Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:58

Doe maar geen longontsteking gaat bij mij dan bronchitis worden. :=

Tel erbij dat ik dan moet oplossen zonder AB.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:03

lenaa_tje schreef:
Ik blijf zo moe worden van griep en Corona vergelijken.

Het is ook een prima vergelijking en daarbij hoognodig relativerend. Het heeft vergelijkbare mortaliteit en met basisresistentie van de meerdrheid van de bevolking is het straks (wereldwijd nog een jaar of twee?) een ´gewone´ seizoensziekte.

@Cer; omdat alles Covid erger is; het is long-longonsteking...

Een lief heeft meer dan 10 jaar terug een heel zware tweezijdige (om verwarring over ´dubbel´ te voorkomen) longonsteking gehad. Op sterven na dood in het ziekenhuis. Is nooit volledig hersteld. Nog steeds kortademig. Maar ja, was geen Covid19 dus is minder ´erg´ ;)

Verder is vergelijken niet zeggen dat het hetzelfde is. Vergelijken is ook het belichten van verschillen.
Maar ja, er is in dit drama ook duidelijk een verschil in vocabulair, een groot verschil in begrip van definities, waarbij de grote meerderheid niet het grootste heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:06

Huertecilla schreef:
Net de locale t-shirt printer gevraagd om mijn Covid certificaat op een shirt af te drukken....

Ik vind dit een geniaal idee :')
Heb je een foto ? :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:07

Nou idd. Alles met COVID wordt imo als veel erger beschouwd.
En die long-COVID is hét voorbeeld.
Er zijn meer dingen die een lange nasleep hebben. Daar hoor je niemand verder over.
Maar omdat nu meer mensen het hebben door COVID is het ineens zowat een op zich staande ziekte. :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:09

Huertecilla schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik blijf zo moe worden van griep en Corona vergelijken.

Het is ook een prima vergelijking en daarbij hoognodig relativerend. Het heeft vergelijkbare mortaliteit en met basisresistentie van de meerdrheid van de bevolking is het straks (wereldwijd nog een jaar of twee?) een ´gewone´ seizoensziekte.

@Cer; omdat alles Covid erger is; het is long-longonsteking...

Een lief heeft meer dan 10 jaar terug een heel zware tweezijdige (om verwarring over ´dubbel´ te voorkomen) longonsteking gehad. Op sterven na dood in het ziekenhuis. Is nooit volledig hersteld. Nog steeds kortademig. Maar ja, was geen Covid19 dus is minder ´erg´ ;)

Verder is vergelijken niet zeggen dat het hetzelfde is. Vergelijken is ook het belichten van verschillen.
Maar ja, er is in dit drama ook duidelijk een verschil in vocabulair, een groot verschil in begrip van definities, waarbij de grote meerderheid niet het grootste heeft.

Tja als dat zo is maar ik heb dus een hekel aan wat jij dus ook beschrijft dus dan maar niet.

Corona mag je vooral vergelijken hoe griep minder erg is en is andersom een zonde dus stop er dan maar gewoon mee :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:10

Needje schreef:
Er zijn meer dingen die een lange nasleep hebben. Daar hoor je niemand verder over.
Maar omdat nu meer mensen het hebben door COVID is het ineens zowat een op zich staande ziekte. :+

Maar hopelijk geeft het nu bekendheid aan ook de andere ziektes, die eerder bijna afgedaan werden als aanstelleritis. Zoals diverse mensen na Pfeiffer niet opknappen en sommige zelfs ernstig vermoeid blijven dat ze niet voltijd de arbeidsmarkt meer op kunnen of zelfs niet. Die krijgen dan de stempel ME/CVS.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:11

DuoPenotti schreef:
Needje schreef:

Maar hopelijk geeft het nu bekendheid aan ook de andere ziektes, die eerder bijna afgedaan werden als aanstelleritis. Zoals diverse mensen na Pfeiffer niet opknappen en sommige zelfs ernstig vermoeid blijven dat ze niet voltijd de arbeidsmarkt meer op kunnen of zelfs niet. Die krijgen dan de stempel ME/CVS.

En dat hoop ik maar ik geloof niet dat, dat gaat gebeuren. En zolang er mensen zijn die misbruik maken van de situatie en dat gebeurd met Corona net zo goed verandert er ook weinig aan begrip in de situatie.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 03-08-21 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:12

nee ben er ook bang voor eerlijk gezegd...maar zou mooi zijn dat dat een positief ding is wat aan corona over zou blijven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:13

Denk dat zoiets ijdele hoop is eerlijk gezegd. Die andere ziektes zijn onzichtbaar, treffen lang niet zoveel mensen, halen geen media-aandacht en brengen omzeggens niks op voor de zorg- en farmaceutische industrie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:21

lenaa_tje schreef:
Tja als dat zo is maar ik heb dus een hekel aan wat jij dus ook beschrijft dus dan maar niet.

Ik heb deze zin een paar keer gelezen maar ik kom er niet uit :+

Citaat:
En zolang er mensen zijn die misbruik maken van de situatie en dat gebeurd met Corona net zo goed
Dat is nu ook inderdaad wat duidelijk wordt...

