Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:11

Echwel schreef:
Als dat vertrouwen in een mondkapje zit moet je echt bedenken of je goed bezig bent.

Hoe ben je niet goed bezig als je een risicogroep bent en graag bescherming wilt gebruiken en dat ook vraagt van de mensen die bij je in de buurt komen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:14

Shadow0 schreef:
Echwel schreef:
Als dat vertrouwen in een mondkapje zit moet je echt bedenken of je goed bezig bent.

Hoe ben je niet goed bezig als je een risicogroep bent en graag bescherming wilt gebruiken en dat ook vraagt van de mensen die bij je in de buurt komen?

Door alleen dit te quoten trek je het hele bericht uit z’n verband.(en vooral ook omdat het heel specifiek een reactie was op iemand)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:24

Marie_Anne schreef:
Maar vanaf 6 maanden in Zwitserland, apart. Wat vind men daar nou van in Zwitserland?

Tja, mensen zijn mensen, zoveel mensen zoveel meningen. Ik zie zelf niet echt hoe een baby nou echt iets gaat bijdragen.

Pandora, er schijnen 1,7 miljoen extra vaccins gekocht te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:30

Hoe denken we trouwens over mondkapjes in de zorg als je besmet zou zijn maar niet in isolatie mag van je werkgever? Advies is geen thuisisolatie bij krapte in de bezetting. Maar dan in plaats van thuis isolatie handschoenen en mondkapje op in het werk. In de verpleeghuizen. Hoe dom kun je zijn. Is het zo weer terug daar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:32

SusanH schreef:
Hoe denken we trouwens over mondkapjes in de zorg als je besmet zou zijn maar niet in isolatie mag van je werkgever? Advies is geen thuisisolatie bij krapte in de bezetting. Maar dan in plaats van thuis isolatie handschoenen en mondkapje op in het werk. In de verpleeghuizen. Hoe dom kun je zijn. Is het zo weer terug daar.

Je wordt dan toch getest? Is dit dan bij een positieve of een negatieve test?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:35

SusanH schreef:

Hier met negatieve test wel werken en met positieve test uiteraard niet.

Moeten jullie met positieve test werken :?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:36

Sheran schreef:
SusanH schreef:

Je wordt dan toch getest? Is dit dan bij een positieve of een negatieve test?

Wat ik hoorde ook met een positieve test met slechts lichte klachten. Collega en ik hadden het er gisteren nog over dat bij grote instellingen mensen gewoon moeten doorwerken. Is dan echt een geld kwestie.

Astorga

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:39

Ik schreef er eerder vandaag al wat over.
Testen hier alleen bij klachten in bovenstaande gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:11

SusanH schreef:

Doorwerken met positieve test :oo ? Compleet gestoord. In verpleeghuizen, gebeurt dat echt ja? Dus je mocht al die tijd geen bezoek van je kinderen, maar je mag wel verzorgd worden door iemand die besmet is? Dat noem ik misdadig. Maar de medewerkers zouden dan toch echt de publiciteit moeten zoeken vind ik. Schrijf kamerleden aan, stap naar een krant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:13

Wanneer je met een positieve test door MOET werken waar dan maar ook dan is het altijd een overtreding van je werkgever . Hing ik meteen bij alle instanties aan de bel en vooral de media !!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:14

Was het echt een positieve test of alleen contact met iemand die positief of verdacht is?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:14

:oo Dat is inderdaad wel heel straf !

Maar nu over verpleeghuizen gesproken. Hier bij ons ( belgie ) zijn er de laatste weken echt weer veel uitbraken in de WZC. En het gaat dan niet om 2 of 3 besmettingen, maar echt 30 bewoners en 23 personeelsleden.
Dat is best wel weer een groot aantal. :\

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:19

Een positieve test en dan toch aan het werk? Dat lijkt me echt niet de bedoeling. Als dat gebeurt, dan zou ik inderdaad ergens aan de bel trekken! Dat is echt niet oke.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:30

Het gebeurd niet alleen in de zorg trouwens denk aan restaurants enzovoort waar personeel ook moet komen bij klachten en dan vervolgens corona hebben en anderen aansteken.

