wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:38

Sorrie, maar ik vind woorden als deporteren ook écht niet kunnen.
Alsof dat géén gevoelig onderwerp is?? :n
Zeker in deze tijd weer, nee, dat vind ik een lagere opmerking dan die die ging over het al dan niet over voortplantingsaandrang beschikken...

Het is wel weer typisch dat een dergelijke opmerking richting de veehouderij wel gewoon gemaakt mag worden...

Weet je, ik wil best meer leren over plantaardige levensstijl. Maar met mensen die dergelijke woorden gebruiken om mij te overtuigen hoe slecht ik wel niet bezig ben dat ik geen veganist ben maar slechts geminderd ben met vlees eten en zuivel gebruiken, hoef ik echt niet in gesprek.
In plaats van beleren en bekeren kun je ook proberen open te communiceren.
Je vangt nog steeds meer vliegen met stroop dan met een vliegenmepper (al zal een veganist wellicht ook geen vliegen willen vangen?)

Maar goed, ik vind dat je nog best respectvol met een persoon kunt omgaan, terwijl je het met diens denkwijze en manier van doen niet eens bent.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:01

Precies. De vergelijkingen die getrokken worden tussen de veeindustrie en de holocaust vind ik pas walgelijk en respectloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 01:55

Marije_jiplover schreef:
Sorrie, maar ik vind woorden als deporteren ook écht niet kunnen.
Alsof dat géén gevoelig onderwerp is?? :n
Zeker in deze tijd weer, nee, dat vind ik een lagere opmerking dan die die ging over het al dan niet over voortplantingsaandrang beschikken...

Het is wel weer typisch dat een dergelijke opmerking richting de veehouderij wel gewoon gemaakt mag worden...

Weet je, ik wil best meer leren over plantaardige levensstijl. Maar met mensen die dergelijke woorden gebruiken om mij te overtuigen hoe slecht ik wel niet bezig ben dat ik geen veganist ben maar slechts geminderd ben met vlees eten en zuivel gebruiken, hoef ik echt niet in gesprek.
In plaats van beleren en bekeren kun je ook proberen open te communiceren.
Je vangt nog steeds meer vliegen met stroop dan met een vliegenmepper (al zal een veganist wellicht ook geen vliegen willen vangen?)

Maar goed, ik vind dat je nog best respectvol met een persoon kunt omgaan, terwijl je het met diens denkwijze en manier van doen niet eens bent.

Als je goed mijn post leest, zie je dat ik iedereen ermee aanspreek, ongeacht of je voor of tegen vlees enzo bent. :) Want inderdaad, deporteren is minstens zo erg. Ik verwonder me er tegenwoordig echt over wat mensen elkaar verwensen over het internet. Wat mensen naar elkaar schrijven. Het gaat zo makkelijk achter een computer, dat vergeten we heel snel. We vergeten dat er aan de andere kant ook iemand zit met gevoelens, of we het nu met diegene eens zijn of niet. We vergeten dat onze woorden, ook al zijn ze digitaal, gewoon pijn kunnen doen. Men moet vaker stilstaan bij de vraag of ze face to face hetzelfde zouden zeggen als hetgeen wat ze aan elkaar schrijven. En dat geldt voor íedereen, zoals ik al zei.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 06:33

Ik heb je post wel goed gelezen, Resistance, maar het viel me op dat je de ene gemaakte opmerking wel letterlijk noemt en er zeer uitgebreid op ingaat en de door mij genoemde kreet, die imo nog veel verder gaat, niet.
Je laatste alinea kun je opvatten als naar beide kanten gericht, maar door het eruithalen van 1 aspect, interpreteerde ik het als dat je dat niet te ver vond gaan.

Ik ben het helemaal met je eens dat het wel wat minder kan over en weer (in het algemeen op internet, niet alleen specifiek in dit topic). Ik lees vnl op Facebook soms reactie waar ik echt met m'n pet niet bij kan.

Maar wanneer het ene beestje bij de naam genoemd wordt, stoort het mij dat een andere heel heftige opmerking dan niet genoemd wordt, vandaar dat ik dat nog even gedaan heb.

