijven in de wetenschap dat hij.zij volgend jaar dood is.

Kijk,een inmate die vrijkomt,daar zal je waarschijnlijk ook niks meer van vernemen...
Maar ineens geen brieven meer krijgen om vervolgens op internet te lezen dat hij ter dood is gebracht... nee,daar kan ik niet mee handlen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:33

Hmm ik ben niet zo iemand die loopt op te scheppen dat ie iets goeds heeft gedaan. Wat is goed en wat is slecht?
Wanneer help je iemand? Ligt dat niet geheel in de handen van die andere persoon?

Ik hoop enkel met die inmate te pennen en als het klikt een vriendschap op te bouwen. Niet ter verheerlijking van mezelf, daar ben ik in ieder geval niet het persoon voor :)

SteffiiY

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:34

Inderdaad, hopen dat ik mijn ervaringen kan delen met iemand die zich erin intreseerd.
ik ga er zelf ook niet op vooruit, maar probeer de gevangene te helpen.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:18

Dat zijn weer hele andere motivaties om te schrijven met een gevangenen dan wat ik in het begin van het topic een beetje proefde bij een aantal mensen.

Het woord sensatie is toen gevallen en ik denk niet dat dat echt juiste woord was toen, maar een zekere interesse in de crime was er bij sommigen wel, meer als voor het schrijven met de inmate zelf. En dat is imo de verkeerde reden om te schrijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:44

[HK] Schrijven met een gevangene uit de USA? 18+!!!
Nieuw topic^^

Ik denk dat een zekere sensatiezucht er toch wel blijft, tenslotte pennen we niet met brave en saaie mensen.
Hoewel ik er denk ik niet gelukkig van zou worden als een moordenaar zijn daden met mij ging delen, ik trek me dat veel te veel aan dus zelfs al zou ie alleen iets suggestief's zeggen dan zou ik er al weer hele voorstellingen bij hebben, liever niet dus.
Maar tegelijk, als ik met iemand zou gaan schrijven dan wel met de voorwaarde dat diegene niet vrij snel al vrij komt, die mensen hebben al iets om naar uit te kijken en het zou mij er juist om gaan de mensen met een uitzichloze situatie een hart onder de riem te steken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:01

Het klinkt misschien wat overdreven, maar ik zou het juist reuze intressant vinden om meer te weten over zijn misdaad.
Ook al zal hij het daar niet over hebben, denk ik.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:45

Dat vind ik juist zo interessant Steffiiy...
De daden, het waarom erachter, de sfeer in zo'n gevangenis, hoe is het leven verlopen en hoe tot zo'n daad komen... ik zou alleen schrijven omdat ik het zelf zo interessant vind, niet omdat ik nou zo nodig voor iemand een lichtpuntje wil zijn. Daar ben ik heel eerlijk in en daarom twijfel ik nog steeds omdat ik niet weet of die insteek voldoende is om langere tijd te corresponderen.

Verder zou ik wel degelijk op daad uitkiezen. Ik vind bijvoorbeeld een vader die de verkrachter van dochter op een gegeven moment is tegen gekomen en heeft vermoord wel degelijk de moeite waard om te schrijven, of een vrouw die jaaaren mishandeld is en op een gegeven moment heeft uitgehaald met een mes. Ook zou ik het nog oké vinden met bijvoorbeeld drugskoeriers, drugsdealers, etc te schrijven, maar geen ene haar op mijn hoofd die denkt om te gaan schrijven met verkrachters, (serie)moordenaars, overvallers met geweld etc etc. Dat soort lui verdiend imo totaal geen enkel lichtpuntje en mogen wegrotten in de bajes...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:48

SteffiiY schreef:
Het klinkt misschien wat overdreven, maar ik zou het juist reuze intressant vinden om meer te weten over zijn misdaad.
Ook al zal hij het daar niet over hebben, denk ik.

