Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:28

Vanaf de NOS live-blog;

171 coronapatiënten op de intensive care, nog voldoende plek
Op dit moment liggen er 171 mensen met het coronavirus op intensivecareafdelingen in Nederland. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC). Twee dagen geleden ging het nog om 96 mensen. Gisteren waren het er 135.

In totaal zijn er 575 bedden die beschikbaar zijn voor coronapatiënten. Dat aantal kan, als het nodig is, worden uitgebreid tot 1500 en in een 'crisisfase' zelfs tot 2000.

De uitgebreidere variant;
https://nos.nl/artikel/2327537-171-coro ... t-uit.html
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 18-03-20 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:30

Electra63 schreef:
Ik hoorde dat winkelketens P&C en WE gesloten worden. Ik denk dat meer winkels zullen volgen

C&A ook las ik op NOS.

Emmaa_ schreef:
Nou ja voor jezelf maakt het geen hol uit of je met 1 gezinslid naar buiten gaat of met 3. Het is niet alsof je dan ineens sneller besmet raakt ofzo.

Nee, maar als er meer mensen in een speeltuin zijn, kan je minder goed afstand van elkaar houden en is de kans op besmetting dus groter. Dit geldt ook voor supermarkten e.d., waar mensen helemaal dichter op elkaar staan.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:31

Electra63 schreef:
Ik hoorde dat winkelketens P&C en WE gesloten worden. Ik denk dat meer winkels zullen volgen

Dan komen ze allemaal gezellig ons in de winkel shoppen.
Laatst bijgewerkt door Pindabear op 18-03-20 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:32

MarliesR schreef:
Vanaf de NOS live-blog;

Op dit moment liggen er 171 mensen met het coronavirus op intensivecareafdelingen in Nederland. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC). Twee dagen geleden ging het nog om 96 mensen. Gisteren waren het er 135.

In totaal zijn er 575 bedden die beschikbaar zijn voor coronapatiënten. Dat aantal kan, als het nodig is, worden uitgebreid tot 1500 en in een 'crisisfase' zelfs tot 2000.

En laten we hier nu maar naar luisteren, zij hebben er verstand van.

Babootje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:33

BAUDET heeft naar mijn mening gelijk. Met opschalen loop je achter de feiten aan. Met afschalen kun je beter de effecten inschatten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:34

mysa schreef:
Zo heel veel anders doen we nu ook niet. Scholen dicht, meeste mensen thuiswerken, sowieso thuis blijven met symptomen, horeca dicht. En steeds meer winkelketens die uit zichzelf al dicht zijn.

Dat zijn de richtlijnen, alleen zijn er ook een hoop mensen die zich er niet aan houden. Tenminste dat zie ik in mijn omgeving. Dat thuisblijven met symptomen is blijkbaar een moeilijke richtlijn en na het ziek zijn wachten tot je 24 uur klachtenvrij bent ook.
Tuincentrum en bouwmarkt zijn hier mega druk, gisteren en eergisteren met het mooie weer overal groepjes mensen aan het wandelen of met z'n allen ergens staan kletsen. Jongeren die met z'n allen bij elkaar hangen/zitten. Volwassenen die allemaal bij elkaar gaan eten ipv ergens uit eten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:35

MarliesR schreef:
Vanaf de NOS live-blog;

Ligt het aan mij of klinkt dat als heel weinig bedden op zoveel miljoen inwoners? In Duitsland zijn er momenteel 28,000 bedden op de IC en er wordt nog gekeken of dit uitgebreid kan worden. In mijn stad worden er bijvoorbeeld preventief bedden in een gymzaal geplaatst, waar eventueel patiënten opgevangen kunnen worden.
https://www.spiegel.de/politik/deutschl ... 3407ea1a67

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:36

PSvanLot schreef:
MarliesR schreef:
Vanaf de NOS live-blog;

Een volledige lockdown is dus nog lang niet nodig, of het aantal moet flink gaan groeien. Laten we dus even bekijken hoe de huidige maatregelen zich houden en als het dan alsnog stijgt kunnen we nog besluiten voor een volledige lockdown of strengere maatregelen :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:37

Babootje schreef:
BAUDET heeft naar mijn mening gelijk. Met opschalen loop je achter de feiten aan. Met afschalen kun je beter de effecten inschatten.

