Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:27

PSvanLot schreef:
Ik verdenk Rutte ervan dat hij naar de kapper gaat }:0

Denk je? Ik vond dat ie érg veel gel in zn haar had, wellicht om de boel op zn plek te houden :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:28

safina schreef:
Mensen schrijven wel vaker dat er vanalles van ze 'afgepakt' wordt. Vakanties, plannen, vrijheid, de lente, de zomer... Maakt.me nieuwsgierig: wie denk je dan dat die dingen van jou afpakt?

Is het de regering? Het RIVM? De samenleving? De mensen die op de IC en in verpleeghuizen werken? Kwaadwillenden virologen? Mensen met een kwetsbare gezondheid? Zieke mensen? Het lot? God? Vertel...wie pakt jou de lente af?

Vraag ik me ook echt af.

Volgens mij hebben veel mensen nog steeds weinig te klagen en dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor deze mindset.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:28

Mvdende, ik denk dat je je handen dicht moet knijpen. Je ouders hebben een andere woning voor je gekocht omdat je hond niet op de flat kon leven. Je enigste zorgen zijn dat jij niet je rondje kunt lopen met je hond omdat er zoveel mensen zijn op de tijd dat jij wil= dan ga je op een andere tijd. Je hebt een auto dus kunt maar stille gebieden gaan en je vakantie? Jammer dan, volgend jaar weer een kans, je bent niet de enige. En kom je in de financiële problemen dan kijk je pa en ma maar een keer lief aan. Bah , heb het geklaag even gehad van je. Grow up en wees blij dat je geen ergere zaken hebt om je druk om te maken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:30

LadyMadonna schreef:
PSvanLot schreef:

Denk je? Ik vond dat ie érg veel gel in zn haar had, wellicht om de boel op zn plek te houden :')

Dat vond ik ook hoor. Denk serieus dat er versoepeling voor kappers kom als het gel niet meer werkt bij hem :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:30

LadyMadonna schreef:
PSvanLot schreef:

Dat dacht ik ook ja :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:33

Citaat:
Shadow0: Waar baseer je op dat er niet genoeg bescherming is?

Citaat:
Op mensen die nog steeds aangeve geen bescherming te krijgen. En dus op de sterftecijfers die echt behoorlijk hoog zijn.

Citaat:
Dit is echt niet gestoeld op bronnen... Welke bedrijven krijgen geen bescherming en waar zijn de sterftecijfers hoog?

...volgens mij is dit wel gestoeld op bronnen.
Vorige week heeft de minister beterschap beloofd: ook voor andere divisies dan het ziekenhuis moeten er voldoende beschermingsmiddelen komen. Ik ben bereid te geloven dat daar aan gewerkt wordt, maar de ideale situatie is er nog lang niet.

En het CBS meldt oversterfte. Ook een bron.

(Al blijkt dat ook in het verzorgingshuis sommigen 'gewoon' covid-19 overleven.)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:33

PSvanLot schreef:
djinnie schreef:
Ook voor kinderen wordt het niet ineens normaal. De basisscholen gaan gefaseerd open, hoe dat ingevuld wordt is per school anders. Dat mogen ze zelf bekijken.

Bso's volgen ritme school. Dus bij wijze van: maandag A t/m K (achternaam) naar school, ook A t/m K naar de bso.
Kdv's en peutergroepen mogen weer open (al ben ik benieuwd of we dan daarnaast ook nog noodopvang blijven bieden).

Sport had ik gemist. Dan zouden zoon en dochter weer mogen gaan kickboksen en dansen...

Dat is zo volgens mij niet gezegd.

Een BSO is er vaak niet voor 1 school alleen maar ontvangt kinderen van allerlei scholen.

Als je afgaat op wat Rutte tijdens de persconferentie heeft gezegd dan heeft Djinnie gelijk. De Bso’s volgen het ritme van de basisschool.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:36

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Het lijkt uit alle gegevens nu dat kinderen idd nauwelijks iets overdragen.

Dat heb ik niet gevonden. Volgens mij is er alleen een vrij abstracte analyse van de cijfers van China. Maar geen daadwerkelijk onderzoek bij daadwerkelijke kinderen van ouders die hier in Nederland met Corona besmet zijn geraakt.

