Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:03

Winged schreef:
Dan nu dus de vraag hoe je in Portugal kan komen :+ En wat daar dan de regels zijn etc etc. Ben benieuwd wat de status is over 2 maanden...

Dat zal dan toch wel op elkaar afgestemd (moeten) worden. :-)

Om mijn eigen vakantie weer als voorbeeld te nemen: momenteel gaan er geen commerciële vluchten naar Malta. Op het moment dat Malta weer toeristen gaat toelaten (uit 'veilige' landen en ik verwacht dat NL daar vooralsnog niet bij zit) zal er toch weer gevlogen moeten worden, hoewel met de boot natuurlijk ook nog een optie is :)). In ieder geval zullen er dan alleen vluchten vanuit die 'veilige' landen naar Malta gaan. Voor een land als Portugal zal hetzelfde gelden, waarbij ik er voor het gemak van uitga dat luchtvaartmaatschappijen inmiddels ook de nodige voorzorgsmaatregelen hebben genomen.

Voor de actuele situatie verwijs ik toch weer naar de website van BuZa met de reisadviezen per land:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... oronavirus

Winged

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:09

Ik verwacht ook zeker niet dat Nederland al direct als veilig wordt bestempeld. Hoewel we het hier in het noorden relatief goed doen. :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:13

De NL economy (en dus ook de NL belastingbetaler) heeft er veel meer baat bij dat NL hun vakantiegeld dit jaar in eigen land uitgeven. De massatoeristen van buiten Europa komen nu tenslotte niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:19

Jolliegirl schreef:
miccamaaike schreef:
Paar dagen zonder douche moet idd te doen zijn.
Handig zo'n tentje voor de wc / douche. Geen toiletgebouw meer nodig.

Wel om hem te legen...

Die voorzieningen zijn dan ook gewoon geopend en mag je gebruiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:58

Jolliegirl schreef:
miccamaaike schreef:
Paar dagen zonder douche moet idd te doen zijn.
Handig zo'n tentje voor de wc / douche. Geen toiletgebouw meer nodig.

Wel om hem te legen...

Meeste campings hebben kraantjes met een afvoerputje bij de tent, of in de buurt. Kun je hem prima in leeg kieperen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:03

SusanH schreef:
Meeste campings hebben kraantjes met een afvoerputje bij de tent, of in de buurt. Kun je hem prima in leeg kieperen.

Een chemisch toilet legen in een buitenputje geeft verschrikkelijke stank na enige tijd en grote kans op verstoppingen.

De campings waar ik ben geweest hebben echt geen eigen waterkraan/put bij de tent.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:30

Hmmm, wij hadden voor over 2 weken een huisje gehuurd bij landal, week geleden geboekt. Alles nagelopen en nagevraagd bij hun of het wel kon omdat mijn tante meegaat die niet bij ons huishouden hoort. Maar was geen probleem. Nu hebben ze gisteren de policy aangepast en mag er maar 1 huishouden komen. Landal gebeld en die zegt dat er geen probleem is en we voor die wijziging hadden geboekt en gewoon mogen komen. Alleen heb ik geen zin in een boete als ze gaan controleren, wat moeten we daar nu weer mee?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:39

Je moet buiten je eigen huishouden nog steeds 1,5 meter afstand houden. Hoe wil je dat doen in hetzelfde huisje?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:43

Wij zouden dit Hemelvaart weekeinde naar De Lutte gaan. Met een grote vriendengroep. Wij in een huisje. De andere met een tent.

We hebben geannuleerd. We kunnen als groep toch niks doen. Erg jammer want het is een traditie voor ons.

Volgend jaar maar weer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:03

Wij hadden ook een huisje geboekt met Hemelvaart, maar ik zag echt niet voor me hoe we dan steeds die onderling afstand zouden moeten houden. We behoren toevallig tot hetzelfde huishouden als mijn moeder, omdat we bij haar in zijn getrokken toen onze woning werd verbouwd. Ruim voor corona... Maar mijn broer valt daar dus buiten. Wij hebben het maar geannuleerd. Er was toch al niets meer aan zonder de activiteiten en zonder restaurants/cafés.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:09

