Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:49

mvdende schreef:
Zuur, €300 per maand minder, zeker. Maar misschien kan je om loonsverhoging vragen? Zodat je op het minimumloon uit komt?

Ik geloof niet dat je weet waar je het over hebt...
Die regeling is juist in het leven geroepen dat als je 75% of meer verdiend dat je daar niet meer voor in aanmerking komt.
En als je mijn eerdere antwoord had gelezen dan had je kunnen lezen dat dit niet bij de aankondiging van het garantiebedrag hebben vermeld.

Dus niets zeggen als je de situatie niet kent.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:56

purny schreef:
mvdende schreef:
Zuur, €300 per maand minder, zeker. Maar misschien kan je om loonsverhoging vragen? Zodat je op het minimumloon uit komt?

Die regeling is juist in het leven geroepen dat als je 75% of meer verdiend dat je daar niet meer voor in aanmerking komt.
En als je mijn eerdere antwoord had gelezen dan had je kunnen lezen dat dit niet bij de aankondiging van het garantiebedrag hebben vermeld.

Wat ik vooral vreemd vind is dat ze dat destijds er niet duidelijk bij vermeld hebben. Voorlichting van de overheid schiet heel vaak te kort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:03

xRivaldo schreef:
mysa schreef:

Dat driedelig kostuum kan van de kringloop komen.

Maar een BMW verkoop je toch als je diep in de schulden zit?

Ik ken ze: tientallen duizenden euro's schuld en toch met de nieuwste (en beste) iPhone lopen. Gloed nieuwe auto, maar financial lease. Op papier gescheiden wonen zodat er maximaal toeslagen wordt ontvangen. Simpelweg wel een normaal inkomen (3500 bruto) maar niet met geld om kunnen gaan. Zodra het salaris binnen is, wordt er boven de stand geleefd. Dan wordt er dure merkkleding gekocht, etc. Rekeningen worden echter niet betaald.

De buitenkant reflecteert niet de werkelijke financiële situatie dan. Goed, beetje off topic, maar wilde even reageren. Ik snapte die situaties ook nooit. :+

Dat ook inderdaad.. maar er zitten helaas ook zat uitkeringstrekkers tussen die op papier niks hebben, maar thuis rollen in het zwart geld.. Dat vind ik nog heel wat erger dan de mensen die simpelweg niet met geld om kunnen gaan.
Ik ken er meerdere helaas. "De overheid kan me wat" en "ik heb hier recht op" en "de asielzoekers krijgen alles kado", want om de een of andere reden is het altijd de schuld van asielzoekers := en als een ander iets voor niks krijgt dan mag je dat zelf ook pakken natuurlijk ^)

Dat je een auto nodig hebt, snap ik, en als je een prima (duurdere) auto hebt dan ga je die niet ineens verkopen zodra je in de problemen komt. Maar dat zijn niet echt de figuren die mijn kennis bedoelde ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:05

Loretta schreef:
purny schreef:

Wat ik vooral vreemd vind is dat ze dat destijds er niet duidelijk bij vermeld hebben. Voorlichting van de overheid schiet heel vaak te kort.

Het is weldegelijk gewoon bekend gemaakt!

Misschien niet in de brief die Purny gekregen heeft, maar op de website van het UWV heeft het al die tijd wél gestaan.

Stukje zelf opzoeken en uitzoeken wat voor je eigen situatie geld en niet uitsluitend vertrouwen op de informatie van één brief.

Ik snap dat als je nooit de nieuwe regelgeving hebt doorgelezen en alleen maar de informatie van 1 brief hebt, dat het nu rauw op je dak valt.

Maar dit is echt echt al in 2021 bekend gemaakt..

En het is een hele verbetering ten opzichte van hoe deze regeling was. Één er was geen garantiebedrag en 2 je verloor je recht op wajong na één jaar zelfstandig 75% van het minimumloon verdienen. Dat is nu 5 jaar mét dat garantiebedrag.

Het garantiebedrag is in principe levenslang, dat klopt, mits je niet zelfstandig 5 jaar lang méér dan 75% van het minimumloon verdient, of langer dan 12 maanden zonder werk komt te zitten.

Had Purny 74% van het minimumloon verdient, of bijvoorbeeld loondispensatie of extra begeleiding of aanpassing van de werkomgeving nodig gehad, dan had ze haar wajong en garantiebedrag gewoon gehouden.

