Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:09

Kuikens :+:
Hoe ga je de kwartels houden (hok, voer?)? Ben even nieuwsgierig hoe dat werkt. Ik neem aan dat ze ook eitjes leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:14

Ze zitten met 4 in een hok van 80 op 90. Mij is verteld dat ze niet mee buiten kunnen als de ren niet overdekt is omdat ze als helicopters de lucht in gaan. Ik geef ze een korrel die zowel voor kuikens als kwartels kan. Sommigen geven ook legkorrel bij maar dat doe ik niet. Ze leggen niet in een nest maar leggen gewoon het ei waar ze staan. Mij is verteld dat het vrij goede leggers zijn en ook vroeg legrijp (8 weken) Nu zijn het mijn eerste kwartels dus dit is ook de uitleg die ik gisteren hebben gehad. Ze raden 1 man op 5 vrouwtjes aan. Er komen er nog 2 bij. Bruinbonte maar die waren nog niet gesekst.

Er is nog een bokker die er heeft in dit topic als ik mij niet vergis? Dus indien iemand nog tips heeft :D Ik twijfel om nog een set bij te zorgen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:04

Ik had ze, nu alles richting vriezer ivm niet tegen de eieren kunnen. Eitjes dus enkel voor de kippen (ivm noodzaak dierlijk eiwit) was mij beetje te duur, ze eten nl hetzelfde (alleen wat hoger qua eiwit) maar kippensnavels kunnen meer aan qua groenvoer en keukenafval. Verder was het hok niet goed schoon te maken en het zijn nogal viespeuken. En inderdaad hoewel het slechte vliegers zijn, is ontsnappen wel iets om op te letten (en het zich onder dingen verstoppen dat ze vervolgens doen). Ze zijn ook absoluut niet honkvast, dus loslaten = foetsie vogeltjes (zowel opgegeten als aan de zwerf).
Introductie van nieuwe dieren zou nogal een dingetje zijn (net als kippen zijn ze niet lief naar nieuwe soortgenoten, voeg dus meerdere dieren tegelijk toe of zet ze voor 4 weken oud samen), ik had ze als 1 broed, dus geen last mee, maar meerdere mannetjes zodra ze geslachtsrijp zijn ging ook niet fijn samen (vrouwtjes zaten al apart). Wil je ze serieus voor vlees/eieren gaan fokken beperk je dan tot de soorten die via de borstveren te sexen zijn, scheelt een boel gedoe en dan kan je ze scheiden op 3 weken en heb je geen half kale dames die je moet redden zo rond de 6 weken.

Verhaal gaat dat ze trapjes etc. niet snappen en verdiepingen in hokken dus nutteloos zijn, maar die van mij gebruikten mooi beide verdiepingen van het konijnenhok (zandbad stond wel beneden trouwens en is ook essentieel voor verzorging). Nu zaten ze ook al meteen op de warmteplaat ipv enkel er onder en hadden ze altijd mogelijkheden om ergens op te zitten. Ze hebben het dus vroeg geleerd.
Junai heeft kleine cups met soort lepel om uit te drinken, blijft je water mooi schoon, ze kunnen slecht tegen nattigheid, zeker als ze jong zijn.

Het zijn leuke, mooie en schattige kijkvogeltjes, smaken goed (al is mini botjes tussen je eten uitvissen snel niet leuk meer) alleen je moet een goede huisvesting voor ze hebben en zeker voor de kuikens (de hoeveelheid verenstof binnenshuis is echt niet leuk, en niet gezond). Waar ik ze vandaan had, had een aparte fok/huisvestingsruimte voor ze en ik geef hem groot gelijk. Reken er wel op dat je broedsheid geheel vergeten kan (al zijn er 1-2 yt-bers die het lukt), je bent dus absoluut afhankelijk van een broedmachine en warmteplaat.

Groei is inderdaad rap, ik kreeg ze met 1 week oud en toen pasten er 3 makkelijk in mijn hand, op 7 weken ging 1 veilig vast houden in 1 hand nog net. Van hommel naar handvol in 6 weken is inderdaad snel.

