Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:46

Chasey schreef:
Ja oke, dat mag :P

Volgens mij, als ik zoiets zie, dan ga ik echt compleet uit mn dak :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:27

Joolien schreef:
Chasey schreef:
Ja oke, dat mag :P

Volgens mij, als ik zoiets zie, dan ga ik echt compleet uit mn dak :')

Die deel ik met je :')

Ik ga al uit mijn dak als we hier onweer krijgen :')

Ik heb Duitse vrienden, daar heb ik het even mee gedeeld. Ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:14

Ik heb net op instagram gezien dat er een grote storm naar Californië komt in Amerika. Ze adviseren iedereen daar niet de weg op te gaan. En er is grote kans op grote tornado's. Dat werd op het nieuws gezegd. Ik ben benieuwd. Er was laatst ook al een storm daar

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:03

Mja, als zo'n tornado over water gaat...telt dat dan nog? Anders mag ie hier wel mooi op afstand over het IJsselmeer. :P
Al denk ik niet dat ik dat trek. Ik bestierf het al half toen ik eens een snoezig tuutje had gespot. En niet eens omdat ik bijna werd overreden omdat ik midden op de weg stond te omgen. :')

Zo met die regenboog is het ook wel een gave plaat, trouwens.

_KiMbErLeY_

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:46

Ik zou ook echt vol ongeloof en verbaasdheid staan kijken!

Als hij maar niet te dicht in de buurt is, dan zou ik... tja... dunno :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:40

Pluizebolpum schreef:
Mja, als zo'n tornado over water gaat...telt dat dan nog? Anders mag ie hier wel mooi op afstand over het IJsselmeer. :P
Al denk ik niet dat ik dat trek. Ik bestierf het al half toen ik eens een snoezig tuutje had gespot. En niet eens omdat ik bijna werd overreden omdat ik midden op de weg stond te omgen. :')

Zo met die regenboog is het ook wel een gave plaat, trouwens.

Over het water is het een waterhoos geloof ik

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:18

Hebben we in Nederland eigenlijk wel een in the middle of nowhere? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:35

Dat vroeg ik mij ook af :=

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:03

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik zou ook echt vol ongeloof en verbaasdheid staan kijken!

Als hij maar niet te dicht in de buurt is, dan zou ik... tja... dunno :')

ik zou maken dat ik ergens in een kelder zat denk ik :') dunno :p of hard panikeren :')

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:18

Afbeelding

Er zat een gat in de wolken vanmiddag :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:27

We hebben hier nu twee keer zoiets meegemaakt. Vond het verre van leuk. Het liet een ca, km lang spoor achter. Gezien hebben we niks. De eerste keer waaide het extreem en een heel vreemd geluid Alles ging op de kant. Bij de buurman alle pannen van het dak en de weg achter ons bos. ca. 10 grote eiken ontworteld. Twee honden hebben er hier destijds een trauma aan over gehouden voor wind. Ik ergens ook want dat gevoel vergeet ik nooit weer. Dan nog eens een keer. Dit keer voor ons huis langs en bij dezelfde buurman de voorgevel van het huis eruit en bij een andere boer ook schade aan het dak.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 01:21

Fnanne schreef:
[ [url=m/Z5JWrI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zat een gat in de wolken vanmiddag :)

Een fallstreakhole. Cool :D
Wilawander schreef:
We hebben hier nu twee keer zoiets meegemaakt. Vond het verre van leuk. Het liet een ca, km lang spoor achter. Gezien hebben we niks. De eerste keer waaide het extreem en een heel vreemd geluid Alles ging op de kant. Bij de buurman alle pannen van het dak en de weg achter ons bos. ca. 10 grote eiken ontworteld. Twee honden hebben er hier destijds een trauma aan over gehouden voor wind. Ik ergens ook want dat gevoel vergeet ik nooit weer. Dan nog eens een keer. Dit keer voor ons huis langs en bij dezelfde buurman de voorgevel van het huis eruit en bij een andere boer ook schade aan het dak.

