[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:08

Was er niet iemand hier die ergens werd afgewezen omdat ze geen kinderen wilde en dus niet in het moedercollegagroepje zou passen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:08

Ik ga er nog eens over nadenken of ik er wat over zeg of niet :P. De meningen zijn verdeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:09

Niobe schreef:
Was er niet iemand hier die ergens werd afgewezen omdat ze geen kinderen wilde en dus niet in het moedercollegagroepje zou passen?

Oh, dan juist erbij zetten. Ik zou niet met een moedercollegagroepje willen werken _O-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:10

Ik heb toch regelmatig de indruk gekregen (toen ik samenwoonde en druk aan het solliciteren was) dat ik werd afgewezen omdat ze misschien dachten dat ik binnen no time aan kinderen zou beginnen. Ik heb zulke rare redenen gehoord, dat ik dat serieus dacht. Ik heb ook wel eens tijdens een gesprek laten vallen geen kinderen te willen, maar dat paste op dat moment wel echt in het gesprek. Ik zou het niet plompverloren laten vallen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:12

Relaxed schreef:
Ik heb toch regelmatig de indruk gekregen (toen ik samenwoonde en druk aan het solliciteren was) dat ik werd afgewezen omdat ze misschien dachten dat ik binnen no time aan kinderen zou beginnen. Ik heb zulke rare redenen gehoord, dat ik dat serieus dacht. Ik heb ook wel eens tijdens een gesprek laten vallen geen kinderen te willen, maar dat paste op dat moment wel echt in het gesprek. Ik zou het niet plompverloren laten vallen..

Het zou hier gaan om in de sollicitatiebrief te laten vallen dat ik geen kinderen heb of wil en dus flexibel inzetbaar ben, bijvoorbeeld. Niet om het zo even te droppen, gewoon verwerkt in een verhaaltje, zeg maar.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:13

_San87_ schreef:
Niobe schreef:

Oh, dan juist erbij zetten. Ik zou niet met een moedercollegagroepje willen werken _O-.

Ik ook niet, 1 overdreven nieuwbakken moedercollega was al te veel eigenlijk.
De rest van mijn collega's zijn wel moeders, maar al wat in het oudere segment, die hebben het er niet meer zo veel over :=

Maar ja, ik snap het ook best dat bedrijven liever iemand hebben waarbij minder kans is dat ze met zwangerschapsverlof moeten gaan. Wij hebben recent ook nog een collega gezocht en het is op onze afdeling gewoon ontzettend onhandig als iemand voor langere tijd weg gaat.
Natuurlijk, dat kan altijd gebeuren, ik kan ook morgen neervallen bij wijze van spreken, maar na een heleboel (ex-)collega ellende ga je toch meer kijken naar risicoberekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:46

_San87_ schreef:
Relaxed schreef:

Het zou hier gaan om in de sollicitatiebrief te laten vallen dat ik geen kinderen heb of wil en dus flexibel inzetbaar ben, bijvoorbeeld. Niet om het zo even te droppen, gewoon verwerkt in een verhaaltje, zeg maar.

Volgens mij heb ik dat op een gegeven moment weggelaten uit mijn brief en CV, dus helemaal niet vermeld wat mijn 'status' (samenwonen, getrouwd, alleenstaand..) is zeg maar :') Dan kunnen ze er in een gesprek naar vragen en kun je er op jouw manier op ingaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:17

Het ligt ook aan de functie en hoe je het verpakt.
Als het om een functie voor kleuterleidster is, dan zou ik er niet "geen moedergevoel" in zetten :')

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:18

Als jij het als pluspunt ziet qua flexibiliteit én je kunt het in een verhaaltje onopvallend wegmoffelen, kun je het doen, maar je moet t wel durven. Het blijft iets waar mensen iets van gaan vinden, linksom of rechtsom. Aan de andere kant vinden ze sowieso wel iets van je brief, t is tenslotte een sollicitatiebrief.

