Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:52

Meeste vrachtwagens in Europa zijn begrenst op de 90/100. Binnen Nederland mag je overdag maar 100 rijden. Dus verschil met vrachtwagens is niet groot. Maar knipperlicht uit doen en dan niet inhalen vind ik ook echt een irritatie factor. Zulke mensen wil ik uit de auto trekken. Omdat er is geleerd kijken, knipperlicht baan wisselen. En niet knipperlicht wachten tot je kan en wisselen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:54

En juist die behoorlijke afstand kan voor de vrachtwagen achter jou al een flinke irritatie zijn en overkomen als irriteren. En dat remmen van jou maakte dat plaatje helemaal compleet. Goed dat je afstand houd en helemaal als je wil inhalen want dan kan je prima op tempo komen. Maar ik heb echt het idee dat je nog niet helemaal snapt hoe het verkeer werkt...

jouw panda zou zelfs prima 120 moeten halen, misschien duurt het iets langer maar oke. Ik heb een polo met maar 75 pk, dus ook geen snelheidsduivel, zelfs nog op de snelweg gereden terwijl ik bijna geen vermogen had door een turbo die stuk is gegaan of een turbodruksensor die het begaf boven de 100km per uur op de snelweg en ik geen gas meer kon geven. Zelfs toen nog geen gevaarlijke situaties gehad... en dan rijd je op de snelweg en moet je rijdend met 100 km per uur je auto opnieuw opstarten om de auto te resetten zodat je wel verder kan rijden :Y) het verkeer is rekening houden met alles en iedereen. Ook vrachtwagen chauffeurs.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 21:55

Pff zelfs met mijn Suzuki alto die ik een tijd geleden nog had ging ik gewoon als ik gekeken had en de knipper uit had staan. Geef gas en ga. Die auto die links rijd heeft heus de situatie voor zich al wel gezien. Juist dat getwijfel zorgt voor extra onveiligheid, want wat wil je nou?!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:56

mvdende schreef:
verootjoo schreef:

Je MAG er wel rijden, maar het is niet slim. Ik denk dat die vrachtwagen je dat probeerde te zeggen. De reden dat zij zo dicht op elkaar rijden is juist zodat er geen personenauto’s tussen gaan. Voor een vrachtwagen is het niet tof als de vrachtwagen ervoor moet remmen, en zij niet meer uit kunnen wijken en de personenauto pletten. Personenauto’s houden namelijk nooit genoeg afstand. Jij denkt dat je niet dicht op de vorige vrachtwagen reed, ik heb het niet gezien, maar weet vrijwel zeker dat jij met je afstand geplet was als er geremd moest worden. De remweg van een vrachtwagen is een heel stuk langer, je moet met een vrachtwagen enorm anticiperend rijden en dat lukt niet als er een klein autootje tussen zit. Als er was gebotst was er van je fiat panda niet veel meer over en jou kunnen ze bij elkaar vegen.

Dus dan is het aan de vrachtwagen achter mij, om die afstand tussen hem en mij te houden zodat hij wél kan remmen zonder mij te pletten!

Ik houdt ongeveer zo veel afstand tot de vrachtwagen voor me, dat er zeg maar nog 1,5 vrachtwagen tussen past. Ruim de 2 seconden, eerder 3 die de regel is.

Nee, want geen gat zal groot genoeg zijn. Ja, een kilometer ofzo maar dat past helaas niet op de wegen. Daarom altijd vrachtwagens bij vrachtwagens laten rijden.

1,5 vrachtwagen is ook echt niet genoeg op de snelweg om afstand te houden.
Hieruit blijkt echt dat mensen geen flauw idee hebben hoe vrachtwagens rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:57

Mijn 206 met 75 PK haaltde 160 ook. Zelfde soort auto. Kan makkelijk. Gewoon gas tot de bodem in trappen inhalen terug en weer gas los.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:57

Ik schrik me ook altijd de tandjes als iemand zn knipper aandoet, maar vervolgens geen actie onderneemt. Je gaat gewoon of je doet niet je knipper aan! Ik ga er vanuit dat als jij rechts rijdt, een gaatje ziet om voor mij in te voegen, je knipper aandoet en ook daadwerkelijk opschuift.

En gewoon GAS geven. Desnoods plankgas als je een langzamere auto hebt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:07

mvdende schreef:
Ik houdt ongeveer zo veel afstand tot de vrachtwagen voor me, dat er zeg maar nog 1,5 vrachtwagen tussen past. Ruim de 2 seconden, eerder 3 die de regel is.

Allemachtig, dan had je dus anderhalve vrachtwagenlengte de tijd om extra gas bij te geven op de rechterbaan om op voldoende snelheid te komen om een baan op te schuiven 8)7

En je had dus ook gewoon iets gas bij kunnen geven om de vrachtwagen achter je niet in de weg te rijden als je zoveel speling hebt.

Je begrijpt serieus niet hoe verkeer werkt....

Exitium

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:09

mvdende schreef:
Rennie89 schreef:
Je zet pas je knipperlicht aan als je ook echt daadwerkelijk gaat... niet eerst je knipperlicht aan en dan pas kijken := dat is echt een irritatiepuntje voor mij op de weg, mensen die hun knipperlicht aangooien zonder eerst te hebben gekeken, weet je hoe erg mensen daarvan kunnen schrikken?

Doe ik niet!

Ik kijk, zie dat ik kan, doe mn knipperlicht aan, kijk nóg een keer of er echt niets zit en dán pas ga ik naar links.

Maar het komt regelmatig voor dat als ik met 80-90 achter een vrachtwagen weg wil komen,dat er tussen het kijken, knipperen en weer kijken, ik een auto heel hard aan zie komen rijden. Met een sneller auto en meer rijervaring is er dan nog genoeg ruimte om daadwerkelijk naar links te gaan. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere en breek dan af. Doe de knipper uit en blijf rustig op de rechterbaan wachten totdat er een nieuw gat is waar ik in kan. Gaten zijn bij mij echt: auto bijna niet zichtbaar in de spiegel, zo ver in de verte achter mij, pas dán ga ik naar links.

Met 80-90 een inhaalactie starten als verkeer je met 130+ voorbij kan komen (wat inhoudt dat het dus niet bijzonder druk is), is sowieso levensgevaarlijk. Dan geef je eerst gas op de rechterbaan (eventueel even een gaatje laten vallen zodat je daar de ruimte voor hebt) en ga je met 110 naar links

Los daarvan, wat is er op tegen om als je ziet dat er niets aan komt je richtingaanwijzer aan te zetten en naar links te gaan? Dat is ook de bedoeling, kijken, is er ruimte dan richtingaanwijzer aan en gaan. Wat je nu doet is te lang wachten waardoor iemand anders er inmiddels aan komt, en die krijgt een hartverzakking omdat je je richtingaanwijzer aanzet en denkt dat je hem of haar niet gezien hebt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:16

Die panda van jou heeft vermoed ik 69PK, dat is echt niet zo rampzalig als je doet blijken hier.

Je komt mij te onzeker en angstig over uit je berichten en doet alsof alles aan andere factoren ligt. Dat je nog ervaring moet opdoen is logisch en duidelijk maar erkennen dat jij ook hier toedracht aan een onveilige situatie hebt gehad is erg belangrijk want zolang jij dat niet inziet zullen deze situaties blijven voorkomen bij jou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:40

Rennie89 schreef:
Die panda van jou heeft vermoed ik 69PK, dat is echt niet zo rampzalig als je doet blijken hier.

Je komt mij te onzeker en angstig over uit je berichten en doet alsof alles aan andere factoren ligt. Dat je nog ervaring moet opdoen is logisch en duidelijk maar erkennen dat jij ook hier toedracht aan een onveilige situatie hebt gehad is erg belangrijk want zolang jij dat niet inziet zullen deze situaties blijven voorkomen bij jou...