Ik geef er dan ook wel bij aan, dat dergelijke opmerkingen juist niet overtuigend werken, maar averechts.
En dat geldt dat iid voor beide kanten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 06:48

Als stille meelezer wil ik toch weer even reageren. Je hebt het over het missende respect vanuit de vleeseters naar vega's.
Ik ben jouw berichten doorgegaan maar zolang jij onderstaand soort berichten blijft schrijven zal er geen sprake zijn van wederzijds respect.

Resistance schreef:
Magrathea schreef:
Pfft ik word hier zo moedeloos van. Als ik nog een reden nodig had om mij niet voor te planten had ik die nu wel, het is gewoon regelrechte ontkenning van klimaatverandering wat hier gebeurt -O-

:j Mensen zien het niet, of willen het niet zien. Ik heb niks tegen vlees eten, maar niet meer dan twee keer per week. Je hebt het niet nodig, en het milieu gaat volledig naar de knoppen. Veel vlees eten heeft tegenwoordig alleen nog maar te maken met onwetendheid of egoïsme.

Ook haal jijzelf veel dingen aan waaruit duidelijk onwetendheid blijkt, zie enkele berichten hiervoor.

Je kunt de wereld pas verbeteren als je begrijpt wat er daadwerkelijk gaande is. Gebaseerd op echte feiten ipv als een makke schaap achter de kudde aan te lopen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:31

Leg dan uit hoe het wel gaat denk ik dan?

Ik ga geen excuses aanbieden voor mijn woordkeus, ik voel dit heel sterk als een zelfde situatie. Het is niet mijn bedoeling daar anderen mee te kwetsen maar ik ga het ook niet veranderen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:02

Lillith24 schreef:

Ik ga geen excuses aanbieden voor mijn woordkeus, ik voel dit heel sterk als een zelfde situatie. Het is niet mijn bedoeling daar anderen mee te kwetsen maar ik ga het ook niet veranderen.

Dus neem je op de koop toe dat je er anderen mee kwetst. En weerstand veroorzaakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:11

Lillith24 schreef:

Bij 'vermoorden' gaat het per definitie al over mensen.
Wie denk jij dat er in dit topic mensenvlees eet? Welke boeren ken jij die mensen fokken voor de consumptie? Bij welke slachthuizen in jouw wereld verwerken ze ook mensen?

Indien je die voorbeelden zelf ook niet kunt geven, dan mag je best toegeven hier dat je in eerste instantie de verkeerde woorden had gekozen. Dat is niet erg om te doen, het doet geen pijn, en hoogstwaarschijnlijk kijkt niemand je er persoonlijk op aan als je dat zelf herstelt.

Over dat deporteren: dat woord heeft sinds de Tweede Wereldoorlog een nogal negatieve bijsmaak. Daar was destijds iets met miljoenen mensen die dat niet kunnen navertellen. Heel veel mensen vinden het niet netjes als iemand in een discussie over voeding zijn punt wil drukken over de rug van die miljoenen dode mensen. Zij vinden het waarschijnlijk van wansmaak getuigen dat jij ervoor kiest om een zo beladen woord te gebruiken en vervolgens doet alsof je niet wist dat dat woord standaard met die bijsmaak gelezen wordt. "Het is niet mijn bedoeling daar anderen mee te kwetsen maar...", schreef je er zelf schijnheilig achteraan.
Als je dan zonodig een Godwin moet maken, heb dan ook de ballen om ervoor uit te komen dat je dat doet!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:19

Ik ga geen excuses aanbieden voor mijn woordkeus. Spijtig als iemand dat zich zo erg aantrekt, maar niet mijn probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:22

Lillith24 schreef:
Ik ga geen excuses aanbieden voor mijn woordkeus. Spijtig als iemand dat zich zo erg aantrekt, maar niet mijn probleem.

Maar in een ander topic verwacht je dat wel van andere.
Heel aparte denkwijze heb je als ik zo vrij mag zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:26

Lillith24 schreef:
Jammer dat er niet eens open minded naar gekeken kan worden. Zal dat "boeren verstand" waar iedereen altijd zo hoog over opgeeft wel zijn. Het lijkt mij een uitermate goede oplossing en juist zeer relevant voor dit topic, omdat deze oplossing dus niet anti-boer is maar juist er naar streeft een duurzaam alternatief te creëren zodat de beste man zijn passie en werk kan blijven uitvoeren zonder daar mee het milieu te ruïneren en duizenden dieren te martelen en vermoorden.