Daar mogen ze toch niet over schrijven? Stel, je schrijft met een moordenaar (vaak het geval als je op death-row zit), zou jij dan echt willen weten hoe hij iemand vermoord heeft? Denk dat dat wel degelijk sensatiezucht is.

Kanelly schreef:
de meeste contacten binnen de muren zijn puur functioneel.

Dat geldt ook voor de meeste contacten buiten de muren. Wanneer je dergelijke documentaires ziet, blijkt toch wel dat veel gevangenen contacten buiten de muren ook als puur functioneel zien & zo'n penvriend gewoon "gebruiken". Ze kunnen zeer manipulatief te werk gaan.

Verder ben ik nog steeds van mening dat die mensen daar niet voor niets vast zitten (op een enkeling na misschien) & heel wat op hun geweten hebben. Hadden ze zich voor hun gruwelijke daden maar moeten bedenken welke consequenties eraan vast zaten.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar ik kan het werkelijk niet begrijpen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:57

Dat vind ik dus het gevaarlijke hoekje van het schrijven, je voelt toch dat sommige mensen het interessant vinden om meer te weten over de daad van de persoon zelf, en wat er in de deliquent speelde.
Maar het is echter wel verboden/afgeraden voor een reden. Ik raad het echt af om erover te praten, de bibliotheek staat vol met true crime boeken over hoe en wat, analyses van brieven, analyses van voorgeschiedenis en het slachtoffer.
Boek van fourniret staat vol van zijn brieven bv.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:40

Ik ga er ook niet over beginnen hoor, denk niet eens dat hij het mag vertellen.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:35

Dat bedoel ik Katia, als je geinteresseerd bent in crimes en het hoe / waarom bestaan daar genoeg true crime boeken over, daar hoef je niet voor te schrijven met een inmate en is imo dan ook zeker de verkeerde insteek om het te doen, dan is het gewoon sensatiezucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:42

@ Vankje, hoe zou 'mijn' penvriend mij kunnen gebruiken?
Oké, dat manipulatieve dat weet ik, ik ken de trucjes etc. en zal daar ook voor waken ( ik zal niet zeggen dat ik ze meteen doorzie, want sommigen zijn héél gewiekst )
Maar goed, door mijn werk weet ik wel op welke signalen ik moet letten, wat wel en niet te vertellen etc. etc.

En lang niet iedereen is zich van te voren bewust van de consequenties van z'n daden. (zwakbegaafdheid, psychose, autisme, persoonlijkheidsstoornis, drugs, alcohol etc. )

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:52

Hmm. Heb nog even op de site gekeken en er staan een profiel van een vrouw dat me wel aanspreekt. Vind met een iemand schrijven die ter dood veroordeeld is dubbel. Van de ene kant heeft hij/zij een moord gepleegd [90% van de gevallen] en van de andere kant ben ik onwijs bang dat ik mezelf verlies als het werkelijk de dag is dat het gebeurd. Ik ga er nog even goed over nadenken. :)

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:40

ManonR_ schreef:
LDRD schreef:
Nee, het spijt me, maar ik zie hier niks in. Sterker, ik vind het zorgelijk dat zoveel mensen dit wel een goede zaak vinden.
Waarom kom je dan miepen in dit topic? Heb je ergens last van of zo? Maak een topic aan over dat iedereen met een bejaarde moet gaan wandelen. Kan ook heel gezellig zijn!

ze mag dr mening toch geven of niet?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:05

Oamaru schreef:
Hmm. Heb nog even op de site gekeken en er staan een profiel van een vrouw dat me wel aanspreekt. Vind met een iemand schrijven die ter dood veroordeeld is dubbel. Van de ene kant heeft hij/zij een moord gepleegd [90% van de gevallen] en van de andere kant ben ik onwijs bang dat ik mezelf verlies als het werkelijk de dag is dat het gebeurd. Ik ga er nog even goed over nadenken. :)

