Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:30

Ik denk dat Zooist bedoelt dat de Bijbel ook georganiseerd is samengesteld en voor iedereen beschikbaar is. Het is immers het meest gelezen boek!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:30

Zooist schreef:
Dat het een georganiseerd geloof is, dat er systematisch data verzameld zijn en dat die voor iedereen toegankelijk is!

Dat schreef ik ja! :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:23

Heino schreef:
verootjoo schreef:
Er gebeuren elke dag nog wonderen :) Een vriendin heeft pas weer een kindje mogen krijgen, wát een wonder vind ik dat nog steeds.

Ik vind het zo bijzonder en apart dat jij een geboorte/zwangerschap als wonder ziet, en ik het als menselijke natuur zie, de mens is toch compleet uitgerust om kinderen te krijgen? Niet alleen qua voortplantingsorganen maar ook qua verhoogde hormoonconcentratie rondom eisprong (en daardoor meer zin in seks) :)

Wat mij dan vooral opvalt is: we kunnen biologisch precies verklaren hoe iets gaat groeien etc. Maar hoe het gaat leven, een eigen ziel en geest krijgt, dat kunnen we niet verklaren. We proberen wel de hersengolven etc. daarvoor te 'benutten', maar die zijn volgens mij ook niet echt allesverduidelijkend.

xxStitchxx schreef:
ik vind het geloof iets voor mensen die zelf hun problemen niet op kunnen lossen en alles bij god neerleggen. en dan al die rare regeltjes waar ik niks van snap.
en volgens mij staat er ook in de bijbel, heb je naaste lief!? helaas merk ik daar weinig van |(
het beste geloof is het geloof in jezelf!! :D

En bedankt >;) Ik kan mijn problemen prima oplossen en dat zal ik ook moeten, want God heeft mij wel een eigen verantwoordelijkheid gegeven. Toch is hij wel mijn vader en kan ik hem soms vragen of hij mij wil helpen met bepaalde dingen. Maar jij houdt er wel een heel afhankelijk beeld van christenen op na. Zo werkt het niet!

Dat je die 'rare' regeltjes niet begrijpt, dat ligt aan jezelf - je zou ook om uitleg kunnen vragen en misschien blijken die regels dan wel helemaal zo raar niet.

Dat jij niets merkt van de naastenliefde, vind ik jammer. Want dan doen de christenen die jij kent volgens mij iets niet goed. De tekst van een van mijn favoriete liedjes: 'And they'll know we are christians by our love'.

Heino schreef:
Vertaling:
*knip*
Oftewel, wanneer je godsdienstig bent ervaar je gemiddeld meer godsdienstwanen dan wanneer je niet godsdienstig bent.
En dat is logisch, want dat is wat in je diepste wezen geworteld zit, ook in je onderbewuste. Dus als je dan wanen gaat krijgen, gaan die toch uit van jou, van wie jij bent.

Veerle

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:28

Ik ben zelf ook gelovig. Ben nog niet zo oud en ook christelijk opgevoed. Maar dan niet heel streng. Gewoon als liefde :-)

Vind het wel grappig dat er in je beginpost staat van dat de aarde in 7 dagen gemaakt is. Dat vond ik vroeger ook heel vreemd. Maar mijn moeder zij dat 1 dag voor god 1000 jaar kan zij. Ik snapte al niet waar de dinosauressen anders waren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:01

Ik ben niet echt meer gelovig. Ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en mijn vormsel. Kort daarna overleed een heel dierbaar persoon van mij, welke zeer gelovig was en veel voor de kerk deed. Sommige mensen zeggen dan dat die gene te goed was om hier te leven. Daar kan ik nog inkomen, maar waarom heeft die persoon dan zoveel pijn moeten hebben voor ze rust kreeg.
Sindsdien ben ik er dus anders over gaan denken en is het voor mij "klaar".

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:30

mo_van_dijk schreef:
Marloez, Welk geloof bedoel je? Het geloof van de JG. Ik weet wel degelijk wat hun achterliggende gedachte is, het is alleen niet de mijne!

Vraag me af wat hun achterliggende gedachte is dan volgens jou! :D

Maar ik heb nou nog nergens gelezen over de slechte ervaring met de JG's die je had, ben daar toch wel heel nieuwsgierig naar geworden. :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:37

Marloez schreef:
mo_van_dijk schreef:
Marloez, Welk geloof bedoel je? Het geloof van de JG. Ik weet wel degelijk wat hun achterliggende gedachte is, het is alleen niet de mijne!