En dan had je nog een opmerking dat je alle boeren het liefst vandaag nog in de bijstand ziet gaan.

Het valt me op dat jij overal tegenaan trapt, maar nooit op de inhoud verder gaat.
Hoe gaat insemineren volgens jou? Ben je daar al eens bij geweest? Of gaat jouw kennis hierover ook niet verder dan een filmpje?

En je vindt dat je met dit soort taalgebruik nog helemaal niet zo erg bent dan sommige WD gekken. Nou, ik weet het niet, maar jij komt op mij toch echt extremistisch over.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:27

Lillith24 schreef:

Het siert je :r

"Ik praat aantoonbare onzin maar daar blijf ik graag achter staan. Daarbij vind ik het bij de ontvanger liggen wanneer die bij deportaties aan deportaties denkt. Dat is uiteraard ook precies hoe ik het bedoeld heb maar ik zeg gewoon dat de ander het zich te veel aantrekt."
Mooi. Weten we dat ook weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:45

Wat is het doel van dergelijke opmerkingen, Lilith?

Bij mij roep je nl absoluut geen sympathie af, je dwingt er geen respect mee af, je toont er geen respect mee :n

Het enige effect wat het bij mij sorteert is dat ik je absoluut niet serieus neem en ik me zeker niet genegen voel om me te verdiepen in jouw standpunten, laat staan dat ik me er nog door zal laten overtuigen dat je (voor het deel waarin je mogelijk wel zinnige dingen zegt) misschien wel eens gelijk hebt.

Nee, ik laat jouw opmerkingen verder links liggen, want dat doe ik met anderen die ik extremistisch vind ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:03

Marije_jiplover schreef:
Ik heb je post wel goed gelezen, Resistance, maar het viel me op dat je de ene gemaakte opmerking wel letterlijk noemt en er zeer uitgebreid op ingaat en de door mij genoemde kreet, die imo nog veel verder gaat, niet.
Je laatste alinea kun je opvatten als naar beide kanten gericht, maar door het eruithalen van 1 aspect, interpreteerde ik het als dat je dat niet te ver vond gaan.

Ik ben het helemaal met je eens dat het wel wat minder kan over en weer (in het algemeen op internet, niet alleen specifiek in dit topic). Ik lees vnl op Facebook soms reactie waar ik echt met m'n pet niet bij kan.

Maar wanneer het ene beestje bij de naam genoemd wordt, stoort het mij dat een andere heel heftige opmerking dan niet genoemd wordt, vandaar dat ik dat nog even gedaan heb.

Ik geef er dan ook wel bij aan, dat dergelijke opmerkingen juist niet overtuigend werken, maar averechts.
En dat geldt dat iid voor beide kanten.

Ik haalde die opmerking aan omdat die er toevallig stond, en de opmerking over deporteren heb ik overheen gelezen. Maar die is minstens zo erg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:20

Lillith24 schreef:

Sjonge, en dat op de dag van de herdenking van de miljoenen gedeporteerden... hoe kun je het überhaupt in je hoofd halen om die vergelijking alleen maar te bedenken en dan ook nog neer te schrijven. Bizar...

Maar misschien trek ik me dat teveel aan ja 8)7

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:43

Lillith24 schreef:

En bij dit soort respectloze oogklepgedachtes en tunnelvisies hoop ik oprecht dat er niet voortgeplant word zodat er geen kinderen opgevoed worden met oogkleppen op en roeptoeter meningen die kant noch wal slaan. Dooddoeners. Niet de dialoog aangaan maar leuzen roepen en het vervolgens gek vinden dat mensen geen respect voor jou opbrengen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:00

