Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:45

MarlindeRooz schreef:
Ik ken ook mensen die dat doen. Op papier apart wonen maar eigenlijk samenwonen. Voor maximale toeslagen etc.

Je kan deze fraude melden bij de gemeente. Maar daar heb ik weinig zin in. Zeker omdat er kinderen in het spel zijn en er al enorme schulden zijn…

Van die stereotype mensen die al dikke schulden hebben en dan wel roken, extra dieren nemen. Oh en bewust zwanger worden van kind nummer 3. Van 3 vaders ook. :=

.... En een BMW voor de deur en een fatbike in de voortuin _O-

8nnemiek

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:54

Een kennis van ons heeft bij de voedselbank gewerkt als vrijwilliger.. en ze is er uiteindelijk mee gestopt omdat ze het niet kon aanzien hoe veel mensen daar binnen liepen die het overduidelijk niet nodig hadden.. Ze noemde inderdaad ook de BMW, en dan mensen in driedelig kostuum ook := Niet een enkeling, maar echt de een na de ander.
Het is jammer dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt, terwijl het natuurlijk geweldig is voor de mensen die het echt nodig hebben. En die laatste zijn dan ook nog vaak degene die zich juist bezwaard voelen om er hun eten te moeten halen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:56

Viel mij laatst ook op bij de voedselbank. Maar ook mensen die op komen halen en dan gaan lopen zeuren over de datum. := 8)7

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:14

Sodera schreef:
Oh 100% op papier idd, maar wat er elke maand op mijn bankrekening kwam te staan, verschilde bijna niet.
En als je rond kunt komen zoals je zelf wilt op dit huidige salaris, en liever tijd krijgt ipv meer geld, is dat wel een overweging.

Dat is meer wat ik wilde zeggen!

Ik zie mijn chemobrein achteruit geschreven heeft ik bedoel vooruit :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:16

Muppett schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ken ook mensen die dat doen. Op papier apart wonen maar eigenlijk samenwonen. Voor maximale toeslagen etc.

Je kan deze fraude melden bij de gemeente. Maar daar heb ik weinig zin in. Zeker omdat er kinderen in het spel zijn en er al enorme schulden zijn…

Van die stereotype mensen die al dikke schulden hebben en dan wel roken, extra dieren nemen. Oh en bewust zwanger worden van kind nummer 3. Van 3 vaders ook. :=

.... En een BMW voor de deur en een fatbike in de voortuin _O-

Nee daar is geen geld voor… zij heeft een oude auto en hij mag niet rijden want onder invloed aangehouden. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:54

8nnemiek schreef:
Een kennis van ons heeft bij de voedselbank gewerkt als vrijwilliger.. en ze is er uiteindelijk mee gestopt omdat ze het niet kon aanzien hoe veel mensen daar binnen liepen die het overduidelijk niet nodig hadden.. Ze noemde inderdaad ook de BMW, en dan mensen in driedelig kostuum ook := Niet een enkeling, maar echt de een na de ander.
Het is jammer dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt, terwijl het natuurlijk geweldig is voor de mensen die het echt nodig hebben. En die laatste zijn dan ook nog vaak degene die zich juist bezwaard voelen om er hun eten te moeten halen.

Maar met veel schulden horen die mensen er alsnog, want ze voldoen aan wat je over moet houden. Terwijl je zonder schulden er al amper voor in aanmerking komt met bijstandsniveau, omdat ze werken met vaste bedragen voor allerlei kosten. Als jij meer kwijt bent daaraan wordt dat al niet meegenomen. Terwijl de schulden wrl tellen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:56

Mensen die er komen zullen er vast recht op hebben ook al zien ze er fatsoenlijk uit.

Weer een forse verhoging van de treinkaartjes. Ik denk dat ze graag iedereen uit de trein hebben. Ellendig voor diegenen die er van afhankelijk zijn zonder forse inkomens verhoging te krijgen -O-

https://nos.nl/artikel/2575260-treinkaa ... cent-erbij

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:52

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:00

MyWishMax schreef:
8nnemiek schreef:

Maar met veel schulden horen die mensen er alsnog, want ze voldoen aan wat je over moet houden. Terwijl je zonder schulden er al amper voor in aanmerking komt met bijstandsniveau, omdat ze werken met vaste bedragen voor allerlei kosten. Als jij meer kwijt bent daaraan wordt dat al niet meegenomen. Terwijl de schulden wrl tellen...

