Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 02:23

Pandora2 schreef:
Veel afmeldingen inderdaad en mensen die onderzoeken gewoon uitstellen omdat ze niet durven komen.

Geen wonder dat er nog steeds veel mensen afbellen, als men overal 'ziekenhuisangst' verspreidt, ook hier:
Blussem schreef:
bigone schreef:
Ik ben ook niet tegen het openen van scholen maar de komende weken zullen we helaas vaak zien dat er toch redelijk wat besmettingen komen, is al aan de gang trouwens. Maar er zijn ook een aantal kinderen (niet veel) waarbij thuisonderwijs juist heel goed heeft uitgepakt (volgens mijn vriendin, zit in het onderwijs, al 40 jaar)

Ik denk dat echt heel mee valt. Ziekenhuizen draaien ook gewoon door. Terwijl men in een ziekenhuis juist veel mee risco loopt gezien er daar juist zieke mensen naar toe gaan.
Daarnaast zijn pretpaken en dierentuinen ook gewoon open.

Als je je netjes aan de maatregelen houdt is een ziekenhuis bezoeken echt niet gevaarlijker dan een supermarkt bezoeken hoor. Je bent er zelf bij.

Wij doen er alles voor om patiënten bij elkaar vandaan te houden, maar als die vervolgens elkaar de hand gaan schudden als afscheid... :facepalm: Ik kon ze wel wat.

Overigens overtreden bezoekers hier doelbewust alle regels qua bezoek van patiënten. Echt vermoeiend en het maakt het er niet leuker op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:24

Had iemand dit experiment nog mee gekregen?
https://nos.nl/video/2345064-concert-zo ... ement.html

Ondanks dat iedereen getest is lijkt het me toch best tricky. Stel dat er een vals negatieve tussen zit. Maar goed, dan weten ze dat ook maar gelijk als er toch corona ontdekt wordt tussen de aanwezigen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:58

Astorga schreef:
Als je je netjes aan de maatregelen houdt is een ziekenhuis bezoeken echt niet gevaarlijker dan een supermarkt bezoeken hoor. Je bent er zelf bij.

Het stoort mij dat ziekenhuispersoneel nog steeds grotendeels zonder mondkapjes werkt.
Dat geeft 'n onveilig gevoel als je daar als patient telkens zelf om moet vragen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:06

In Belgie gisteren een oproep van de ziekenhuisartsen op tv om vooral afspraken niet meer af te zeggen en naar onderzoeken te komen
Vooral oncologen zijn ongerust dat mensen die een knobbeltje vinden uitstellen om te komen wat gaat leiden naar grotere tumoren ,minder efficiënte behandelingen ,hoger dodental en duurdere behandelingen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:07

elnienjo schreef:
Astorga schreef:

Het stoort mij dat ziekenhuispersoneel nog steeds grotendeels zonder mondkapjes werkt.
Dat geeft 'n onveilig gevoel als je daar als patient telkens zelf om moet vragen.

Tja jij zal hier het ziekenhuis ook niet in gaan. Hier mag je in het ziekenhuis zelf, als patiënt geen mondkapje op. En daar hebben ze ook hun redenen voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:11

lenaa_tje schreef:
Tja jij zal hier het ziekenhuis ook niet in gaan. Hier mag je in het ziekenhuis zelf, als patiënt geen mondkapje op. En daar hebben ze ook hun redenen voor.

Dat vind ik nog idioter! Draagt daar het personeel ze wel trouwens?
Heb hier n keer in 'n wachtkamer moeten zitten waar ook hoesters zaten, daar was ik echt uit weggelopen als ik zelf m'n FFP2 niet op had gehad.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:13

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat vind ik nog idioter! Draagt daar het personeel ze wel trouwens?
Heb hier n keer in 'n wachtkamer moeten zitten waar ook hoesters zaten, daar was ik echt uit weggelopen als ik zelf m'n FFP2 niet op had gehad.

Dat weet ik niet.
Dit gold trouwens voor vrijwel alle ziekenhuizen in Groningen/Drenthe. Alleen UMCG hanteerde de regel niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:22

lenaa_tje schreef:
Dat weet ik niet. Patiënten mogen ze alleen dragen als ze uitgedeeld zijn door het personeel. Dus dat volledig klopt niet trouwens.
Dit gold trouwens voor vrijwel alle ziekenhuizen in Groningen/Drenthe. Alleen UMCG hanteerde de regel niet.