Vraag me af wat hun achterliggende gedachte is dan volgens jou! :D

Maar ik heb nou nog nergens gelezen over de slechte ervaring met de JG's die je had, ben daar toch wel heel nieuwsgierig naar geworden. :D

Ik heb wel 1 keer gehad dat er twee oudere dames aan de deur kwamen om hun geloof te delen. Toen mijn moeder wat vragen begon te stellen over gelijkheid tussen man en vrouw kreeg ze als antwoord dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. Want adam heeft 1 rib gegeven voor eva. Maar mannen tegenwoordig hebben toch evenveel aantal ribben als vrouwen zei mijn moeder toen. Maar volgens hen hebben alle mannen 1 rib minder dan vrouwen. Achteraf hebben we wel even gelachen hoor :+

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:40

Ik geloof wel dat er meer tussen hemel en aarde is maar het is niet zo dat ik elke zondag in de kerk zit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:51

Toch nog een paar dingen uit 'het begin' waar ik even wat van wil zeggen. Dit is echt de eerste pagina's, dus weet niet of het later nog is uitgelegd.
MysticTinker schreef:
Ik heb de communie ook alleen gedaan om de kadootjes :')
Onze hele klas was nogal open-minded en niemand, inclusief de man die ons godsdienst gaf, heeft ooit dat eerste testament geloofd. Gewoon een sprookje werd het genoemd :)
En inderdaad, elfjes en eenhoorn en draken klinken geloofwaardiger dan twee mensen in het 'paradijs' die samen zo veel kinderen krijgen dat ze een hele wereld ermee kunnen vullen uiteindelijk :') _O- Inteelt heet dat in mijn wereld.

Nog afgezien van je toon, MT, die ik ook niet prettig vind - volgens mij heb ik dit al heel vaak uitgelegd. Dat alleen Adam en Eva in de bijbel zijn beschreven, wil niet zeggen dat er niet meer mensen waren. Als we alles dat God ooit gedaan heeft moesten gaan opschrijven, konden we de bijbel wel 10000x zo dik maken. Zou geen mens meer een bijbel in huis kunnen hebben. Buiten dat staat er nergens in de eerste hoofdstukken 'God schiep Adam'. Er staat dat God de mens schiep. In het Hebreeuws: Adaam. Pas in hoofdstuk 4, als alles wat specifieker en persoonlijker wordt, gaat het over Adam en Eva.

Leedebee schreef:
Voor de gelovige in dit topic: Krijgen jullie ook huisbezoek en wat vinden jullie daar van?

Wij krijgen een keer in het jaar huisbezoek, als de kerkenraad goed bezet is. Vind ik wel fijn, dat er iemand is die langskomt om te kijken of alles wel goed met je gaat (en nee, een huisbezoek is heus niet alleen om te vragen of je wel genoeg gelooft en waarom je zondag niet in de kerk was).

Heino schreef:
Mja dat vraag ik me weleens af: ontkennen de gelovigen in dit topic ook dat de mens een gezamelijke voorouder met de aap heeft?

Die heeft hij zeker. God :D
Maar even duidelijk: als God alles gemaakt heeft, waarom zouden mensen en apen dan niet op elkaar kunnen lijken? De mens was het laatste stukje schepping, dus wie weet zijn er wel een aantal 'proefmodellen' geweest.

Tot zover even, anders heb ik dalijk nog alle 60 pagina's doorgespit ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:57

christel1857 schreef:
Ik heb wel 1 keer gehad dat er twee oudere dames aan de deur kwamen om hun geloof te delen. Toen mijn moeder wat vragen begon te stellen over gelijkheid tussen man en vrouw kreeg ze als antwoord dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. Want adam heeft 1 rib gegeven voor eva. Maar mannen tegenwoordig hebben toch evenveel aantal ribben als vrouwen zei mijn moeder toen. Maar volgens hen hebben alle mannen 1 rib minder dan vrouwen. Achteraf hebben we wel even gelachen hoor :+