Dat is niet leuk :n
Waren Tornados maar alleen op plekken waar ze geen schade kunnen aanrichten. Dat was cool geweest. Maarja, je kunt niet zeggen: tornado, ga naar the middle of nowhere. Hij zal toch niet luisteren :( :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 02:43

Op veilige afstand lijkt me dat mächtig om te zien maar dit was echt een heel eng gevoel. Eerste doodse stilte waarbij de honden zijn gevlucht. En toen die suisende wind met extreme kracht en een geluid alsof de wereld vergaat. Duurde denk nog geen minuut.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:32

Ik heb een keer op concours in een valwind gezeten. Kan vertellen dat dat echt niet grappig was. Koetsen waren versplaatst lege trailer stond 10 meter verderop. Er zat een meisje klem omdat er een deel van de kantine was omgevallen en alle isolatiemateriaal vloog in het rond. Het was echt bizar en heb nog nooit zo hard gerend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:15

Geen valwinden op concours maar wel opkomende storm. Ik had al een proef gereden en het enige dat we dachten, bekijk het met die tweede proef, knol in kar en zo snel mogelijk naar stal.

Ik geloof dat de kantine tent al op wegwaaien stond. Concours is halverwege afgelast. Na mijn eerste proefje dus.

Komt er een dame met trailer naast me staan, wil uitladen. Dus ik meld dat ze beter naar huis kan gaan omdat concours Is afgelast en je beter zo snel mogelijk met die aanhanger van de weg wilt zijn.

Zegt ze: nou ik wil eerst mijn geld terug voordat ik weer terug ga.

Die zou voor 20 of 25 gulden (!) het leven van haar paard op het spel zetten.

Gisteren trouwens een prachtige golfjes lucht. Is dat nog een voorbode voor iets?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:19

Nou hier ging er anderhalf jaar geleden eentje door de polder, maar helaas wel wat boerderijen flink beschadigd.
Hier in huis weinig van gemerkt, ja het waaide flink en begon flink te regenen en te hagelen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:41

In Amerika kunnen die dingen wel meestal redelijk ronddraaien zonder altijd teveel schade aan te richten, maar in Nederland is dat toch wel even anders ja... Wind kan soms echt gevaarlijk zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:20

Frankaas schreef:
In Amerika kunnen die dingen wel meestal redelijk ronddraaien zonder altijd teveel schade aan te richten, maar in Nederland is dat toch wel even anders ja... Wind kan soms echt gevaarlijk zijn.

Dat komt omdat je in Amerika veel meer 'middle in nowhere' plekken hebt. En de dorpjes liggen op tornado alley (waar dus de meeste Tornados komen) volgens mij ook ver van elkaar af. Dat scheelt inderdaad wel. In Nederland wonen we zeg maar op elkaar gepropt. Dan geeft een tornado veel meer schade

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:07

Frankaas schreef:
Hebben we in Nederland eigenlijk wel een in the middle of nowhere? :+

Het veenweide gebied in de Krimpenerwaard
Stilte gebied en niet toegankelijk voor motorvoertuigen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:45

WW, wat dat toevallig een jaar of 7 terug?

