Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:33

ThePast03 schreef:
Zoals ik al eerder zei: Dan moeten we die wet maar gewoon afschaffen want die heeft dan ook geen zin meer.
Dan is het niet meer dan een soort nep vrijheid van meningsuiting dus.

Nee, ik denk dat het niet nodig is, maar ik denk dat de wet meer een soort van uiterste grens is, ik denk niet dat elke mening maar acceptabel MOET zijn, alleen maar omdat het een 'mening' is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:33

Ann schreef:
Wat wil je daarmee zeggen in deze context?

Dat je dus eigenlijk helemaal geen vrijheid van meningsuiting hebt, tenminste dat haal ik eruit.
Bovendien vind ik dat als je vind dat iemand jouw waarden en normen overschrijdt je hem altijd kan bestrijden met woorden.
Helpt dan niet dan is er dus nog die veelgenoemde rechtbank.
Je kunt er alles tegen doen behalve moorden of andere vormen van agressie!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:34

Lovely schreef:
Nee, ik denk dat het niet nodig is, maar ik denk dat de wet meer een soort van uiterste grens is, ik denk niet dat elke mening maar acceptabel MOET zijn, alleen maar omdat het een 'mening' is.

Maar wat een ander accepteert ligt voor ieder individu anders dus dat wordt heel moeilijk bepalen zonder een wet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:36

Bovendien vind ik dat als het echt iemand zijn mening is dat hij die gewoon moet kunnen spuien. Niet dat ik het dan met zo'n mening eens moet zijn maar daar heb ik dus een mond voor gekregen als ik dat wil verkondigen Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:37

Er is niemand die zegt dat de mening van Theo van Gogh altijd acceptabel is geweest, hij is idd erg kwetsend geweest t.o. sommige mensen/ groepen, maar dat mag nooit een reden zijn om iemand te vermoorden en daar draait het om voor mij in deze discussie. Niet de mening van Theo van Gogh doet er toe, maar wel de manier hoe daar op gereageerd is Scheve mond

Edit: niet door de mensen in dit topic, maar door de moordenaar.
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-11-04 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:40

Nou is het afwachten welke radio DJ of collumnist of cabaretier de volgende is........... al deze mensen doen uitspraken die kwetsend zijn......... steeds weer opnieuw... Was niet alleen van Gogh! Maar om de uitspraken van Erwin Evers of bij Kopspijkers lachen we toch ook allemaal (bijna allemaal)

Ben benieuwd of RK al uitgedacht is overigens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:42

Het is wachten op de eerste die grappen gaat maken over Theo van Gogh.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:44

gijsenkim schreef:
Nou is het afwachten welke radio DJ of collumnist of cabaretier de volgende is........... al deze mensen doen uitspraken die kwetsend zijn......... steeds weer opnieuw... Was niet alleen van Gogh! Maar om de uitspraken van Erwin Evers of bij Kopspijkers lachen we toch ook allemaal (bijna allemaal)

Ben benieuwd of RK al uitgedacht is overigens

Ik gok op Giel Beelen.... die staat ook bekend om zijn controverse

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:46

Wat er op dat briefje stond.. Die bij Theo lag..
Daar wordt ik toch wel een beetje zenuwachtig van eigenlijk Scheve mond
Bereid je maar voor op de heilige oorlog.. alsjeblieft zeg

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:47

het doel van dat briefje was angst en onrust zaaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:49

ThePast03 & Ann, excuus als ik mezelf niet duidelijk heb gemaakt, maar zoals jullie het concluderen, is niet helemaal wat ik bedoel.
De Grondwet laat vrijheid van meningsuiting toe, daar zou ik niet aan durven tornen. Maar dat betekent nog niet dat men maar moet kunnen spuien wat men wil, mede daarom bestaat artikel 1 om 'meningen' bedoeld voor discriminatie en rascisme niet toe te laten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:57

Lovely dan zijn we het toch gewoon eens. Die grenzen die jij aangeeft staan ook gewoon in de Nederlandse Wet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:59

Dan had de moordenaar zich ook kunnen beroepen op dat artikel en een rechtszaak kunnen aanspannen tegen Theo van Gogh, ik begrijp -denk ik- wel wat je bedoelt, maar met woorden kun je niet iemand doden en dat maakt heel veel verschil, vind ik.