Ik vind van niet. Rutte laat zich adviseren door deskundigen.
Dat lijkt me de juiste weg !

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:40

Zijn dat ICU bedden of gewone isolatie bedden? Maw, hebben ze ook 2000 beademings apparaten?

Wij weten nu al dat we er niet genoeg hebben, ze maken nu al plannen om meerder patiënten aan eén apparaat te leggen... zie niet goed hoe dat gaat werken want iedereen heeft verschillende instellingen kwa beademing

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:41

Mening.

Ik merk dat ik moeite met het debat heb.
Heb het ook weer uitgeschakeld.

Degenen die ik heb gehoord, roepen een hoop, maar lijken weinig echt te begrijpen van de wetenschap achter de keuzes zoals die op ieder moment steeds gemaakt worden.

Het enig optimitische vind ik dat een paar wat populistischere politici roepen om strengere maatregelen.

Dat heeft als giga-voordeel dat wanneer die eenmaal noodzakelijk worden en doorgevoerd gaan worden, die zelfde politici plus hun achterban niet meer kunnen roepen dat de maatregelen te ver gaan.

En ik vind het jammer dat er zo enorm allergisch gereageerd wordt op het begrip groepsimmuniteit.
Want -hoe je het ook wendt of keert- het is wel degelijk een wetenschappelijk gegeven dat uiteindelijk in het voordeel gaat werken bij de vertraging van de verspreiding van het virus.

Ik ga even een stuk sjouwen met de hond.
Dont worry, ik woon in the middle of nowhere en kom waarschijnlijk niemand tegen.

Ik lees later wel weer bij. Tot op heden heb ik íeder bericht in dit en het vorige topic gelezen, en wil dat ook vol houden voorlopig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:41

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Een volledige lockdown is dus nog lang niet nodig, of het aantal moet flink gaan groeien. Laten we dus even bekijken hoe de huidige maatregelen zich houden en als het dan alsnog stijgt kunnen we nog besluiten voor een volledige lockdown of strengere maatregelen :j

Rutte legt net uit dat een volledige lockdown niet kan. Dan wordt alles stilgelegd, fabrieken etc en dat gaat lang duren.
Baudet en Wilders denken dat een lockdown is dat mensen mee beperkt worden, maar dat is het niet.
Strengere maatregelen kunnen wel, een lockdown niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:42

Libera schreef:
Zijn dat ICU bedden of gewone isolatie bedden? Maw, hebben ze ook 2000 beademings apparaten?

Wij weten nu al dat we er niet genoeg hebben, ze maken nu al plannen om meerder patiënten aan eén apparaat te leggen... zie niet goed hoe dat gaat werken want iedereen heeft verschillende instellingen kwa beademing

Dat ze plannen hebben wil niet zeggen dat het nodig is neem ik aan?
Als zoiets kan, kan je het aantal (beademings)bedden verdubbelen, lijkt me top als ze het uitzoeken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:42

Libera schreef:

Volgens mij is dat ICU? Er wordt nog gekeken naar meer beademingsapparaten, o.a. vanuit het leger.
In Duitsland heeft de overheid 10,000 beademingsapparaten besteld, die worden zo snel mogelijk uitgeleverd, maar dit gaat waarschijnlijk het hele jaar duren.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:46

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:49

BusyMissy schreef:
Even iets anders. Weet niet of deze al gedeeld was hier, kan het niet steeds helemaal bijhouden hier. Gaat zo snel.
Complottheorie? Wel in het Engels.
https://www.globalresearch.ca/coronavir ... ca/5706272

Dat is echt onzin :n Die website heeft wel mooie verhaaltjes voor het slapengaan trouwens. 9/11 zou ook vooropgezet plan zijn volgens hen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:50

Electra63 schreef:
Babootje schreef:

Ik vind van niet. Rutte laat zich adviseren door deskundigen.
Dat lijkt me de juiste weg !