Ik weet nog goed toen David een baby was dat er noodweer voorspelt was. Code rood.
Wij zouden die dag met de caravan op stap gaan, maar dat werd ons zeer afgeraden. En omdat we toch nog even een kentekenplaat voor de auto moesten laten maken, besloten we dat eerst nog te doen en het weer wel af te wachten.
De buienradar gaf aan dat het noodweer nog wel even op zich liet wachten, dus we konden nog best even vanuit Neede op en neer naar Enschede voor die kentekenplaat. Maar wat we al wel zagen was die paarse vlek op de buienradar, ik had daar nog nooit paars op gezien. En echt een mega grote vlek ook. Zullen we wel gaan dan?
We besloten het toch nog even snel voor de storm te doen. Dus wijopweg naar Enschede, maar wij werden al snel achtervolgd door een ontzettend donkere lucht. Ik kreeg er kriebels van. En de katten waren ook nog op het balkon in de ren...
Die donkere lucht werd zo ontzettend snel zwart en voordat we het wisten brak echt de hel los!!
We zaten in de auto en het was aardedonker geworden. Regen, hagel, en onzettende harde wind. Voor ons vielen bomen over de weg achter ons ook, en de blikseminslagen rondom ons sloegen steeds vlakbij in. Ik dacht dat we dood gingen. En dat zeg ik niet snel.
Ook waaide er allerlei grote objecten over de straat. Kadaverbakken, dakplaten. We kregen grote takken op de voorruit en we konden gewoon niks anders dan afwachten.
En ik dacht dat de katten ook dood zouden gaan, want die zaten op het balkon... als ratten in de val konden niet naar binnen. Ik dacht dat die kattenren weg zou waaien met katten en al.
Er was echt ontzettend veel schade aangericht die dag. En ik geloof dat er diezelfde dag ook doden waren gevallen op een camping in de achterhoek.
Moesten we dan wel op vakantie gaan?
En hoe was het met de katten?
We hebben zelfs nog geschuild bij een tankstation en daar de storm uitgezeten. Eenmaal thuis waren de katten drijf en drijf nat, maar de ren stond er nog :') En de katten snel naar binnen gehaald om op te drogen.
Wij besloten om alsnog die dag op vakantie te gaan. (Hélemaal naar Arnhem :') )
Een dag of 2 later werd er weer zo'n noodweer voorspelt. En wij stonden inmiddels op de camping.
We waren nog erg geschrokken van het noodweer waar we in terecht waren gekomen, dus wat moesten we doen met nog eens noodweer op komst? We besloten de voortent van de caravan af te halen. Ik had andere camping gasten nog gewaarschuwd dat ze dat ook moesten doen en een stormband echt niet zou helpen. Maar goed, daar werd niet naar geluisterd. Wij hebben alles van de caravan afgehaald en in het toilet gebouw gezet (iedereen had een prive toiletgebouw) en wij hebben onze caravan aan zijn lot over gelaten. We gingen uiteten en daar de storm uit zitten.
Terwijl we aan het eten waren werd het weer ontzettend donker en zwart. En weer brak de hel los. En ik vreesde het ergste voor onze caravan, maargoed wij zaten zo veilig mogelijk binnen in een restaurant.
De één na de andere ambulance, brandweer en politie kwam voorbij rijden met zwaailichten. En het hield maar niet op met stormen. Als je dacht het kan niet harden dan zag je dat het nog harder kon.
Toen de storm was gaan liggen en wij ons eten op hadden, (we zaten niet heel rustig ;) ) gingen we terug naar de camping. Terwijl we terug reden kwam er al een grote ravage tegemoed. Ontwortelde bomen, kapotte huizen, noem maar op.
Eenmaal op de camping was de schade ook groot. Caravans kapot gerukt, tenten weg, alles was een ravage. Het was een grote camping en wij stonden helemaal achteraan, dus het duurde even voordat we onze caravan konden zien. Maar de weg er naar toe beloofde al niet veel goeds... alle campinggasten waren bezig met het opruimen van de ravage en schade aan het opnemen.
En daar kwamen we aan... en onze caravan was nog helemaal ongeschonden!! Juist omdat we de tent eraf hadden gehaald. De mensen die ik nog had gewaarschuwd de voortent er af te halen, hadden hun caravan kapot. Tent uiteraard maar ook de caravan zelf.
Dit soort stormen heb ik nog niet vaak meegemaakt. Maar als je er midden in zit... ik scheet bijna 7 kleuren. Alles behalve leuk. En ik dacht op het moment dat we in de auto zaten en we geen kant op konden terwijl voor je neus bomen ontwortel worden, kadaverbakken de straat over waaien, dakplaten etc, dat het wel eens het einde kon zijn. Man wat was ik bang.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:52

