Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:28

Sammie"]
[quote="DePennyBitch"]
Vrijheid van mening is allesomvattend, vind ik. Als jij de behoefte hebt om bepaalde dingen te verkondigen, dan moet je dat doen. Ongeacht of je daarmee mensen al dan niet bewust kwetst. DAT is namelijk die vrijheid.
[/quote]Is dat niet in strijd met een zekere andere grondwet??
[/quote]

Artikel 6 en 7 als ik me niet vergis.

[quote="Lovely schreef:
Uit de toespraak van Cohen (voor de gemeenteraad) heb ik deze uitspraak gepikt, het sluit erg aan bij wat ik al eerder wilde zeggen:

(..)Tegelijkertijd moeten we ons met zijn allen nadrukkelijker afvragen wanneer de vrijheden in onze Grondwet in onvrijheden omslaan, bijvoorbeeld wanneer de vrijheid van meningsuiting omslaat in de vrijheid om te beledigen. Is dat wat we in onze samenleving willen? Remco Campert zei het vanochtend in zijn column in De Volkskrant zo: “de vrijheid van meningsuiting, dat is toch iets anders dan de vrijheid om mensen tot in hun ziel pijn te doen”. Maar ook als dat gebeurt, dan is dat geen enkel excuus voor zo’n laffe moord als waarvan wij getuige zijn geweest.

Laten we de moord op Theo Van Gogh gebruiken om deze fundamentele discussies aan te gaan. Laten we haat en angst proberen om te buigen in vertrouwen.
(..)

Amen
Stel je eens voor dat iemand het allerheiligste wat je hebt (of dat nu je geloof, je kind, je vent, je paard, je land is...) beledigt, echt zwaar door het slijk haalt. Hoe gekwetst voel je je dan? Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik begrijp de emotie wel van waaruit dit gebeurd is. Let wel: De emotie, niet de daad.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:33

Justy schreef:
Amen
Stel je eens voor dat iemand het allerheiligste wat je hebt (of dat nu je geloof, je kind, je vent, je paard, je land is...) beledigt, echt zwaar door het slijk haalt. Hoe gekwetst voel je je dan? Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik begrijp de emotie wel van waaruit dit gebeurd is. Let wel: De emotie, niet de daad.

kijk, en daar zit de essentie. Deze persoon (maar ook een Folkert vd G, Murat) en vele anderen hebben niet de 'zelfbeheersing' (om het zo maar even te noemen) om die emotie in goede banen te leiden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:34

O......... nou ik voel me zwaar beledigd als ik in een moskee als h0er wordt uitgemaakt.......... of een vroegere instrukteur van mij als Lager dan een Hond wordt bestempeld......

en als ik daarom een immam vermoord, degene die dit gezegd heeft....... dan begrijp jij mij wel???????

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:36

gijsenkim schreef:
O......... nou ik voel me zwaar beledigd als ik in een moskee als h0er wordt uitgemaakt.......... of een vroegere instrukteur van mij als Lager dan een Hond wordt bestempeld......

en als ik daarom een immam vermoord, degene die dit gezegd heeft....... dan begrijp jij mij wel???????

Ik zeg niet dat ik begrijp dat jij een Imam vermoord Knipoog Noch dat ik begrijp dat M.B. Theo van Gogh vermoord heeft. Ik zeg alleen dat ik snap dat iemand van kwetsende opmerkingen van de kook kan raken, niets meer en niets minder. Zoals ik schreef: Ik begrijp de emotie, NIET de daad.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:40

En dan, we begrijpen de emotie en verder...maakt dat het minder erg, is het daardoor Theo zijn eigen schuld, hij had moeten weten dat hij zulke emoties opriep en daar rekening mee moeten houden?

Is niet persoonlijk bedoelt, Justy, maar gewoon een algemene vraag.