Moet zeggen dat ik ook angstig was. Bleef meestal achter een vrachtwagen als het druk was. Nu ik in de transport ben gaan rijden is dit heel erg verandert. Ik rijd met werk zo'n 1000 km per week en dan nog eens zo'n 600 privé. Dus zit op zo'n 2000 km per week en dan ga je ook echt anders rijden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:53

Ik vond (alleen) rijden ook zeker wel spannend in het begin, maar als je er eenmaal inzit, heerlijk! Ik maak normaal 50.000 km per jaar als ik niet ziek ben, en dat draagt natuurlijk ook bij aan een wat zelfverzekerdere rijstijl en ervaring. Maar ook ik reed in het begin twijfelachtig. Maar uiteindelijk moet je wel wat meer pit krijgen anders kom je letterlijk nergens haha. Heb nu pas 9 jaar mijn rijbewijs geloof ik.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:55

Tussen 2 vrachtwagens inrijden vind ik echt helemaal niets. Soms ontkom je er niet aan maar als het even kan ga ik er zo snel mogelijk tussen weg.

Ik ben ook beginnend bestuurder, bijna 1,5 jaar mn rijbewijs, maar ik durf wel te rijden (al zeg ik het zelf :'))
Mijn schoonzus is ook erg onzeker achter het stuur, zo rijd zij ook liever niet in het donker terwijl ik daar totaal geen problemen mee heb.
Het is ook een kwestie van een keer gedaan hebben, weten wat hoe het is.
Ik heb mijn rijlessen in de zomer gehad. Was altijd overdag, toen ik mijn rijbewijs en eerste auto had moest ik in een keer in het donker rijden. Nooit kunnen oefenen met rijlessen, maar gewoon doen en je leert vanzelf.
Zo rijd mijn schoonzus ook het liefst niet in het donker, maar ik heb er totaal geen problemen mee.
En nee ik rij verre van perfect en heb regelmatig van die actie's dat ik achteraf denk dat had ik beter anders kunnen doen. Maar daar leer je ook weer van. Als je niet zeker van jezelf bent kun je inderdaad beter geen snelweg rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:57

Ach weetje.. Het heeft totaal geen nut om tegen haar in te gaan.. Ze accepteert niets en heeft overal een reden voor.

Ik ben blij dat de rest hier wel goed kan anticiperen en weey hoe het werkt. Ik kom jullie graag tegen op de snelweg.

Mensen zoals mvdende niet. Mijn vriend is chauffeur en ik kan me echt volkomen plaatsen in de irritatie die de chauffeur had naar jou toe.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:15

Marije_1997 schreef:
Moet zeggen dat ik ook angstig was. Bleef meestal achter een vrachtwagen als het druk was. Nu ik in de transport ben gaan rijden is dit heel erg verandert. Ik rijd met werk zo'n 1000 km per week en dan nog eens zo'n 600 privé. Dus zit op zo'n 2000 km per week en dan ga je ook echt anders rijden.

Ik zit sinds half maart geloof ik op de 2000 km :') Oom die m'n auto onderhoudt heeft 'm twee weken geleden nagekeken en gekeurd, die vond al dat ik weinig gereden had met 6k. Twee derde daarvan is van december t/m maart :')

AmyJamess schreef:
Tussen 2 vrachtwagens inrijden vind ik echt helemaal niets. Soms ontkom je er niet aan maar als het even kan ga ik er zo snel mogelijk tussen weg.

Ik ben ook beginnend bestuurder, bijna 1,5 jaar mn rijbewijs, maar ik durf wel te rijden (al zeg ik het zelf :'))
Mijn schoonzus is ook erg onzeker achter het stuur, zo rijd zij ook liever niet in het donker terwijl ik daar totaal geen problemen mee heb.
Het is ook een kwestie van een keer gedaan hebben, weten wat hoe het is.
Ik heb mijn rijlessen in de zomer gehad. Was altijd overdag, toen ik mijn rijbewijs en eerste auto had moest ik in een keer in het donker rijden. Nooit kunnen oefenen met rijlessen, maar gewoon doen en je leert vanzelf.
Zo rijd mijn schoonzus ook het liefst niet in het donker, maar ik heb er totaal geen problemen mee.
En nee ik rij verre van perfect en heb regelmatig van die actie's dat ik achteraf denk dat had ik beter anders kunnen doen. Maar daar leer je ook weer van. Als je niet zeker van jezelf bent kun je inderdaad beter geen snelweg rijden.