Maar delen ze ook FFP uit of alleen die flutdingen die jouzelf nergens tegen beschermen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:24

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat weet ik niet. Patiënten mogen ze alleen dragen als ze uitgedeeld zijn door het personeel. Dus dat volledig klopt niet trouwens.

Maar delen ze ook FFP uit of alleen die flutdingen die jouzelf nergens tegen beschermen?

Ze delen goede dingen uit als jij afscheid moet nemen van iemand met klachten of zelf verkouden etc. Bent.
Ze willen sowieso dat je zelf niet binnen komt met medische mondkapjes, dat nemen ze mee van uit het ov geloof ik.
Ik heb het zelf niet ervaren. Mijn afspraak was telefonisch.
In de folder staat dat ze de verwarring niet willen. Dat zorgt voor angst.

Bo_Y

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:30

Vorige week on het umcg geweest op 2 polliklinieken droeg al het personeel een mondkapje, hoe dat bij andere afdelingen is weet ik niet

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:32

Bo_Y schreef:
Vorige week on het umcg geweest op 2 polliklinieken droeg al het personeel een mondkapje, hoe dat bij andere afdelingen is weet ik niet

Dat schreef ik ook, umcg doet er niet aan mee. Die vinden mondkapjes gebruik ook onder patiënten prima.

Toch als ik nu naar een ander ziekenhuis moet voel ik mij niet onveilig hoor. Met of zonder mondkapje op. Dat mondkapje zorgt er niet voor dat ik mij ineens veilig voel.
Met of zonder ik weet dat het risico er is als ik mij onder mensen bevind. Ga het verder niet opzoeken maar zeker op m’n werk ben ik met veel mensen. Wel op afstand maar wel met meer mensen dan in de afgelopen 5 maanden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:48

lenaa_tje schreef:
Ze delen goede dingen uit als jij afscheid moet nemen van iemand met klachten of zelf verkouden etc. Bent.
Ze willen sowieso dat je zelf niet binnen komt met medische mondkapjes, dat nemen ze mee van uit het ov geloof ik.

Juist het feit dat ze zelf vaak niets dragen zorgt voor angst.
En als het niet verplicht gesteld is onder de patienten/bezoekers om een uitgedeeld kapje op te zetten, dan zorgt dat eveneens voor angst omdat je van hen een niet beschermend expemplaar krijgt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:53

elnienjo schreef:
Astorga schreef:

Ik werk alweer steeds vaker met een FFP-masker op hoor, dankzij de oplopende cijfers. Maar dat bedoel je zeker niet?
Misschien moet je contact leggen met degenen die het landelijk beleid maken? Ziekenhuismedewerkers moeten alleen continu met mondkapje werken wanneer ze uit een oranje land komen of contact hebben gehad met iemand die COVID-positief is. Blijkbaar is quarantaine niet nodig voor zorgpersoneel. Wel jammer hoor, want ik had best 10 dagen quarantainevrij kunnen gebruiken. :z
De meeste instellingen houden zich aan het landelijk beleid. Overigens zie je wel steeds meer bezoekers met mondmaskers op. Helemaal prima wat mij betreft, zolang ze er hygiënisch mee omgaan en alsnog uit mijn aura blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:00

Fitzroy schreef:

Ondanks dat iedereen getest is lijkt het me toch best tricky. Stel dat er een vals negatieve tussen zit. Maar goed, dan weten ze dat ook maar gelijk als er toch corona ontdekt wordt tussen de aanwezigen.

Ik begrijp het experiment niet helemaal.
Als niemand besmet is kun je rustig een half miljoen mensen in een zaal duwen zonder dat ze corona krijgen.
Als je wilt weten of het veilig is zou je dus eigenlijk expres een paar besmette mensen moeten neerzetten toch :o?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:03

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Juist het feit dat ze zelf vaak niets dragen zorgt voor angst.
En als het niet verplicht gesteld is onder de patienten/bezoekers om een uitgedeeld kapje op te zetten, dan zorgt dat eveneens voor angst omdat je van hen een niet beschermend expemplaar krijgt.

Dat zeg jij. Dat zal niet voor iedereen gelden. Jou waarheid is niet voor iedereen zijn waarheid. Dus iets minder stellig mag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:12

Sizzle schreef:
Fitzroy schreef:

Ik begrijp het experiment niet helemaal.
Als niemand besmet is kun je rustig een half miljoen mensen in een zaal duwen zonder dat ze corona krijgen.
Als je wilt weten of het veilig is zou je dus eigenlijk expres een paar besmette mensen moeten neerzetten toch :o?