Als jij doelbewust iemand discrimineert, weet je dat je daar strafrechtelijk voor vervolgd kunt worden, en die consequenties aanvaard je op het moment dat je zulke uitspraken doet, maar het is niet acceptabel dat je er voor vermoord wordt...
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-11-04 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:59

Marrepar schreef:
Wat er op dat briefje stond.. Die bij Theo lag..
Daar wordt ik toch wel een beetje zenuwachtig van eigenlijk Scheve mond
Bereid je maar voor op de heilige oorlog.. alsjeblieft zeg

Dat stond er dus op?

Dat wist ik dus nog niet. Verdrietig

m86ike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:00

Ik vind nederland het raarste land wat er is! Wedden dat de moordenaar naar 10 jaar weer vrij rondloopt?????

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:01

DePennyBitch schreef:
Dat stond er dus op?

Dat wist ik dus nog niet. Verdrietig

Dat is nog niet bevestigd. Ik las dat er een oproep opstond voor de Jihad en ergens anders las ik weer dat het wel 4 briefjes waren Verward

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:06

Het was een 1 brief van 4 á 5 kantjes Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:09

Maar wat er letterlijk in stond, is nog niet bekend gemaakt volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:11

ThePast03 schreef:
Lovely dan zijn we het toch gewoon eens. Die grenzen die jij aangeeft staan ook gewoon in de Nederlandse Wet.

Zijn we ook wel, maar ik denk dat je eerst nog de fatsoensnormen en waarden tegenkomt voordat je je ergens over uit. Zo mag ik bijvoorbeeld best denken dat ik persoon X een onnozele, irritante kaaskop vind, maar moet ik dat dan per se maar uiten? Volgens mij is de manier van uiten nog steeds erg belangrijk en ik vind dat er in dit land soms iets tè hard geroepen wordt dat je de vrijheid hebt om te zeggen wat je maar wilt.

Feit blijft dat moord geen rechtvaardiging kent, nooit.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:13

Ik heb het hele topic niet helemaal doorgespit dus ik kan nu iets vertellen wat misschien al eerder gezegd is maar...

Ik las op school in het Algemeen dagblad dat hij zou zijn neergeschoten en toen kruipend naar het trottoir heeft proberen te komen, waarnaar de dader op hem afliep en hij smeekte 'nee! niet doen! genade! genade!' en de dader nog een keer afvuurde. Van Gogh die toen nog niet overleden was, heeft hij toen met een mes bewerkt. [2 handen aan weerzijden van het mes en zo zijn keel 'doorgezaagd'] Scheve mond

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:14

Daar gaan we weer Verdrietig :
Bron: frontpage.fok.nl

Marokkaans blad: Hirsi Ali moet aftreden

Volgens een onderzoek onder lezers van het Nederlands-Marokkaans tijdschrift Mzine vindt de meerderheid van de lezers dat VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali haar biezen moet pakken. Ze zou na de moord op Theo van Gogh haar conclusies moeten trekken en haar taak moeten neerleggen. Haar koers eist alleen slachtoffers, zo laat Mzine in een persbericht weten.

Mzine, het enige Marokkaans/Nederlande tijdschrift dat bestaat, wijst op een column van Hirsi Ali in het NRC Handelsblad waarin ze aangeeft een schuldgevoel te hebben over de dood van Van Gogh. ''Daarom moet ze haar conclusies trekken en per direct aftreden''', menen de Mzine-lezers.

Volgens Mzine ''bewijst'' de VVD-politica keer op keer dat ze ''de zaak op de verkeerde manier dient'' en ''haar doel voorbij schiet''. ''Op deze manier doorgaan heeft geen enkele zin en de mensen met wie ze in dialoog wil, bezorgt ze keer op keer de schrik van hun leven. Er hoeft maar één gek te zijn die haar woorden serieus neemt en het resultaat is duidelijk.'' Op dit moment worden grote groepen mensen stelselmatig beledigd en pijn gedaan, door Hirsi Ali, zo stelt Mzine. ''Respect voor vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar de vraag is of dit moet gaan op de manier die mevrouw Hirsi Ali samen met Theo van Gogh heeft gekozen.''

