Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:58

Charlie_P schreef:
Zooist schreef:
Ik ben heel erg benieuwd wat hiervan gevonden wordt?
Ik ga het zelf ook nog 6x lezen.

http://www.niburu.nl/index.php?articleID=20403

vooral de foto's vind ik erg indrukwekkend.

En wat vind je hier dan van bijvoorbeeld? http://www.niburu.nl/index.php?articleID=19542

eerst die van mij. Doen we daarna die van jou!
Ik zie overigens alleen maar 4 of 5 regels staan.
Dus zal mijn pc aan moeten slingeren.[/quote]

Dit is een betere link. http://www.youtube.com/watch?v=A0x0LSp1kdI

Ik ben zelf trouwens niet gelovig, wel christelijk opgevoed en heel wat zondagen in de kerk versleten. Heb nu even geen zin om daar helemaal over uit te wijden (moe en moet altijd weer even flink nadenken over hoe ik goed overbreng wat ik wil zeggen, dus ander keertje graag, mocht er iemand interesse hebben ;) ). Maar vind dit wel een leuk topic om mee te lezen en jouw linkje deed me denken aan iets wat ik een tijdje geleden een keer heb gezien (mijn linkje). Ik vond het wel interessant toen en zeker niet ondenkbaar. Misschien zien jullie dat ook zo.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:17

Christi schreef:
Ik ben vroeger wel gelovig geweest. Protestants, maar toen kreeg ik vragen:
- Als God vrede op aarde wil, waarom laat hij de mensen oorlog voeren?
- Waarom konden de mensen vroeger genezen door Jezus, maar is er nu niemand meer die de mensen geneest tegen terminale ziektes?
- Als God bestaat, hoe zit het dan met Allah en Boeda en al de rest? Zitten die samen op ons te zien?
- Als God bestaat hoe komt het dan dat niemand weet hoe hij er uit ziet en hij overal tegelijk kan zijn?

Nu ik ouder ben, denk ik dat het geloof is wat je er zelf van maakt. Ik heb niks tegen het geloof (geen enkel geloof). Het is ook niet aan mij om het geloof in twijfel te trekken, om mensen raar te bezien of iets.

Ik geloof echter wel dat er meer is. Als ik het moeilijk heb zoek ik steun bij mijn overleden hond en mijn oma die aan kanker zijn gestorven. Of ze er echt zijn weet ik niet, maar ik haal mijn kracht uit het geloof dat hun er zijn voor me, dat ze me beschermen en over mij waken.

Het antwoord op je eerste vragen staat al vaker vermeld in het topic. Zal er vanavond of morgen wel even naar zoeken.

Even over terminaal.... In onze gemeente zijn behoorlijk wat mensen die terminaal geweest zijn en nu volledig genezen rondlopen. Op wonderbaarlijke wijze!

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:18

Charlie, ik ga vanavond kijken. Eerst even een paar paarden rijden!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:48

Zooist/Charlie: die linkjes maken mij juist alleen maar wantrouwiger/sceptischer tov het bestaan van God, kan alleen niet precies uitleggen waarom. Mja, misschien, als dat soort teksten voor sommigen zo veel betekenen, waarom voor mij dan niet? Wat is er mis met mij dat ik dit niet als bewijs van God kan zien?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:43

@ Heino: Uit mijn linkje kan je ook niet opmaken dat God, zoals christenen hem zien, bestaat. De filmpjes geven juist een hele andere theorie...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:57

Kheb nog een andere vraag:

In de bijbel staat dat god almachtig is en alwetend. Nu vraag ik me af of god dan al weet wat er in de toekomst gaat gebeuren? (das mijn interpretatie van alwetend)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:18

christel1857 schreef:
Kheb nog een andere vraag:

In de bijbel staat dat god almachtig is en alwetend. Nu vraag ik me af of god dan al weet wat er in de toekomst gaat gebeuren? (das mijn interpretatie van alwetend)

Ja! Lees openbaringen maar eens. Het laatste boek van de Bijbel.

Heino, het is zeker stof tot nadenken. En ook hiermee is het maar net hoe je het interpreteerd.