Tja, ik ben dus zo'n iemand die een aardige hoeveelheid familie kwijt geraakt is bij deportaties en het niet vind kunnen om deze vergelijking te maken. Zeker op een dag als deze.
En nee, vee word niet het zelfde aangedaan als de mensen die dit overkomen is. Vee heeft met transport naar slachthuis en het schieten zelf niks gemeen met de vernederingen, dagelijkse mishandelingen, verkrachtingen, "onderzoeken" in naam der "wetenschap" (lees martelingen) het zelf graven van je graf en half aangeschoten daar in gedumpt worden en half levend begraven worden. En deze dingen heb ik van ooggetuigen die er bij waren en het gelukkig na hebben kunnen vertellen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:12

@Lillith24: Lekker bezig joh +:)+

We zijn trouwens bijna een maand verder en ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat jij als (zelfbenoemd zeer bewuste) veganist in een week eet en waar jouw plantaardige voedsel vandaan komt. Ik vraag mij dan het volgende af: Heb je nou gewoon geen zin om op mijn vraag (die ik uit pure interesse gesteld heb, want ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken voor op mijn vleesloze dagen) óf ben je misschien tot het ietwat slecht uitkomende besef gekomen dat je als hyperbewuste vega helemaal niet zo bijzonder vriendelijk bezig bent voor onze planeet? Maar het klinkt stiekem zo lekker als je kunt zeggen dat je veganist bent...

Aangezien er na je hele beroerde berichten op (oa) deze pagina niet zo heel veel mensen meer zijn die nog naar je willen luisteren dan wel respect voor je kunnen opbrengen zou ik blij zijn dat er nog iemand (zij het nog maar héél weinig :+ ) interesse kan tonen in jouw veganistische levensstijl....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:42

Lillith24 schreef:

Als jij iemands mening wil veranderen is je woordkeus nogal kritisch en dus wel jouw probleem. Nu is jouw woordkeus de reden dat mensen jouw mening niet accepteren als mogelijke andere visie of levenswijze.

Daarnaast inderdaad, leer eens goed hoe en wat qua biologie en interactie tussen alle organismen op deze planeet voordat je beweringen gaat doen die door de eerste en beste 1e jaars havo scholier na een paar biologie lessen onderuit gehaald kunnen worden.

En realiseer je aub dat huidige variatie mogelijkheden aan dieet geheel gefundeerd zijn op goedkope energie/kunstmest/pesticiden/etc. zonder aardolie is mega groot en van heel ver grote delen van je dieet halen niet mogelijk. Specerijen, etc. lukt aardig, groentes bv niet. En zonder 4 jaar begrazing voor genoeg voeding/mest in de grond granen verbouwen ook niet.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:58

aikon schreef:
Tja, ik ben dus zo'n iemand die een aardige hoeveelheid familie kwijt geraakt is bij deportaties en het niet vind kunnen om deze vergelijking te maken. Zeker op een dag als deze.
En nee, vee word niet het zelfde aangedaan als de mensen die dit overkomen is. Vee heeft met transport naar slachthuis en het schieten zelf niks gemeen met de vernederingen, dagelijkse mishandelingen, verkrachtingen, "onderzoeken" in naam der "wetenschap" (lees martelingen) het zelf graven van je graf en half aangeschoten daar in gedumpt worden en half levend begraven worden. En deze dingen heb ik van ooggetuigen die er bij waren en het gelukkig na hebben kunnen vertellen.

Ik ben zelf van Joodse afkomst en ook mijn hele familie heeft de oorlog niet overleeft. Maar welke schandalen ik af en toe langs zie komen, ik vind het niet heel vreemd dat de vergelijking wordt gemaakt.

Nee, niet bij álle boeren, niet bij álle transporten, niet bij álle slachthuizen, maar iedere dag wel weer een misstand. In Nederland. Een varkensboer, een kippenslachterij, vreselijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:03

Vertel, welke misstanden zie je dan iedere dag voorbij komen?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:21

Dieren die onverdoofd geslacht worden, dieren die gebroken, ziek of zelfs dood op bestemming aankomen. Dieren die in de vrieskou of hitte uren moeten wachten in de vrachtwagen.

Zelfs dingen die wél toegestaan zijn, zijn verschrikkelijk. Dieren levend en bij vol bewustzijn door de versnipperaar (iets uit een horrorfilm lijkt het wel) of dieren die met brandende luchtwegen de laatste minuut van hun leven doorbrengen.