Het blad vindt verder dat de moslimjongeren in Nederland maar eens goed moeten nadenken over het geweld dat in Nederland plaatsvindt. Dat er binnen de moslimgemeenschap een discussie over bepaalde onderwerpen moet ontstaan, daar is iedereen uit de gemeenschap het mee eens. De boodschap van de lezers van Mzine is echter duidelijk: ''Hirsi Ali moet ophouden in plaats van de boel continue op scherp te zetten. De strijd die zij aan het voeren is, kent geen winnaars, maar slechts verliezers aan beide kanten.''

Het Marokkaanse-magazine zegt in de komende edities ruim aandacht te zullen schenken aan onder andere vrijheid van meningsuiting, solidariteit en democratie in de Nederlandse samenleving. Op 19 november organiseert Mzine in de Meervaart in Amsterdam een grootschalig debat over dit onderwerp.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:15

En nog zo eens, het is onze eigen schuld:
Bron: De Telegraaf

'Mohammed B. is product maatschappij'

De van de moord op Theo van Gogh verdachte Mohammed B. is een 'product van de Nederlandse samenleving'. De gehele maatschappij moet zich afvragen hoe het zover heeft kunnen komen dat een 26-jarige jonge man zo verstrikt is geraakt in eenzaamheid en verwarring, meent de vooraanstaande Marokkaanse sociologe Fatema Mernissi. Ze sprak vandaag in Amsterdam, na de uitreiking van de Erasmusprijs. Mernissi kreeg die prijs samen met twee andere liberale moslimdenkers, Sadik Al-Azm uit Syrië en Abdulkarim Soroush uit Iran.

Nu duidelijk is dat Mohammed B. in Nederland is geboren en getogen is in feite de Nederlandse samenleving medeverantwoordelijk voor de moord op Van Gogh, vindt Mernissi: ''Wij zijn ook criminelen, omdat we zulke jonge mensen niet hebben geholpen om op een normale manier te communiceren.''

---
Fatema Mernissi is een in 1940 in Marokko geboren voorvechtster van de rechten voor vrouwen. Zij studeerde politieke wetenschappen aan de universiteit van Rabat, de Sorbonne en aan de Brandeis University (Massachusetts). Doordat zij zelf deel uitmaakte van de harem van een rijke Marokkaanse zakenman, heeft zij de mogelijkheid gehad dit instituut van binnenuit te beschrijven. Haar eerste boeken, waarin zij nadrukkelijk pleitte voor emancipatie van de vrouw, werden in Marokko verboden. Sindsdien zijn haar werken in vele andere talen verschenen en, met name ook in islamitische landen, op grote schaal verspreid. In mei 2003 ontving zij de Príncipe de Asturias Prijs voor Letteren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:19

Duidelijk is dat Hirsi Ali een grote bedrijging vormt voor de moslimgemeenschap in Nederland Verward Verward

Terwijl zij als geen ander weet hoe het werkt, volledig geintegreerd in een hele korte tijd.........

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:22

ThePast03 schreef:
Nu duidelijk is dat Mohammed B. in Nederland is geboren en getogen is in feite de Nederlandse samenleving medeverantwoordelijk voor de moord op Van Gogh, vindt Mernissi:''Wij zijn ook criminelen, omdat we zulke jonge mensen niet hebben geholpen om op een normale manier te communiceren.''

Ow ja..... Scheve mond Qua samenleving/maatschappij zit er wel iets verkeerd, maar zo zwart/ wit vind ik het toch niet hoor! Wil zo'n gozer best helpen, maardan moet hij wel uitzich zelf zeggen dat ie een probleem heeft en geholpen willen worden anders praat je nog steeds tegen dat blok beton voor z'n kop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:27

Qua samenleving zit er heel veel verkeerd Haha! Haha! Haha! We hadden veel minder tolerant in het begin moeten zijn en langzaam de teugels vieren.....