Emoties zijn geen excuus om iemand te vermoorden Scheve mond Dus eigenlijk heb je er niets aan als je ze begrijpt, het maakt zo'n daad niet minder erg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:44

Lielle"]
[quote="Justy schreef:
Amen

kijk, en daar zit de essentie. Deze persoon (maar ook een Folkert vd G, Murat) en vele anderen hebben niet de 'zelfbeheersing' (om het zo maar even te noemen) om die emotie in goede banen te leiden.
[/quote]

Ann, nee dus. Je mag van een volwassen persoon verwachten dat hij die emoties kan controleren, en het feit dat hij dat niet kan, dat kun je hem IMO verwijten.

m86ike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:46

Ja dat is zo! NEderland moet niet nog meer regels, maar veel betere regels. Er moeten gevangenissen komen en niet met een tv, pc en internet bedoel ik dan!!! En mensen terug sturen die crimineel zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:51

Ze willen nu mensen die zulke vergrijpen maken of iets wat erop lijkt het nederlandse paspoort afnemen.. Denk dat dat wel een goede zaak is om eerlijk te zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:51

m86ike"]
En mensen terug sturen die crimineel zijn.
[/quote]En dan komen we bij de al eerder gestelde vraag: Waar stuur jij Jan Janssen heen als hij gestolen heeft?

[quote="youngster schreef:
Ze willen nu mensen die zulke vergrijpen maken of iets wat erop lijkt het nederlandse paspoort afnemen.. Denk dat dat wel een goede zaak is om eerlijk te zijn.

ok, maar wat bereik je daar mee? Ze zijn dan toch alsnog een crimineel en hebben alsnog een andere nationaliteit cq statenloos.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:54

Ann schreef:
En dan, we begrijpen de emotie en verder...maakt dat het minder erg, is het daardoor Theo zijn eigen schuld, hij had moeten weten dat hij zulke emoties opriep en daar rekening mee moeten houden?

Is niet persoonlijk bedoelt, Justy, maar gewoon een algemene vraag.

Emoties zijn geen excuus om iemand te vermoorden Scheve mond Dus eigenlijk heb je er niets aan als je ze begrijpt, het maakt zo'n daad niet minder erg.

Natuurlijk maakt dat de daad niet minder erg. Het is niet Theo zijn eigen schuld dat hij vermoord is, maar om nu te zeggen dat dit iedereen zou moeten verbazen vind ik naief. Maar dat maakt het niet minder vreselijk, walgelijk, verwerpelijk en verdrietig.

Als we met zijn allen proberen te begrijpen waar het probleem zit dan is de kans groter dat er iets gebeurt wat de situatie verbetert. Als de tendens in Nederland voortaan zo is zoals hij af en toe in dit topic is (en dan heb ik het over de houding tegenover 'buitenlanders' zoals veel mensen die schijnen te hebben) dan wordt er een sfeer van haat gecreëerd waarin geen enkele hoop op verbetering is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:56

Lielle schreef:
Ann, nee dus. Je mag van een volwassen persoon verwachten dat hij die emoties kan controleren, en het feit dat hij dat niet kan, dat kun je hem IMO verwijten.

Absoluut. En dan mag hij daar ook zwaar voor gestraft worden, en niemand hoeft medelijden met hem te hebben. Maar zoals ik in mijn vorige post ook al zei, het zal voor de toekomst beter zijn als we proberen enigszins genuanceerd na te denken over wat er gebeurd is en bovenal waarom. Gewoon maar radicaal mensen veroordelen en opsluiten en er vervolgens niet meer aan denken is gewoon niet meer genoeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:00

In ieder geval zou het versoberen van de gevangenissen een goede start zijn. Mensen zonder de Nederlandse nationaliteit gewoon gelijk terug.