Ik heb tijdens het lessen (rijbewijs in twee weken gehaald via zo'n cursus) enkel overdag gereden. Ben op vrijdag afgereden en toen was het zo dat je je rijbewijs gelijk op kon halen bij de gemeente. Begin van de middag gelijk gedaan. Belt m'n moeder 's avonds op dat ze opgenomen is in het ziekenhuis en dat ik moet zorgen dat ik naar het ziekenhuis gebracht wordt, daar de sleutels op moest halen bij een balie, en dan m'n vader op moest halen van z'n werk (die is chauffeur en meestal van zondag tot vrijdag weg) 30 km de polder in. Was die middag ook begonnen met sneeuwen, dus ik mocht direct voor het eerst alleen in de auto, voor het eerst in het donker en voor het eerst in de sneeuw :') M'n moeder hartstikke zenuwachtig, werd op weg naar de balie al door drie verpleegsters aangesproken dat ze van m'n moeder moesten zeggen dat ik toch echt voorzichtig moest zijn enzo :') M'n vader keek alleen even vreemd op dat ik 'm op kwam halen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:35

Ik kom op zoveel km puur door m'n werk hahaha. En heb vrienden/vriendje wat verder weg zitten. Allemaal Drenthe en overrijsel. Dus ben al snel een km of 20 tot 40 verder als ik even ergens heen wil.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:43

Werk is bij mij ongeveer 600 km per week, maar ja, de laatste tijd door ziekte bijna nergens geweest lol. Ik ga regelmatig naar Duitsland toe enzo, heerlijk, is mijn vorm van ontspanning, lekker over de a12 rijden en je bent er zo :Y) zodra mijn winterbanden eronder zitten ga ik weer naar Duitsland, hopelijk volgend weekend hihi.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:09

Bussen en vrachtwagens zijn geeikt en mogen officieel niet harder.
Touringcars T100 bussen lopen dus ook echt maar 100.

Ben zelf 1 jaar touringcarchauffeur, nu gedwongen lijnbus chauffeur en ben voor de vrachtwagen bezig!

Ik kan mij in een touringcar dood irriteren aan het feit dat mensen denken 100 te rijden, terwijl ik gewoon op ze inloop en dan boos worden als je ze inhaalt!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:22

Hier had ik vanmiddag ook iemand waarvan ik dacht: die moet terug naar de rijschool...

Even situatieschets (foto is gepikt van Google Maps en niet van vanmiddag):
Afbeelding

* Groene pijl ben ik, op de fiets.
* Gele pijl is auto die rechtsaf wilde en op de juiste plek stond om af te slaan.
* Rode pijl is automobiliste, wilde linksaf.

Deze stond echter precies OP dat fietspad stil, zodat ik er niet langs kon. Midden door de auto was ook geen optie... Deze persoon had zo te zien de andere auto ingehaald op dat stukje waar dat niet kan, 2 auto's naast elkaar past echt net niet tussen berm en verkeersheuvel. Kan me niet voorstellen dat persoon in "gele" auto ook maar iets kon zien ook van het verkeer dat daar over de kruisende weg reed. Werd volledig door "rood" geblokkeerd... Daarbij is mij geleerd nooit op fietspad stil te staan. Maar óf voor de haaientanden voor het fietspad óf voor de onderbroken streep op de weg. Desnoods, als je het ene deel wel over kan, het andere niet: even in het midden, tussen de 2 stukken berm. Maar niet midden op fietspad. Nadat die "rode" auto weg was, keek die persoon in die "gele" auto mij ook aan met een blik van: "hier kon ik ook niets aan doen"... Maar ik had toch echt de gedachte dat die eens terug moet naar de rijschool.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:27

x_Jeanine_x schreef:

Ben zelf 1 jaar touringcarchauffeur, nu gedwongen lijnbus chauffeur en ben voor de vrachtwagen bezig!