Cinderella schreef:
Ah fijn! Net gebeld met ING en ook zij bieden dekking als je niet op vakantie kan door corona. Fijne service, want veel verzekeraars weigeren alles wat maar met corona te maken heeft. Ik snap het wel, maar ik wil zo graag een vakantie boeken dusja. :')

Toch even hierop terugkomen voor de mensen die het interessant vinden. Vandaag vernomen van de ING dat je niet kan annuleren als corona bij je wordt vastgesteld en je niet ernstig ziek bent. De enkele vaststelling van corona is niet voldoende om te mogen annuleren. Dan ben je dus al je geld kwijt. Gelukkig heeft ing mijn verzekering geannuleerd die ik hier speciaal voor had afgesloten. :j

Dankzij een tip van een bokker heb ik gebeld met de Europeesche verzekering en daar kun je wel annuleren als corona wordt vastgesteld. Je hoeft dus niet daadwerkelijk ziek te zijn. Het besmettingsgevaar is een gegronde reden om te mogen annuleren. Dit staat ook op de website en krijg ik bevestigd. Als een van je reisgenoten besmet raakt met corona en je wilt daardoor annuleren dan mag dat ook.
Verder is alles omtrent corona uitgesloten, maar dat is overal zo. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:12

_xManadisx_ schreef:
Hmmm, wij hadden voor over 2 weken een huisje gehuurd bij landal, week geleden geboekt. Alles nagelopen en nagevraagd bij hun of het wel kon omdat mijn tante meegaat die niet bij ons huishouden hoort. Maar was geen probleem. Nu hebben ze gisteren de policy aangepast en mag er maar 1 huishouden komen. Landal gebeld en die zegt dat er geen probleem is en we voor die wijziging hadden geboekt en gewoon mogen komen. Alleen heb ik geen zin in een boete als ze gaan controleren, wat moeten we daar nu weer mee?

Dit is wel gek.
Mijn ouders hadden bij Landal hof van saksen een groot huis geboekt voor de hele familie (afgelopen najaar al geboekt) maar dit is afgebeld door landal zelf omdat we niet mogen komen. Alle grote huizen zijn dicht en de huizen die nu wel verhuurd zijn, zijn alleen de kleintjes waar maar 1 huishouden in past.
Nu gaan we volgend jaar.

Raar dat dat per park dan verschilt?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:46

Ja, is ook raar, ze hebben letterlijk gezegd dat we gewoon mogen komen en gaan niet annuleren. Wettelijk mag het ook gewoon als je de 1,5 meter waarborgt. Is in principe te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:06

Ik hoorde net op de radio dat KLM voucher beleid aanpast. Maar als je al een voucher hebt geaccepteerd je pech hebt gehad. Ik vind het best flauw. Ergens snap ik het. Anderzijds niet. Ik had naar mijn idee geen keuze (land ging enkele dagen voor vertrek op oranje qua reisadvies). Heen vlogen ze nog wel, terugvluxht is gecancelled. Het ziet er niet naar uit dat ik de reis kan herhalen binnen een jaar.

Toch maar weer Ing bellen. Maar die zeiden vorige keer dat ze niets konden omdat ik een voucher heb gekregen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:12

Oh dat is naar Tancreda.

Wij hebben ook KLM tickets. Wij kunnen het gewoon naar volgend jaar verplaatsen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:17

Het was een langere reis met een grotere groep. We hebben nu een optie op eind oktober. Of we met z'n allen op een ander tijdstip vrij kunnen krijgen is de vraag.... Heeeel misschien volgend jaar maart als oktober nog niet kan. Maar kans is klein. Daarom zou ik graag geld willen terugkrijgen ipc een voucher. Toch 700 euro....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:19

SusanH schreef:

je chemische toilet? Doe normaal... -O-
Je maakt een grapje toch?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:22

Jolliegirl schreef:
SusanH schreef:

je chemische toilet? Doe normaal... -O-
Je maakt een grapje toch?

Maar dan nog zijn de officiële voorzieningen (dus bij het toilet gebouw) gewoon geopend.
Als jou camping een leeg plek heeft mag hij open voor mensen die dit bijv. In de caravan hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:38

Ik dacht dat dit ook niet mocht omdat het een openbare plek is waar meer mensen komen om te legen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:42

Brainless schreef:
SusanH schreef:

Een chemisch toilet legen in een buitenputje geeft verschrikkelijke stank na enige tijd en grote kans op verstoppingen.