Ik refereerde aan dat wat van Dissel zei tijdens de persconferentie, waarin hij uitlegde hoe hij aan dit standpunt kwam, en op basis van welke dingen die het rivm ziet.

Ik heb hier inderdaad geen compleet wetenschappelijk werk over paraat, die zijn er bij mijn weten nog niet.

Maat kijk het stukje uitleg van Van Dissel maar terug, dan weet je wat ik als basis voor mijn tekst gebruikt heb.

Lon

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:41

Janine1990 schreef:
safina schreef:
Mensen schrijven wel vaker dat er vanalles van ze 'afgepakt' wordt. Vakanties, plannen, vrijheid, de lente, de zomer... Maakt.me nieuwsgierig: wie denk je dan dat die dingen van jou afpakt?

Is het de regering? Het RIVM? De samenleving? De mensen die op de IC en in verpleeghuizen werken? Kwaadwillenden virologen? Mensen met een kwetsbare gezondheid? Zieke mensen? Het lot? God? Vertel...wie pakt jou de lente af?

Vraag ik me ook echt af.

Volgens mij hebben veel mensen nog steeds weinig te klagen en dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor deze mindset.

Nou, het is me toch wat! Sla ik mijn agenda open, opeens de hele lente eruit gescheurd. Zomaar verdwenen! Echt! Ik nog kijken of ik de dader zag ...zag ik een man wegrennen met kort haar en gel. Ik denk dat hij net naar de kapper was geweest. Wie doet nou zoiets?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:42

:')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:46

PSvanLot schreef:
pmarena schreef:
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft gewoon een experiment, laat de jongste jeugd eerst maar weer naar school gaan en als dat niet uit de hand loopt (daar hopen we op) dan gaan we meer versoepelen.

Ook dat je leest (hier eerder geplaatste link van NOS of RTL) dat niet alle experts er achter staan om de scholen al weer te openen, en dat ze nauwlettend in de gaten houden wat het effect zal zijn hier en in het buitenland.

Het is mij te veel "op hoop van zegen" en daar wil ik onze familie niet voor lenen. Ben benieuwd wat de scholen hier besluiten te gaan doen :) Gelukkig is het sowieso nog 3 weken weg die genoemde datum, wie weet wat er dan weer voor ontwikkelingen zijn geweest :)

Heb je naar de uitleg van van Dissel geluisterd???

Heb jij het daadwerkelijke rapport gelezen? (die extra vraagtekens laat ik uit beleefdheid maar weg)

Ik vind daar nog genoeg onzekerheden in zitten hoor. Wil er best een paar voor je quoten:

Citaat:
• De rol van kinderen in de transmissie lijkt beperkt. Al zijn er nog
onzekerheden omdat de onderzoeken ten tijde van schoolsluiting zijn
uitgevoerd en nog niet afgerond zijn.

Ten tijde van de schoolsluiting is nogal een andere situatie dan wanneer ze allemaal elkaar af zitten te snotteren in een kleuterklasje...want dat is de situatie die op ons van toepassing is.

Citaat:
• De beperkte verspreiding die kinderen mogelijk veroorzaken, leidt met name
tot besmetting van hun ouders/verzorgers die doorgaans tot de
leeftijdsgroepen behoren die overwegend milde klachten ontwikkelen en
waarbij de kans op een ernstig beloop relatief beperkt is.

Je hoort mij te veel verhalen van gezonde 30-ers en 40-ers die toch mooi het loodje leggen. Ze zijn nu met meerdere behandelingen aan het experimenteren waar toch wel wat positieve dingen tussen lijken te zitten: elke paar weken komen ze wat verder wat dat betreft. Op dit moment kunnen ze je nog amper helpen....waarom dan dat risico opzoeken om op school wat te zingen, kleuren en knutselen, dat kunnen we thuis ook nog wel een paar weken volhouden := (Tot er wat meer duidelijkheid is over of het inderdaad zo onschuldig is om kinderen weer naar school te doen, bijvoorbeeld...)

