Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:51

EskeGirl schreef:
Hannah schreef:
een paar vraagjes: :o
2, als een ruimte schip terug komt richting aarde stort hij dan niet heel hard neer?

2: jups, stort hard neer

>;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:19

[***] schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag me wel eens af hoe verschillende geloven zijn ontstaan die nu verdwijnen zijn. Wie heeft die geloven 'bedacht' en hoe zijn ze weer verdwenen? Zoals bijvoorbeeld het geloof van de oude Egyptenaren. En waarom schreven hun veel op, maar is er niks te vinden over bijvoorbeeld de plagen uit Exodus? En ze lieten de Israëlieten gaan omdat ze merkte dat hun God echt was, maar daarna gingen ze gewoon weer door met hun eigen goden.

Waarom bestaat er geen tijdmachine? :') Ik zou ook zo graag willen zien hoe de piramides eruit zagen toen ze net gebouwd waren.

Geschiedenis wordt geschreven door winnaars :) De Egyptenaren hadden er een handje van om groots te 'verhalen' over hun overwinningen, maar de verliezen te negeren. Daarin zijn zij niet uniek. Er zijn meer volken die zo hun annalen neerpenden. Er zijn diverse pharao's alleen bekend van hun graf of hun cartouche omdat hun opvolgers er van alles aan deden om hun voorganger uit te wissen. Namen werden doorgekrast, noem maar op. De Christenen hebben op het eiland Philae ook flink huis gehouden toen het eiland als kerk werd gebruikt. De heidense tekens moesten verwijderd worden. Al deze dingen gebeuren tegenwoordig nog steeds. IS vernietigt ook 'geschiedenis'.

Dat kan een reden zijn waarom de plagen niet in de Egyptische geschiedenis te vinden is. Een andere reden kan natuurlijk zijn dat ze nooit gebeurd zijn, hoewel er voor de plagen grotendeels ook een natuurlijke oorzaak voor te vinden is. Het feit dát je ze niet terugvindt hoeft weer niet te betekenen dat ze nooit gebeurd zijn. (en als ze wel gebeurd zijn dikke kans dat er flink overdreven is.. ook een niet onbekende eigenschap van geschiedschrijvers)

Voor wat betreft het eerste gedeelte van je vraag zou je misschien eens het boek 'Het Oude Egypte, bakermat van het jonge christendom' kunnen lezen. Het geeft eigenlijk een beeld hoe het christendom onderdelen van het oude Egypte (drie-eenheid tussen isis, osiris en horus). Er zitten wel pittige stukken in en een beetje kennis van het christendom en Egyptische cultuur is wel nodig. Hoewel het boek theologisch wordt genoemd vind ik het zelf wel prettig dat het het bestaan van een God niet centraal zet. Het is meer een uitleg hoe bepaalde Egyptische gewoontes overgenomen zijn door het Christendom. (denk hierbij aan de maria-verering die vergeleken wordt met de Isiscultuur)

Ik zou trouwens ook wel graag eens in het Oude Egypte rondlopen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:31

Sammie schreef:
[***] schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag me wel eens af hoe verschillende geloven zijn ontstaan die nu verdwijnen zijn. Wie heeft die geloven 'bedacht' en hoe zijn ze weer verdwenen? Zoals bijvoorbeeld het geloof van de oude Egyptenaren. En waarom schreven hun veel op, maar is er niks te vinden over bijvoorbeeld de plagen uit Exodus? En ze lieten de Israëlieten gaan omdat ze merkte dat hun God echt was, maar daarna gingen ze gewoon weer door met hun eigen goden.

Waarom bestaat er geen tijdmachine? :') Ik zou ook zo graag willen zien hoe de piramides eruit zagen toen ze net gebouwd waren.

Geschiedenis wordt geschreven door winnaars :) De Egyptenaren hadden er een handje van om groots te 'verhalen' over hun overwinningen, maar de verliezen te negeren. Daarin zijn zij niet uniek. Er zijn meer volken die zo hun annalen neerpenden. Er zijn diverse pharao's alleen bekend van hun graf of hun cartouche omdat hun opvolgers er van alles aan deden om hun voorganger uit te wissen. Namen werden doorgekrast, noem maar op. De Christenen hebben op het eiland Philae ook flink huis gehouden toen het eiland als kerk werd gebruikt. De heidense tekens moesten verwijderd worden. Al deze dingen gebeuren tegenwoordig nog steeds. IS vernietigt ook 'geschiedenis'.