Ik heb in dit topic al eens eerder uitgelegd dat ik geloof dat de geestelijke werelds veel groter is dan onze wereld, het aardse en de mensheid.

In genesis staat een tekst over de reuzen en zoals in mijn linkje uitgelegd wordt zijn de reuzen kinderen van mensen en gevallen engelen.

Gevallen engelen zijn engelen van God die zich van hem afgestoten hebben en de kant van het kwaad, van de duivel, gekozen hebben.

In diverse plaatsen op de Bijbel wordt vermeld dat Engelen enorme wezens zijn. Dus als die zich kruisen met mensen krijg je reuzen.

Ook in het verhaal van David en de reus Goliath komt terug dat er ruezen zijn.

Ik geloof dat het mogelijk is en dat deze gevallen engelen demonen geworden zijn. Demonen staat voor mij synoniem aan evil en kwaad en als ik me inbeeld hoe die eruit zien dan denk ik aan monsters. Enorme monsters.

Ook de goden in de Griekse oudheid zijn mijns inziens demonen. Gevallen engelen en ook kruisingen tussen deze demonen en de mensheid.

Kan me er wel wat bij voorstellen.

Als je hier echt nieuwsgierig naar bent is het leesboek: de duisternis aanwezig een heel goed boek. Hierin wordt zowel een menselijke situatie beschreven maar ook op een interessante manier het geestelijke eromheen.

Ik ben soms nogal filosofisch ingesteld en daarom heb ik de link geplaatst.

Zou ook zomaar kunnen dat dinosaurussen ook kinders waren van demoon x demoon???

Er is allemaal absoluut geen bewijs voor en ben net als Christel wel nieuwsgierig of er DNA onderzoek gedaan is naar deze op mensen lijkende overblijfselen.

Hoe dan ook zal dit geen afbreuk doen aan mijn geloof. Net als het stuk uit de link.

Mijn geloof staat en blijft alleen maar groeien! En uit dit soort stukken probeer ik te kijken wat ik er uit kan halen voor mezelf en eventueel voor anderen.

Is er trouwens een wetenschapper hier die eens kan uitzoeken hoe en wat met die restanten? Ik zou niet weten waar te zoeken.

Heb de pc niet aangezet dus moet een paar dingen schuldig blijven. Ben nog niet zo lang thuis en ga zo douchen en mandje in.

Misschien kan ik morgen even spitten voor Chrissie? (was dat de juiste naam???)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:28

Maar dan klopt er toch iets niet aan het feit dat god zowel alwetend als almachtig is?

Zo kan een god die de toekomst al kent, deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig. Een almachtige god zou moeten beschikken over een vrije wil. Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat zijn wil belet zou worden door iets, wat hem niet meer almachtig maakt. Om een vrije wil te hebben, moet god in staat zijn om op elk moment tussen twee of meerder opties kunnen kiezen. Als god alwetend is, zou hij alles moeten weten, dus zowel in de geschiedenis, het nu als in de toekomst. Hieruit volgt dat elk moment, wanneer god wordt geconfronteerd met meerder keuzemogelijkheden, hij al weet wat hij gaat kiezen. Dus, doordat god geen keus heeft in zijn beslissing, heeft hij geen vrije wil. God kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn?

Tevens zou gods alwetendheid de vrije wil van de mens dan toch uitsluiten? Zelfde reden als boven beschreven.

Ik heb ook nog een filmpje van richard dawkins, een bekend atheist. Niet kijken als je het niet wilt horen!

http://www.youtube.com/watch?v=6mmskXXetcg

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:41

Richard Dawkins ken ik wel, bekende man ja. Zijn verhaal doet niets af aan mijn geloof.

