Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:55

Dergelijke oude kippen zijn enkel nog goed voor in de soep of als je ze heel erg lang laat koken is vol au vent ook nog een optie. Ik heb al krielkippen geslacht maar ik doe dat niet meer. Wat een gepruts. Dan slacht ik nog liever kwartels.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:18

Mijn ouders hadden kippen die idd gewoon bleven lopen tot ze zelf omvielen. De oudste heeft het 14 of 15 jaar volgehouden dus die kunnen best een lange adem hebben. Waren trouwens ook krieltjes.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:20

palousa_boy schreef:
Mijn ouders hadden kippen die idd gewoon bleven lopen tot ze zelf omvielen. De oudste heeft het 14 of 15 jaar volgehouden dus die kunnen best een lange adem hebben. Waren trouwens ook krieltjes.

Ik denk dat dit bij ons ookaan de orde zou zijn :D

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:09

Krielkippen slacht ik alleen zonder vel. Dus in plaats van plukken trek ik het hele vel weg. Veel sneller voor dat kleine beetje vlees.
Inderdaad voor in de soep of een braadzak is ook nog wel lekker

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:49

Veriye schreef:
Ja dat snap ik. Er staan een aantal planten op de locatie waar de ren komt (vlienderstruik, klimop, rozemarijn, rode bessen, vlienderstruik) en verder dacht ik ook nog aan verschillende ondergronden (zand, aarde). Takken en bladeren zijn goede tips! As ik thuis ben mogen ze door de hele tuin scharrelen (waar nog meer planten staan, alleen de nestuin mogen ze niet in :+ ). In principe zijn ze dan 2 dagen per week in de ren (kom ik om 5 uur naar huis).
Het zou erg leuk zijn en weer een stap naar zelfvoorzienend leven als het zou lukken met de kippen.
Ik lees hier veel dat kippen zelf geslacht worden etc. Doen jullie dat ook met oudere kippen die minder gaan leggen? Aan kriel kippen is natuurlijk weinig vlees en ik moet zeggen ik zou het ook niet kunnen, denk ik. Of hebben ullie iemand de het voor jullie doet? Of nogen ze gewoon natuurlijk aan ouderdom overlijden?

Aan kwartels zit ook weinig vlees. En er worden elders op deze wereld wel nog kleinere vogels gegeten. Groter is niet automatisch beter, in je pan/oven passen is bv al erg handig, genoeg voor 1 maaltijd en dus geen restjes kan ook erg practisch zijn (bv geen ruimte in vriezer/vriezer stuk). Nu ben ik alleen en zijn kippen er voornamelijk voor de eieren, vlees ervan is bijzaak (omnivoren voeren kost meer dan herbivoren als konijnen/schapen), al is wyandotte (ook als kriel) wel een dubbeldoelkip en dus ronder dan mijn jonge drentse krielen die duidelijk slanker van bouw zijn en meer enkel voor de eieren.

Slachten doe ik hier ook zelf (is inderdaad niet makkelijk), geen ruimte genoeg voor pensioenering en daar een ander mee opzadelen vindt ik ook geen verantwoordelijke keuze. Maar als je niet zelf kan slachten en zulke dieren niet kan houden is even rondkijken op marktplaats ook optie. Er staat hier in de buurt bv vrijwel altijd een advertentie van iemand waar je ze gratis kan brengen en daar gaat het grootse deel direct de vriezer in. Zou optie kunnen zijn om er meerdere te brengen en de helft geslacht mee terug te nemen, maar dat moet je dan vragen. Of anders dat zo iemand je kan helpen slachten zodat je het daarna wel zelf kan, desnoods doordat je eerst wat dieren slacht die je niet kent.

Het is hoe dan ook verstandig om iemand te kennen die je kan helpen en/of het zelf te kunnen zodat je een kip in problemen zelf kan euthanaseren ipv nog eens te moeten slepen naar een DA, etc. die extra stress is ook niet prettig dan.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:17

Tamary, ik denk als ze dan nog als soepkip kunnen dienen of inderdaad gewoon een maaltijd vind ik dat prima. Maar ik had het met mijn vriend erover en hij zei als er kippen komen gaan ze pas weg als ze zelf omvallen, of ziek zijn. :+ ik heb wel op het kippenforum een filmpje bekeken waar ze een kip op erg vriendelijke, rustige manier slachten. en dan denk ik weer: het kip heeft een super leven gehad en als het vlees dan nog een doel kan dienen, hoezo niet. maar ik denk dat gaan wij zien als het zover is. op welke leeftijd slacht jij je kippen dan? als ze minder eieren leggen, of als er helemaal niks meer komt, of is er een bepaalde leeftijd, zodat het vlees nog lekker is?