Ze bekijken de bewegingsstromen, waar komen mensen elkaar het meest tegen, waar is de kans op besmetting het grootst. En kan dat anders. Zodat ze misschien organisatoren en medewerkers van evenementen weer wat perspectief kunnen bieden, denk ik. Daar zitten een hoop mensen thuis nu, met geen enkel zicht op verbetering.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:32

Ik voel mij geen moment angstig zonder mondkapjes in het ziekenhuis.
Ook niet met bloedprikken enz.
Ik vertrouw op het medisch personeel dat ze precies weten wat ze doen.
Als dat vertrouwen in een mondkapje zit moet je echt bedenken of je goed bezig bent.

Vind zelf het geen mondkapje bij de dokter prettiger omdat ik dan gezichtsuitdrukkingen kan zien

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:29

Paar keer naar het ziekenhuis geweest voor bezoek aan arts. Er word netjes aan de ingang gevraagd of je klachten hebt. Bij geen klachten kreeg ik een groene kaart

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:27

De Zwitserse overheid wil nu iedereen vanaf 6 maanden oud dringend adviseren om zich tegen influenza te laten enten zodat ze dan hopelijk minder drukte hebben in de ziekenhuizen in de herfst.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:56

Sizzle schreef:
De Zwitserse overheid wil nu iedereen vanaf 6 maanden oud dringend adviseren om zich tegen influenza te laten enten zodat ze dan hopelijk minder drukte hebben in de ziekenhuizen in de herfst.

Vanaf 6 maanden ? :wow:

Hebben jullie genoeg griepvaccins dan ?
In Belgie is het al meer dan een maand bekend dat we ongeveer 1 miljoen vaccins te weinig gaan hebben om enkel maar de kwetsbare groepen en zorgverleners te enten tegen griep dit najaar :P

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:57

Pandora2 schreef:
Sizzle schreef:

Vanaf 6 maanden ? :wow:

Hebben jullie genoeg griepvaccins dan ?
In Belgie is het al meer dan een maand bekend dat we ongeveer 1 miljoen vaccins te weinig gaan hebben om enkel maar de kwetsbare groepen en zorgverleners te enten tegen griep dit najaar :P

Huh? Is dat probleem er dan andere jaren niet? Dat vind ik bijzonder.

Hier krijgen ouderen/kwetsbaren altijd de oproep van de griepprik. Ook in de zorg en onderwijs wordt het aangeraden de prik te halen. Ze kunnen je dan niet verplichten natuurlijk. (Met oproep trouwens ook niet :+ )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:03

Ik vermoed dat andere jaren een deel uit de kwetsbare groepen en uit de zorgverlening zich niet laat enten.
Nu met covid hebben ze alles in kaart gebracht en komen ze enkele dosissen te kort om iedereen te kunnen enten :+
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200724_99926713

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:04

Pandora2 schreef:
Ik vermoed dat andere jaren een deel uit de kwetsbare groepen en uit de zorgverlening zich niet laat enten.
Nu met covid hebben ze alles in kaart gebracht en komen ze enkele dosissen te kort om iedereen te kunnen enten :+

Toch bijzonder hoor! Hier heb je ook nog mensen die zich vrijwillig laten enten (met aanvullende verzekering vaak vergoed) en dat kan ook gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:08

Het zal mij niet verbazen als Nederland straks ook griepvaccins tekort blijkt te komen als iedereen die een oproep krijgt opeens ook echt komt... We lopen wel vaker achter de feiten aan.

Maar vanaf 6 maanden in Zwitserland, apart. Wat vind men daar nou van in Zwitserland?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:10

Marie_Anne schreef:
Het zal mij niet verbazen als Nederland straks ook griepvaccins tekort blijkt te komen als iedereen die een oproep krijgt opeens ook echt komt... We lopen wel vaker achter de feiten aan.

Maar vanaf 6 maanden in Zwitserland, apart. Wat vind men daar nou van in Zwitserland?

Denk dat als nog lang niet iedereen komt.
Mijn huisarts heeft voor iedereen met een oproep een vaccin. Moet ook wel, je hoeft je vooraf niet op te geven. Je komt met de uitnodiging.
Ben wel is later geweest dan de uitnodiging ook dat kan altijd prima.