Ja dat kan wel kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:03

En dat is dus de reden dat ik van het huidige weer grijze(heb ze al maar dat vanwege leeftijd) haren krijg.
Het zijn geen gewone buien meer maar complete hoosbuien incluis onweer en zware windstoten.
Chasey heeft de oostelijke helft van die bui gehad, ik net niet of bijna niet de westelijke variant, vermoedelijk ook dezelfde dag gezien het aantal jaren geleden.
Zat ergens in Capelle op avondschool en hoorde het in de verte rommelen. Met de trein terug naar Gouda word ik onderweg door mijn jongste broer gebeld dat ie mij thuis zou brengen.
Leuk gezellie. Totdat ik in Gouda aankwam. Stationsplein stond blank. Tja, zegt broerlief dat is pas het begin. Onderweg naar huis omgevallen bomen gezien een hele berg water en veel gestrande automobilisten. Want in the middle of nowhere wonen heeft ook nadelen.
Thuis aangekomen het hele huis gecontroleerd en de tuin.
Alles heel, wel wat potplanten verzopen maar acht.
Toen het hele verhaal aangehoord, urenlang alleen maar hozen en onweren.
De brandweer, woon er nl tegenover, heeft alleen maar in volgorde van binnenkomst de schademeldingen afgehandeld en hebben de kazerne niet gezien. Toen ze eindelijk klaar waren konden ze hun eigen kazerne leeghozen.
https://forum.windsurfing.nl/viewtopic. ... 4&start=20

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:59

Ik heb het even opgezocht. Het ging om 10 juli 2010 en 14 juli 2010.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... 10-archief
14 juli was de ravage op de camping met doden. :oo

Ik moet daar wel film en foto materiaal nog van hebben op een externe hdd.

De link van jou wijst naar een waaralarm in 2007.
Die weet ik ook nog. Heb daar ook foto's en film van. Stond met mijn moeder voor het slaapkamer raam toe te kijken hoe mega grote bomen achter elkaar als luciferpinnetjes afknapten... wát een ravage!
Zal eens een keer die externe HDD doorspitten, daar staat vast ook wel de datum van de foto's bij.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:00

Chasey schreef:
Ik heb het even opgezocht. Het ging om 10 juli 2010 en 14 juli 2010.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... 10-archief
14 juli was de ravage op de camping met doden. :oo

Ik moet daar wel film en foto materiaal nog van hebben op een externe hdd.

De link van jou wijst naar een waaralarm in 2007.
Die weet ik ook nog. Heb daar ook foto's en film van. Stond met mijn moeder voor het slaapkamer raam toe te kijken hoe mega grote bomen achter elkaar als luciferpinnetjes afknapten... wát een ravage!
Zal eens een keer die externe HDD doorspitten, daar staat vast ook wel de datum van de foto's bij.

Dat was volgens mij ook wanneer er een windhoos was geweest in mijn buurt. De dorpen om ons heen hadden echt eenooorme ravage. Hele kassen waren omgeblazen, dakpannen weg, bomen omgevallen, noem het maar op. Mijn oom en tante waren toen in hun fietsenwinkel en zij hadden geluk dat de windhoos niet over hun geen ging, want ze hadden zonder dat alleen al de hele winkel blank staan. Die windhoos was wel in dat dorp even langs komen waaien. Geluk hadden ze dus wel. En wij ook, want hij is ons dorp niet in geweest. Ik wad wel echt bang, want toen was ik 9/10 jaar oud. Het water liep bij ons ook naar binnen, omdat ons putje buiten het water niet meer aan kon. Toen we de dag erna gingen rondrijden, zag ik de schade overal. Mijn hemel, ik was toen echt blij dat het bij ons meeviel tegenover de dorpen rond om ons heen. Ik weet niet of dat in 2010 of 2011 was. Maar het kan goed zijn dat dat diezelfde storm was. Toen hoorde ik namelijk op het nieuws dat het in heel Nederland ongeveer wel raak was.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:05

Afbeelding

Dit vond ik wel een goeie :')