Hoe ga je de kwartels houden (hok, voer?)? Ben even nieuwsgierig hoe dat werkt. Ik neem aan dat ze ook eitjes leggen?
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
tamary schreef:Ik had ze, nu alles richting vriezer ivm niet tegen de eieren kunnen. Eitjes dus enkel voor de kippen (ivm noodzaak dierlijk eiwit) was mij beetje te duur, ze eten nl hetzelfde (alleen wat hoger qua eiwit) maar kippensnavels kunnen meer aan qua groenvoer en keukenafval. Verder was het hok niet goed schoon te maken en het zijn nogal viespeuken. En inderdaad hoewel het slechte vliegers zijn, is ontsnappen wel iets om op te letten (en het zich onder dingen verstoppen dat ze vervolgens doen). Ze zijn ook absoluut niet honkvast, dus loslaten = foetsie vogeltjes (zowel opgegeten als aan de zwerf).
Introductie van nieuwe dieren zou nogal een dingetje zijn (net als kippen zijn ze niet lief naar nieuwe soortgenoten, voeg dus meerdere dieren tegelijk toe of zet ze voor 4 weken oud samen), ik had ze als 1 broed, dus geen last mee, maar meerdere mannetjes zodra ze geslachtsrijp zijn ging ook niet fijn samen (vrouwtjes zaten al apart). Wil je ze serieus voor vlees/eieren gaan fokken beperk je dan tot de soorten die via de borstveren te sexen zijn, scheelt een boel gedoe en dan kan je ze scheiden op 3 weken en heb je geen half kale dames die je moet redden zo rond de 6 weken.
Verhaal gaat dat ze trapjes etc. niet snappen en verdiepingen in hokken dus nutteloos zijn, maar die van mij gebruikten mooi beide verdiepingen van het konijnenhok (zandbad stond wel beneden trouwens en is ook essentieel voor verzorging). Nu zaten ze ook al meteen op de warmteplaat ipv enkel er onder en hadden ze altijd mogelijkheden om ergens op te zitten. Ze hebben het dus vroeg geleerd.
Junai heeft kleine cups met soort lepel om uit te drinken, blijft je water mooi schoon, ze kunnen slecht tegen nattigheid, zeker als ze jong zijn.
Het zijn leuke, mooie en schattige kijkvogeltjes, smaken goed (al is mini botjes tussen je eten uitvissen snel niet leuk meer) alleen je moet een goede huisvesting voor ze hebben en zeker voor de kuikens (de hoeveelheid verenstof binnenshuis is echt niet leuk, en niet gezond). Waar ik ze vandaan had, had een aparte fok/huisvestingsruimte voor ze en ik geef hem groot gelijk. Reken er wel op dat je broedsheid geheel vergeten kan (al zijn er 1-2 yt-bers die het lukt), je bent dus absoluut afhankelijk van een broedmachine en warmteplaat.
Groei is inderdaad rap, ik kreeg ze met 1 week oud en toen pasten er 3 makkelijk in mijn hand, op 7 weken ging 1 veilig vast houden in 1 hand nog net. Van hommel naar handvol in 6 weken is inderdaad snel.
Ik zou ze wel iets van meelwormen bijvoeren trouwens, ze zijn net als kippen omnivoor en deel dierlijk voer is dan nodig om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.
Siamsmeesje schreef:Ach wat zonde van je zeug. Bestaat er ook een melkbar voor biggen, kan een hoop werk schelen. Tenminste, ik neem aan dat zoiets bestaat, als ze ook melkbarren voor lammeren en kalveren hebben