Dat kan een reden zijn waarom de plagen niet in de Egyptische geschiedenis te vinden is. Een andere reden kan natuurlijk zijn dat ze nooit gebeurd zijn, hoewel er voor de plagen grotendeels ook een natuurlijke oorzaak voor te vinden is. Het feit dát je ze niet terugvindt hoeft weer niet te betekenen dat ze nooit gebeurd zijn. (en als ze wel gebeurd zijn dikke kans dat er flink overdreven is.. ook een niet onbekende eigenschap van geschiedschrijvers)

Voor wat betreft het eerste gedeelte van je vraag zou je misschien eens het boek 'Het Oude Egypte, bakermat van het jonge christendom' kunnen lezen. Het geeft eigenlijk een beeld hoe het christendom onderdelen van het oude Egypte (drie-eenheid tussen isis, osiris en horus). Er zitten wel pittige stukken in en een beetje kennis van het christendom en Egyptische cultuur is wel nodig. Hoewel het boek theologisch wordt genoemd vind ik het zelf wel prettig dat het het bestaan van een God niet centraal zet. Het is meer een uitleg hoe bepaalde Egyptische gewoontes overgenomen zijn door het Christendom. (denk hierbij aan de maria-verering die vergeleken wordt met de Isiscultuur)

Ik zou trouwens ook wel graag eens in het Oude Egypte rondlopen. :D

Hm, dat is inderdaad wel waar, ik heb inderdaad ook wel eens op een documentaire gezien dat sommige overwinningen van de Egyptenaren niet werkelijk waren gebeurt zoals hun op geschreven hadden. Er echt achter komen lukt denk ik nooit helaas.

Over een verband tussen het christendom en het geloof van het oude Egypte had ik nog nooit gehoord, lijkt me wel interessant om er wat over te lezen! Ik vind het oude Egypte sowieso heel fascinerend, in het Egyptisch museum in Cairo kan ik wel bijvoorbeeld dagen rond lopen, zoveel en zo interessant! Als ze het fototoestel toen nou uit hadden gevonden.. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:37

sallandval schreef:
EskeGirl schreef:

2: jups, stort hard neer

>;)

[ Video ]

Hangt er vanaf, de spaceshuttle landt netjes maar een module komt neer met een parachute bijv. en een hitteschild waarbij de luchtwrijving gebruikt wordt om te remmen.

Edit: über dramatisch filmpje

Joltsje

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:22

Hier ook een vraagje.

Katten poepen niet in hun eigen tuin. Hoe weten ze nou wat hun eigen tuin is?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:23

Joltsje schreef:
Hier ook een vraagje.

Weten ze niet. Ze weten wel wat hun territorium is en hun leefgebied, dat bepalen ze zelf en onderling met elkaar. Ze poepen net zo goed in eigen tuin hoor, hoe kom je bij dat misverstand?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:29

Ze schijten ook in eigen tuin hoor :))

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:30

Hmm.. dan is het dus toevallig dat ze de tuin als hun teritorium zien. (Zat met mijn moeder in te tuin en toen hadde. We het er over.). Maar haar katten poepten ook niet bij de buurvrouw

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:42

Nou het is wel het dichtst bij hun huis en heeft vaak nog een bepaalde afbakening. Dus het nodigt uit om eigen territorium te zijn zegmaar. :) Als de buren ook allemaal katten hebben, hebben die hun territorium ook netjes in eigen tuin.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:57

Poepte die van ons maar niet in onze tuin :')

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:45

Ik lig in bed en vraag me af.... Of de onderburen misschien de muziek eens zachter kunnen gaan zetten en ook hun stemgeluid eens kunnen gaan aanpassen. Probeer namelijk in slaap te komen, maar met harde muziek en mensen die daar overheen proberen te praten, wil dit niet echt lukken. Snap dat je een leuk en gezellig feestje wil hebben, maar het is fijn als rond deze tijd het volume toch enigszins wordt aangepast.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:49

Dat is nou niet helemaal de bedoeling van dit topic.. Als je er last van hebt, moet je er heen gaan en er wat van zeggen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:16

Zwerte schreef:
Joltsje schreef:
Hier ook een vraagje.