Dat driedelig kostuum kan van de kringloop komen.

Maar een BMW verkoop je toch als je diep in de schulden zit?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:03

Hoe oud is die BMW dan?
Het merk alleen zegt niet zoveel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:06

mvdende schreef:
https://www.awvn.nl/inclusief-werkgeven ... ar-werken/

Kwam zojuist dit stukje tegen en ik denk dat dit precies is wat er staat te gebeuren voor Purny.

Klopt. En het kromme is dat ze al vanaf het begin af aan konden zien dat ik meer dan 75% van het minimumloon verdien. En dan toch gewoon maar dat geld geven.
Het is fijn dat ik 5 jaar elke maand dat geld heb gehad, maar de terugschakeling moest het zo zijn is bitterzuur.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:35

purny schreef:
mvdende schreef:
https://www.awvn.nl/inclusief-werkgeven ... ar-werken/

Kwam zojuist dit stukje tegen en ik denk dat dit precies is wat er staat te gebeuren voor Purny.

Klopt. En het kromme is dat ze al vanaf het begin af aan konden zien dat ik meer dan 75% van het minimumloon verdien. En dan toch gewoon maar dat geld geven.
Het is fijn dat ik 5 jaar elke maand dat geld heb gehad, maar de terugschakeling moest het zo zijn is bitterzuur.

Sorry hoor, maar ik zou echt héél héél dankbaar zijn met die 5 jaar extra ondersteuning! En dit komt dus absoluut niet uit de lucht vallen en had je 5 jaar geleden al kunnen bedenken dat dit zou gaan gebeuren....

En dan te bedenken dat vóór de nieuwe regelgeving in 2021, je de ondersteuning/ wajong al na één jaar kwijt was geraakt. Nu heb je 4 jaar extra gekregen.

Ik snap dat het zuur voelt, nu ineens het extra inkomen kwijt raken, maar misschien kan je er een baantje bij nemen? Kranten lopen bijvoorbeeld? Of je levensstijl en uitgaven gaan aanpassen....

Het is gewoon 4 jaar extra een leuk extraatje geweest wat je gekregen hebt, maar als je dus zelfstandig méér dan 75% van het minimumloon kan verdienen, is het dus niet nodig om nog in de wajong te blijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:47

Mvdende. Purny mag er gewoon van balen. Jij doet dat zo enorm vaak en wordt ook boos als er gezegd wordt dat je gewoon dankbaar zou moeten zijn of dat je ook maar baantje erbij moet nemen. Doe dat dan ook niet naar een ander die juist van iets heel normaals baalt.

Mysa; soms is een auto nodig juist en dan kunnen ze beter degene houden die ze hebben, want bij verkoop kunnen ze geen nieuwe kopen want geld moet naar de schulden bijvoorbeeld. Ook vanuit hulporganisaties wordt soms gezegd dat je bepaalde dingen beter kan houden. De voedselbank selectie is echt enorm streng.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:09

Loretta schreef:
Hoe oud is die BMW dan?

:j

Gewoon zomaar 1 van mp gepakt.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... eronderhou

Als er iemand aankomt met zo'n auto kan ik mij voorstellen dat mensen zonder verstand van bouwjaar denken, nou die komen met een dikke BMW aan.

Maar hij is niet duurder in aanschaf dan een aygo van een paar jaar nieuwer

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:09

mysa schreef:
MyWishMax schreef:

Dat driedelig kostuum kan van de kringloop komen.

Maar een BMW verkoop je toch als je diep in de schulden zit?

Ik ken ze: tientallen duizenden euro's schuld en toch met de nieuwste (en beste) iPhone lopen. Gloed nieuwe auto, maar financial lease. Op papier gescheiden wonen zodat er maximaal toeslagen wordt ontvangen. Simpelweg wel een normaal inkomen (3500 bruto) maar niet met geld om kunnen gaan. Zodra het salaris binnen is, wordt er boven de stand geleefd. Dan wordt er dure merkkleding gekocht, etc. Rekeningen worden echter niet betaald.

