Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:49

mvdende schreef:
Zuur, €300 per maand minder, zeker. Maar misschien kan je om loonsverhoging vragen? Zodat je op het minimumloon uit komt?

Ik geloof niet dat je weet waar je het over hebt...
Die regeling is juist in het leven geroepen dat als je 75% of meer verdiend dat je daar niet meer voor in aanmerking komt.
En als je mijn eerdere antwoord had gelezen dan had je kunnen lezen dat dit niet bij de aankondiging van het garantiebedrag hebben vermeld.

Dus niets zeggen als je de situatie niet kent.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:56

purny schreef:
mvdende schreef:
Zuur, €300 per maand minder, zeker. Maar misschien kan je om loonsverhoging vragen? Zodat je op het minimumloon uit komt?

Die regeling is juist in het leven geroepen dat als je 75% of meer verdiend dat je daar niet meer voor in aanmerking komt.
En als je mijn eerdere antwoord had gelezen dan had je kunnen lezen dat dit niet bij de aankondiging van het garantiebedrag hebben vermeld.

Wat ik vooral vreemd vind is dat ze dat destijds er niet duidelijk bij vermeld hebben. Voorlichting van de overheid schiet heel vaak te kort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:03

xRivaldo schreef:
mysa schreef:

Dat driedelig kostuum kan van de kringloop komen.

Maar een BMW verkoop je toch als je diep in de schulden zit?

Ik ken ze: tientallen duizenden euro's schuld en toch met de nieuwste (en beste) iPhone lopen. Gloed nieuwe auto, maar financial lease. Op papier gescheiden wonen zodat er maximaal toeslagen wordt ontvangen. Simpelweg wel een normaal inkomen (3500 bruto) maar niet met geld om kunnen gaan. Zodra het salaris binnen is, wordt er boven de stand geleefd. Dan wordt er dure merkkleding gekocht, etc. Rekeningen worden echter niet betaald.

De buitenkant reflecteert niet de werkelijke financiële situatie dan. Goed, beetje off topic, maar wilde even reageren. Ik snapte die situaties ook nooit. :+

Dat ook inderdaad.. maar er zitten helaas ook zat uitkeringstrekkers tussen die op papier niks hebben, maar thuis rollen in het zwart geld.. Dat vind ik nog heel wat erger dan de mensen die simpelweg niet met geld om kunnen gaan.
Ik ken er meerdere helaas. "De overheid kan me wat" en "ik heb hier recht op" en "de asielzoekers krijgen alles kado", want om de een of andere reden is het altijd de schuld van asielzoekers := en als een ander iets voor niks krijgt dan mag je dat zelf ook pakken natuurlijk ^)

Dat je een auto nodig hebt, snap ik, en als je een prima (duurdere) auto hebt dan ga je die niet ineens verkopen zodra je in de problemen komt. Maar dat zijn niet echt de figuren die mijn kennis bedoelde ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:05

Loretta schreef:
purny schreef:

Wat ik vooral vreemd vind is dat ze dat destijds er niet duidelijk bij vermeld hebben. Voorlichting van de overheid schiet heel vaak te kort.

Het is weldegelijk gewoon bekend gemaakt!

Misschien niet in de brief die Purny gekregen heeft, maar op de website van het UWV heeft het al die tijd wél gestaan.

Stukje zelf opzoeken en uitzoeken wat voor je eigen situatie geld en niet uitsluitend vertrouwen op de informatie van één brief.

Ik snap dat als je nooit de nieuwe regelgeving hebt doorgelezen en alleen maar de informatie van 1 brief hebt, dat het nu rauw op je dak valt.

Maar dit is echt echt al in 2021 bekend gemaakt..

En het is een hele verbetering ten opzichte van hoe deze regeling was. Één er was geen garantiebedrag en 2 je verloor je recht op wajong na één jaar zelfstandig 75% van het minimumloon verdienen. Dat is nu 5 jaar mét dat garantiebedrag.

Het garantiebedrag is in principe levenslang, dat klopt, mits je niet zelfstandig 5 jaar lang méér dan 75% van het minimumloon verdient, of langer dan 12 maanden zonder werk komt te zitten.

Had Purny 74% van het minimumloon verdient, of bijvoorbeeld loondispensatie of extra begeleiding of aanpassing van de werkomgeving nodig gehad, dan had ze haar wajong en garantiebedrag gewoon gehouden.

Ze verliest nu dat garantiebedrag omdat de hele wajong stopgezet gaat worden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-07-25 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:10

Ik ga niet meer met jou in discussie. Gezien jouw relatie met het uwv weet je ook wel dat ze dingen niet melden.
Fijne dag nog :evaw:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:10

Loretta schreef:
purny schreef:

Vooral bij zo'n kwetsbare groep inderdaad.

