Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:37

Niobe schreef:
Foaly schreef:
Ik had het ook niet specifiek tegen jou hoor, meer over de 'discussie' in het algemeen (wat imo niet eens een discussie zou moeten zijn, die petitie slaat nergens op). :)

On topic: Ik ben met een haakpatroon bezig voor een sintpoppetje en ik ben in staat het ding door de kamer te smijten. Het. Wil. Gewoon. Niet. _-:(

sMijter hehehe

:')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:38

Het is dat ik hier niet letterlijk een reactie ga typen wat sommige bejaarden mensen zeggen over mensen met een andere huidskleur.... En mijn ouders kunnen er soms ook nog wat van. Is altijd heel erg 'leuk' om te zien wat voor discussies er ontstaan tussen mijn mega woke zusje en mijn ouders. Ik zit er altijd maar bij met mijn mond keurig dicht ik ga mij niet begeven op gevaarlijk gebied :')

Ik beoordeel mensen op hun karakter , niet waarop ze vallen of om wie ze zijn. Maar voor een aantal mensen blijkt dat toch nog heel lastig te zijn in deze tijd.

Ach , vroeger was de kleurentelevisie ook eng , het went vanzelf.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:38

Het is ook onzin, je kunt niet 2 geslachten hebben (jaja hermafrodiet) of niks. Je kunt je ook geen ander geslacht ‘voelen’ zonder zelf eerst allerlei generaliserende/stereotype aannames te hebben over dat andere geslacht.

Mijn Renault Twingo zal zich ook een Ferrari voelen. Ik kan m rood spuiten en een zwart paardje opplakken, het is geen Ferrari en het zal er ook nooit een zijn. Dus ik hoef anderen ook niet lastig te vallen met dat ze het voortaan alleen over mijn ‘Ferrari’ mogen hebben ipv mijn auto of Twingo

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:42

Oh mijn Ford fiesta doet zich altijd wel voor als Ferrari , ik zeg ook altijd stiekem rij ik in een Ferrari :')

Nee all gekkigheid bij elkaar mensen moeten gewoon zelf doen wat goed voelt en zijn wie ze mogen zijn.

Mars

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:48

Zeker, wees wie je bent. Verwacht dan niet van anderen allerlei rare taal spinsels en begin niet allerlei normale woorden te verbieden zoals ‘vrouw’ ‘borstvoeding’ ‘vader/moeder’ etc.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:54

Mars schreef:
Zeker, wees wie je bent. Verwacht dan niet van anderen allerlei rare taal spinsels en begin niet allerlei normale woorden te verbieden zoals ‘vrouw’ ‘borstvoeding’ ‘vader/moeder’ etc.

Ik zie nergens dat er rare woorden verboden zijn om te gebruiken althans niet hier in het topic :o Maar misschien lees ik erover heen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:57

sMijter :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:01

DuoPenotti schreef:
De petitie is echt raar.

Maar zo las ik pas wel een artikel in de krant van een meisje van 4 die nu als jongen door het leven ging.
Ik zal het voor bokt begrippen vast niet goed opgeschreven krijgen.
Maar die ouders gingen daar naar mijn idee te ver in.

Als kind wilde ik ook geen jurkje aan, speelde niet met poppen, zat ook op de crossfiets enz.
En dat was prima, niemand deed daar raar over, ook mijn ouders niet.
ik was gewoon een meisje die jongens dingen deed. (spreek ik over de jaren 70/80 waar die dingen nog als meisje en jongens dingen bestempeld werden)
Als mijn ouders toen al direct mij gezegd hadden dat ik dan een jongen was, zoals in dat artikel dat ik las.
Dan was ik vast in verwarring gekomen.

Ik bedoel, je mag kinderen best laten weten dat ze zich mogen gedragen en kleden zoals ze willen. En hun gevoel goed is zoals het is.
En zeker als ze ouder zijn ook laten weten dat er tegenwoordig opties zijn om het ook te laten veranderen.
Maar een meisje van 4, die nog helemaal aan het ontdekken is dat er verschil is in jongetjes en meisjes helemaal al in de jongens rol drukken. Dat vind ik net zo fout als het afkeuren.
Misschien dat daar de petitie voor bedoeld is. Dat extreme in de andere kant bij nog kleine kinderen die zelf moeten ontdekken wie ze zijn maar ook dan door de ouders zwaar beïnvloed worden.

Als je het met jezelf als cis vrouw zijnde (even vanuit gaand) vergelijkt, is dat dus een foutieve vergelijking omdat je niet trans bent.