De campings waar ik ben geweest hebben echt geen eigen waterkraan/put bij de tent.

Het ging om het legen van het bakje douchewater. Ik snap ook wel dat je de porta pottie niet in het putje moet legen :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:58

Jolliegirl schreef:
Ik dacht dat dit ook niet mocht omdat het een openbare plek is waar meer mensen komen om te legen.

Ik weet het niet voor iedere veiligheidsregio maar hier stond in de krant dat het voor Groningen/Drenthe mocht. Je leegt namelijk alleen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:08

Cinderella schreef:
Cinderella schreef:
Ah fijn! Net gebeld met ING en ook zij bieden dekking als je niet op vakantie kan door corona. Fijne service, want veel verzekeraars weigeren alles wat maar met corona te maken heeft. Ik snap het wel, maar ik wil zo graag een vakantie boeken dusja. :')

Toch even hierop terugkomen voor de mensen die het interessant vinden. Vandaag vernomen van de ING dat je niet kan annuleren als corona bij je wordt vastgesteld en je niet ernstig ziek bent. De enkele vaststelling van corona is niet voldoende om te mogen annuleren. Dan ben je dus al je geld kwijt. Gelukkig heeft ing mijn verzekering geannuleerd die ik hier speciaal voor had afgesloten. :j

Dankzij een tip van een bokker heb ik gebeld met de Europeesche verzekering en daar kun je wel annuleren als corona wordt vastgesteld. Je hoeft dus niet daadwerkelijk ziek te zijn. Het besmettingsgevaar is een gegronde reden om te mogen annuleren. Dit staat ook op de website en krijg ik bevestigd. Als een van je reisgenoten besmet raakt met corona en je wilt daardoor annuleren dan mag dat ook.
Verder is alles omtrent corona uitgesloten, maar dat is overal zo. :)

Nou, ook hier toch niet. Kreeg net een email dat ik verkeerd geïnformeerd ben. Corona hebben is geen reden voor annulering. Alleen als je ernstig ziekt bent door corona.

k snap het ook wel. Kost de verzekeraars anders een boel geld als corona zich weer meer gaat verspreiden. :')

Maar goed dus om te weten als je een vakantie boekt en je krijgt onverhoopt corona waardoor je niet mag reizen dan ben je je geld kwijt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:22

Cinderella schreef:
Nou, ook hier toch niet. Kreeg net een email dat ik verkeerd geïnformeerd ben. Corona hebben is geen reden voor annulering. Alleen als je ernstig ziekt bent door corona.

k snap het ook wel. Kost de verzekeraars anders een boel geld als corona zich weer meer gaat verspreiden. :')

Maar goed dus om te weten als je een vakantie boekt en je krijgt onverhoopt corona waardoor je niet mag reizen dan ben je je geld kwijt.

Dat vind ik een rare optie. De verzekering heeft dus liever dat je op vakantie in het rond gaat lopen besmetten dan dat ze je reis kosteloos voor je annuleren. Daar zou de overheid op in moeten grijpen wat mij betreft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:53

De verzekering verzekerd alleen maar. De verantwoordelijkheid ligt bij de koper.
Het is niet zo dat de algemene voorwaarden geheim zijn of zo.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:01

Ik heb 2 jaar geleden mijn hele reis vergoed gekregen door Univé vanwege een oude enkelblessure die opspeelde 6 weken voor vertrek.

Omdat ik een bergsport cursus ging doen en de instructeur vond het geen strak plan dat ik met een mogelijke zwakke enkel mee zou gaan.

Even een belletje naar Univé en het was geregeld en echt elke cent terug gekregen.

Dit jaar heb ik dan ook weer bij Univé mijn doorlopende annuleringsverzekering afgesloten.

Als jij positief test op corona en je laat je huisarts een brief opstellen dat het onmogelijk is om op vakantie te gaan, heeft zn annuleringsverzekering niets om daar tegen in te gaan. Want ziek is ziek.

En persoon A is pas "ziek" bij een saturatie van 90% en 40c° koorts, terwijl persoon B zich al heel "ziek" voelt bij keelpijn en 38,5c° koorts.

Een brief van de huisarts waarin hij/zij vermeld dat je niet fit genoeg bent om te reizen, is vaak echt wel voldoende.

Als ze er al om vragen...