Mvdende, ik herhaal nog maar eens; hoe vaak schreeuw jij niet van de daken hoe oneerlijk iets is en dat jij op alles recht hebt en vooral op een hele ondankbare manier. Jij bent echt niet de persoon om purny de les te gaan lezen nu. Vooral niet over dankbaar zijn. Jij wordt altijd enorm boos over alles en nog wat en mensen mogen tegen jou nooit zeggen dat je wat dankbaarder moet zijn, maar vervolgens vind jij het wel terecht dat jij dit nu zegt? Een beetje compassie maar ook zelfinzicht zou je netjes staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:11

Ik heb respect voor Purny, dat zij ondanks haar recht op een Wajong-uitkering, zo haar best doet om te werken en mee te draaien in de maatschappij.
Ik hoop dat jij nog eens kunt doorgroeien bij je werkgever, zodat je de aanvulling vanuit het UWV niet zult missen.

MvdE,
Misschien moet je zelf eens een krantenwijk gaan lopen, je wandelt tenslotte ook met je hond. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:13

Electra63 schreef:
Ik heb respect voor Purny, dat zij ondanks haar recht op een Wajong-uitkering, zo haar best doet om te werken en mee te draaien in de maatschappij.
Ik hoop dat jij nog eens kunt doorgroeien bij je werkgever, zodat je de aanvulling vanuit het UWV niet zult missen.

MvdE,
Misschien moet je zelf eens een krantenwijk gaan lopen, je wandelt tenslotte ook met je hond. :+

Gaat niet...rare berekeningen bij het uwv zorgen ervoor dat ik mét krantenwijk minder overhoudt dan zonder....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:15

mvdende schreef:
Electra63 schreef:

MvdE,

Gaat niet...rare berekeningen bij het uwv zorgen ervoor dat ik mét krantenwijk minder overhoudt dan zonder....

Dan neem je er twee!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:18

mvdende schreef:
Electra63 schreef:

MvdE,

Tja, maar zo zijn de regels.... dat geldt immers ook voor Purny.
Als je in staat bent om een krantenwijk te lopen, dan 1 in de morgen en 1 in de avond.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:23

Electra63 schreef:
mvdende schreef:

Tja, maar zo zijn de regels.... dat geldt immers ook voor Purny.
Als je in staat bent om een krantenwijk te lopen, dan 1 in de morgen en 1 in de avond.

Ik "werk" 2 dagen per week op een zorgboerderij.

Alle betaalde werkopties zijn al lang doorgesproken met arbeidsdeskundige enz. Gaat niet lukken.... zelfs 2 krantenwijken niet...je moet een bepaalde drempel aan inkomsten hebben voordat je er iets aan over houdt/ er niet op achteruit gaat. En die drempel is gewoon niet te halen met krantenwijken maar uitsluitend met een "normale" betaalde baan en dát lukt dus niet....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:47

mvdende schreef:
Electra63 schreef:

MvdE,

En die rare berekeningen hebben er ook voor gezorgd dat ik nu in dit schuitje zit. Had het UWV vanaf het begin af aan gezien en berekend dat ik meer dan 75% van het WML verdiende dan hadden ze me niet in deze situatie hoeven te brengen. En dat hebben ze.
En dat reken ik het UWV aan.
Niet alleen op financieel vlak zit ik in onzekerheid maar ook op het gebied van het werk.
Want kan ik niet meer uren werken bij mijn huidige baan dan moet ik op zoek naar een andere baan voor meer uren. Dus weg bij een werkgever waar ik me veilig voel.

En je l*lt zoals gewoonlijk weer je eigen straatje schoon. Als het maar in het voordeel van jou gaat he...

En Electra, dank je voor het compliment. Doet me goed. Ik hoop idd dat ik door kan groeien in het bedrijf waar ik nu werk.

Maar goed, verder met het huidige onderwerp. De inflatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:50

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:32

Echt bizar hoe duur sommige producten zijn geworden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:52

Wat mij opviel is dat sommige koffie soorten gewoon niet meer te krijgen zijn, met name de oploskoffie.

Vroegah kocht ik pakjes Nescafe Latte Macchiato & Amaretto voor 1,75 per pakje bij de kruidvat, als je het al kan krijgen dan kosten ze nu 3,60 tot 3,75 per pakje.

Ik probeer er niet te veel op te letten want dat verandert toch niets en ik word er ook niet gelukkiger van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:29

Telpeva schreef:
Wat mij opviel is dat sommige koffie soorten gewoon niet meer te krijgen zijn, met name de oploskoffie.

Vroegah kocht ik pakjes Nescafe Latte Macchiato & Amaretto voor 1,75 per pakje bij de kruidvat, als je het al kan krijgen dan kosten ze nu 3,60 tot 3,75 per pakje.

Ik probeer er niet te veel op te letten want dat verandert toch niets en ik word er ook niet gelukkiger van.