En daarom wil hij geen inzage geven in wat die deskundigen hem dan voorleggen.

Er wordt gesproken over IC plaatsen terwijl je ervan kunt uitgaan dat mensen die op IC terecht komen of doodgaan of zwaar gehandicapt blijven (COPD).
Dus wat moet er gebeuren imo. Ervoor zorgen dat mensen niet ziek worden.
Rutte heeft het steeds over "dan moet NL een jaar op slot" maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.
Je koop tijd. In die tijd kan er goed onderzoek worden gedaan. Niet om een vaccin te maken, maar om te kijken hoe het virus zich nu werkelijk gedraagt. Zodat je maatregelen kunt nemen die echt effectief zijn.
Dat is wat Baudet probeert uit te leggen. En ik vind dat hij gelijk heeft.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:54

Babootje schreef:
En daarom wil hij geen inzage geven in wat die deskundigen hem dan voorleggen.

Er wordt gesproken over IC plaatsen terwijl je ervan kunt uitgaan dat mensen die op IC terecht komen of doodgaan of zwaar gehandicapt blijven (COPD).
Dus wat moet er gebeuren imo. Ervoor zorgen dat mensen niet ziek worden.
Rutte heeft het steeds over "dan moet NL een jaar op slot" maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.
Je koop tijd. In die tijd kan er goed onderzoek worden gedaan. Niet om een vaccin te maken, maar om te kijken hoe het virus zich nu werkelijk gedraagt. Zodat je maatregelen kunt nemen die echt effectief zijn.
Dat is wat Baudet probeert uit te leggen. En ik vind dat hij gelijk heeft.

Maar hoe lang moet zo'n lockdown volgens jou dan duren? Want voordat er een duidelijk beeld is van het virus en een eventueel vaccin/eventuele oplossing, ben je weken, zo niet maanden verder. Wil je iedereen zo lang in lockdown houden?

Verder zullen ook tijdens de lockdown nog steeds mensen besmet raken. Wanneer de lockdown dan opgeheven wordt, zullen ook deze nog besmette mensen weer naar buiten gaan (voornamelijk wanneer ze niet doorhebben dat ze nog mensen kunnen besmetten). Je bent dan weer terug bij af en je hebt nog steeds geen blijvende oplossing.

Met social distancing kan het leven voor nu zoveel mogelijk doorgaan, waardoor de staat hopelijk niet failliet gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:54

Hoe snel gaat een onderzoek naar hoe een virus zich gedraagt en wat je dan moet doen, eigenlijk?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:55

In mijn ogen, maar wie ben ik, kan je geleidelijk aan de maatregelen opschroeven en ze daarna ook weer geleidelijk aan afbouwen. Ik vind het prima zoals het hier in België gaat. Er is ook een steeds groter draagvlak om telkens wat verder te gaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:58

En Baudet is viroloog?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:58

Tieneke schreef:
In mijn ogen, maar wie ben ik, kan je geleidelijk aan de maatregelen opschroeven en ze daarna ook weer geleidelijk aan afbouwen. Ik vind het prima zoals het hier in België gaat. Er is ook een steeds groter draagvlak om telkens wat verder te gaan.

Hier in Duitsland wordt het ook langzaam opgeschroefd :j Ik denk dat als er een lockdown komt in Duitsland, dit begin volgende week wordt aangekondigd. Hoewel er al wel een stad in Beieren is deze maatregelen heeft aangekondigd. Berlijn en Brandenburg dreigen ermee als burgers zich niet verstandig gaan gedragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:59

Een lockdown van 4-6 weken met daarna afschalen en goed monitoren. Intussen de testcapaciteit verhogen en isoleren van degenen die ziek zijn. Onderzoek doen naar het virus zelf onder een flinke groep mensen. Er is ook een kans dat oude vaccins die er al zijn en makkelijk geproduceerd kunnen worden voldoende effect hebben om mensen minder ziek te laten worden. Ik begreep (van de viroloog van Op1 gisterenavond dat wij hier ook zelf testen kunnen produceren.

Nu uitgaan van het opbouwen van immuniteit is de grootste gok.