OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:31

SpikkelFire schreef:
Maar ik reis gewoon gratis. >;)
Ik rijd al ongeveer een jaar met deze pas gratis in de metro (doordeweeks natuurlijk) en altijd stond er 0,00 euro. En dan nu opeens moet ik geld gaan betalen terwijl ik nóóit in het weekend met de metro ga :?

Bij mij is er ook opeens afgeschreven in Rotterdam terwijl ik ook al tijden met weekov chip reis. Schijnt dat wij dus geen tijdelijk reisproduct meer hebben sinds 1jan 2010 en dus gewoon betalen als we inchecken met ovchip. Moeten blijkbaar eerst een tijdelijk reisproduct activeren en dan op het moment dat je vaste reisproduct klaarstaat dat ook nog weer activeren. Erg omslachtig!

Saskiaatje

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:33

Maar ik kan wel gratis reizen met m'n OV-chipkaart in R'dam en je vaste reisproduct staat al klaar vanaf 1 januari?

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:37

Jep, maar is ook niet bij iedereen uit R'dam en omgeving zo Saskiaatje... Weet ook niet waarom bij mij en sommige anderen wel. Waarschijnlijk omdat we al heel lang dat ov-chippasje hebben, ik heb het echt al meer dan 2 jaar namelijk.

Ga het morgen maar eens verder uitvogelen en tijdelijk (of vast reisproduct als dat per ongeluk al klaar staat) fixen..

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:46

Ohnooo :roll: ik had destijds idd een brief gekregen dat ik speciaal naar R'dam CS moest om een tijdelijk product aan te vragen :roll: maar ik dacht dat het niet nodig was omdat het al automatisch erop stond.. ik heb dat pasje idd ook al 1,5 jaar..

Nouja ik ga toch altijd met de trein dus dan check ik niet in :) of zien ze dat ook? Dan toch maar even donderdag naar CS..

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:53

SpikkelFire schreef:
Ohnooo :roll: ik had destijds idd een brief gekregen dat ik speciaal naar R'dam CS moest om een tijdelijk product aan te vragen :roll: maar ik dacht dat het niet nodig was omdat het al automatisch erop stond.. ik heb dat pasje idd ook al 1,5 jaar..

Nouja ik ga toch altijd met de trein dus dan check ik niet in :) of zien ze dat ook? Dan toch maar even donderdag naar CS..

Ja die brief had ik ook gekregen, maar compleet gemist. Dus kwam hem vandaag toevallig weer tegen en toen snapte ik het meteen! Volgens mij moet je m niet bij die paal activeren maar bij een loket op cs toch?

Ilse_CJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:59

SpikkelFire schreef:
Om dat ding te activeren kan dat alleen op centraal? Want ik keek op de site maar kreeg allemaal vage ophaalpunten al de Primera in Alexandrium enzo. :\
Maar Centraal is beter gezien ik daar gewoon langskom..

Bij mij op het plein (Lage land) zit inderdaad een Primera met als het goed is een ophaalpaal Michelle. Heb dat ding al vaker gezien daar :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:16

Weer een hele hoop dezelfde vragen zag ik... Zal nog een keer 't stukje van de ov-chipkaart kopiëren.
Citaat:
Vanaf heden reis je met de Studenten OV-chipkaart, geladen met
het studentenreisproduct (week- of weekendabonnement). Op deze kaart staat
een tijdelijk reisproduct dat geldig is tot 31 januari 2010.
Je hebt dus nog de hele maand de tijd om jouw reisproduct voor 2010
op je chipkaart te activeren.
Linksonder op deze site kan je vinden wanneer wij adviseren dat jij jouw reisproduct ophaalt.

In de metro/tram en in de meeste bussen van Connexxion check je altijd
in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
In de trein hoef je nog NIET in en uit te checken.
De conducteur controleert jouw chipkaart met een speciaal controleapparaat.
In de kortingsuren koop je een papieren kaartje.
In de overige bussen: vraag het de buschauffeur en toon hem je
Studenten OV-chipkaart.
Waar je nog niet in- en uitcheckt gebruik je in de kortingsuren
de roze strippenkaart.

Klik hier voor de meest gestelde vragen over de Studenten OV-chipkaart.

Wat betreft dat studenten nu een reden hebben om illegaal te reizen. Sorry hoor... Maar dat jij dan te lui bent om even informatie op te zoeken, die echt heel makkelijk te vinden is, vind ik geen reden om dan maar illegaal te gaan reizen. Sowieso is je papieren ov nog geldig tot februari. Heb je tot dan nog de tijd om alles uit te zoeken.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:46

Mezzelune schreef:
SpikkelFire schreef:
Maar ik reis gewoon gratis. >;)
Ik rijd al ongeveer een jaar met deze pas gratis in de metro (doordeweeks natuurlijk) en altijd stond er 0,00 euro. En dan nu opeens moet ik geld gaan betalen terwijl ik nóóit in het weekend met de metro ga :?

Bij mij is er ook opeens afgeschreven in Rotterdam terwijl ik ook al tijden met weekov chip reis. Schijnt dat wij dus geen tijdelijk reisproduct meer hebben sinds 1jan 2010 en dus gewoon betalen als we inchecken met ovchip. Moeten blijkbaar eerst een tijdelijk reisproduct activeren en dan op het moment dat je vaste reisproduct klaarstaat dat ook nog weer activeren. Erg omslachtig!

Ik moet ook geld betalen omdat ik hem nog niet geactiveerd heb.
Maar alle palen zijn overbelast en ik kan hem pas 13jan activeren..
RET zegt dat je je geld terug krijgt als je het kan aantonen, van Arriva (waar ik mee reis) krijg je niets terug.
Arriva is zowieso slecht geregeld! Kan telkens niet uitchecken in de bus..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:09

Mizora schreef:
Flosje446 schreef:
Van het hele opladen snap ik ook niet zoveel. Op de website van http://www.ovchipkaart.nl staat een hele uitleg, maar als je naar die automaat gaat om je ovchip te activeren, dan kies je voor ophalen bestelling, maar dan is er helemaal geen bestelling. Als je dan kijkt bij inhoud kaart (of iets in die richting) dan staat er dat ik een week OV heb die geldig is toch ergens in 2012. Dus ik heb geen flauw idee of die nu wel of niet opgeladen is. Voor de rest wel probleemloos gereisd, ovchip deed het prima alleen bij heel veel mensen niet. Bij de NS mogen ze ook wel wat meer paaltjes neerzetten. In Gouda stapte ik de trein uit en dan heb je alleen een paaltje als je het station uitloopt (dus niet bij de trap van perron), in Wageningen heb je er maar één op het perron waar dus filevorming was en geen één bij de uitgang van het station. Het in- en uitstappen bij de bus gaat nu ook een heel stuk langzamer, maar dat zal wel vlotter gaan als iedereen het een beetje gewend is.

IN DE TREIN NIET IN- EN/OF UITCHECKEN!

Dat is nergens voor nodig

Ok dan zal ik het niet meer doen. Gisteren werd wel gewoon mijn ovchip in de trein gescand door de conducteur. Dus dat is dan wel weer een beetje apart. Waar kan je nu checken of dat je ovchip wel of niet geactiveerd is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:29

@ Nassie: Dat is wel vreemd. Er zou gewoon een tijdelijk product op moeten staan waar je gratis mee moet kunnen reizen. Misschien eens checken bij een NSticketautomaat wat er op je kaart staat?