Dat is al zeker een jaar.
Ik neem altijd oploskoffie mee op vakantie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:36

Ik geloof je meteen :) mijn moeder drinkt het en met een goede aanbieding gingen we het altijd groot inslaan, haar voorraad is nu op misschien dat het daarom nu pas opvalt.
Mijn eigen koffie is van 2,99 naar 3,99 gegaan en in ieder geval verkrijgbaar, dat is nog te overzien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 05:46

De boerderijwinkel hier die o.a. rundvlees van eigen dieren verkoopt is inmiddels goedkoper dan de doorsnee supermarkt. Nu kochten we daar toch al, maar nu ben je niet eens duurder maar zelfs goedkoper uit. Bizar gewoon.

De supermarkt koffie is inmiddels zo duur, dat wij vaker dan voorheen de koffie dan maar bestellen bij Blanchedael, drinken we een kopje minder, maar wel echt goeie koffie waar de koffieboeren een eerlijke prijs voor krijgen.
En ja die is dan nog wel duurder, maar eerdat je de aandeelhouders van grote bedrijven verder spekt...dat gaat me echt steeds meer tegenstaan :')
We zijn toch al drastisch geminderd met de koffie, vanwege keto eten naar 1 a 2 kopjes per dag (ipv de cappucino).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 06:21

Ik lust zelf geen koffie gelukkig :)) Mijn vriend heeft lange tijd oplos cappuchino gedronken, ik kocht dan een kilo voor €5,50 bij de Makro. En nu drinkt ie alleen nog DE aroma rood. In het begin betaalde ik zo'n 5 euro per 500 gram, laatst met een actie heb ik nog wat ingekocht voor 7 euro per pak :=

Vlees eten we niet, dat scheelt, en de vleesvervangers voor zo ver we die eten haal ik altijd met 70% korting bij de AH. Dat scheelt flink := En ik heb de vriezer er aardig vol mee zitten inmiddels haha.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 06:48

Wij drinken al jaren een behoorlijk dure koffie, die we per kg bonen inslaan en vaak meerdere zakken per keer. We hebben een jaar of 10-15 geleden eens een espressokoffie test gedaan via een plaatselijke koffiewinkel en daar kwam deze met stip bij allebei als lekkerste uit.
Ik drink dagelijks 1 kop koffie (cappucino) gemaakt van deze bonen, mijn man een stuk of 3-4 kopjes espresso.
Douwe Egberts vinden we allebei niet lekker, voorheen de filtermaling van Perla (AH huismerk) was wel ok, maar de koffie die we nu drinken is zoveel lekkerder, dat we daar het extra geld wel voor over hadden.

En ja, die is in 15 jaar tijd ook duurder geworden, maar die is voornamelijk duurder geworden in de eerste jaren dat we die zijn gaan drinken. Zelfs dusdanig veel duurder toen, dat onze plaatselijke koffie winkel die uit het assortiment heeft gehaald, want die vond die koffie te duur worden, die verkocht niet goed meer.
Maar door groot in te slaan tijdens een aanbieding van bijvoorbeeld de Makro of online viel het altijd nog wel enigszins mee voor ons en bleven we bij dit merk, want die had echt met stip bij ons beiden gewonnen.

Wat ik opvallend vind, is dat deze koffie de laatste inflatiestijging eigenlijk helemaal niet is meegestegen met de koffie in de supermarkt.
Sterker nog, onze koffie is nauwelijks gestegen de afgelopen 1,5-2 jaar, terwijl in de supermarkt de koffie zo'n beetje door het dak is gegaan.

Als ik destijds een kg Douwe Egberts vergeleek met onze koffie, konden we geloof ik wel 3-4 koppen koffie DE zetten tegen 1 van ons.
Maar als ik de prijs van 1 kg DE bonen bij AH (bij Jumbo tijdelijk niet leverbaar) nu vergelijk met onze koffie, kun je nog maar 1,2 kopje DE drinken tegen 1 kopje van ons.

En als ik onze koffie vergelijk met allerlei espressobonen uit de supermarkt dan is die van ons absoluut goedkoper.

En ik besef me dat het een luxe product is, zoals wij onze koffie drinken en ik prijs mezelf gelukkig dat we dat kunnen betalen.
Voor mij geldt echt: liever geen koffie dan smerige koffie.
Op mijn werk krijg ik op veel plekken koffie aangeboden waarbij ik maar bij een enkele nog ja zeg, omdat ik weet dat op die plekken waar ik of om thee of om een glas koud water vraag, ik de koffie niet te hachelen vind.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:20

Koffie is fiks duurder geworden, waar ik eerder mijn bonen kocht voor 12 euro de kilo is het nu 20 euro (exclusief BTW en beide zijn aanbiedingen).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:46

karuna schreef:
https://www.ad.nl/economie/boodschappen ... ~a71e1b29/

En alweer zijn de boodschappen best flink in prijs gestegen. -O-

Purny heb jij al wat antwoorden gekregen op je vragen?