Citaat:
Specifieke adviezen:
In hoeverre de afstandsnorm van 1,5 meter in de kinderopvang en tussen
basisschoolleerlingen, voor zover uitvoerbaar, bijdraagt aan het verkleinen van
het risico van openstelling zal duidelijk worden uit bestudering van het verloop
van de uitbraak in de Scandinavische landen. Nader advies wordt hierop
gebaseerd. Het OMT adviseert:
• de afstandsnorm van 1,5 meter tussen basisschoolleerlingen en leraren, en
tussen leerlingen in het middelbaar onderwijs onderling zoveel mogelijk te
hanteren;
• strikte hand- en toilethygiënevoorschriften te hanteren en de GGD hierop toe
te laten zien;

Daar in Scandinavië loopt nu al een live experiment met de vraag of het niet voor een nieuwe piek gaat zorgen, laat ze dat dan eerst maar even in de gaten houden voordat we massaal weer de kinders naar school brengen. En die 1,5 meter ruimte en strikte hygiëne: dat is kansloos in een kleuterklas. Kan je echt vergeten dat dat enige kans van slagen heeft -O-

Citaat:
het contact tussen kinderen uit verschillende groepen, tussen kinderen en
ouders en tussen ouders onderling zoveel mogelijk te beperken door
gespreide begin-, pauze- en eindtijden te hanteren, ouders niet mee te laten
gaan op het schoolplein en in de klas, en kinderen en ouders te vragen na
schooltijd direct naar huis te gaan;

Je kleuter bij het hek van het schoolplein gedag zwaaien.... dat wordt echt genieten want veel van die kleintjes hebben het echt nog nodig om met hun pappa / mamma oid naar binnen te gaan want die trekken het vaak toch niet zo goed. Moeten die dan allemaal door juffen opgehaald worden bij het hek ofzo :? Opstellen in een rij voor het hek, met anderhalve meter afstand tot halverwege het dorp...? Ik zie dat ook nog niet zo voor me hoor Y;(

Citaat:
• pedagogisch medewerkers en leraren behorend tot de risicogroepen nog niet
voor de groep te gaan staan omdat fysiek contact met de jongste kinderen
redelijkerwijs niet voorkomen kan worden en er onzekerheid bestaat over het
risico op besmetting;

Wederom het stukje onzekerheid over het risico van besmetting. Dat wordt verschillende keren benoemd, dat er nog niet genoeg duidelijkheid is of kinderen ècht zo weinig verspreidingsrisico met zich meebrengen. En er wordt keer op keer gezegd dat dit een eerste stap is, ze eerst willen bekijken hoe dit nu uitpakt, en als dat goed gaat dat er dan meer versoepeling plaats kan vinden.

Ofwel, ze hopen / denken dat het niet gaat escaleren als ze kinderen weer "loslaten" maar ze moeten ook maar afwachten hoe het exact uitpakt...

Nog een paar quotes uit die link:

Citaat:
Analyses van clusters van patiënten wijzen uit dat verspreiding ook
plaatsvindt door personen die (nog) geen klachten of symptomen hebben.

En afsluitend met:

Citaat:
1.2 Onzekerheden
Er is nog veel onzeker over de karakteristieken van het coronavirus en over het
effect van de maatregelen om verspreiding tegen te gaan. Kennis die
noodzakelijk is voor een wetenschappelijke onderbouwing van interventies
ontbreekt goeddeels. Het is niet mogelijk om op basis van wetenschappelijke
bewijzen een strategie uit te werken om de maatschappij weer te openen zonder
dat dit zou kunnen leiden tot een mogelijk onbeheersbare verspreiding van het
virus.

Nou als je dit zo leest, wie heeft dan zin om lekker de "social distancing" los te laten binnen zijn gezin? En eventueel bij een tweede piek, of "mogelijk onbeheersbare verspreiding" te gaan horen?

Citaat:
Het OMT acht het essentieel dat deze hiaten zo snel mogelijk worden opgelost,
zodat advisering over het beleid op solide wetenschappelijke inzichten is
gebaseerd.

Dat acht ik ook essentieel, voordat we in ons gezin / familie weer meer risico op besmetting gaan nemen :j

Citaat:
Bij gebrek aan kennis baseert het OMT zich op de nu beschikbare
(maar noodzakelijkerwijs beperkte) gegevens en literatuur, vergelijking met
kennis van andere respiratoire infecties, mathematische modellering en het
bijstellen van de berekeningen zodra nieuwe gegevens beschikbaar komen. Het is
daardoor vooraf niet met zekerheid aan te geven wat het effect zal zijn als
maatregelen versoepeld of opgeheven worden. Dit betekent ook dat het
versoepelen of opheffen van maatregelen gepaard gaat met een onzeker risico op
toename van de verspreiding van het virus.