De buitenkant reflecteert niet de werkelijke financiële situatie dan. Goed, beetje off topic, maar wilde even reageren. Ik snapte die situaties ook nooit. :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:29

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:
Hoe oud is die BMW dan?

:j

Gewoon zomaar 1 van mp gepakt.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... eronderhou

Als er iemand aankomt met zo'n auto kan ik mij voorstellen dat mensen zonder verstand van bouwjaar denken, nou die komen met een dikke BMW aan.

Maar hij is niet duurder in aanschaf dan een aygo van een paar jaar nieuwer

Gaat toch helemaal niet om de aanschaf? Die kan al eeuwen geleden zijn. Gaat om alle andere kosten die na de aanschaf gewoon door blijven lopen. Wegenbelasting, verzekering, benzine, onderhoud. Dat is een flinke kostenpost hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:32

Maar zat situaties waar een auto juist nodig is en de aanschaf van een goedkopere auto niet mogelijk is. Als het echt zo simpel was willen de instanties ook dat je verkoopt en de voedselbank heeft vast bedrag wat je mag rekenen voor autokosten dus als dat hoger is is dat eigen probleem maar geldt niet voor de berekening of je er recht op hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:33

mysa schreef:
Gaat toch helemaal niet om de aanschaf? Die kan al eeuwen geleden zijn. Gaat om alle andere kosten die na de aanschaf gewoon door blijven lopen. Wegenbelasting, verzekering, benzine, onderhoud. Dat is een flinke kostenpost hoor.

Nee gaat niet om de aanschaf, wel wat hij nog waard is. (dat had ik idd scheef geschreven)
Wel dat mensen denken dat als ze met een BMW aankomen zetten ze met veel geld aan komen zetten.

En ja onderhoud enz is duur.
Maar wil je weer richting baan gaat dat op veel plekken in Nederland niet zonder auto.
En als je weet dat de huidige betrouwbaar is ga je hem niet inruilen voor een onbekende kleinere omdat mensen die je veroordelen daar blijer van worden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:58

mvdende schreef:
Sorry hoor, maar ik zou echt héél héél dankbaar zijn met die 5 jaar extra ondersteuning! En dit komt dus absoluut niet uit de lucht vallen en had je 5 jaar geleden al kunnen bedenken dat dit zou gaan gebeuren....

En dan te bedenken dat vóór de nieuwe regelgeving in 2021, je de ondersteuning/ wajong al na één jaar kwijt was geraakt. Nu heb je 4 jaar extra gekregen.

Ik snap dat het zuur voelt, nu ineens het extra inkomen kwijt raken, maar misschien kan je er een baantje bij nemen? Kranten lopen bijvoorbeeld? Of je levensstijl en uitgaven gaan aanpassen....

Het is gewoon 4 jaar extra een leuk extraatje geweest wat je gekregen hebt, maar als je dus zelfstandig méér dan 75% van het minimumloon kan verdienen, is het dus niet nodig om nog in de wajong te blijven.

Pardon?
Mag ik even erbij vermelden dat mij in de brief die mij is toegestuurd met de aankondigen van het garantiebedrag er NERGENS MAAR DAN OOK HELEMAAL NERGENS IS GEMELD DAT DIT MAAR 5 JAAR ZOU DUREN? En dat het UWV mij zelfs heeft verteld dat hoeveel ik ook zou verdienen ik dit bedrag zou blijven houden?

Dus je hele opmerking met dat ik blij moet zijn met dat ik het had kunnen weten slaat helemaal nergens op.
En het gaat niet om een eurootje of 100 he, het gaat hier om meer dan 300 euro per maand.

Overigens is bij jou altijd de wereld te klein als je meer moet betalen voor iets of dat je ergens niet voor in aanmerking komt.

