Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
mvdende schreef:verootjoo schreef:
Je MAG er wel rijden, maar het is niet slim. Ik denk dat die vrachtwagen je dat probeerde te zeggen. De reden dat zij zo dicht op elkaar rijden is juist zodat er geen personenauto’s tussen gaan. Voor een vrachtwagen is het niet tof als de vrachtwagen ervoor moet remmen, en zij niet meer uit kunnen wijken en de personenauto pletten. Personenauto’s houden namelijk nooit genoeg afstand. Jij denkt dat je niet dicht op de vorige vrachtwagen reed, ik heb het niet gezien, maar weet vrijwel zeker dat jij met je afstand geplet was als er geremd moest worden. De remweg van een vrachtwagen is een heel stuk langer, je moet met een vrachtwagen enorm anticiperend rijden en dat lukt niet als er een klein autootje tussen zit. Als er was gebotst was er van je fiat panda niet veel meer over en jou kunnen ze bij elkaar vegen.
Dus dan is het aan de vrachtwagen achter mij, om die afstand tussen hem en mij te houden zodat hij wél kan remmen zonder mij te pletten!
Ik houdt ongeveer zo veel afstand tot de vrachtwagen voor me, dat er zeg maar nog 1,5 vrachtwagen tussen past. Ruim de 2 seconden, eerder 3 die de regel is.
mvdende schreef:Ik houdt ongeveer zo veel afstand tot de vrachtwagen voor me, dat er zeg maar nog 1,5 vrachtwagen tussen past. Ruim de 2 seconden, eerder 3 die de regel is.
mvdende schreef:Rennie89 schreef:Je zet pas je knipperlicht aan als je ook echt daadwerkelijk gaat... niet eerst je knipperlicht aan en dan pas kijkendat is echt een irritatiepuntje voor mij op de weg, mensen die hun knipperlicht aangooien zonder eerst te hebben gekeken, weet je hoe erg mensen daarvan kunnen schrikken?
Doe ik niet!
Ik kijk, zie dat ik kan, doe mn knipperlicht aan, kijk nóg een keer of er echt niets zit en dán pas ga ik naar links.
Maar het komt regelmatig voor dat als ik met 80-90 achter een vrachtwagen weg wil komen,dat er tussen het kijken, knipperen en weer kijken, ik een auto heel hard aan zie komen rijden. Met een sneller auto en meer rijervaring is er dan nog genoeg ruimte om daadwerkelijk naar links te gaan. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere en breek dan af. Doe de knipper uit en blijf rustig op de rechterbaan wachten totdat er een nieuw gat is waar ik in kan. Gaten zijn bij mij echt: auto bijna niet zichtbaar in de spiegel, zo ver in de verte achter mij, pas dán ga ik naar links.
Rennie89 schreef:Die panda van jou heeft vermoed ik 69PK, dat is echt niet zo rampzalig als je doet blijken hier.
Je komt mij te onzeker en angstig over uit je berichten en doet alsof alles aan andere factoren ligt. Dat je nog ervaring moet opdoen is logisch en duidelijk maar erkennen dat jij ook hier toedracht aan een onveilige situatie hebt gehad is erg belangrijk want zolang jij dat niet inziet zullen deze situaties blijven voorkomen bij jou...
Marije_1997 schreef:Moet zeggen dat ik ook angstig was. Bleef meestal achter een vrachtwagen als het druk was. Nu ik in de transport ben gaan rijden is dit heel erg verandert. Ik rijd met werk zo'n 1000 km per week en dan nog eens zo'n 600 privé. Dus zit op zo'n 2000 km per week en dan ga je ook echt anders rijden.
AmyJamess schreef:Tussen 2 vrachtwagens inrijden vind ik echt helemaal niets. Soms ontkom je er niet aan maar als het even kan ga ik er zo snel mogelijk tussen weg.
Ik ben ook beginnend bestuurder, bijna 1,5 jaar mn rijbewijs, maar ik durf wel te rijden (al zeg ik het zelf)
Mijn schoonzus is ook erg onzeker achter het stuur, zo rijd zij ook liever niet in het donker terwijl ik daar totaal geen problemen mee heb.
Het is ook een kwestie van een keer gedaan hebben, weten wat hoe het is.
Ik heb mijn rijlessen in de zomer gehad. Was altijd overdag, toen ik mijn rijbewijs en eerste auto had moest ik in een keer in het donker rijden. Nooit kunnen oefenen met rijlessen, maar gewoon doen en je leert vanzelf.
Zo rijd mijn schoonzus ook het liefst niet in het donker, maar ik heb er totaal geen problemen mee.
En nee ik rij verre van perfect en heb regelmatig van die actie's dat ik achteraf denk dat had ik beter anders kunnen doen. Maar daar leer je ook weer van. Als je niet zeker van jezelf bent kun je inderdaad beter geen snelweg rijden.
x_Jeanine_x schreef:Bussen en vrachtwagens zijn geeikt en mogen officieel niet harder.
Touringcars T100 bussen lopen dus ook echt maar 100.
Ben zelf 1 jaar touringcarchauffeur, nu gedwongen lijnbus chauffeur en ben voor de vrachtwagen bezig!
Ik kan mij in een touringcar dood irriteren aan het feit dat mensen denken 100 te rijden, terwijl ik gewoon op ze inloop en dan boos worden als je ze inhaalt!
mvdende schreef:x_Jeanine_x schreef:Bussen en vrachtwagens zijn geeikt en mogen officieel niet harder.
Touringcars T100 bussen lopen dus ook echt maar 100.
Ben zelf 1 jaar touringcarchauffeur, nu gedwongen lijnbus chauffeur en ben voor de vrachtwagen bezig!
Ik kan mij in een touringcar dood irriteren aan het feit dat mensen denken 100 te rijden, terwijl ik gewoon op ze inloop en dan boos worden als je ze inhaalt!
Waarom zouden mensen daar boos om worden?
Maakt mij geen zier uit of een bus mij inhaalt of niet. Zolang de chauffeur het maar op een veilige manier doet en niet zn bus voor mijn neus in mijn ruimte gooit, die er dus eigenlijk niet is en waardoor ik op de rem moet om weer voldoende afstand op te bouwen.
mvdende schreef:Waarom zouden mensen daar boos om worden?
Maakt mij geen zier uit of een bus mij inhaalt of niet. Zolang de chauffeur het maar op een veilige manier doet en niet zn bus voor mijn neus in mijn ruimte gooit, die er dus eigenlijk niet is en waardoor ik op de rem moet om weer voldoende afstand op te bouwen.
Ineke2 schreef:mvdende schreef:Waarom zouden mensen daar boos om worden?
Je moet helemaal niet remmen om afstand op te bouwen, dat is gevaarlijk en werkt files in de hand!
Je kunt eventueel je gas los laten, maar niet voor niks remmen!
@Capopjekop: Terugschakelen gaat niet in een automaat, maar vooruitkijken en gewoon het gas intrappen wanneer nodig om vlot snelheid te maken kan zeker wel, óók met een klein autootje.