Mij is het wel eens gevraagd tijdens een sollicitatiegesprek.
Ik snapte dat vanuit haar perspectief volledig. In die situatie was ik haar enige werknemer en kon ze het zich ook echt,bedrijfstechnisch, nog niet veroorloven om mij te vervangen in de eerste periode. (Start up)
Ze gaf ook meteen aan dat ze het niet mocht vragen, maar ....

Ik snap waarom het niet gevraagd mag worden, maar ik kan me ook heel goed voorstellen waarom mensen het toch echt wel willen weten.

Inhakende op Cayenne, moedergevoel is doorgaans geen criterium voor het wel of niet aannemen van een kleuterleidster. Pedagogisch onderlegd wel, maar dat is niet hetzelfde :o

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:24

Cayenne schreef:
Het ligt ook aan de functie en hoe je het verpakt.
Als het om een functie voor kleuterleidster is, dan zou ik er niet "geen moedergevoel" in zetten :')

Wahahaha nou ja, in elk geval niet kinderen zijn poedersuiker

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:59

Gisteren bij vier handen op een buik.. Een baby-coach. :') Wat een zweverig gedoe. Muziek bij de buik houden en dan kijken of de baby er op reageert.
https://www.debabycoach.com/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:04

meintje schreef:
Als jij het als pluspunt ziet qua flexibiliteit én je kunt het in een verhaaltje onopvallend wegmoffelen, kun je het doen, maar je moet t wel durven. Het blijft iets waar mensen iets van gaan vinden, linksom of rechtsom. Aan de andere kant vinden ze sowieso wel iets van je brief, t is tenslotte een sollicitatiebrief.

Mij is het wel eens gevraagd tijdens een sollicitatiegesprek.
Ik snapte dat vanuit haar perspectief volledig. In die situatie was ik haar enige werknemer en kon ze het zich ook echt,bedrijfstechnisch, nog niet veroorloven om mij te vervangen in de eerste periode. (Start up)
Ze gaf ook meteen aan dat ze het niet mocht vragen, maar ....

Ik snap waarom het niet gevraagd mag worden, maar ik kan me ook heel goed voorstellen waarom mensen het toch echt wel willen weten.

Inhakende op Cayenne, moedergevoel is doorgaans geen criterium voor het wel of niet aannemen van een kleuterleidster. Pedagogisch onderlegd wel, maar dat is niet hetzelfde :o

Ja goed, mensen gaan overal wat van vinden natuurlijk, zoals je zelf al zegt. Daarnaast zie ik het niet hebben van kinderen in het geval van werk zoeken eerder als iets positiefs dan iets dat meteen negatief uitgelegd wordt. Maar je weet t nooit inderdaad.

De situatie die jij omschrijft is inderdaad zo eentje waarbij ik me heel goed kan voorstellen dat iemand er wel naar vraagt. Twee mensen moeten betalen terwijl dat niet uit kan, kan je bedrijf kapot maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:46

Ik zeg het bij een sollicitatiegesprek eigenlijk altijd in mijn voorstelrondje :') Dus zo van, ik ben die en die, zoveel jaar, getrouwd, heb 3 katten, 2 geiten en 10 kippen, geen kinderen en die komen er ook niet.

Het kan maar duidelijk zijn :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:53

Captain schreef:
Gisteren bij vier handen op een buik.. Een baby-coach. :') Wat een zweverig gedoe. Muziek bij de buik houden en dan kijken of de baby er op reageert.
https://www.debabycoach.com/

Niet persé zweverig hoor, de zintuigen van een baby werken in principe gewoon dus ze kunnen zeker wat met muziek.
Of daar dan perse een coach voor nodig is, mwoah... Maar als mensen zo'n coach willen inhuren moeten ze dat vooral doen. :D heeft niemand last van en als mensen zich er zelf maar goed bij voelen. Misschien helpt het zelfs wel, dat is dan toch top voor ze. :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:20

Prairy schreef:
Ik zeg het bij een sollicitatiegesprek eigenlijk altijd in mijn voorstelrondje :') Dus zo van, ik ben die en die, zoveel jaar, getrouwd, heb 3 katten, 2 geiten en 10 kippen, geen kinderen en die komen er ook niet.