Je maakt mij gewoon erg kwaad nu...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:06

MyWishMax schreef:
Maar zat situaties waar een auto juist nodig is en de aanschaf van een goedkopere auto niet mogelijk is. Als het echt zo simpel was willen de instanties ook dat je verkoopt en de voedselbank heeft vast bedrag wat je mag rekenen voor autokosten dus als dat hoger is is dat eigen probleem maar geldt niet voor de berekening of je er recht op hebt.

Als je deze BMW nu koopt en over 2 jaar bij de voedselbank komt. Dan is de economische waarde van dat ding zo laag dat je daarmee wel aan de eisen voldoet. (Misschien dat die dat nu al is). Maar het kan nog wel steeds technisch een goede auto zijn. En als je hem in wilt ruilen voor een Aygo of ander klein model. Moet je altijd geld bijleggen. De garage wil er ook aan verdienen. En kleine autootjes verkopen gewoon makkelijker dan een oude BMW.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:20

maar aan benzine, onderhoud en wegenbelasting zijn zulke auto's ook duur, voordeligste is de fiets!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:25

Ja, maar niet iedereen kan fietsen. En OV is ook niet overal.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:29

purny schreef:
mvdende schreef:

Pardon?
Mag ik even erbij vermelden dat mij in de brief die mij is toegestuurd met de aankondigen van het garantiebedrag er NERGENS MAAR DAN OOK HELEMAAL NERGENS IS GEMELD DAT DIT MAAR 5 JAAR ZOU DUREN? En dat het UWV mij zelfs heeft verteld dat hoeveel ik ook zou verdienen ik dit bedrag zou blijven houden?

Dus je hele opmerking met dat ik blij moet zijn met dat ik het had kunnen weten slaat helemaal nergens op.
En het gaat niet om een eurootje of 100 he, het gaat hier om meer dan 300 euro per maand.

Overigens is bij jou altijd de wereld te klein als je meer moet betalen voor iets of dat je ergens niet voor in aanmerking komt.

Je maakt mij gewoon erg kwaad nu...

Bij het ingaan van de nieuwe regelgeving is bekend gemaakt dat de wajong na 5 jaar minimaal 75% van het minimumloon zelfstandig verdienen stopt....stopt de wajong, dan stopt automatisch dat garantiebedrag!

Dit had je dus wél kunnen weten.

Misschien heeft het toen niet in die ene brief gestaan, maar als je je had ingelezen in de nieuwe regelgeving had je het kunnen weten.

Zuur, €300 per maand minder, zeker. Maar misschien kan je om loonsverhoging vragen? Zodat je op het minimumloon uit komt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:41

Toch eigenlijk gek met die regeling. 75% van het minimum loon is zo ongeveer bijstandsnivo waar je dan wel dagen voor moet werken. En dan vinden ze het raar dat veel wajongers en wao ers en wia ers besluiten maar op hun billen te blijven zitten zonder werk. Beter ziek maar een redelijk stabiel inkomen dan nuttig bijdragen maar continue speelbal zijn van wisselende regelingen van wisselende regeringen wel houden van extra geld, inleveren, te weinig krijgen te veel krijgen terug moeten betalen enz

Ergens wel logisch dat een ziekte uitkering stopt als je 5 jaar op rij kunt werken en geld verdienen ook al is het te weinig om van te kunnen leven ipv overleven.omdat je dan bewezen hebt dat je langdurig stabiel genoeg bent om te werken. Maar het blijft een wrange rare situatie

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:49

fokfanaat schreef:
maar aan benzine, onderhoud en wegenbelasting zijn zulke auto's ook duur, voordeligste is de fiets!

Wegenbelasting is het ergste.
Dat betaal je ook als je weinig rijd.

Benzine en onderhoud uiteraard minder als je geen woon werk verkeer hebt.

En idd ik inruilen tegen wat kleiner moet geld bij.
Oké dat betaal je aan wegenbelasting minder.
Maar bespaart je de eerste jaren dus niets, maar ga je op een gegeven moment kiet spelen.

En heb je toevallig net bij de BMW de versnellingsbak geresiveerd zul je zien dat je het erna bij die kleine ook nog een keer moet.

Dat soort overwegingen spelen dan mee.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-07-25 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt