Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:39

Nouks schreef:
Hoe groot is de kans dat zo iemand écht onschuldig is? Ik denk dat veel meer mensen beweren onschuldig te zijn dan dat er daadwerkelijk mensen onschuldig vast zitten. Natuurlijk kun je een goed gevoel hebben bij een persoon, maar zou de misdaad niet altijd blijven knagen?

Als jij met iemand zou schrijven, zou je dan kiezen voor iemand die ter dood veroordeeld is, iemand die voor een relatief licht vergrijp vast zit of iemand die op den duur wel weer vrij komt maar wel met een behoorlijk verleden? Of maakt dat je helemaal niet uit?

Of iemand onschuldig is zul je nooit zeker weten, maar dat is een stap die je neemt :j
Ik heb in eerste instantie gekozen voor een meisje die een licht vergrijp vastzit en al 2011 uit de gevangenis mag :j
Mijn tweede gevangene ga ik denk wel wat verder zoeken, misshchien wel een doodstrafdoener.

Anoniem

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:43

SteffiiY, ik zag je geboortedatum in je profiel staan... Je bent toch nu nog te jong om te mogen schrijven?

Daarnaast, vind je het heel raar als dat voor mij over komt als "rustig beginnen, daarna verder gaan met het zwaardere werk"? Het wekt bovendien de indruk dat je misschien niet direct voor een bepaalde persoon gaat, maar voor de aard van het vergrijp.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:45

Kijk even in het huiskamer topic, daar heb ik mijn verhaal even uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:46

katiavl schreef:
Anderzijds is het voor die mensen sociale training en dat is zeer positief, en een lichtpuntje zodat ze zich niet verstoten voelen

Doel je nu op die gevangenen die op den duur nog vrij komen of ook op ter dood veroordeelden? Waarom is sociale training van belang voor iemand die toch ten dode opgeschreven is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:48

SteffiiY schreef:
Kijk even in het huiskamer topic, daar heb ik mijn verhaal even uitgelegd.

Ik zie het inderdaad, jij deed het samen met je moeder! :)

Maar dan nog; als je bewust kiest voor iemand die vast zit voor een licht vergrijp, in hoeverre doe je het dan echt omdat de persoon je aanspreekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:50

Oh, discussie? Leuk :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:51

Ja, en word alsnog bijna 18 dus zo'n groot probleem is het niet :)
Ik heb voor dit meisje gekozen omdat haar foto mijn verbaasd maakte.
Als je haar foto zag leek ze een jaar of 16, een netjes meisje met een blousje aan.
Ook al kun je niet aan de buitenkant zien hoe iemand van de binnenkant is sprak Misty mijn ontzettend aan.
Ook haar verhaal was normaal,algemeen en niet te smekend.

Misty had een huisinbraak gedaan, 3x toe.
In hoeverre het licht vergrijp is maakt mijn verder niet uit.
Het belangrijkste vind ik dat de persoon mn aanspreekt, dan maakt het mijn niet uit wat hij/zij gedaan heeft.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:53

Nouks schreef:
katiavl schreef:
Anderzijds is het voor die mensen sociale training en dat is zeer positief, en een lichtpuntje zodat ze zich niet verstoten voelen

Doel je nu op die gevangenen die op den duur nog vrij komen of ook op ter dood veroordeelden? Waarom is sociale training van belang voor iemand die toch ten dode opgeschreven is?

Goeie vraag eigenlijk, enige wat ik kan denken is eventueel omgaan met bewakers en het voordeel bij de kans op verandering in levenslang.
Maar doelde eigenlijk op de niet ter dood veroodeelde, aan de doodveroordeelde had ik niet aan gedacht :o

Misty vind ik ook de meest aanspreekbare tussen de vrouwen, behalve die met haar honden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:53

SteffiiY, hoe oud is Misty echt? Kan natuurlijk zijn dat die foto al gemaakt is ruim voor ze vast kwam te zitten en dus al enkele jaren oud is ;)

Ik ben het wel met je eens dat je je door een foto aangetrokken kan voelen tot iemand inderdaad.

Edit: Misty al gevonden :) Had d'r profiel al eerder bekeken zelfs. Inderdaad iemand die wel opvalt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:00

Ik vind der wel opvallen, en zou graag in contact met haar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:08

Oh de discussie komt weer een beetje op gang :)

Waarom juist schrijven met een inmate?
Moeilijke vraag aan de ene kant, het is een gevoel denk ik. Althans bij mij wel.
Ik heb zojuist mijn brief verzonden naar iemand op death row.

En contact in prison, vergeet niet dat de contacten binnen de muren vaak alleen maar functionele contacten zijn. Echte vriendschappen en vertrouwensbanden bloeien er niet op. Je weet nooit wie je wel of niet kan vertrouwen en in de VS zit je ook nog met bende restricties e.d.
En, op death row hebben ze helemaal geen contact met anderen, buiten bewaarders en mensen die ze schrijven..