Jouw filosofie over almacht en alwetendheid klinkt mooi, maar klopt m.i. niet helemaal. Waarom zou iets vantevoren weten hetzelfde zijn als geen keuze meer hebben? Ik zie dat toch anders voor me. Ik denk dat God wel weet wat er gaat gebeuren, maar dat hij daar zelf al over nagedacht heeft. Dat hij die keuzes al eerder gemaakt heeft, en dat hij dus ook al weet of hij nog van zins gaat zijn om die keuze te veranderen.
En misschien is het zelfs wel zo dat God de grote lijnen wel weet, maar dat het hem ook niet echt uitmaakt of ik nou in de stad kom via de Montgomerylaan of via de Kennedylaan (bij wijze van spreken), en dat hij dat dus niet altijd vantevoren weet. Net zoals ik dat ook niet altijd weet als ik op mijn fiets stap. Dat zijn van die onbetekenende details. Wat zou het voor toegevoegde waarde hebben om dat allemaal al op schrift te hebben staan?
Tegelijk denk ik wel dat God kan sturen. Want als het nou net heel druk is op de Montgomerylaan en ik fiets over de Kennedylaan, kan het maar net zijn dat daar iemand is die er wat aan heeft om mij die dag tegen te komen. Je weet het soms toch niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:46

Amen BlueEyes!

Goed verwoord en zo zie ik het ook Christel!

Uiteraard geen bewijs maar we hebben het hier ook weer en nog steeds over geloof!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:48

Blue_Eyes schreef:
Richard Dawkins ken ik wel, bekende man ja. Zijn verhaal doet niets af aan mijn geloof.

Jouw filosofie over almacht en alwetendheid klinkt mooi, maar klopt m.i. niet helemaal. Waarom zou iets vantevoren weten hetzelfde zijn als geen keuze meer hebben? Ik zie dat toch anders voor me. Ik denk dat God wel weet wat er gaat gebeuren, maar dat hij daar zelf al over nagedacht heeft. Dat hij die keuzes al eerder gemaakt heeft, en dat hij dus ook al weet of hij nog van zins gaat zijn om die keuze te veranderen.
En misschien is het zelfs wel zo dat God de grote lijnen wel weet, maar dat het hem ook niet echt uitmaakt of ik nou in de stad kom via de Montgomerylaan of via de Kennedylaan (bij wijze van spreken), en dat hij dat dus niet altijd vantevoren weet. Net zoals ik dat ook niet altijd weet als ik op mijn fiets stap. Dat zijn van die onbetekenende details. Wat zou het voor toegevoegde waarde hebben om dat allemaal al op schrift te hebben staan?
Tegelijk denk ik wel dat God kan sturen. Want als het nou net heel druk is op de Montgomerylaan en ik fiets over de Kennedylaan, kan het maar net zijn dat daar iemand is die er wat aan heeft om mij die dag tegen te komen. Je weet het soms toch niet.

Ik probeer hier ook niemand (zoals ik al 100 keer heb gezegd maargoed) van zijn geloof af te helpen, dus maak je niet druk.
Als god al weet wat er gaat gebeuren in de toekomst, dan weet ie ook wat ie gaat kiezen als ie een keuze krijgt. Daarom zou hij geen vrije wil kunnen hebben, want zijn keuzes liggen al vast. Alwetend & almachtig gaan niet samen.
het gaat er ook niet om hoe iets gaat gebeuren, daar heb ik het ook niet over. Het gaat er om dat god wéét wat er gaat gebeuren als hij alwetend is(tenminste afgaande van antwoord van zooist hierboven).

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:50

Ik ben katholiek, ga eigenlijk bijna nooit meer naar de kerk.
Wil wel geloven dat er nog iets boven ons is en dat de hemel bestaat.
Geloof niet dat 'god' ons helpt, ook geloof ik niet alle bijbelverhalen..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:51

christel1857 schreef:
Ik probeer hier ook niemand (zoals ik al 100 keer heb gezegd maargoed) van zijn geloof af te helpen, dus maak je niet druk.
Als god al weet wat er gaat gebeuren in de toekomst, dan weet ie ook wat ie gaat kiezen als ie een keuze krijgt. Daarom zou hij geen vrije wil kunnen hebben, want zijn keuzes liggen al vast. Alwetend & almachtig gaan niet samen.
het gaat er ook niet om hoe iets gaat gebeuren, daar heb ik het ook niet over. Het gaat er om dat god wéét wat er gaat gebeuren als hij alwetend is(tenminste afgaande van antwoord van zooist hierboven).