Zowizo moeten we van die fluwelen handschoenen aanpak af, Als je geen nederlands kent, kan je ook geen uitkering aanvragen...... want je kan niet vertellen waarom je daar nou eigenlijk bent. Verruimde openingstijden in de achterstandswijken......... nope. Gewoon even terug naar de basis. Inburgeringscursussen kunnen dan ook gelijk op de fles want je wilt wel inburgeren als je geen andere mogelijkheid hebt.

m86ike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:01

ja maar ieder land zijn eigen criminelen en niet andermans criminelen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:05

Justy........... wie zorgt er voor die sfeer??? Wij??? Wie zorgt er voor dat deze groep mensen niet geaccepteerd worden..... Wij??? In mijn ogen hebben deze mensen dezelfde, zo niet meer, kansen en begeleiding gehad dan de Chinezen, Italianen...... Maar van deze twee groepen hoor je heeeeeel weinig tot helemaal niks...

Waarom moeten wij WEER water bij de wijn doen, waarom moeten wij WEER het begrip opbrengen, waarom moeten wij WEER een pas opzij doen voor een aantal mensen die duidelijk SCHEIT hebben aan jou, mij en de Nederlandse cultuur

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:15

gijsenkim schreef:
Justy........... wie zorgt er voor die sfeer??? Wij??? Wie zorgt er voor dat deze groep mensen niet geaccepteerd worden..... Wij??? In mijn ogen hebben deze mensen dezelfde, zo niet meer, kansen en begeleiding gehad dan de Chinezen, Italianen...... Maar van deze twee groepen hoor je heeeeeel weinig tot helemaal niks...

Waarom moeten wij WEER water bij de wijn doen, waarom moeten wij WEER het begrip opbrengen, waarom moeten wij WEER een pas opzij doen voor een aantal mensen die duidelijk SCHEIT hebben aan jou, mij en de Nederlandse cultuur

Wij zijn mede verantwoordelijk voor die sfeer ja. Niet volledig en waarschijnlijk niet eens voor de helft, maar wel voor een deel. Door alleen maar met haat te reageren creër je een maatschappij waarin er alleen maar meer van dit soort dingen zullen gebeuren. Ik heb het niet over een pas opzij doen, over water bij de wijn, althans niet als we het nog steeds hebben over moordenaars en terroristen. Ik heb het wel over de kop koel houden en in plaats van kwaad met kwaad te bestrijden eens iets constructiefs te bedenken. Die verantwoordelijkheid ligt deels bij de Marokkaanse gemeenschap, deels bij de overheid en deels bij onszelf.

Denk je dat ik me niet ongelooflijk kwaad en machteloos voel over dit soort dingen? Ik kan er ook om janken als ik het nieuws aanzet en er is weer zoiets vreselijks gebeurd. Maar ik weiger om dan maar oogkleppen op te zetten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:17

Maar ik ben juist kwaad op die moordenaar en op alle extremisten.
Jij maakt daar van dat mensen hier kwaad zijn op hele bevolkingsgroepen maar dat is helemaal niet aan de orde!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:17

Echt erg dat dit om deze reden gebeurd is. Waarom nou weer met geweld

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:17

Ik ben benieuwd! :
Bron: De Telegraaf

Onthullingen over moord Van Gogh
AMSTERDAM - De Telegraaf komt morgen met nieuwe spectaculaire onthullingen over de moord op Theo van Gogh. Het team van verslaggevers is vandaag gestuit op ontwikkelingen die amper voor mogelijk worden gehouden.

De vermoorde cineast heeft overigens onlangs zelf al zijn scenario rond het overlijden samengesteld omdat hij vreesde een vliegreis naar Amerika niet te overleven. Van Gogh werd dinsdag op totnutoe voor Nederland unieke wijze van het leven beroofd. Een kogelregen en twee messen maakten een einde aan zijn turbulente leven. De dader droeg op zijn beurt al een testament mee voor het geval hij bij de moordpoging zelf het leven zou laten. Morgen meer in de Telegraaf.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:19

ThePast03, je hebt wel gelijk, maar ik vrees dat niet iedereen zo genuanceerd denkt als jij... Het gaat er inderdaad om dat we kwaad worden op de juiste persoon en als we met zijn allen vervallen in massahysterie dan richten we ons vaak op de verkeerde dingen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:20

ThePast03 schreef:
Bron: De Telegraaf

Onthullingen over moord Van Gogh
AMSTERDAM - De Telegraaf komt morgen met nieuwe
spectaculaire onthullingen
over de moord op Theo van Gogh. Het team van verslaggevers is vandaag gestuit op ontwikkelingen die amper voor mogelijk worden gehouden.

Off topic: Wat een walgelijk Telegraaf-zinnetje Misselijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:20

Justy schreef:
. Die verantwoordelijkheid ligt deels bij de Marokkaanse gemeenschap, deels bij de overheid en deels bij onszelf.

.

DIE wilde ik even lezen Haha! Haha! Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:21

Justy schreef:
[*olduser*], je hebt wel gelijk, maar ik vrees dat niet iedereen zo genuanceerd denkt als jij... Het gaat er inderdaad om dat we kwaad worden op de juiste persoon en als we met zijn allen vervallen in massahysterie dan richten we ons vaak op de verkeerde dingen.

Dat vrees jij, maar vrees is een slechte raadgever Knipoog
Vraag het ze maar eens, de meeste mensen die het hebben over die Moslims of over die kaalgeschoren koppen hebben het toch echt over de extremisten.
Het is alleen zo vermoeiend om het elke keer politiek correct te brengen omdat mensen graag willen lezen/horen dat je het over hele bevolkingsgroepen hebt.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:22

nederland is gewoon te soft, we houden onze grenzen open, maar doen ondertussen nog steeds niks met herrieschoppers, ze worden nog steeds niet uit t land getrapt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:22

'Nederlanderschap kwijt bij ernstig misdrijf'
Bron: ANP / Nieuws.nl

Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken gaat onderzoeken of zij mensen met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap kan ontnemen, wanneer zij zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige geweldsmisdrijven. Het kabinet stemde deze zomer al in met een maatregel om terroristen met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap af te pakken.

Het onafhankelijke Kamerlid Geert Wilders vindt alleen het afpakken van de Nederlandse nationaliteit bij terrorisme niet ver genoeg gaan. Hij vroeg aan de minister om dat ook toe te passen op lieden die ernstige geweldsdelicten hebben begaan. Verdonk zegde hem toe dat ze gaat onderzoeken of dit haalbaar is.

Het is overigens niet mogelijk om iemand met alleen de Nederlandse nationaliteit het paspoort af te pakken, omdat die persoon dan statenloos wordt.

Bespugen portret
Verdonk ging in de Kamer ook in op het incident van het bespuwen van het portret ter nagedachtenis aan Theo van Gogh in Amsterdam. De minister vindt dat dit ''alle grenzen overschrijdt.''

De VVD-bewindsvrouw gaf ook aan dat ze de uitlatingen die een man deed, voor de omstreden El Tawheed-moskee in Amsterdam, wil laten onderzoeken. Kamerlid Wilders wees de minister er op dat daar gisteren een man zei dat Van Gogh een 'aantal klappen op zijn bek had verdiend'.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:24

ThePast03 schreef:
Dat vrees jij, maar vrees is een slechte raadgever Knipoog
Vraag het ze maar eens, de meeste mensen die het hebben over die Moslims of over die kaalgeschoren koppen hebben het toch echt over de extremisten.
Het is alleen zo vermoeiend om het elke keer politiek correct te brengen omdat mensen graag willen lezen/horen dat je het over hele bevolkingsgroepen hebt.

Misschien is het ook wel mijn eigen vreemde brein dat de kriebels krijgt van mensen die roepen "Alle (al dan niet K*t) Marokkanen terug naar Marokko", ook al bedoelen ze daar alleen de 'slechte' mee.... Ik denk namelijk dat woordkeus een wereld van verschil maakt, voor beide partijen.