En ik ben van mening dat ook een ter dood veroordeelde recht heeft op 'human' contact..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:16

Goed, dan mijn vraag: degenen die dit doen, wat levert het je op? Wat haal je er uit?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:18

Ik vind dat je die mensen bij moet staan, in deze verschrikkelijke tijd, ook al is het zijn eigen schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:19

Wat het me op levert? Ik heb echt nog geen idee, doe het ook niet met de intentie dat het mij iets op moet leveren..

Ik zal er ongetwijfeld van leren, hoe hij tegen dingen aankijkt, hoe hij tegen het leven aankijkt etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:20

Overigens even tussendoor: het HK topic is bedoelt als gezellig kletstopic en dit topic is meer voor de discussies :-)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:21

Aha, dat antwoord moest ik hebben :j

Waarom kiezen jullie juist niet voor een ter door veroordeelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:22

SteffiiY schreef:
Waarom kiezen jullie juist niet voor een ter door veroordeelde?

Wie is "jullie"? Het is lang geleden dat ik voor 't laatst iemand heb gezien hier die zei "ik kies bewust voor iemand die niet ter dood veroordeeld is"... Op wie doel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:23

Eigenlijk hoef ik er zelf niet zo nodig iets uit te halen. Het enige wat ik 'eruit haal' is dat ik me goed voel omdat ik iets doe voor een ander :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:24

Ik dacht dat iemand dat ooit hier neergezet had :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:25

SteffiiY: vinden dat je mensen moet bijstaan in deze verschrikkelijke tijd. Waarom dan? En waarom dan een USA prisoner en niet schrijven via Amnesty of naar een Hollander die ergens in Thailand in de gevangenis zit?

Kanelly, ok, helder. Tegen dingen aankijken. Vraag is dan, zo'n inmate snakt naar informatie van de buitenwereld. Wat heeft die aan informatie uit Nederland?

Rock, je goed voelen omdat je iets doet voor een ander. Dat is heel eerlijk en daar komt het vaak wel op neer. Jezelf beter voelen omdat je iets voor een ander doet. Wat heeft die ander er aan?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:26

Ik vind het belangrijk voor mezelf om bewust te blijven van mijn eigen waarden en normen en iemand niet te 'veroordelen' als diegene iets heeft gedaan, wat niet binnen mijn waarden en normen past. Dat zal ik ook in mijn werkveld moeten straks, dus waarom er niet nu mee beginnen én iemands leven een stukje beter te maken door met ze te schrijven?

Ik wilde niet iemand die ter dood veroordeeld is, ik ben niet zo sterk wat de dood betreft en ik kan dat gewoonweg niet aan.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:27

Apple schreef:
Rock, je goed voelen omdat je iets doet voor een ander. Dat is heel eerlijk en daar komt het vaak wel op neer. Jezelf beter voelen omdat je iets voor een ander doet. Wat heeft die ander er aan?

Die ander (ik neem aan dat je de gevangene bedoelt) heeft iets om naar uit te kijken, of, als het zijn eerste brief is; een aangename verrassing.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:28

Omdat het mijn een verschrikkelijk idee lijkt om te weten dat je ooit dood moet gaat in de gevangenis.
Ik kies voor een USA prisoner omdat ik toevallig die site van bokt af heb, en daar staan toch alleen maaar Amerikanen?

Zo overigens graag met mensen uit Thailand willen schrijven, aangezien k daar ook in de gevangenis ben geweest (rondleiding enz).
Maar zou niet weten hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:29

Ik denk dat als je in de gevangenis zit, en zeker een gevangenis zoals die zijn in Amerika, er niet veel mooie dingen in je leven zijn. Niet veel dingen waardoor je even weg kan zijn uit de puinzooi waar je inzit.

Mensen die in afwachting zijn van hun dood, die geen menselijk contact mogen hebben met buitenstaanders, hebben dat denk ik nog veel sterker. Ik kan me voorstellen dat een brief, van wie dan ook en waarover dan ook, je uit je dagelijkse sleur haalt.

Hoop dat dat ook geldt voor de mensen waaraan ik heb geschreven :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:29

Dat is ook een heldere motivatie Urselin :-)

Punt is vaak met dit soort dingen dat je mensen ziet trappen in de 'hulpverlenersvalkuil'. Kunnen ze zichzelf lekker op de borst slaan dat ze zo goed bezig zijn. Lekker mensen helpen. Terwijl het nog maar de vraag is of degene die 'geholpen' wordt daar ook blij mee is. Helpen ter eer en meerdere glorie van iemand zelf.