De enige transitie die trans kinderen doormaken is gekleed gaan in voor hun comfortabele kleding, het gebruik van een naam die voor hun klopt en voornaamwoorden die voor hun kloppen. That's it. Tegen de puberteit gaan ze dan als ze dat willen puberteitsblokkers slikken en eventueel aan de hormoontherapie. Maar om het even, als een kind zich bedenkt, dan is dat toch ook prima. Mensen denken dat het bij kinderen altijd gelijk in steen gebeiteld staat of dat ze meteen allerlei operaties ondergaan en hormonen in het lijf gepompt krijgen. Dat is echt niet zo. (Niet dat jullie dat denken hè, even generaliserend van wat ik om me heen zie)

Sorry voor diegene die ooit achter mij en mijn caddy hebben gezeten die inderdaad een kilometer nodig had om 100 km/h te gaan rijden :+

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:03

Mars schreef:
Het is ook onzin, je kunt niet 2 geslachten hebben (jaja hermafrodiet) of niks. Je kunt je ook geen ander geslacht ‘voelen’ zonder zelf eerst allerlei generaliserende/stereotype aannames te hebben over dat andere geslacht.

Mijn Renault Twingo zal zich ook een Ferrari voelen. Ik kan m rood spuiten en een zwart paardje opplakken, het is geen Ferrari en het zal er ook nooit een zijn. Dus ik hoef anderen ook niet lastig te vallen met dat ze het voortaan alleen over mijn ‘Ferrari’ mogen hebben ipv mijn auto of Twingo

Maar als auto's wel zouden kunnen identificeren als ferrari's, zouden we zr dan net zo duur kunnen verkopen als een Ferrari of zou de markt zo overvallen worden door het grote aantal Ferrari's dat ze niks meer waard zouden zijn :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:09

God, ik houd van het argument "taalspinsels" alsof taal niet ten alle tijden onderhevig is aan verandering :')

Btw, die "woke" taalveranderingen dat je zogenaamd geen man of vrouw meer mag zitten komt niet uit de non binaire hoek, maar wordt 10/10 keer aangedragen door bejaarden, boomers, Oomens en mars :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:15

denisesilver schreef:
God, ik houd van het argument "taalspinsels" alsof taal niet ten alle tijden onderhevig is aan verandering :')

Btw, die "woke" taalveranderingen dat je zogenaamd geen man of vrouw meer mag zitten komt niet uit de non binaire hoek, maar wordt 10/10 keer aangedragen door bejaarden, boomers, Oomens en mars :+

Ik heb nooit woorden verboden hoor? Allerhande mensen die ineens met hen/hun willen worden aangesproken is niet iets wat ik verzonnen heb.

Of dit soort gekkigheid van de Vogue:
https://www.youtube.com/watch?v=-sYFda2 ... j5XICWlc6M

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:19

Mars schreef:
denisesilver schreef:

Ik heb nooit woorden verboden hoor? Allerhande mensen die ineens met hen/hun willen worden aangesproken is niet iets wat ik verzonnen heb.

Of dit soort gekkigheid van de Vogue:
https://www.youtube.com/watch?v=-sYFda2 ... j5XICWlc6M

Edit (in de hoop dat je nog geen reactie aan het typen bent)
Ik ga geen discussie aan met iemand waarmee ik nooit van mijn leven een common ground ga vinden en die nooit twee seconden langer nadenkt over argumenten die ik aan zou dragen. Daarbij zou een verdere discussie uitdraaien op a) vervuiling van het topic, en b) ik die jouw het bloed onder de nagels vandaan praat. Dat komt niemand ten goede ;)
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 09-12-22 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:20

Jurken besteld voor de feestdagen. Bonprix heeft de online voorraad alweer niet op orde. Één van de jurken komt pas over 3 weken op voorwaarde dat hij dan weer op voorraad is, mogelijk komt hij helemaal niet. Superfijn.
Ik dacht nog wel dat ik met 4 dagen levertijd ruim op tijd was.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:25

Mijn auto heet Shirley Sprinkles, ik aai der ook als ze weer eens niet wil starten oid met de mededeling dat ik echt van haar hou, maar dat ze even moet mee werken. :')

Over dat hele "Woke" gebeuren, daar ga ik niet in mee. Normaal doen is tegenwoordig een uitzondering.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:27

denisesilver schreef:
Okee, en je probleem met hen/hun voornamen is?

Het is raar.
Daarbij ben je man of vrouw, hoe je je voelt is iets persoonlijks en hoef je niet op te dringen aan anderen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:28

@denisesilver wat taal betreft, in heel veel talen worden werkwoorden, adjectieven en de rest van de boel waar ik geen naam van weet in 't Nederlands (blablavoorvoegsels :P ) altijd vervoegd afhankelijk van je geslacht of van geslacht van degene over wie je het hebt. Het is dan ook geen kwestie van "taalspinsels" zoals AFAB of "people who give birth", I'm kinda okay with that, we hebben het over een volledig nieuwe grammatica ontwikkelen. Dat is echt niet iets wat bepaald "onderhevig is aan verandering", en al zeker niet binnen paar generaties.