Daar is hij weer: onzeker risico.

Citaat:
Echter, gezien de zeer grote sociale,
financiële en economische gevolgen van de maatregelen kan niet gewacht worden
tot alle hiaten in de kennis zijn opgelost alvorens de samenleving tenminste deels
weer op gang gebracht kan worden

Ah daar komt de aap uit de mouw.

Absoluut logisch hoor dat ze wel een gokje durven te nemen op basis van de momenteel beschikbare gegevens, zeker gezien het volk toch wel wat begint te mopperen. Maar ik vind het ook niet meer dan logisch dat er ouders zijn die niet per-sé zo nodig met hun gezin voorop hoeven te lopen bij het uitproberen of het goed uitpakt....

Neem bij het extra risico van kinderen naar school, dan nog de wetenschap dat sommige mensen sowieso wat lakser beginnen te worden waardoor het risico op besmetting toch al toeneemt.

En reken er dan nog bij dat wij dus een kleuter hebben waarbij je meer risico op onhygiënisch contact zal hebben, en het lastig zal zijn om zo'n klein kind prettig te laten floreren bij de maatregelen die genomen moeten worden. En het ook niet zo heel spannend is wat ze in de kleuterklas doen.

Dan kan je je toch best wel voorstellen dat wanneer je alle mogelijke voordelen afweegt tegen alle mogelijke nadelen...het toch best een stuk aantrekkelijker kan zijn om je kind nog wat extra weken thuis bezig te willen houden om verdere ontwikkelingen nog even af te wachten :j

Ben het dan ook helemaal met litilaura eens dat het naar school laten gaan van kinderen op dit moment, echt puur op vrijwillige basis moet worden :j

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:51

PSvanLot schreef:

Dat zeiden wij thuis ook al

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:51

Bo_Y schreef:
PSvanLot schreef:

Dat zeiden wij thuis ook al

Vooral de gedachte alleen al is echt grappig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:54

Ik las op twitter dat ze hoopten dat Rutte met Irma (doventolk) gaat trouwen. Maar Irma is al getrouwd :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:54

Het blijft voor mij iets bijzonders dat ouders hun kinderen tot in de klas brengen. Dat ik ken ik totaal niet. Dat kon vroeger niet toen ik nog klein was en in het land waar we wonen lopen de meeste kleuters naar school in groepjes dus die hangen veel meer aan elkaar dan aan ouders. Voorbij het hek komt eigenlijk nooit een volwassene dus ik zie ook geen breng en haal probleem met de Corona aanpassingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:55

Morrie schreef:
Ik las op twitter dat ze hoopten dat Rutte met Irma (doventolk) gaat trouwen. Maar Irma is al getrouwd :')

_/-\o_

Geweldig! :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:57

Morrie schreef:

Aw wat jammer voor Rutte! Ik zit die hele persconferentie eigenlijk alleen maar naar Irma te kijken :+ .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:58

Nou Sizzle hier zie je al genoeg haal- en breng problemen zonder Corona :=

Je kan helemaal je lol op op van die dagen, dat ze ineens besloten hebben dat ouders niet mee naar binnen mogen zoals normaal, en ze bij de buitendeur alleen naar binnen moeten.... zie je zo'n heel rijtje van die vastgeklampte / overstuur / huilende kleuters voor de deur staan die echt-echt-echt mee terug naar huis willen en niet meer durven :=

safina schreef:
Nou, het is me toch wat! Sla ik mijn agenda open, opeens de hele lente eruit gescheurd. Zomaar verdwenen! Echt! Ik nog kijken of ik de dader zag ...zag ik een man wegrennen met kort haar en gel. Ik denk dat hij net naar de kapper was geweest. Wie doet nou zoiets?