Ze verliest nu dat garantiebedrag omdat de hele wajong stopgezet gaat worden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-07-25 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:10

Ik ga niet meer met jou in discussie. Gezien jouw relatie met het uwv weet je ook wel dat ze dingen niet melden.
Fijne dag nog :evaw:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:10

Loretta schreef:
purny schreef:

Vooral bij zo'n kwetsbare groep inderdaad.

Mvdende, ik herhaal nog maar eens; hoe vaak schreeuw jij niet van de daken hoe oneerlijk iets is en dat jij op alles recht hebt en vooral op een hele ondankbare manier. Jij bent echt niet de persoon om purny de les te gaan lezen nu. Vooral niet over dankbaar zijn. Jij wordt altijd enorm boos over alles en nog wat en mensen mogen tegen jou nooit zeggen dat je wat dankbaarder moet zijn, maar vervolgens vind jij het wel terecht dat jij dit nu zegt? Een beetje compassie maar ook zelfinzicht zou je netjes staan.

Electra63

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:11

Ik heb respect voor Purny, dat zij ondanks haar recht op een Wajong-uitkering, zo haar best doet om te werken en mee te draaien in de maatschappij.
Ik hoop dat jij nog eens kunt doorgroeien bij je werkgever, zodat je de aanvulling vanuit het UWV niet zult missen.

MvdE,
Misschien moet je zelf eens een krantenwijk gaan lopen, je wandelt tenslotte ook met je hond. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:13

Electra63 schreef:
Ik heb respect voor Purny, dat zij ondanks haar recht op een Wajong-uitkering, zo haar best doet om te werken en mee te draaien in de maatschappij.
Ik hoop dat jij nog eens kunt doorgroeien bij je werkgever, zodat je de aanvulling vanuit het UWV niet zult missen.

MvdE,
Misschien moet je zelf eens een krantenwijk gaan lopen, je wandelt tenslotte ook met je hond. :+

Gaat niet...rare berekeningen bij het uwv zorgen ervoor dat ik mét krantenwijk minder overhoudt dan zonder....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:15

mvdende schreef:
Electra63 schreef:

MvdE,

Gaat niet...rare berekeningen bij het uwv zorgen ervoor dat ik mét krantenwijk minder overhoudt dan zonder....

Dan neem je er twee!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:18

mvdende schreef:
Electra63 schreef:

MvdE,

Tja, maar zo zijn de regels.... dat geldt immers ook voor Purny.
Als je in staat bent om een krantenwijk te lopen, dan 1 in de morgen en 1 in de avond.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:23

Electra63 schreef:
mvdende schreef:

Tja, maar zo zijn de regels.... dat geldt immers ook voor Purny.
Als je in staat bent om een krantenwijk te lopen, dan 1 in de morgen en 1 in de avond.

Ik "werk" 2 dagen per week op een zorgboerderij.

Alle betaalde werkopties zijn al lang doorgesproken met arbeidsdeskundige enz. Gaat niet lukken.... zelfs 2 krantenwijken niet...je moet een bepaalde drempel aan inkomsten hebben voordat je er iets aan over houdt/ er niet op achteruit gaat. En die drempel is gewoon niet te halen met krantenwijken maar uitsluitend met een "normale" betaalde baan en dát lukt dus niet....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:47

mvdende schreef:
Electra63 schreef:

MvdE,

En die rare berekeningen hebben er ook voor gezorgd dat ik nu in dit schuitje zit. Had het UWV vanaf het begin af aan gezien en berekend dat ik meer dan 75% van het WML verdiende dan hadden ze me niet in deze situatie hoeven te brengen. En dat hebben ze.
En dat reken ik het UWV aan.
Niet alleen op financieel vlak zit ik in onzekerheid maar ook op het gebied van het werk.
Want kan ik niet meer uren werken bij mijn huidige baan dan moet ik op zoek naar een andere baan voor meer uren. Dus weg bij een werkgever waar ik me veilig voel.

En je l*lt zoals gewoonlijk weer je eigen straatje schoon. Als het maar in het voordeel van jou gaat he...

En Electra, dank je voor het compliment. Doet me goed. Ik hoop idd dat ik door kan groeien in het bedrijf waar ik nu werk.

Maar goed, verder met het huidige onderwerp. De inflatie.