De Bijenkorf in Amsterdam is daar een voorbeeld van. Personeel met klachten komen gewoon werken...

Ik denk dat een aantal eigenaren van bedrijven het geen zak interesseert of het personeel gezond is als er maar geld in het laatje komt.

Triest eigenlijk

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:30

Zebrastreep schreef:
Het gebeurd niet alleen in de zorg trouwens denk aan restaurants enzovoort waar personeel ook moet komen bij klachten en dan vervolgens corona hebben en anderen aansteken.

De Bijenkorf in Amsterdam is daar een voorbeeld van. Personeel met klachten komen gewoon werken...

Ik denk dat een aantal eigenaren van bedrijven het geen zak interesseert of het personeel gezond is als er maar geld in het laatje komt.

Triest eigenlijk

Vooral niet echt legaal :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:34

Zebrastreep schreef:

Triest eigenlijk

Ik vind het nogal verschil maken of personeel met klachten zelf besluit toch te gaan werken, of dat een werkgever in een verpleeghuis(!) verwacht dat personeel dat positief getest is komt werken.
Dat zijn twee verschillende problemen wat mij betreft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:35

lenaa_tje schreef:
Echwel schreef:
Shadow0 schreef:

Door alleen dit te quoten trek je het hele bericht uit z’n verband.(en vooral ook omdat het heel specifiek een reactie was op iemand)

Welke context is daar relevant? Ik snap de opmerking echt niet, ook niet als ik de rest van het bericht erbij pak. Wat doet iemand niet goed als det vertrouwen in een mondkapje zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:58

SusanH schreef:

Uit de richtlijn voor zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis:

"Indien de test positief is, volgt bron-en contactopsporing door de GGD. Iedereen in het huishouden blijft tot 10 dagen na het laatste contact thuis. De positief geteste zorgmedewerker blijft thuis tot minimaal 7 dagen na de start van de symptomen EN 48 uur koortsvrij EN ten minste 24 uur symptoomvrij"

https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

Dat is dus helemaal niet aan de orde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:34

Ik moet het even nuanceren, het ging vooral over terugkomen uit een vakantie gebied wat tijdens de vakantie oranje is geworden. Dan zou je 10 dagen in thuisisolatie moeten volgens de geldende richtlijnen. In de verpleeghuiszorg willen ze daar op een heel aantal locaties niet aan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:37

SusanH schreef:
Ik moet het even nuanceren, het ging vooral over terugkomen uit een vakantie gebied wat tijdens de vakantie oranje is geworden. Dan zou je 10 dagen in thuisisolatie moeten volgens de geldende richtlijnen. In de verpleeghuiszorg willen ze daar op een heel aantal locaties niet aan.

Ah op zo'n manier. Gelukkig wordt op mijn stage daar heel goed om gedacht. Eerst maar testen en in quarantaine. Jammer dat veel bedrijven er zo mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:07

SusanH schreef:

Tsja, als verpleeghuizen de keuze hebben tussen geen zorg omdat ze onvoldoende personeel beschikbaar hebben en zorg van mensen die terugkomen uit oranje vakantiebestemming met beschermingsmiddelen...dan snap ik dat ze die laatste optie openhouden. Als ze wel keuze hebben, dan liever niet natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:31

Ik snap wel dat verpleeghuispersoneel zich zorgen maakt. Ze willen niet het risico lopen bewoners te besmetten. En ze willen ook niet te vaak beschermingsmiddelen gebruiken, omdat daar zo'n groot tekort aan is geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:31

Ik zou het liefst al die medewerkers oproepen: schakel de vakbond in maar ga ook echt niet werken! Wat het met jezelf doet als je anderen besmet (terwijl je weet dat het onverantwoord is wat je doet) is denk ik niet te onderschatten... maar je helpt er ook niemand mee. Hoe groot het probleem van het personeelstekort ook is: dat probleem wordt groter als er een nieuwe brandhaard in de instelling is.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:32

SusanH schreef:

Dit is beleid in een groot deel van alle zorginstellingen, hier dan wel 10 dagen constant mondmasker op tijdens werk.
Er zijn simpelweg niet genoeg zorgmedewerkers om alle quarantaines op te vullen anders.