Meer mensen die stijldansen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Meer mensen die stijldansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:59

Hoi Sebastiaan, welkom! :)

Een heel verhaal, maar leuk om de persoonlijke ervaringen te horen ;).
Ik hoop voor je dat deze partner een blijvertje is!

Ben je zelf nog naar het NK Standaard geweest?

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:10

Ik hoop zeker dat deze partner een blijver is, maar zal wel behoorlijk aan de bak moeten: zij heeft de paso doble, weense wals en foxtrot al gehad, ik niet. Maar wil ze natuurlijk dolgraag leren en ze wilde zelf al wel een privé sessie doen, gaat het mogelijk wat sneller.
Ook moet ik wel weer overschakelen bij de quickstep, heb oorspronkelijk geleerd links in te starten en bij die andere dansschool was dit ineens rechts (+een iets ander basis figuur). Maar nu weer terug naar links, om de routine er im te houden... :P

Ben zelf uiteindelijk niet meer naar het NK geweest, omdat het best een stukje rijden is en ik niet alleen wilde gaan.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:20

Dat is allemaal wennen ja! Wijzelf hebben ons ook ooit aangewend op een bepaalde manier te beginnen, maar onze trainer heeft dit laatst veranderd, omdat we dan makkelijker de goede houding kunnen aannemen. Wat een omschakeling!

Wij hebben de paso doble en weense wals wel eens behandeld op de dansschool, maar gaan er nu eigenlijk niet op door met de wedstrijdgroep. Eerst de 3 wedstrijddansen voor debutanten maar eens extra aanpakken ;).

Privélessen helpt zóveel vind ik! Echt niet normaal hoeveel meer tijd en aandacht er dan naar één paar gaat!
Ik moest daar echt even aan wennen met mijn eerste privéles, ik vroeg me echt af waarom dat niet in de les kon... Maar ja, dan sta je met 5 paren op de vloer, waar de leraar overal wil en moet helpen...

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:45

Ja het lijkt soms een kleine omschakeling, maar als je de basis gaat veranderen moet je toch wel ineens na gaan denken ipv op de automatisch piloot. Maargoed, dat zal er vast wel weer snel in zitten. Het maakt het natuurlijk wel uitdagend ;)

Privélessen kunnen inderdaad zoveel schelen, je leert in een uur wat je bij reguliere lessen niet eens in een aantal weken zou leren. Gaat het fout, dan wordt je direct gecorrigeerd ipv te blijven klunsen. Gaat het goed en heb je het onder de knie, dan kun je snel verder. Enig nadeel vind ik wel dat er weinig herhaling plaats vind omdat je continu met nieuwe dingen bezig bent. Dit heeft bij mij wel eens gezorgd dat ik het helemaal kwijt was en bijv. thuis het even niet meer wist en allerlei dingen in de woonkamer ging proberen. :P Om het maar zoveel mogelijk actueel in mijn hoofd te houden. Wel vind ik het een groot voordeel dat er veel meer wordt gestuurd op houding. Dit komt in de eerste jaren (reguliere les) wel eens tussendoor, maar het gaat voornamelijk om de passen. Althans dat is de ervaring die ik heb bij mijn 1e dansschool.

Succes in ieder geval!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:12

welkom terug sebastiaan :D
hele verhaal zeg ,fijn dat je een danspartner weer hebt

mijn ervaring is dat elke dansschool wel zo beetje zijn eigen lessysteem heeft
in de jaren 90 hebben we de quikstep ook op 2 verschillende manieren gehad,"vierkante basis ,social " en de "zigzag,de wedstrijdvariant" maar het "startbeen" was altijd gelijk erin

weense wals is hier standaar vanaf les 1 in pakket in duitsland ,weense wals dansen we elke week op de clubgroep
daarintegen paso doble niet in pakket hier ,we hebben hem vroeger wel gehad en laast een opfriscurcusje maar hoe minder je hem danst des te meer vergeten we -O-

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:22

Thanks! :)

tina schreef:
mijn ervaring is dat elke dansschool wel zo beetje zijn eigen lessysteem heeft
in de jaren 90 hebben we de quikstep ook op 2 verschillende manieren gehad,"vierkante basis ,social " en de "zigzag,de wedstrijdvariant" maar het "startbeen" was altijd gelijk erin

De 2 varianten van de quickstep even "plat" omschreven voor de man(weet niet de juiste namen hiervan):
    • Links voor
    • Rechts voor
    • Links opzij
    • Rechts opzij
    • Rechts voor
    • Links opzij
    • Rechts opzij
    • Links opzij

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:21

zo ken ik ze ook :)

de eerste variant is de social dans (gewoon voor feestjes ,loop loop zij sluit idee ) wat ze meest de foxtrot noemen in de volksmond (niet verwarren met een slow-foxtrot)

de 2e is de quikstep ,de wedstrijdvariant

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:24

Weer wat geleerd :D
Dan lijkt het me verstandig te sturen op de wedstrijdvariant, aangezien we uiteindelijk ook wedstrijden willen gaan doen. Zo staat ie in het officiële handboek. Heeft iemand die toevallig tot zijn beschikking uberhaupt?