Denk dat je beter even in het andere topic kan gaan kijken :) Staat héél veel info in de OP :)

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 01:32

Ik ben echt heel blij dat ik dit topic geopend heb, veel gevangen zullen nu dus brieven krijgen en velen zullen hier ook erg gelukkig mee zijn. Het voelt erg goed en ben blij dat het zo veel teweeg bracht bij mensen, en dat het ook veel oplevert!!
Heel, heel erg bedankt iedereen!!!!!!!!!!!!!!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:11

Ik heb een mail gestuurd naar een vrouw die onterecht is veroordeeld.
zoals zij schrijft in haar profiel.

Of het waar is of niet, ik heb haar gemaild :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 03:33

ik zou dit wel willen doen maar ben echt te bang dat ik dan mijn adres moet geven en over dat ze me gaan manipuleren...
Hoe manipuleren ze je dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 04:36

Yellomofoon schreef:
ik zou dit wel willen doen maar ben echt te bang dat ik dan mijn adres moet geven en over dat ze me gaan manipuleren...
Hoe manipuleren ze je dan?

Kijk even in het nieuwe topic (link hierboven ergens), ik wil samen met een paar andere bokkers een postbus gaan huren, scheelt aanzienlijk in de kosten en je hoeft je adres niet te geven. Je mag me ook een pb sturen als je geintresseerd bent.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 06:29

Kanelly schreef:
@ Vankje, hoe zou 'mijn' penvriend mij kunnen gebruiken?
Oké, dat manipulatieve dat weet ik, ik ken de trucjes etc. en zal daar ook voor waken ( ik zal niet zeggen dat ik ze meteen doorzie, want sommigen zijn héél gewiekst )
Maar goed, door mijn werk weet ik wel op welke signalen ik moet letten, wat wel en niet te vertellen etc. etc.

En lang niet iedereen is zich van te voren bewust van de consequenties van z'n daden. (zwakbegaafdheid, psychose, autisme, persoonlijkheidsstoornis, drugs, alcohol etc. )

ik vind dit behoorlijk naief, ik ken de trukjes, vere van deze mensen zijn niet voor niets veroordeeld, zwakzinnige en psychopaten, worden niet ter dood veroordeeld, je moet namelijk weten wat je gedaan hebt daar zijn zelfs in Amerika wetten voor, en kijk uit hoor ze kunnen je wel degelijk gebruiken, ze zijn niet allemaal dom die daar zitten, en zijn iets gemener dan dat jij in je ergste nachtmerrie kan voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:34

Mag je naiëf vinden Cojolly, hoeft niet ;)

In het andere topic had ik het hier ook over met iemand, dat ik toch documantaires heb gezien ( nat. geo , discovery ) dat er wel degelijk mensen met AS I of AS II problematiek op death row zitten.

En ja ik weet ook dat het gros van de inmates volledig toerekeningsvatbaar is en dat ze niet voor het stelen van een mars daar beland zijn.

Maar geef eens een voorbeeld van hoe ze mij zouden kunnen gebruiken? Want ik begrijp je 'bezorgheid' wel hoor, maar ben gewoon benieuwd hoe jij zo'n situatie dan zou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:25

Even een quote gepikt uit het andere topic Cojolly...

katiavl schreef:
Over de doodstraf en mentale achterstand/ psychiatrische ziektes waren we allebei juist. Hoe raar dat ook klinkt

De suprime court heeft gezegd dat iemand met mentaal achterstand, of psychiatrische problemen niet de doodstraf mag krijgen. Maar sinds die beslissing is er nog geen persoon geweest die vrijstelling heeft gekregen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:23

Als je voor sensatie schrijt, kom je van een koude kermnis thuis. Ze mogen niet in detail over hun zaak praten, dan riskeren ze sancties. De post wordt gelezen.
Als je over moorden en moordenaars wilt weten, kun je daar beter boeken over lezen.