Ik zou geen flauw idee hebben hoe ik het over een non-binaire persoon in het Pools zou moeten hebben, dat werkt gewoon niet :') En meervoudsvormen voor 1 persoon gebruiken (zoals Engelse they/them) gaat ook niet werken want Poolse meervoudsvormen van werkwoorden zijn ook geslachtsgebonden :+

Voor wie geen verstand heeft van Slavische talen, als je zoiets simpels zegt als "ik ben vandaag naar de stal geweest" (of "wij zijn naar de stal geweest") moet je dan meteen aangeven wat je geslacht is.

Dat is overigens geen ergernis van mij :P het is niet alsof ik nou zo vaak Pools spreek :=
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 09-12-22 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:29

Ik heb tot mijn 18 jaar geweigerd van jurkjes te dragen maar ben toch echt vrouw. Al die dingen zijn imo niet zwart wit maar een (regenboog)spectrum en jij doet jij, maar net als met godsdienst en piemels, hoef je er niet te opdringerig mee te zijn.
Al identificeer je jezelf als een paashaas, doe maar joh, maar laat mij mij zijn.

Ergernis hier: creche belt, hun verwarming is kapot kan t kind naar huis.
Oh jullie sluiten?
Nee we sluiten niet.
Dan kan t kind helaas niet naar huis, ik moet ook gewoon wèrken.
-onbegrip-

Wat is dat aan de maatschappij dat je moet werken alsof je geen kind hebt en ouder zijn alsof je niet werkt?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:39

Ik zal wel te brabants zijn want die, hen, hun en hullie wordt hier door elkaar gebruikt. En hier in de omgeving wordt daarnaast alles en iedereen met hij aangesproken. "Raar" lekker argument.

Ik snap nooit waarom mensen deze discussie altijd naar zichzelf toe trekken "Ik deed x, maar ben toch y" "Doe lekker wat je wilt, maar laat mij mezelf zijn" alsof dat laatste niet is waar de trans gemeenschap al eeuwen lang voor vecht.

Als je je overigens verdiept in non binaire gemeenschappen in landen waar ze inderdaad bij alles benoemen of iets vrouwelijk/mannelijk is dan zou je weten dat dat voor hun wel degelijk een ergernis is.

Niemand dringt iemand iets op, er wordt alleen gevraagd iemands keuzes in voornaamwoorden te respecteren.

Maar ik log lekker uit. De discussie begon lekker positief, jammer dat er in de staak wordt gegaan wanneer de grammatica een beetje moeilijk wordt :evaw:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:09

Lestrange01 schreef:
Ik snap het wel hoor. Er is haast niks over non binairiteit bekend, dus hoe kan je daar dan goede inlichting over geven? Ik denk dat heel veel mensen niet het gevoel hebben dat ze vrouw of man zijn, maar gewoon het gevoel mens zijn. Zeker kinderen zullen hier gevoeliger voor zijn omdat jonge kinderen nog helemaal niet zo'n sterke eigen identiteit hebben ontwikkelt. Basis info geven over wat seksualiteit is, lijkt me meer dan logisch, maar genderidentiteit is het zo vaag als het concept van een "ziel".

Je snapt het wel maar wat wéét je eigenlijk van paarse vrijdag op basisscholen?

Niks. Dus hoezo?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:09

Zebrastreep schreef:
Het is dat ik hier niet letterlijk een reactie ga typen wat sommige bejaarden mensen zeggen over mensen met een andere huidskleur.... En mijn ouders kunnen er soms ook nog wat van. Is altijd heel erg 'leuk' om te zien wat voor discussies er ontstaan tussen mijn mega woke zusje en mijn ouders. Ik zit er altijd maar bij met mijn mond keurig dicht ik ga mij niet begeven op gevaarlijk gebied :')

Ik beoordeel mensen op hun karakter , niet waarop ze vallen of om wie ze zijn. Maar voor een aantal mensen blijkt dat toch nog heel lastig te zijn in deze tijd.

Ach , vroeger was de kleurentelevisie ook eng , het went vanzelf.

Bij mijn moeder was iedereen met een donkere huidskleur Surinaams en dan link worden als ik zei nee zij is Indonesisch of Antilliaans :')
Het is vaak niet eens raar of vernederend bedoeld maar meer onwetendheid of zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:26

denisesilver schreef:
DuoPenotti schreef:
De petitie is echt raar.

Maar zo las ik pas wel een artikel in de krant van een meisje van 4 die nu als jongen door het leven ging.
Ik zal het voor bokt begrippen vast niet goed opgeschreven krijgen.
Maar die ouders gingen daar naar mijn idee te ver in.