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:30

in principe is het dezelfde dans ,alleen de basis is wat anders gedanst ,als je er heel handig in bent kan je ze beiden varieren als je ergens aan dansen bent,mijn man en ik noemen dat" schakelen" ,zo schakelen we tussen deze 2 basisen en zo weer over naar een discofox (wat loop ,loop ,tap is ) met een paar wikkelfiguren en dan dansen we weer verder :') en dat alles in 1 lied

ben je met de wedstrijdsport bezig ,dan hou je de onderste alleen maar aan
(doen wij zondags ook heel netjes :') )
@ jouw reactie was wat eerder dan ik kon plaatsen ,maar inderdaad nmr 2 aanhouden

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:38

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:41

Ja ik snap hem :)
Alleen dan snap ik nog steeds niet waar het verschil in "startbeen" vandaan komt. Jij geeft aan dat je die niet hebt.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:49

ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet weet of ik daarmee wel goed zit?
figuur 1 is inderdaad rechts voor mij maar begin ik nu met 2 ook met rechts of met links?
(in de quikstep denk ik nooit ergens over na,dat is onze beste dans ,mijn man begint en ik volg (alleen op parket volg ik ) )

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:50

Ik zou bijna zeggen dat je bij 2 met links begint. Anders kom je in de knoop met je eigen benen. (Zou je met rechts beginnen, dan wil je linkerbeen voorbij je rechterbeen gaan bij de 2e pas)
Maar als het zo zonder denken gaat, dan is het echt een 2e natuur geworden :D. Heb ik nog even voor te gaan ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:55

Wij beginnen altijd op de eerste manier. Maar zoals die oudere mensen het doen, dansen wij geen quickstep hoor, mag ik hopen :')

Het startbeen ligt aan de tel. Als jij op 4 begint, begint de man met links.
Begin je op tel 1, begint de man met rechts.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:08

de verklaring van leonie zal het wel zijn :)

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:48

Nou begin ik even verward te raken :P Misschien een hele stomme vraag:
Je hebt sociaal (Man start links) & wedstrijd (man start rechts) en dit is weer gekoppeld aan de tel waarin je start? Even snel getekend (let niet op de exacte richting, maar het idee dus alleen ;) ):
Afbeelding

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:50

Volgens mij heeft het helemaal niets te maken met wedstrijddansen of niet. Want in principe dans je precies hetzelfde, of je nou met links begint of niet. Het enige wat verschilt is de tel waarop je start. Als jij op tel 4 begint met links, zet je op tel 1 een stap met rechts. Je komt verder precies hetzelfde uit.
Zie het meer als een soort opstart op 'snelheid' te maken. Als begin zeg maar.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:51

Ehm dan heb ik wel wat anders geleerd:
Links starten: 2x voor; 2x opzij
Rechts starten: 1x voor; 3x opzij.

En dat ook na het opstarten hoor ;)
Dus dans je uiteindelijk niet hetzelfde. Doortellen lukt me nog wel O:)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:52

*Gaat het even uittesten :')

edit: Hmm.. nu maak je me helemaal aan het twijfelen, na die twee keer opzij ga je als heer toch schuin naar achteren?
Laatst bijgewerkt door LeonieL op 16-05-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:54

Haha, dat is ook een manier. ;)
Krijg nou echt zo'n dom gevoel 8)7 , maar volgens mij is er ergens een miscommunicatie óf we doen werkelijk wat anders natuurlijk.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:01

Afbeelding
Even de volgorde iets aangepast. Maar opzij gaan en dan nog naar achter stappen??
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar het anders omschrijven :')

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:03

O ik bedoelde met de getallen de volgorde van de passen, niet de tel waarin deze plaats vind. Dat bedoel jij denk?
Heb helemaal niet aan die interpretatie gedacht, toevallig klopt het voor de rechterkant :P

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:05

Oh, verwarring :+
Nog even een keer getest, en het is precies hetzelfde volgens mij.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:06

Oke, dus we zijn het over de variaties eens (links & rechts in het plaatje). Maar inhoudelijk verschillen die wel iets van figuur, eens :P?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:24

Het is niet hetzelfde, wij hebben het ook anders aan moeten leren toen we verder kwamen.
In de 'sociale variant' verplaats je minder opzij en deze 'voelt' makkelijker als je begint. Loop loop zij sluit. Heel simpel dus, en een variant van de Slow Foxtrot. (vandaar dat dit ook Foxtrot genoemd wordt)
In de wedstrijdvariant wil je veel meer moven en dans je dus: loop zij sluit zij. Hierdoor 'voelt' deze wat moeilijker. Door de twee passen opzij kun je meer zijwaarts moven, waardoor je sneller een ronde kunt maken. Op de wedstrijd wil je opvallen: snelheid maken. Dat gebeurt bij de wedstrijd variant.

In de sociale variant: Loop loop zij sluit. Dit kan alleen in de goede dansrichting, als de heer met links begint, anders zou je ergens óf moeten kruisen óf in de knoop raken.
In de wedstrijdvariant: Loop zij sluit zij. Dat kan op zijn beurt alleen als de heer met rechts begint, omdat anders hetzelfde probleem ontstaat.
Qua tellen weet ik het zo even niet meer, volgens mij is de laatste 'zij' van de wedstrijddans vergelijkbaar met de eerste looppas van de sociale dans, dus lijkt het me logisch als er een verschil in begintel zou zijn.