Ik zou ze wel iets van meelwormen bijvoeren trouwens, ze zijn net als kippen omnivoor en deel dierlijk voer is dan nodig om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:17

Bij mij zijn ze allemaal verkocht :+ er kwam iemand kijken voor de kwartel haantjes en die bood zo'n goede prijs voor de hele groep samen, dat ik het niet af kon slaan :')

Onze Wyandotte haantjes zijn van de week ook opgehaald. Ik heb ze toch allebei weggedaan. Het is nu weer lekker rustig in het kippenhok. De haantjes hadden de hele rangorde omgegooid :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:57

Djoena: Handig, dan zou ik ze ook verkopen :D

Tamary: Hier hebben ze een hok in de schuren. Weliswaar een konijnenhok maar goed, gaat even goed. Heb nog nauwelijks konijnen over dus vul maar met wat anders nu :')

Mag ik vragen welke voeding jullie ze gaven?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 11:27

tamary schreef:
Ik had ze, nu alles richting vriezer ivm niet tegen de eieren kunnen. Eitjes dus enkel voor de kippen (ivm noodzaak dierlijk eiwit) was mij beetje te duur, ze eten nl hetzelfde (alleen wat hoger qua eiwit) maar kippensnavels kunnen meer aan qua groenvoer en keukenafval. Verder was het hok niet goed schoon te maken en het zijn nogal viespeuken. En inderdaad hoewel het slechte vliegers zijn, is ontsnappen wel iets om op te letten (en het zich onder dingen verstoppen dat ze vervolgens doen). Ze zijn ook absoluut niet honkvast, dus loslaten = foetsie vogeltjes (zowel opgegeten als aan de zwerf).
Introductie van nieuwe dieren zou nogal een dingetje zijn (net als kippen zijn ze niet lief naar nieuwe soortgenoten, voeg dus meerdere dieren tegelijk toe of zet ze voor 4 weken oud samen), ik had ze als 1 broed, dus geen last mee, maar meerdere mannetjes zodra ze geslachtsrijp zijn ging ook niet fijn samen (vrouwtjes zaten al apart). Wil je ze serieus voor vlees/eieren gaan fokken beperk je dan tot de soorten die via de borstveren te sexen zijn, scheelt een boel gedoe en dan kan je ze scheiden op 3 weken en heb je geen half kale dames die je moet redden zo rond de 6 weken.

Verhaal gaat dat ze trapjes etc. niet snappen en verdiepingen in hokken dus nutteloos zijn, maar die van mij gebruikten mooi beide verdiepingen van het konijnenhok (zandbad stond wel beneden trouwens en is ook essentieel voor verzorging). Nu zaten ze ook al meteen op de warmteplaat ipv enkel er onder en hadden ze altijd mogelijkheden om ergens op te zitten. Ze hebben het dus vroeg geleerd.
Junai heeft kleine cups met soort lepel om uit te drinken, blijft je water mooi schoon, ze kunnen slecht tegen nattigheid, zeker als ze jong zijn.

Het zijn leuke, mooie en schattige kijkvogeltjes, smaken goed (al is mini botjes tussen je eten uitvissen snel niet leuk meer) alleen je moet een goede huisvesting voor ze hebben en zeker voor de kuikens (de hoeveelheid verenstof binnenshuis is echt niet leuk, en niet gezond). Waar ik ze vandaan had, had een aparte fok/huisvestingsruimte voor ze en ik geef hem groot gelijk. Reken er wel op dat je broedsheid geheel vergeten kan (al zijn er 1-2 yt-bers die het lukt), je bent dus absoluut afhankelijk van een broedmachine en warmteplaat.

Groei is inderdaad rap, ik kreeg ze met 1 week oud en toen pasten er 3 makkelijk in mijn hand, op 7 weken ging 1 veilig vast houden in 1 hand nog net. Van hommel naar handvol in 6 weken is inderdaad snel.

Ik zou ze wel iets van meelwormen bijvoeren trouwens, ze zijn net als kippen omnivoor en deel dierlijk voer is dan nodig om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.

Ik heb ook 2 jaar kwartels gehad en sluit mij hier helemaal bij aan. Wij hebben ze weggedaan omdat we genoeg ander pluimvee hadden en daardoor het werk niet meer in verhoudig was met de opbrengst.