Weten ze niet. Ze weten wel wat hun territorium is en hun leefgebied, dat bepalen ze zelf en onderling met elkaar. Ze poepen net zo goed in eigen tuin hoor, hoe kom je bij dat misverstand?

katten bakenen vooral belangrijke plekken (in hun ogen :') .. ik vind mijn plantenbak niet zo belangrijk als mijn kat.. vind het belangrijker dat ze mijn planten er niet uitgraaft of bemest, maar dat vind zij dan weer van ondergeschikt belang)..

Het 'niet schijten in eigen tuin' is een misverstand.. Ze bakenen met name de grenzen van hun territorium sterk af. De grenzen van territoriums wordt meestal bepaald door katten onderling.. maar hebben wel vaak enige overlapping.. de gemiddelde kat heeft een territorium van enkel huizen, waarbij ze hoe verder van het eigen huis, ze minder te vertellen hebben over die uithoeken.. over het algemeen.. Het gemiddelde territorium van een kat is tuin overstijgend.

Maar de mensen dichten graag menselijke eigenschappen aan hun huisdieren toe.. dus de tuin van de baas wordt al gauw het territorium van de kat van de baas genoemd.. Omdat de grenzen van de meeste territoriums buiten de eigen tuin liggen, wordt er met name 'buiten' de eigen tuin gescheten en gesproeid..

Dat heeft dus niets te maken met het feit dat een kat niet in eigen tuin schijt, maar puur met dat die minder sterk verdedigd hoeft te worden met allerlei interessante boodschappen naar andere katten..

valt je achtertuin echter onder het grensgebied met een andere kat.. dan kun je je lol op, want dan zullen ze elkaar daar heel wat te 'vertellen' hebben.

er wordt wel degelijk in eigen tuin gepoept en gepiest, maar minder dan aan de randen van hun territorium. en die randen worden dus niet aangeduidt met schuttingen, maar door waar de buurkat zijn grenzen trekt (en zo hier en daar worden ze een beetje opgeschoven.. daar kun je vooral s nachts van meegenieten)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:23

finnens schreef:
Hoelang kunnen vissen overleven op het droge? We gingen laatst goud vissen naar iemand brengen en minstens een half uur later vonden we een vis die uit de bak was gesprongen, en die leefde nog gewoon en is ook blijven leven.

Die van mij is er ooit ook uit gesprongen en heeft er een uur of 3 wel gelegen. Had zich onder de kast op de een of andere manier in het stof gewikkeld en is zo vochtig gebleven. Beestje is dit jaar 15 geworden :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 02:13

guusje_h schreef:
finnens schreef:
Hoelang kunnen vissen overleven op het droge? We gingen laatst goud vissen naar iemand brengen en minstens een half uur later vonden we een vis die uit de bak was gesprongen, en die leefde nog gewoon en is ook blijven leven.

Die van mij is er ooit ook uit gesprongen en heeft er een uur of 3 wel gelegen. Had zich onder de kast op de een of andere manier in het stof gewikkeld en is zo vochtig gebleven. Beestje is dit jaar 15 geworden :)

Zeker weten dat dat geen ondood zombie visje is? :p

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:15

Ik vraag me af hoe dat scherm in de bus bijhoud welke halte je bent. Zie de chauffeur niets doen en als er vertraging is lijkt dat ding het ook te weten, of als hij per ongeluk voor loopt corrigeert hij zichzelf weer. Iemand een idee?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:29

Dat heet nou GPS ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:46

*kijkt Tour de France*

Wat hebben de wielrenners achteraan hun zadel zitten?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:47

Yucca schreef:
*kijkt Tour de France*

Wat hebben de wielrenners achteraan hun zadel zitten?

Gps systeem, hoorde ik de commentaroren zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:49

Waarom de wc 2 knoppies heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:51

Rebecca schreef:

Voor weinig en veel water, kleine knop is voor kleine behoefte grote knop voor grote behoefte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:52

amoj schreef:
[naam] schreef:

Voor weinig en veel water, kleine knop is voor kleine behoefte grote knop voor grote behoefte

Oops druk ze beide in :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:34

de kleine knop is de water besparende.. die geeft net genoeg water om je nr 1 genoeg te verdunnen en het meeste de afvoer in te krijgen.

de grote geeft een enorme plens water.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:37

Welk sprookje de python en de baron in de Efteling voor moeten stellen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:39

Waarom doen mijn oren zeer als er maar 1 raam open is tijdens het autorijden?