Als kind wilde ik ook geen jurkje aan, speelde niet met poppen, zat ook op de crossfiets enz.
En dat was prima, niemand deed daar raar over, ook mijn ouders niet.
ik was gewoon een meisje die jongens dingen deed. (spreek ik over de jaren 70/80 waar die dingen nog als meisje en jongens dingen bestempeld werden)
Als mijn ouders toen al direct mij gezegd hadden dat ik dan een jongen was, zoals in dat artikel dat ik las.
Dan was ik vast in verwarring gekomen.

Ik bedoel, je mag kinderen best laten weten dat ze zich mogen gedragen en kleden zoals ze willen. En hun gevoel goed is zoals het is.
En zeker als ze ouder zijn ook laten weten dat er tegenwoordig opties zijn om het ook te laten veranderen.
Maar een meisje van 4, die nog helemaal aan het ontdekken is dat er verschil is in jongetjes en meisjes helemaal al in de jongens rol drukken. Dat vind ik net zo fout als het afkeuren.
Misschien dat daar de petitie voor bedoeld is. Dat extreme in de andere kant bij nog kleine kinderen die zelf moeten ontdekken wie ze zijn maar ook dan door de ouders zwaar beïnvloed worden.

Als je het met jezelf als cis vrouw zijnde (even vanuit gaand) vergelijkt, is dat dus een foutieve vergelijking omdat je niet trans bent.

De enige transitie die trans kinderen doormaken is gekleed gaan in voor hun comfortabele kleding, het gebruik van een naam die voor hun klopt en voornaamwoorden die voor hun kloppen. That's it. Tegen de puberteit gaan ze dan als ze dat willen puberteitsblokkers slikken en eventueel aan de hormoontherapie. Maar om het even, als een kind zich bedenkt, dan is dat toch ook prima. Mensen denken dat het bij kinderen altijd gelijk in steen gebeiteld staat of dat ze meteen allerlei operaties ondergaan en hormonen in het lijf gepompt krijgen. Dat is echt niet zo. (Niet dat jullie dat denken hè, even generaliserend van wat ik om me heen zie)

Sorry voor diegene die ooit achter mij en mijn caddy hebben gezeten die inderdaad een kilometer nodig had om 100 km/h te gaan rijden :+

Ik geloof dat jij mijn bericht totaal niet hebt begrepen.

Ik heb het niet over operaties oid. Niet over pubers.
Ik heb het over een kind van 4 die helemaal niet zelf mag ontdekken wie hij/zij is.
Omdat het meisje graag met auto's speelt en geen jurkje draagt hebben de ouders dat kind al ingeprent dat het een jongen is. Ipv zelf laten ontdekken.
Net zo fout als zeggen je bent een meisje en that's it.
Die leeftijd leert net dat de ene een plasser heeft en de ander een gaatje. Dat is voor dat moment wel al voldoende.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:32

Een kind van 4 kan zulke heftige genderdysforie hebben dat je als ouders nog zo je best kunt doen voor een neutrale opvoeding maar dat het kind daar niet blij van wordt.

Mijn dochter krijgt alles roze, heeft een miljoen poppen, draagt alleen maar jurkjes, gaat straks op ballet en dat is allemaal maatschappelijk geaccepteerd.

Ik weiger te geloven dat er ouders zijn die hun kleuter dwingen, omdat het een heftig traject is en je wenst je kinderen altijd de makkelijke weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:39

Blijkbaar niet urbanus

Dat kind had dit niet heftig, de ouders hadden denk ik gebrek aan aandacht. Die kregen ze.
Daar leek het veel meer op.

En kinderen de gemakkelijke weg wensen..in de mooie wereld waar ouders zelf geen stoornissen hebben vast wel...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:40

Oké, agree to disagree.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:45

Urbanus schreef:
Lestrange01 schreef:
Ik snap het wel hoor. Er is haast niks over non binairiteit bekend, dus hoe kan je daar dan goede inlichting over geven? Ik denk dat heel veel mensen niet het gevoel hebben dat ze vrouw of man zijn, maar gewoon het gevoel mens zijn. Zeker kinderen zullen hier gevoeliger voor zijn omdat jonge kinderen nog helemaal niet zo'n sterke eigen identiteit hebben ontwikkelt. Basis info geven over wat seksualiteit is, lijkt me meer dan logisch, maar genderidentiteit is het zo vaag als het concept van een "ziel".

Je snapt het wel maar wat wéét je eigenlijk van paarse vrijdag op basisscholen?

Niks. Dus hoezo?

Citaat:
Door heel het land wordt op 9 december Paarse Vrijdag gevierd: De dag waarop scholen laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn, en dat niemand gepest of uitgesloten mag worden om wie die is.

Wat een poedersuiker, hoe durven ze.