_O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-04-20 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:58

Morrie schreef:

hahahahaha

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:59

Andere mensen, andere wensen, wat voor de 1 een zegening is (eindelijk eens rust) is voor de ander de grootste ramp op aarde (oke waarschijnlijk een beetje overdreven, maar jullie snappen de strekking). Iedereen vind andere dingen in het leven belangrijk. En wellicht schrijft mvdende het altijd niet even sympatiek, 't is wel iets waar zij duidelijk mee zit. En na 5 weken lockdown zijn het ook hele kleine dingen die je heel erg kunnen gaan ergeren. Dingen waar je je normaal overheen zet, maar die nu allemaal net even 10x harder binnenkomen. En lucht je je hart op bokt dan krijg je gelijk een hele hoop commentaar.

Tipje voor mvdende: kijk even of je iets handig hebt beschreven voor je het post, soms kan je door een andere bewoording een stuk sympatieker overkomen. Ik snap dat je baalt van je vakantie, maar gelijk roepen dat je je geld terug wil wordt doorgaans niet als zeer sympatiek beschouwd. Zeker niet nu het een sector is die enorm financieel onderdruk staat. Zeggen dat je ervan baalt, en dat je hoopt dat je met de camping tot een oplossing kan komen komt een stuk sympatieker over :)

@pmarena: ik denk dat jouw kinderen gezegend met jou als moeder. Maar niet elk kind heeft die luxe. Voor kinderen die niet meer meekomen met schoolwerk omdat je met ik weet niet hoeveel een computer moet delen, omdat er geen rust is in huis om je huiswerk te maken. Omdat je zaken niet begrijpt, en je ouders het niet kunnen/willen uitleggen? Of kinderen die echt leiden onder het gebrek aan sociaal contact en structuur?

Ik ben het absoluut met je eens dat zeker voor de jongste klassen er beter gekeken kan worden naar school op vrijwillige basis. Als het systeem van online nu goed loopt, waarom dan niet zo behouden voor diegenen waarvoor het werkt. Idem voor de kleuters, als zij zich goed settelen in de thuissituatie, waarom dan niet zo laten? Want wie zegt dat de scholen definitief open blijven, en om nou eerst de kinderen naar school te sturen en na 2 weken weer thuis te moeten houden omdat er toch weer een piek komt is ook niet wat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:01

Morrie schreef:

Irma hamstert mannen :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:02

PSvanLot schreef:

Ha! Dat dacht ik ook! Het ziet er niet langer uit dan weken geleden volgens mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:05

_Cathalijne schreef:
@pmarena: ik denk dat jouw kinderen gezegend met jou als moeder. Maar niet elk kind heeft die luxe. Voor kinderen die niet meer meekomen met schoolwerk omdat je met ik weet niet hoeveel een computer moet delen, omdat er geen rust is in huis om je huiswerk te maken. Omdat je zaken niet begrijpt, en je ouders het niet kunnen/willen uitleggen? Of kinderen die echt leiden onder het gebrek aan sociaal contact en structuur?

Ik ben het absoluut met je eens dat zeker voor de jongste klassen er beter gekeken kan worden naar school op vrijwillige basis. Als het systeem van online nu goed loopt, waarom dan niet zo behouden voor diegenen waarvoor het werkt. Idem voor de kleuters, als zij zich goed settelen in de thuissituatie, waarom dan niet zo laten? Want wie zegt dat de scholen definitief open blijven, en om nou eerst de kinderen naar school te sturen en na 2 weken weer thuis te moeten houden omdat er toch weer een piek komt is ook niet wat.

Oh maar ik pleit ook al enkele weken voor binnenkort een versoepeling van de opvang door scholen hoor!

Zodat de kinderen / ouders die graag weer naar school willen, er ook naartoe mogen :j
Begin daar dan eerst eens mee: diegene die graag willen / het nodig hebben.

Dat is toch een mooie, voorzichtige eerste stap zou ik denken.
Die mensen kunnen dan bewust er voor kiezen dat voor hen de voordelen daadwerkelijk opwegen tegen de mogelijke nadelen :j

Doe dat eerst eens een week of 4, kijk hoe dat uitpakt, en besluit dan of het inderdaad verstandig is om ook de rest van de kinderen terug naar school te laten komen :) Ik denk dat ze sowieso blij moeten zijn met elke ouder die zijn kind nog thuis wil houden. Zodat niet alles in 1 keer weer op school zit straks in deze toch nog (te) onzekere tijden :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:06

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:

Ha! Dat dacht ik ook! Het ziet er niet langer uit dan weken geleden volgens mij.

Of hij draagt al jaren een pruik :))