Zeg ik dat JIJ dat doet dan? Maar volgens mij doet meneer Dawkins wel hard zijn best ;)

Anyway. Ja, ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik zie dat toch anders. Volgens mij gaan ze prima samen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:56

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:

Zeg ik dat JIJ dat doet dan? Maar volgens mij doet meneer Dawkins wel hard zijn best ;)

Anyway. Ja, ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik zie dat toch anders. Volgens mij gaan ze prima samen.

Das niet iets wat je kunt vinden, het kan onmogelijk samen gaan. Tenzij je alwetend anders interpreteerd, dan heb je idd gelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:58

Sorry, ik zie dat toch anders. En hoe, dat heb ik net uitgelegd. Ik interpreteer jouw hele verhaal anders. Volgens mij kan het best zo zijn dat God vantevoren al weet welke keuzes hij gaat maken, en die kan hij ook veranderen als hij wil. Maar dat weet hij dan ook vantevoren. Dus tja... zijn alwetendheid doet niets af aan zijn almacht. Hij maakt zijn keuzes en dat staat hem volledig vrij. Hij ziet het alleen wel vantevoren aankomen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:01

Blue_Eyes schreef:
Sorry, ik zie dat toch anders. En hoe, dat heb ik net uitgelegd. Ik interpreteer jouw hele verhaal anders. Volgens mij kan het best zo zijn dat God vantevoren al weet welke keuzes hij gaat maken, en die kan hij ook veranderen als hij wil. Maar dat weet hij dan ook vantevoren. Dus tja... zijn alwetendheid doet niets af aan zijn almacht. Hij maakt zijn keuzes en dat staat hem volledig vrij. Hij ziet het alleen wel vantevoren aankomen.

Als hij vantevoren weet wat voor keuze hij gaat maken, dan hoef hij deze keuze niet meer te maken. Ik heb je verhaal gelezen, en dat kan idd kloppen als je er van uit gaat dat god NIET alles in de toekomst weet.

EDIT: Als hij de keuze gaat veranderen ,dat weet hij vantevoren dat hij deze keuze gaat veranderen. Dus waar is de vrije wil van god dan gebleven?
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 17-05-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:02

Wij snappen elkaar denk ik niet. Want wat ik beschrijf, kan in mijn beleving gewoon.
Een keuze niet HOEVEN maken, is niet hetzelfde trouwens als een keuze niet KUNNEN maken en zelfs niet hetzelfde als een keuze niet daadwerkelijk MAKEN.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:05

Blue_Eyes schreef:
Wij snappen elkaar denk ik niet. Want wat ik beschrijf, kan in mijn beleving gewoon.
Een keuze niet HOEVEN maken, is niet hetzelfde trouwens als een keuze niet KUNNEN maken en zelfs niet hetzelfde als een keuze niet daadwerkelijk MAKEN.

Volgens mij snap jij dan ook niet helemaal wat een VRIJE wil is. Zonder keuzes heb je geen wil, en zonder open keuzes heb je geen 'vrije' wil. Sorry, maar jouw beredenering klopt niet helemaal, tenzij je de interpretatie van alwetend aanpast.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:09

Zo kunnen we wel tot vannacht 3 uur in een kringetje blijven ronddraaien. Sorry, daar begin ik niet aan, ook al hoef ik morgen niet te werken. :+

Wel fijn overigens dat jij voor mij bepaalt wat ik snap en wat niet. :\ Ik ben al jaren bezig met de concepten vrije wil en de almacht van God (en de combinatie daarvan)... heb hier echt al langer over nagedacht (en met allerlei mensen gesproken) dan vandaag. Vermoedelijk ook wat langer (en intensiever?) dan jij...
Dat jij iets niet voor je ziet, wil niet zeggen dat het niet kan. Volgens mij ben je intelligent genoeg om dat te begrijpen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:14