Helaas een iets ander beeld dan de koe die lekker zijn hele leven in de wei staat, tien minuutjes op de trailer staat, daarna drie dagen bij mag komen en vervolgens rustig gedood wordt. Dat laatste daar zou ik ook geen moeite mee hebben, veel wilde dieren zouden daar ook voor tekenen, een onbezorgd leven en een pijnloze (voor zover mogelijk) dood. Maar ik vraag me af of je liever verscheurd wordt door een leeuw of met gebroken ledematen uren mag wachten op je pijnlijke dood.

Ik snap dat WD veel aandacht schenkt aan deze misstanden, zodat het lijkt alsof het altijd zo gaat. Maar zelfs die paar incidenten per week zijn toch verschrikkelijk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:44

Riraito schreef:
Dieren die onverdoofd geslacht worden, dieren die gebroken, ziek of zelfs dood op bestemming aankomen. Dieren die in de vrieskou of hitte uren moeten wachten in de vrachtwagen.

Zelfs dingen die wél toegestaan zijn, zijn verschrikkelijk. Dieren levend en bij vol bewustzijn door de versnipperaar (iets uit een horrorfilm lijkt het wel) of dieren die met brandende luchtwegen de laatste minuut van hun leven doorbrengen.

Helaas een iets ander beeld dan de koe die lekker zijn hele leven in de wei staat, tien minuutjes op de trailer staat, daarna drie dagen bij mag komen en vervolgens rustig gedood wordt. Dat laatste daar zou ik ook geen moeite mee hebben, veel wilde dieren zouden daar ook voor tekenen, een onbezorgd leven en een pijnloze (voor zover mogelijk) dood. Maar ik vraag me af of je liever verscheurd wordt door een leeuw of met gebroken ledematen uren mag wachten op je pijnlijke dood.

Ik snap dat WD veel aandacht schenkt aan deze misstanden, zodat het lijkt alsof het altijd zo gaat. Maar zelfs die paar incidenten per week zijn toch verschrikkelijk?

Hoe kom jij erbij dat dieren 3 dagen wachten? En de gebroken ledematen zijn ook niet waar.
Wanneer varkens breuken oplopen, worden deze ter plaatse geslacht. Die mogen vervolgens niet meer voor humane consumptie.

Uren wachten in de vrachtwagen? Ze worden gelijk gelost als ze aankomen hoor...

Daarbij, worden dieren die aankomen op een slachthuis, dezelfde dag nog geslacht..

Vergeet niet dat er ten alle tijden nvwa dierenartsen op een slachthuis aanwezig zijn die toezicht houden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:16

Bij kleine slachterijen mogen dieren een paar dagen bijkomen. Bron: een kleinschalige slager :') Ik weet hoe het in grote slachthuizen gaat, de dieren lopen daar vaak gelijk door vanuit de wagen. Op zich niks mis mee, wanneer alle dieren maar gezond zijn.

Ik weet dat er dierenartsen aanwezig zijn. De artsen die ik gesproken heb vonden het een afschuwelijk baantje, zij waren aan deze studie begonnen omdat ze dieren wilden redden. Daarnaast is het keuren van karkassen ook niet bepaald spannend.

De NVWA heeft pas nog een slachthuis gesloten vanwege ernstige overtredingen. Kippen die compleet gebroken (letterlijk) aankwamen door kapotte transportkratten, dieren die het waterbad missen, dieren die op de grond terecht kwamen en gewoon weer aan de haak gehangen zijn.

Het zal vast vaak goed gaan, maar ook Nederland is niet heilig.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:25

aikon schreef:
Heb het hier al eens met veganisten over gehad, ze denken dat er een mensen arm de schede van de koe in gaat :') Heb maar uitgelegd dat daar het "rietje" in gaat.

Mwah, ik denk dat je daarmee een beetje teveel over een kam scheert. Voor de meeste vegans is denk ik het probleem dat een koe niet zelf kan beslissen wanneer ze (op een natuurlijke manier) gedekt wordt, maar dat dit een beslissing is van een mens.