Ik heb er verder niets meer mee gedaan, hoewel het UWV fout zit zullen zij er niets mee doen.
Wel gedacht om een officiële klacht neer te leggen.

Verder ben ik op mijn werk bezig met meer uren en heb ook mijn adviseur van het UWV ingeschakeld nu.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:00

Sansevieria schreef:
De boerderijwinkel hier die o.a. rundvlees van eigen dieren verkoopt is inmiddels goedkoper dan de doorsnee supermarkt. Nu kochten we daar toch al, maar nu ben je niet eens duurder maar zelfs goedkoper uit. Bizar gewoon.

De supermarkt koffie is inmiddels zo duur, dat wij vaker dan voorheen de koffie dan maar bestellen bij Blanchedael, drinken we een kopje minder, maar wel echt goeie koffie waar de koffieboeren een eerlijke prijs voor krijgen.
En ja die is dan nog wel duurder, maar eerdat je de aandeelhouders van grote bedrijven verder spekt...dat gaat me echt steeds meer tegenstaan :')
We zijn toch al drastisch geminderd met de koffie, vanwege keto eten naar 1 a 2 kopjes per dag (ipv de cappucino).

Blanche Dael is inderdaad een mooi bedrijf. Ik koop er ook al sinds jaar en dag mijn thee grotendeels, want die is ook erg fijne kwaliteit. Ze hebben ook erg lekkere koffie ja!

Ik drink zelf veel senseo en die pads zijn ook niet perse goedkoop - ik drink dan het Senseo merk zelf - maar gelukkig wel weer goedkoper als de dolce gusto was. Ik koop het via Kaffeekapseln voor maanden vooruit in, dat scheelt wel echt enorm tov de gewone prijzen.

Maar veel dingen zijn idd zo enorm duur geworden ja, we merken het ook echt wel :j Ik ben dan wel nog steeds blij dat we bv bij AH premium hebben, zodat we standaard de bio producten wat goedkoper hebben bv. Maar zag het idd ook met de melk;

Campina 4 pak van 4Liter, bij AH 7,79 en hun eigen merk Bio was 1,19 per L. Dat scheelt nogal :') En wetende dat de boeren in verhouding maar heel weinig overhouden vind ik dan wel pijnlijk, als je die prijzen dan ziet van oa Campina.

De boerderijwinkels zijn bij ons in de regio niet perse goedkoper, niet met alles qua vlees en groenten e.d. Maar ik koop er wel graag omdat het gewoon mooie kwaliteit is en je direct de ondernemers lokaal ondersteund. Maar de laatste maanden ben ik weer minder geweest moet ik bekennen, en weer wat meer naar Lidl oa ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:12

Kwa rundvlees koop ik zoveel als kan ook direct bij de boer. Dat is een fractie duurder maar veel betere kwaliteit en gegarandeerd zonder rare toevoegingen. Wat me bij supermarkt en slagervlees nekt. Peperduur en zoveel zooi die ze erin duwen die ik niet mag hebben. :n

Koffie koop ik in frankrijk (supermarkt of de bakker die heerlijke biologische arabica verkoopt) of duitsland en incidenteel in luxemburg. Ik drink niet veel koffie maar heb graag wel goede milde smakelijke koffie. Helaas is gv fan van senseo koffie. Maar die pads koop ik in luxemburg of frankrijk in zakken van 100 stuks. Dan ben ik hooguit 6 euro kwijt voor in ieder geval iets beter dan heet bitter water met een koffie geur :')

Purny hopelijk kan het werk en die adviseur je in ieder geval goed adviseren wat betreft je inkomen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:32

@Cursebreaker, inderdaad, de thee van daar is ook heerlijk :D Bestel ik regelmatig mee.
Tenminste voor thuis, de dagen dat ik op kantoor werk helaas toch maar de supermarkt-thee.

Kwaliteit en lokaal steunen vond ik altijd al belangrijk, maar in deze tijden nog meer.
Wat Karuna ook zegt, je weet wat je eet.

Maar als je ziet wat een kilo rundergehakt moet kosten in de supermarkt, bizar gewoon, en dan alle toevoegingen...brrr.
Sinds wij onze voeding drastisch omgegooid hebben maak ik alles zelf, ook geen groente meer uit pot of blik, ze gooien overal suiker en andere toevoegingen bij.

Gedroogde peulvruchten bijv. zijn veel gezonder.
Gedroogde bio kruiden online van puur en fit, als je de kiloprijs ziet, dat is eenderde van wat de potjes in de supermarkt kosten, en dan heb je niet eens biologisch :=