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:12

Het vlees is het best tot een leeftijd van 26 weken.
Daarna ook nog wel prima te eten, maar het wordt wat taaier en is dan beter geschikt voor de soep of een stoofpot.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:22

Ik maak gehakt van oudere hanen, dat is ook goed te eten.
Ik laat mijn oudere hennen hier wel gewoon rond sjouwen tot de dood, vaak zijn dat de beste moeders en broedsters. Zo duur is hun onderhoud nou ook weer niet.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:45

Veriye schreef:
Maar ik had het met mijn vriend erover en hij zei als er kippen komen gaan ze pas weg als ze zelf omvallen, of ziek zijn. :+

Maar hoe ziet hij dat dan voor zich? Kippen blijven namelijk niet hun hele leven even fanatiek eieren leggen. Na een paar jaar heb je al bijna geen eieren meer en dan kunnen ze misschien nog wel 10 jaar mee. Een paar kippen erbij klinkt dan simpel, maar ik denk dat het je zal verbazen hoe weinig groen er op 70 vierkante meter overblijft met 3 kippen, laat staan als het er meer worden.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:06

Nee, hij wil dan ook geen kippen meer bij. Voor hem gaat het niet om de eieren, hij ziet ze meer als een huisdier zeg maar.
Blijft er denk je echt zo weinig groen over met 3 sabelpoot kriel kippen? Dan zou ik er namelijk nog eens over nadenken. Op het kippenforum stond dat 13m2 optimaal zijn ook om gras te behouden bij kriel kippen. Dus dacht dat het op 70m2 dan wel mee zou vallen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:11

goeroe schreef:
Veriye schreef:
Maar ik had het met mijn vriend erover en hij zei als er kippen komen gaan ze pas weg als ze zelf omvallen, of ziek zijn. :+

Maar hoe ziet hij dat dan voor zich? Kippen blijven namelijk niet hun hele leven even fanatiek eieren leggen. Na een paar jaar heb je al bijna geen eieren meer en dan kunnen ze misschien nog wel 10 jaar mee. Een paar kippen erbij klinkt dan simpel, maar ik denk dat het je zal verbazen hoe weinig groen er op 70 vierkante meter overblijft met 3 kippen, laat staan als het er meer worden.

Volgens mij blijft er best wel gras opstaan.. 70m2 voor 3 kippen gaat prima. Of heb je het over andere planten die ze uitgraven en opeten?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:18

Ik denk dat je zelfs het gras moet gaan maaien met 3 krieltjes op 70m2.
En slopen doen ze niet echt als je een apart stukje zand en struiken hebt.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:43

Apart stukje zand zou in de ren komen met extra struiken en planten voor de kippen, voor de twee dagen waar ze in de ren moeten verblijven. Verder hebben wij nog 3 druivenplanten, klimop, rozemarijn struik en een blauwe bessen struik in de tuin. Rest is gras. Er komt nog wel een vierkante meter moestuin die ik dan kippen proof zou willen maken :+
2m hoge schuttingen zijn hoog genoeg, zodat de kipjes niet ineens bij de buren of op straat lopen?

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:12

2 m zou hoog zat moeten zijn. Wel opletten dat ze niet via een soort trappetje er alsnog overheen kunnen komen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:52

Of onder schutting doorgraven.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:56

Ik heb het niet over de zomer, dan zul je inderdaad nog wel moeten maaien. Het probleem zit hem in die zeker 4 tot 5 maanden waarin het gras niet of nauwelijks groeit en de kippen gewoon blijven dooreten. Zolang die genoeg keuze hebben zijn ze behoorlijk kieskeurig, maar naarmate er minder te vinden valt neemt dat snel af en uiteindelijk pikken ze op alles dat enigszins groen kleurt, net zolang tot ze geen groen meer zien. Mijn eigen ervaring (met 6 kippen (geen krielen) op ruim 200 vierkante meter) is dat dit uiteindelijk te weinig was. In de winter vraten ze het gras zo kort af dat het haast niet meer kon herstellen, waardoor er na drie jaar bijna alleen nog onkruid stond. Ik denk dus dat het voor de korte termijn best zal werken, maar voor de langere termijn kon het wel eens tegenvallen. Onze tuin veranderde 's winters grotendeels in een modderpoel. Dit hadden we kunnen voorkomen door ze een groot deel van het jaar op te hokken, maar dat wilden we eigenlijk niet. Lokale (bodem)omstandigheden en het soort kippen zullen ongetwijfeld wel wat verschil maken, maar gras behouden in een ren van 13 vierkante meter klinkt mij als een sprookje eerlijk gezegd. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen voor wat betreft de combinatie van kippen en het behouden van groen. Mijn indruk is dat de combinatie van ren, kippen en gras een héél zeldzame is, maar ik zie graag voorbeelden.