Hier is het eveb niet zo leuk. Afgelopen zaterdag is onze zeug doodgegaan na een lange moeizame bevalling van 17 biggen. Aan ons nu de taak om de 11 overgebleven biggen met de hand op te voeden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:39

Ik gaf ze een mix van Garvo siervogelmix en legmeel. Daarnaast ook nog meelwormen en maden 1x per week en groenvoer. Ze zaten bij mij in een groot konijnenhok van 250 cm lang en 100 cm breed.

Moonfight, wat verschrikkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:45

Heel veel sterkte moonfight. Zijn best veel jongen. Verschrikkelijk.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:19

Ach wat zonde van je zeug. Bestaat er ook een melkbar voor biggen, kan een hoop werk schelen. Tenminste, ik neem aan dat zoiets bestaat, als ze ook melkbarren voor lammeren en kalveren hebben 8-)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 18:31

Siamsmeesje schreef:
Ach wat zonde van je zeug. Bestaat er ook een melkbar voor biggen, kan een hoop werk schelen. Tenminste, ik neem aan dat zoiets bestaat, als ze ook melkbarren voor lammeren en kalveren hebben 8-)

Gelukkig drinken ze allemaal behalve eentje uit een bak. Dus er hoeft er maar eentje de fles.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:31

Dat is heel fijn, als ze zelfstandig kunnen drinken. Duimen dat de laatste het dan ook snel gaat doorkrijgen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:02

Hier zijn er eieren besteld voor nog een dubbeldoel ras. De bielefelder. Ze zijn gewoonweg prachtig!

Afbeelding
Afbeelding

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:43

Pfoe Moonfight! Dat is zwaar klote en pittig.
Het hoort erbij zeggen ze dan, maar je voelt je er niet minder klote om -O-

Gister is onze beste ooi overleden in het veld, ze laat 2 lammeren van 2,5 week achter.
Ongelofelijk klote, maar een stuk minder erg als 11 biggen.

Sterkte!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:32

Bielefelders staan hier ook nog op het lijstje voor ooit.... <3
Schijnen ook heel makkelijk door te leggen in de winter.

Oef xXLiekeXx, dat is ook erg, denk je dat het allemaal goed gaat....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:17

Je maakt me nog aan het twijfelen of ik niet liever Bielefelders wil dan Orpingtons...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:19

Veel sterkte Lieke. Enig idee wat het is geweest? Wat ontzettend naar zeg :(

Siamsmeesje: Volgend jaar heb ik broedeieren, dus kan wel eens wat jou kant op sturen tegen verzendkosten :)

Vandaag nog 3 kwartels toegevoegd. Zouden 3 hennetjes zijn. 1 bleek een haantje en dat heeft hij helaas geweten. Hij is half gescalpeerd. Hij zit nu apart en heeft antibiotica spray op de wonde gekregen. Hij zal niet meer de mooiste worden maar ach, dat is niet erg voor mij :) Binnen enkele weken ook maar 5 hennetjes voor hem zorgen :) Of er zelf een hoop uitbroeden en daarvan uitkiezen.

Century: Ze zijn mooi hé :o

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:42

Heel lief aangeboden, maar voorlopig begin ik nog niet aan kippen. Doordat ik weer ben gaan studeren heb ik er nauwelijks tijd voor, er staat zelfs nog geen hok :=
En als ik het aan mijn vader zou overlaten, dan weet ik dat de kippen straal vergeten gaan worden.... Hij heeft zelfs niet in de gaten dat de katten in huis geen water meer hebben bijv >;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 10:24

Wat een prachtige kippen zeg!

Och Lieke dat is ook echt heel klote zeg...