@ Flosje446: Dat de conducteur je chipkaart scant is niet zo raar. Hij moet toch kunnen zien of jij week of weekendov hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:34

SpikkelFire schreef:

Die brief had ik ook ja. Maar ik heb geen last van dat gebrek aan reisproduct, ivm dat ik mijn definitieve al had opgehaald. Ik vond die brief al zo verwarrend :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:20

Voor degenen voor wie het nog niet helemaal duidelijk is:

• Op de OV studentenchipkaart staat voordat je deze hebt geactiveerd al een tijdelijk reisproduct dat geldig is t/m 31 januari. Als je in 2009 een weekkaart had, is dat een tijdelijke weekkaart. Had je in 2009 een weekendkaart, is dat een tijdelijke weekendkaart. Voor studenten die in 2010 voor het eerst met studenten OV gaan reizen is dit standaard een weekkaart. Voor 31 januari moet de kaart zijn geactiveerd. Als het goed is, kun je dan ook nog wisselen van week naar weekend of andersom.
  • Reizen op saldo met de OV studentenchipkaart is op dit moment nog niet mogelijk bij NS
  • In- en uitchecken is niet nodig op de dagen dat je recht hebt op vrij reizen, de conducteur kan zien of je een week- of weekendkaart hebt met een kaartlezer
  • Op de dagen dat je geen recht hebt op vrij reizen, koop je een kaartje met korting. Deze laat je bij controle zien, samen met de OV studentenchipkaart
  • Zolang reizen op saldo bij NS nog niet mogelijk is, hoef je ook niet in- en uit te checken op de dagen dat je met korting reist. Je bent dan immers al in het bezit van een geldig papieren kaartje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:21

Helder Corine :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:28

Precies hetzelfde wat ik ook al een aantal keer gekopiërd heb...

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:33

Ik heb gisteren met behulp van een klasgenootje mijn abbonement opgehaald. Dit is in principe gelukt alleen het apparaat zei dat er 2 producten klaar staan en dat deze nu dus door mij zijn opgehaald. Klopt dit of had ik toch iets anders moeten doen? (of staat dit nog ergens anders in dit topic aangezien ik na 10 pagina's geen zin meer had om verder te zoeken :Y) :o )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:34

2 producten klopt. 1 is je week/weekend-ov. Die ander is je 40% korting.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:42

Ik heb um al opgehaald :D
Stond niemand... :D
na mij alleen een vette rij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:42

En ik heb 4 producten, maar dat kwam omdat er voor mij ook een nieuw tijdelijk reisproduct klaarstond. :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:43

Ik had ook 2 producten..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:47

Shadow0 schreef:
Shiloh schreef:
Ik heb juist begrepen dat op de momenten dat je geen korting hebt, je juist gewoon een kortingskaartje moet kopen... (voorlopig)

Bedoel je op de momenten dat je geen vrij reizen hebt?

Uuh, ja dat bedoelde ik :P

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:50

CCCCorine schreef:
Voor degenen voor wie het nog niet helemaal duidelijk is:
[*]In- en uitchecken is niet nodig op de dagen dat je recht hebt op vrij reizen, de conducteur kan zien of je een week- of weekendkaart hebt met een kaartlezer[/*]

[/list]

Dus is dat na januari ook niet nodig?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:51

Nee. Waarom zou dat na januari ineens wel nodig zijn dan?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:52

Omdat je nou sowieso niet in hoefde te checken?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:53

Shiloh schreef:
Elevien schreef:
Als student hoef je niet in- of uit te checken bij de trein als je op je abbo reist (dus door de weeks of in sommige gevallen 's weekends). De conducteur kan met een scan apparaatje kijken op welke abbo jij recht hebt. Als je met korting gaat reizen moet je wel in- en uit checken.

Het is wat... :Z

Ik heb juist begrepen dat op de momenten dat je geen korting hebt, je juist gewoon een kortingskaartje moet kopen... (voorlopig)

Klopt! ik kwam daar gister avond achter... :+ Best verwarrend, iedereen zegt wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:54

Er wordt door de NS vanzelf aangegeven wanneer in en uit checken wel gaat moeten. Maar zo lang het niet hoeft, lijkt het me ook niet nodig :)