Wij zijn intussen verhuisd naar bijna 3 hectare. De kippen (plus nog een paar extra en parelhoenders erbij) liepen los en scharrelden op minstens de helft, kun je nagaan hoe groot hun natuurlijke territorium eigenlijk is! Het groen bleef prima behouden, maar de kippen, waaronder een kolos van een haan en zelfs de parelhoenders helaas niet. Die werden op klaarlichte dag door marterachtigen gepakt. De ideale manier van kippenhouden heb ik dus nog niet gevonden. We zouden wel graag weer kippen willen. Ik zit er nu aan te denken een grote ren te maken voor de ergste maanden qua roofdieractiviteit en ze de rest van het jaar toch los te laten lopen (uiteraard wel 's nachts ophokken) in de hoop dat het aantal slachtoffers dan meevalt.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:03

Trapje en onder de schutting door zijn iderdaad goede punten! Ren kijgt wel een dakje, zodat ze ook doog gedeelte hebben als ze buiten zijn en dat zou dan inderdaad als trapje kunnen dienen lijkt me.
De winter is dan inderdaad even iets om erbij stil te staan, maar dan zijn wij ook niet veel in de tuin. Alleen de vraag hoe snel het gras in het voorjaar zou herstellen.
Ben wel blij om nu zoveel informatie binnen te krijgen. Zijn er wel puntjes waar ik nog niet bij stil heb gestaan.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:35

Hier 7 kippen op ongeveer 300m2. Het grootste deel is gras, maar er is ook zeker 20m2 plantenbak en er staan wat hagen, planten en bomen aan de zijkant van het gras.

Door het graven van de kippen heeft onkruid geen kans, alle madeliefjes en paardebloemen worden sneller opgegeten dan dat ik ze weg kan halen. Er blijft dus alleen een grasmat over (jeej!). In het voorjaar en najaar maai ik "lang". Gras vermeerderd pas bij 4cm heb ik gelezen. Dus in het voorjaar maai ik op 4cm tot het gras weer helemaal dicht gegroeid is. In de zomer maai ik eens per week op 3,5cm om het netjes te houden. Het najaar ga ik over op 4,5cm. Tot ik niet meer hoef te maaien. In de wintermaanden heb ik de kippen later uit hun ren. Rond 11 uur laat ik ze het gras op. Ze lopen zelf vroeg naar binnen in de winter dus weinig schade per dag aan het gras. Daarbij bied ik hooi en af en toe lucerne aan in de winter, wat ook weer wat gras uitspaart.
In het voorjaar uiteraard ook even verticuteren zodat de bodem weer lucht heeft en eventueel op plekken wat bijzaaien.

In het voorjaar is mijn gras iets korter dan dat van mn buren, maar verder is mijn grasmat over het algemeen juist veel netter door het gebrek aan madeliefjes.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:59

In het kader van "het oog wil ook wat" heb ik in mijn kippenren om het niet zo'n dooie boel te laten worden wat stukken kunstgras en Ikea kunstsiergraspollen :D . Ik kweek bakken met bio-ron kippentuin op voor ze, buiten de ren, zodat ze toch variatie te pikken hebben aan grassen en kruiden.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:25

Nog niet van gehoord Karina, interessant :) Hier geen heel erg grote ren. 110 vierkante meter. Wel meerdere binnenverblijven. Verder wel een echt paradijs met bomen, struiken, schuilmogelijkheden etc.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:33

Zou best graag kippen willen houden, maar hyper gevoelig voor luchtweg infectie en vogels dragen bepaalde bacteriën die dus voor de infectie kunnen zorgen dus niet slim.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 12:51

DeMolenhoek schreef:
Dergelijke oude kippen zijn enkel nog goed voor in de soep of als je ze heel erg lang laat koken is vol au vent ook nog een optie. Ik heb al krielkippen geslacht maar ik doe dat niet meer. Wat een gepruts. Dan slacht ik nog liever kwartels.

Ik heb 3 oude hennen verwerkt tot kippenburgers en grillworst. Is ook een goede oplossing voor oude kippen!

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:03

Heb je dan zelf een maler? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:42

Ik heb zelf zoiets, daarmee zou het ook kunnen...
Afbeelding

Iemand toevallig ervaring met een droogoven voor het drogen van overtollig fruit?

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 15:59

Ik heb inderdaad een gehaktmolen. Vergelijkbaar met het plaatje van Achterom.

Ik heb een voedseldroger. Ik heb deze tot nu toe gebruikt voor kuiden, aardbei, tomaat, fruitleer, courgette en paprika.