Overigens, ik las even terug iets over placebo effecten van medicijnen... (ik denk dat dat werkt, maar goed, dat ben ik). Het omgekeerde is natuurlijk ook goed mogelijk, denk ik.

En wat ik nog steeds een beetje gek vind met dat lange-covid verhaal is dat er hier en daar aangeven wordt dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar restklachten en dat die wellicht ook ergens anders vandaan kunnen komen. Maar daar wordt zo makkelijk overheen gestapt.. net alsof het goed is dat het drama is :? Het kan bijv vooral niet van burn out of stress komen (terwijl kortgeleden een enorm sterk stijgend aantal mensen daar last van had...) Apart hoe dat werkt soms..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:28

Cer hij beschrijf een situatie waarin iemand flink ziek is geweest en nooit volledig is herstelt maar het is geen Corona. Dat je dit oploopt is net zo heftig als dat jij met Corona in het ziekenhuis terecht komt. Wat mij betreft hoeven we dus geen ziektes te vergelijken.
Het is fijn als je met hoofdpijn door Corona komt en het is fijn als jij met je griep hetzelfde ervaart.
Maar dan niet stellen dat het zo verschrikkelijk is als je Corona oploopt maar vervolgens niet zeuren als je griep oploopt.

Mijn telefoonscherm is sinds zondag gebarsten, typen is meer uitdagend dan ik dacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:38

lenaa_tje schreef:
Cer hij beschrijf een situatie waarin iemand flink ziek is geweest en nooit volledig is herstelt maar het is geen Corona. Dat je dit oploopt is net zo heftig als dat jij met Corona in het ziekenhuis terecht komt. Wat mij betreft hoeven we dus geen ziektes te vergelijken.
Het is fijn als je met hoofdpijn door Corona komt en het is fijn als jij met je griep hetzelfde ervaart.
Maar dan niet stellen dat het zo verschrikkelijk is als je Corona oploopt maar vervolgens niet zeuren als je griep oploopt.

Oh zo, ja ik las t anders... voor mij is het meer zo dat het nu lijkt alsof covid de énige ziekte is waar je langdurige restklachten van over kan (!) houden.
Als iemand zegt "ja zeker nog 5 maanden herstellende geweest, Covid is écht héél erg" en iemand anders vraagt "maar dat kan na een zware longonsteking toch ook?" dan zegt die tweede niet dat Covid níet erg is, maar dat we nu niet net moeten doen alsof Covid de enige ziekte met restklachten is. Tenminste, zo bedoel ik het.

Citaat:
Mijn telefoonscherm is sinds zondag gebarsten, typen is meer uitdagend dan ik dacht.
...ah.. balen.. -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:58

Ook dat ben ik met je eens!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:27

Neee Covid is een ziekte die zo nieuw is dat we de restklachten nog niet zo goed kennen. Datwe de soort Longontsteking nog niet helemaal snappen en ... dat er veel meer mensen zijn die het hebben gehad in een korte periode zodat dat samen een beetje een probleem is.

Dat staat toch totaal los van alle andere rotziektes waarbij je restklachten houdt ( altijd moe na kanker, ellende na griep, in mijn geval restklachten na Sarcoidose enzovoort enzovoort) .

Ik hoop en als positief ingesteld mens, verwacht ik dat dat ooit allemaal weer een beetje in balans komt.
Sterker nog , ik dat doordat zoveel mensen covid hebben gehad en er dus zoveel mensen met restklachten zijn , er straks ook meer aandacht is voor andere ziektes met restklachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:54

Een longontsteking veroorzaakt door een virus is moeilijker te genezen dan een longontsteking veroorzaakt door een bacterie die je doorgaans met een kuurtje AB er onder krijgt.
Denk dat daarom een longontsteking door Covid lastiger is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:01

Eleeke schreef:
Neee Covid is een ziekte die zo nieuw is dat we de restklachten nog niet zo goed kennen.

Er wordt toch best al wel veel geschreven over restklachten en waar rekening gehouden mee moet worden.

Dat je restklachten voor langer dan 2jr nog moeilijk kan meten (nl de vraag 'hoe lang restklachten is restklachten, bijvoorbeeld) lijkt mij logisch..

Citaat:
Sterker nog , ik dat doordat zoveel mensen covid hebben gehad en er dus zoveel mensen met restklachten zijn
.. wait..whut?
Je trekt nu wel een hele pittige conlusie denk ik hoor..... ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:19

Needje schreef:
....

....en als je opmerkt dat lang-Covid19 geen ding op zich is ben je gelijk een wappie, anti-vaxer, conspiracy gelover. Wat trouwens een voorbeeldje Covid19 censuur op Bokt is: Dit kan iedereen ongebreideld schrijven naar iemand die nuanceert maar iets opmerken over de hysterie ervan ojee, temmen en ow.

Wellicht tijd om het fenomeen Covidisme te benoemen; je bent óf voor alles van vaccineren tot paspoort, behalve maskers óf een wappie. Nuanceren, gezonde skepsis, mag niet meer; de meerderheid spreekt en de rest moet alles maar slikken in het belang van die meerderheid; zo werkt democratie toch?!