Biggen doen het tot nu toe aardig. Soms wat ups en downs maar we blijven leren. Vannacht gaan we voor het eerst proberen nog maar 1 voeding te doen s'nachts. Zou voor ons een hele opluchting zijn als dat goed gaat!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:54

Ik kom hier ook weer binnenvallen.
Ik heb mijn vriend om en de buren doen ook mee! Ik mag kippen hebben *\%/*

Ze krijgen vor de twee dagen per week die ik op kantoor ben een ren van rond 16m2 en de dagen die ik thuis ben mogen ze door de tuin lopen. Ik dacht aan 3 hennen (geen haan, omdat we in de woonwijk wonen) . En vind de sabelpoot kriel super leuk (maar blijkt wel moeilijk te verkrijgen zijn en vatbaar vor marek zijn), maar nu lees ik erg veel over wyandottes en cochin kriel kippen.
Hebben jullie misschien advies voor mij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:07

Is er een specifieke reden dat je krieltjes wilt? Die zijn een stuk kleiner en hun eieren ook. Hoeveel eieren wil je ongeveer per dag? :)

Misschien kunnen ze jou in dit topic nog beter adviseren :)

[BB-HK] Beginnen met kippen houden

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:20

Krieltjes omdat wij in een woonwijk wonen en onze tuin niet zo super groot is 70m2 schat ik zo. 1-2 eitjes per dag is wel voldoende.

Oh ik had wel gezocht, maar dit topic ben ik niet tegengekomen! Ga ik gelijk kijken. Bedankt DMH!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:47

Als je zo min mogelijk "geschoffel" in je tuin wil zijn kipjes met veren aan de poten optie, is dat geen probleem, dan zou ik naar zo gewoon mogelijke kippen kijken qua verenkleed, afwijkingen gaan soms samen met gezondheidsproblemen en extra huisvestingseisen/verzorging nodig. Wyandotte zijn leuke kipjes (ook in veel kleurtjes te krijgen, neem net zoveel verschillende als je kipjes wil, is makkelijker uit elkaar te houden en weten wie raar doet/mist) en rustig genoeg voor een tuin met redelijke kans dat ze ook in jouw tuin blijven al kan het handig zijn om aan 1 kant slagpennen te knippen, jonge kippen zijn avontuurlijker dan als ze eenmaal goed aan de leg zijn. Jonge wyandotten legden hier zo'n 10 maanden per jaar eitjes, meer in de zomer dan in de winter, maar ze begonnen zeer snel na de langste nacht (rond 21 dec) weer met leggen. Nu ze in hun 3e legjaar zitten, komt het een stuk trager op gang.

Dat kleinere eitjes verhaal is eigenlijk geen probleem, je hebt snel meer eitjes dan je ze eten kan en dan is kleiner enkel een probleem omdat je er meer nodig hebt, maar ze moeten toch op :D .

Kleinere ruimtes gaan beter samen met kleinere rassen, een iets groter toom is voor de kippen zelf vaak ook fijner voor gevoel van veiligheid.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:09

Ik zou nog wel een beetje gras in de tuin willen behouden :+ daarom kwam ik op de sabelpoot uit. Aan de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat 3 kleine kipjes de tuin zo snel overhoop kunnen halen.

Maar de wyandottes vind ik ook erg leuk. Hoe zit het met het geluid? De hok zou zo 5 meter van de schutting naar de buren afstaan. Zijn ze erg luidruchtig, of valt het mee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:23

Wat te doen geeft rust, herrie komt vaak uit verveling en dan kunnen ook de hennen flink lawaai maken en met elkaar ruzien wat met flink gekakel gaat. Hang wat takken in de ren zodat ze daar op kunnen zitten, zorg voor bodembedekking waar in gescharreld kan worden (hoop oude bladeren werkt goed).

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 06:22

Ja dat snap ik. Er staan een aantal planten op de locatie waar de ren komt (vlienderstruik, klimop, rozemarijn, rode bessen, vlienderstruik) en verder dacht ik ook nog aan verschillende ondergronden (zand, aarde). Takken en bladeren zijn goede tips! As ik thuis ben mogen ze door de hele tuin scharrelen (waar nog meer planten staan, alleen de nestuin mogen ze niet in :+ ). In principe zijn ze dan 2 dagen per week in de ren (kom ik om 5 uur naar huis).
Het zou erg leuk zijn en weer een stap naar zelfvoorzienend leven als het zou lukken met de kippen.
Ik lees hier veel dat kippen zelf geslacht worden etc. Doen jullie dat ook met oudere kippen die minder gaan leggen? Aan kriel kippen is natuurlijk weinig vlees en ik moet zeggen ik zou het ook niet kunnen, denk ik. Of hebben ullie iemand de het voor jullie doet? Of nogen ze gewoon natuurlijk aan ouderdom overlijden?