Blue_Eyes schreef:
Zo kunnen we wel tot vannacht 3 uur in een kringetje blijven ronddraaien. Sorry, daar begin ik niet aan, ook al hoef ik morgen niet te werken. :+

Wel fijn overigens dat jij voor mij bepaalt wat ik snap en wat niet. :\ Ik ben al jaren bezig met de concepten vrije wil en de almacht van God (en de combinatie daarvan)... heb hier echt al langer over nagedacht (en met allerlei mensen gesproken) dan vandaag. Vermoedelijk ook wat langer (en intensiever?) dan jij...
Dat jij iets niet voor je ziet, wil niet zeggen dat het niet kan. Volgens mij ben je intelligent genoeg om dat te begrijpen.

Ik schrijf toch heel duidelijk dat jij "VOLGENS MIJ" niet begrijpt wat een vrije wil is. Die indruk maak je op mij omdat het overkomt alsof je ofwel niet goed leest, ofwel niet begrijpt wat de essentie van een wil is. Je moet het toch met me eens zijn dat zonder keuzes een wil ook overbodig is?
Ik speculeer niet over jouw kennis, doe dat aub ook niet over mijn intelligentie niveau. Dat houdt de discussie wel zo gezellig ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:18

Jouw beeld bij een vrije wil is duidelijk heel anders dan dat van mij en je snapt niet wat ik bedoel. Daarom is verdere discussie hierover zinloos.
De opmerking over je intelligentie houdt een compliment in... Kun je toch moeilijk bezwaar tegen hebben, lijkt me. 'Volgens mij' staat leuk, in jouw zin, maar is een loze kreet hier. Volgens mij. Want zo kun je alles wel zeggen, als je er maar 'volgens mij' bij zet - en dan lijkt me dat hier even een duidelijke speculatie over mijn begrip en kennis van 'vrije wil'.

Welterusten.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:21

wikipedia zegt:

De wil is het bewuste vermogen van de mens om van een gedachte of een geheel van gedachten, een plan, over te gaan naar een handeling om een toestand te bestendigen, te veranderen of te doen ingaan.

Wanneer god weet wat er gaat gebeuren in de toekomst, dan heeft hij geen keuzes meer nodig, want zelfs wanneer hij zijn keuzes zou veranderen dan zou hij dat weten. Wanneer een latere keuze van god door hem zelf niet geweten zou zijn, dan zou de toekomst kunnen veranderen op basis van die keuze, en daarmee zou god niet moeten kunnen weten wat er in de toekomst gaat gebeuren.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:23

Blue_Eyes schreef:
Jouw beeld bij een vrije wil is duidelijk heel anders dan dat van mij en je snapt niet wat ik bedoel. Daarom is verdere discussie hierover zinloos.
De opmerking over je intelligentie houdt een compliment in... Kun je toch moeilijk bezwaar tegen hebben, lijkt me. 'Volgens mij' staat leuk, in jouw zin, maar is een loze kreet hier. Volgens mij. Want zo kun je alles wel zeggen, als je er maar 'volgens mij' bij zet - en dan lijkt me dat hier even een duidelijke speculatie over mijn begrip en kennis van 'vrije wil'.

Welterusten.

volgens mij is volgens mij. Dat is geen feit, dat is wat ik denk. IMO is het dus overbodig om te verwijten dat ik jou woorden in de mond leg. maargoed, nog steeds geen antwoord op de interpretatie van Alwetend wat volgens mijn argument niet zou moeten kloppen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:24

Ik heb al een paar keer antwoord gegeven en dat ga ik dus niet nog eens doen. Jij en ik begrijpen elkaar duidelijk niet. Welterusten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:26

Dan past Hij de toekomst gewoon aan. Want Hij is niet alleen alwetend maar ook almachtig!

Maar ik denk dat jullie elkaar genoeg niet overtuigd hebben.

Jullie standpunten zijn wel allebei duidelijk! Ik heb me hier niet zo in verdiept als Blue-Eyes maar zit wel ook gaar kant op met mijn gedachten.

Maar ik ga ook slapen. Morgen nieuwe dag! Weltrusten!