Samuel; de t-shirt printer, heeft nog niet gereageerd op mijn whatsap. Hij heeft nét een nieuwe flock-printer en wil graag in het dorp kopen als het maar éven kan.
Wil eigenlijk een goede fietskwaliteit shirt van de sportwinkel ook in het dorp.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:20

Moet je wel de hele zin quoten.

Citaat:
Sterker nog , ik dat doordat zoveel mensen covid hebben gehad en er dus zoveel mensen met restklachten zijn , er straks ook meer aandacht is voor andere ziektes met restklachten.

Er is in 1x een hele grote groep mensen die restklachten hebben, van een nieuw virus. Dat genereeert aandacht voor die restklachten en daar kunnen , naar mijn mening, andere ziektes die restklachten kunnen hebben van profiteren.
Soort van geluk bij ongeluk situatie.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:25

Cer schreef:
Eleeke schreef:
Neee Covid is een ziekte die zo nieuw is dat we de restklachten nog niet zo goed kennen.

Er wordt toch best al wel veel geschreven over restklachten en waar rekening gehouden mee moet worden.

Mmmm misschien begrijpen we elkaar niet.
Ik bedoel dat omdat Covid in verhouding zo nieuw is daar alle aandacht naar uitgaat, en dat daarom restklachten van andere ziektes wellicht wat naar de achtergrond zijn geschoven ( in aandacht ).
En dat ik denk/ hoop dat dat wel over gaat op den duur en dat l dit onderzoek naar restklachten bij Covid straks ook gaat helpen bij restklachten van andere ziektes, omdat er zoveel aandacht is voor restklachten.

Zoals bijvoorbeeld het ontwikkelen van het covid vaccin ( deels ) ten koste is gegaan van onderzoek naar malaria vaccin, en er zijn vast ook andere onderzoeken die minder aandacht hebben gekregen. Je kan je tijd maar 1x besteden als onderzoeker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:31

Oh dan begrijpen we elkaar inderdaad verkeerd :j
Want ik bedoel dat er een aantal mensen nu al lijken te weten dat mensen gedoemd zijn omdat ze Covid hebben gehad (want de restklachten (!))... zo bedoel ik m :)
Terwijl er 1. nog niet heel lang onderzoek is (niet veel langer dan 1,5 jaar ongeveerd), 2. Covid niet de enige aandoening is waar je restklachten van kan overhouden 3. het dus niet betekend dat een hele grote groep mensen nooit meer kan werken (het angstbeeld wat ik soms lees)...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:04

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:19

Cer schreef:
Oh dan begrijpen we elkaar inderdaad verkeerd :j
Want ik bedoel dat er een aantal mensen nu al lijken te weten dat mensen gedoemd zijn omdat ze Covid hebben gehad (want de restklachten (!))... zo bedoel ik m :)
Terwijl er 1. nog niet heel lang onderzoek is (niet veel langer dan 1,5 jaar ongeveerd), 2. Covid niet de enige aandoening is waar je restklachten van kan overhouden 3. het dus niet betekend dat een hele grote groep mensen nooit meer kan werken (het angstbeeld wat ik soms lees)...

Zijn we het helemaal met elkaar eens. Ik ben wel eens wat kort door de bocht , zeker als ik aan het werk ben en toch wil reageren :D .

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:38

corinep schreef:
Tiggs schreef:
[Ik vermoed het placebo effect..]

Waarom denk je dat?

Omdat het placebo effect ontzettend sterk kan zijn en er nog geen wetenschappelijke bewijzen zijn dat het iets anders is.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat als je Covid hebt gehad dat ontzettend eng en naar kan zijn en je daar best wel een tijdje van van de leg kan zijn. Als je dan toch eindelijk dat lang verwachte vaccin krijgt kan dat net het duwtje in de rug voor je psyche en het zelfhelende vermogen van je lichaam zijn om te herstellen.

Ik ontken ook zeker niet de long-covid die ze op scans enzo kunnen aantonen. Maar bij mensen waar ze niet direct bewijs kunen vinden hiervan zou ik het een logische verklaring kunnen vinden dat (een deel) psychisch is. Er was zeker in het begin zoveel angst om het te krijgen, en nu nog steeds bij een hoop mensen, als je het dan daadwerkelijk krijgt kan ik mij best voorstellen dat de klachten dan erger zijn en langer kunnen duren. We hebben immers allemaal de beelden gezien van de geintubeerden op hun buik, de wanhoop van de zorg en de rode cijfers. Dat doet een heleboel met mensen.

Bedoel je mijn post Cer?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:40

Huertecilla schreef:
Maranta schreef:
Maar ik vond mijn griep paar jaar terug ook behoorlijk poedersuiker. Ook best een poos over gedaan om van te herstellen.

Ah, lang-griep....

_O- _O- _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:48

corinep schreef:
Bedoel je mijn post Cer?

Jup... dat mensen die covid gehad hebben, wellicht langdurige klachten als stress en burnout overhouden.
Of dat mensen die ENORM bang zijn voor een vaccin, hoofdpijn krijgen na een vaccin (want stress)..