EskeGirl schreef:Hannah schreef:een paar vraagjes:![]()
2, als een ruimte schip terug komt richting aarde stort hij dan niet heel hard neer?
2: jups, stort hard neer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag me wel eens af hoe verschillende geloven zijn ontstaan die nu verdwijnen zijn. Wie heeft die geloven 'bedacht' en hoe zijn ze weer verdwenen? Zoals bijvoorbeeld het geloof van de oude Egyptenaren. En waarom schreven hun veel op, maar is er niks te vinden over bijvoorbeeld de plagen uit Exodus? En ze lieten de Israëlieten gaan omdat ze merkte dat hun God echt was, maar daarna gingen ze gewoon weer door met hun eigen goden.
Waarom bestaat er geen tijdmachine?Ik zou ook zo graag willen zien hoe de piramides eruit zagen toen ze net gebouwd waren.
Sammie schreef:[***] schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag me wel eens af hoe verschillende geloven zijn ontstaan die nu verdwijnen zijn. Wie heeft die geloven 'bedacht' en hoe zijn ze weer verdwenen? Zoals bijvoorbeeld het geloof van de oude Egyptenaren. En waarom schreven hun veel op, maar is er niks te vinden over bijvoorbeeld de plagen uit Exodus? En ze lieten de Israëlieten gaan omdat ze merkte dat hun God echt was, maar daarna gingen ze gewoon weer door met hun eigen goden.
Waarom bestaat er geen tijdmachine?Ik zou ook zo graag willen zien hoe de piramides eruit zagen toen ze net gebouwd waren.
Geschiedenis wordt geschreven door winnaarsDe Egyptenaren hadden er een handje van om groots te 'verhalen' over hun overwinningen, maar de verliezen te negeren. Daarin zijn zij niet uniek. Er zijn meer volken die zo hun annalen neerpenden. Er zijn diverse pharao's alleen bekend van hun graf of hun cartouche omdat hun opvolgers er van alles aan deden om hun voorganger uit te wissen. Namen werden doorgekrast, noem maar op. De Christenen hebben op het eiland Philae ook flink huis gehouden toen het eiland als kerk werd gebruikt. De heidense tekens moesten verwijderd worden. Al deze dingen gebeuren tegenwoordig nog steeds. IS vernietigt ook 'geschiedenis'.
Dat kan een reden zijn waarom de plagen niet in de Egyptische geschiedenis te vinden is. Een andere reden kan natuurlijk zijn dat ze nooit gebeurd zijn, hoewel er voor de plagen grotendeels ook een natuurlijke oorzaak voor te vinden is. Het feit dát je ze niet terugvindt hoeft weer niet te betekenen dat ze nooit gebeurd zijn. (en als ze wel gebeurd zijn dikke kans dat er flink overdreven is.. ook een niet onbekende eigenschap van geschiedschrijvers)
Voor wat betreft het eerste gedeelte van je vraag zou je misschien eens het boek 'Het Oude Egypte, bakermat van het jonge christendom' kunnen lezen. Het geeft eigenlijk een beeld hoe het christendom onderdelen van het oude Egypte (drie-eenheid tussen isis, osiris en horus). Er zitten wel pittige stukken in en een beetje kennis van het christendom en Egyptische cultuur is wel nodig. Hoewel het boek theologisch wordt genoemd vind ik het zelf wel prettig dat het het bestaan van een God niet centraal zet. Het is meer een uitleg hoe bepaalde Egyptische gewoontes overgenomen zijn door het Christendom. (denk hierbij aan de maria-verering die vergeleken wordt met de Isiscultuur)
Ik zou trouwens ook wel graag eens in het Oude Egypte rondlopen.
Joltsje schreef:Hier ook een vraagje.
Katten poepen niet in hun eigen tuin. Hoe weten ze nou wat hun eigen tuin is?
Zwerte schreef:Joltsje schreef:Hier ook een vraagje.
Katten poepen niet in hun eigen tuin. Hoe weten ze nou wat hun eigen tuin is?
Weten ze niet. Ze weten wel wat hun territorium is en hun leefgebied, dat bepalen ze zelf en onderling met elkaar. Ze poepen net zo goed in eigen tuin hoor, hoe kom je bij dat misverstand?
finnens schreef:Hoelang kunnen vissen overleven op het droge? We gingen laatst goud vissen naar iemand brengen en minstens een half uur later vonden we een vis die uit de bak was gesprongen, en die leefde nog gewoon en is ook blijven leven.
guusje_h schreef:finnens schreef:Hoelang kunnen vissen overleven op het droge? We gingen laatst goud vissen naar iemand brengen en minstens een half uur later vonden we een vis die uit de bak was gesprongen, en die leefde nog gewoon en is ook blijven leven.
Die van mij is er ooit ook uit gesprongen en heeft er een uur of 3 wel gelegen. Had zich onder de kast op de een of andere manier in het stof gewikkeld en is zo vochtig gebleven. Beestje is dit jaar 15 geworden