Ik kan mij in een touringcar dood irriteren aan het feit dat mensen denken 100 te rijden, terwijl ik gewoon op ze inloop en dan boos worden als je ze inhaalt!

Waarom zouden mensen daar boos om worden?

Maakt mij geen zier uit of een bus mij inhaalt of niet. Zolang de chauffeur het maar op een veilige manier doet en niet zn bus voor mijn neus in mijn ruimte gooit, die er dus eigenlijk niet is en waardoor ik op de rem moet om weer voldoende afstand op te bouwen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:40

mvdende schreef:
x_Jeanine_x schreef:

Maakt mij geen zier uit of een bus mij inhaalt of niet. Zolang de chauffeur het maar op een veilige manier doet en niet zn bus voor mijn neus in mijn ruimte gooit, die er dus eigenlijk niet is en waardoor ik op de rem moet om weer voldoende afstand op te bouwen.

Sommige mensen menen dat je met je touringcar niet naar de linkse baan mag... Bijv bij Utrecht 4 of 5 banen, dan mag ik prima op de 3de baan inhalen :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:53

Geduld is een schone zaak tegenwoordig in het verkeer _-:( is bij de meeste mensen niet bestaand lijkt wel..

Als jij met de touringcar 100 wil rijden en daarbij de vrachtwagen die 85 rijdt wil inhalen, prima.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 06:20

Als je een trage auto hebt moet je gewoon nog verder vooruit kijken. Ik reed eerst in een 1.9 tdi en kon toen makkelijker inhalen dan nu in mijn eigen twingootje. Maar als je goed vooruit kijkt en anticipeert dan heb je daar geen last van. En anders gewoon even terug schakelen voordat je inhaalt.

Maar om goed te kunnen anticiperen moet je veel rijden en km's maken. Dan ga je op een gegeven moment situaties herkennen en kun je vaak wel inschatten wat de ander vermoedelijk gaat doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 08:36

mvdende schreef:

Je moet helemaal niet remmen om afstand op te bouwen, dat is gevaarlijk en werkt files in de hand!
Je kunt eventueel je gas los laten, maar niet voor niks remmen!

@Capopjekop: Terugschakelen gaat niet in een automaat, maar vooruitkijken en gewoon het gas intrappen wanneer nodig om vlot snelheid te maken kan zeker wel, óók met een klein autootje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:26

Mvdende, ik heb geleerd dat je zo min mogelijk tussen vrachtauto’s moet rijden. Met je autootje trek jij (letterlijk) aan het kortste eind bij een botsing. Van jouw Panda blijft dan nagenoeg niks meer over.
Vrachtauto’s rijden niet voor niets in treintjes. Ik vond het in het begin ook eng, drukke tijdstippen naar links als er een afslag aankwam, maar 5 km is lang. En als jij tijdig je knipperlicht aan doet voor rechts kunnen anderen er op anticiperen.

Rijden in (druk) verkeer betekent ook nadenken wat een ander kan doen, niet alleen wat jij doet en hopen dat de rest het voor je oplost.
En een slome auto maakt niet uit. Mijn Clio uit ‘97 was ook traag, maar even gas er flink op en ik kon inhalen. Dan maar even wat meer verbruik, voor een paar honderd meter maakt dat niets uit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:01

Ineke2 schreef:
mvdende schreef:

Je moet helemaal niet remmen om afstand op te bouwen, dat is gevaarlijk en werkt files in de hand!
Je kunt eventueel je gas los laten, maar niet voor niks remmen!

@Capopjekop: Terugschakelen gaat niet in een automaat, maar vooruitkijken en gewoon het gas intrappen wanneer nodig om vlot snelheid te maken kan zeker wel, óók met een klein autootje.

Als een automobilist zn auto zomaar naar rechts gooit, in een ruimte die er eigenlijk niet is en gas loslaten remt te weinig af om een botsing te voorkomen, dan trap ik gewoon op de rem!

Want ik zal de schuldige zijn als ik er achterop klap, terwijl ik juist voldoende afstand houdt om dat te voorkomen en er een eikel besluit een gevaarlijke situatie te creëren door in mijn ruimte te schieten.