Sammie"]
[quote="DePennyBitch"]
Vrijheid van mening is allesomvattend, vind ik. Als jij de behoefte hebt om bepaalde dingen te verkondigen, dan moet je dat doen. Ongeacht of je daarmee mensen al dan niet bewust kwetst. DAT is namelijk die vrijheid.
[/quote]Is dat niet in strijd met een zekere andere grondwet??
[/quote]
Artikel 6 en 7 als ik me niet vergis.
[quote="Lovely schreef:Uit de toespraak van Cohen (voor de gemeenteraad) heb ik deze uitspraak gepikt, het sluit erg aan bij wat ik al eerder wilde zeggen:
(..)Tegelijkertijd moeten we ons met zijn allen nadrukkelijker afvragen wanneer de vrijheden in onze Grondwet in onvrijheden omslaan, bijvoorbeeld wanneer de vrijheid van meningsuiting omslaat in de vrijheid om te beledigen. Is dat wat we in onze samenleving willen? Remco Campert zei het vanochtend in zijn column in De Volkskrant zo: “de vrijheid van meningsuiting, dat is toch iets anders dan de vrijheid om mensen tot in hun ziel pijn te doen”. Maar ook als dat gebeurt, dan is dat geen enkel excuus voor zo’n laffe moord als waarvan wij getuige zijn geweest.
Laten we de moord op Theo Van Gogh gebruiken om deze fundamentele discussies aan te gaan. Laten we haat en angst proberen om te buigen in vertrouwen.
(..)
Amen

Stel je eens voor dat iemand het allerheiligste wat je hebt (of dat nu je geloof, je kind, je vent, je paard, je land is...) beledigt, echt zwaar door het slijk haalt. Hoe gekwetst voel je je dan? Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik begrijp de emotie wel van waaruit dit gebeurd is. Let wel: De emotie, niet de daad.