Het kan maar duidelijk zijn :+

Ja, zo iets doe ik ook meestal. Nooit rare reacties op gehad, meestal meer in de trant van 'oh, goed om te weten'

En _San87_ ik zie dat ook als iets positiefs en zou het dus ook prima kunnen vermelden in een brief als er bijvoorbeeld in de vacature de nadruk wordt gelegd op flexibiliteit.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:26

Ik en baby's
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:42

_San87_ schreef:
Over een week ga ik verhuizen, ik heb er enorm veel zin in :D. Nu ga ik nadat ik verhuisd ben in mijn nieuwe woonplaats solliciteren.

Ik had het er dit weekend over met de schoonfamilie en mijn schoonmams kwam ermee dat het best een goed idee is om in mijn brief terloops te vermelden dat ik geen kinderen heb en deze ook niet wil. Eigenlijk vind ik dat best een goed idee, ik ben 33 en de meeste mensen verwachten rond die leeftijd dat je een kind hebt of wilt, wat ik dus niet heb en niet wil en ik denk dat het mijn kansen vergroot, want eerlijk is eerlijk, een zwangere vrouw of een vrouw met kinderen is gewoon duur voor een werkgever :o.

Hebben jullie daar ervaringen mee?

Nee, ik heb het nooit vermeld omdat het tegen m'n principes; ik vind het idioot dat vrouwen op dat punt 'gediscrimineerd' worden. In mijn omgeving zie ik namelijk veel dat zowel de man als de vrouw 4 dagen gaat werken, die paar maanden verlof kom je dan toch ook wel overheen - als je kandidaat verder geschikt is? Wel vroegen ze bij mijn laatste gesprek of ik 'grote dingen' op de planning had staan, zoals een lange reis, omdat ze graag iemand hebben die lang blijft.
Dat voelde wel als een verkapte kindervraag.

Ps. ik ben aangenomen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:27

Of een bedrijf over die paar maanden verlof heenkomt hangt natuurlijk helemaal af van de grootte van het bedrijf.

Ik zou er niet overheen komen en beschouw vrouwen met kinderwens dus niet als mijn doelgroep. Daar zijn we te klein voor en ik heb bv één kracht nodig waar ik op kan bouwen.
Maar bij de albert heijn ligt dat vast anders.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 04:45

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:31

Jezus, die namen :wow: Sommige zijn echt te triest voor woorden. Heb zó’n medelijden met die kinderen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:37

Die dubbele namen zijn soms heel normaal, en vaker best wel een beetje vreemd voor NL begrippen. Weet niet of dat in het land van de ouders van de baby ook zo is.

Wij waren op skivakantie en hadden een tweejarige mee in de bus (geen onderdeel van ons groepje). Als ze allemaal zo charmant en keurig zijn als dit ventje dan wordt het stil in dit topic. Heb me echt positief verbaasd. Zo kan het dus ook :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:05

Als je nu zo'n naam krijgt van je ouders zou je die toch gewoon gratis moeten mogen veranderen he?
Ik snap niet dat er geen (strengere) wetgeving is voor dit soort namen. Sommige kinderen moeten gewoon bij geboorte al tegen hun ouders beschermd worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:11

Inmaculada-Concepción is absoluut een doodnormale spaanse voornaam. Hoe belachelijk die in het nederlands ook klinkt, maar hier weet je dus zeker dat de ouders van spaanse komaf zijn.

Maar er zitten er inderdaad tussen die ook met logisch verstand niet meer te plaatsen zijn.....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:28

Blessing verginyah :') _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:05