Euh apart. :+ Dat geloven mijn ouders niet, hahaha. Zo nu en dan heb je ook enigzins wat simpele mensen binnen de JG(hoe zeg je dat even netjes :+ ). En die zorgen vaak voor dat soort rare situaties. :P Tja en de JG's kunnen moeilijk verbieden om hen langs de deur te laten gaan.. := Wel zorgen ze er dan vaak voor dat er een 'normaal' iemand mee gaat. :+ Zo ook een demente dame die persé langs de deuren wilde gaan en dat soms gewoon op eigen houtje ging doen, met alle gevolgen vandien.. :x

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:08

E_dicky schreef:
christel1857 schreef:
Volgens mij staat dat er niet eens letterlijk in. Heb je een quote?
Homo haat etc is iets wat door de kerk (die zelf zo gay is als een rietje maargoed) wordt afgekeurd, maar niet letterlijk door de bijbel. Vrijheid van interpretatie zalk maar zeggen.

Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat de bijbel het wel degelijk afkeurt. En alle gelovigen die nu dus zeggen dat ze er geen problemen mee hebben (met homo zijn) de bijbel niet geheel 'geloven/opvolgen' en in mijn ogen dus alleen datgene geloven wat voor hun positief uitpakt...

Okee, nog 1 ding dan. Wijs mij maar eens aan waar jij ziet staan dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt. Want die stukken die meestal aangehaald worden, zijn uit hun verband gerukte stukken die gaan over afgodendienst en de praktijken van volkeren die o.a. hun kinderen misbruiken en offeren. Dat is waar God tegen ageert, want hij wil absoluut niet dat zijn uitverkoren volk zich daarmee inlaat.

Verder:
1) Wij mogen niet oordelen dus wie zal zeggen wat goed en slecht is? Dat weet God en God alleen.
2) Wij moeten onze naaste liefhebben als onszelf. Onze naaste kan iedere willekeurige persoon zijn. Dus homo zowel als hetero.

Dat is hoe ik erover denk en dat is bepaald niet dat ik alleen dat geloof wat er positief uitpakt. Maar ik kijk wel naar de bijbel zoals die werkelijk in elkaar zit en niet door zonder na te denken alles letterlijk zo te pakken zoals het er staat. Ik kijk o.a. naar literatuursoort, context en originele tekst.

christel1857 schreef:
@mystictinker: De paus en christendom = hetzelfde. Een echte christen neemt het woord van de paus voor de waarheid. Wat zou anders de functie van de paus zijn?

NEEH! Er zijn katholieken, die zien de Paus als hun leider. De rest van de christenen niet.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:27

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:
@mystictinker: De paus en christendom = hetzelfde. Een echte christen neemt het woord van de paus voor de waarheid. Wat zou anders de functie van de paus zijn?

NEEH! Er zijn katholieken, die zien de Paus als hun leider. De rest van de christenen niet.

Das wel een hele oude quote die je ophaalt! Volgens mij hebben al meer mensen daar antwoord op gegeven :D

Ik vind dat de meeste religies milder zijn geworden met de jaren. Dat moet ook wel want extreme gedachtegangen passen niet meer in onze maatschappij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:32

En toch zie ik jou nog steeds weinig onderscheid maken tussen Rooms-Katholieken en christenen ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:43

Blue_Eyes schreef:
En toch zie ik jou nog steeds weinig onderscheid maken tussen Rooms-Katholieken en christenen ;)

Zoveel verschil is er niet IMO. Zelfde bijbel, zelfde god.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:48

En toch is er een wereld van verschil. O.a. in de organisatie (hoe denk jij dat er in protestantse kerken gereageerd is op die hele misbruik-affaire? Niet zachtzinnig, hoor)., waardoor de lijnen veel korter zijn en er niet zo'n machtsvertoon aan te pas komt. Ook in de manier van 'leren' - maar weinig katholieken hebben zelf een bijbel in huis of kijken die weleens in, waardoor ze alles wat ze uit de bijbel weten van de pastoor moeten leren. Protestanten en 'charismaten' lezen veelal iedere dag zelf de bijbel en denken er zelf over na.
Dan de heiligenverering en de Mariaverering, die is er bij de Katholieken wel maar bij andere christenen absoluut niet.
Nee, ik ben 'katholiek' 'geboren' maar ben sinds 17 jaar zelf aan het zoeken gegaan waardoor ik eerst lid ben geworden van een evangelische gemeente en sinds ongeveer 10 jaar van een Nederlands-Gereformeerde kerk. Geloof me, dat is totaal anders. Zelfde God en zelfde bijbel, maar daar houdt het mee op. De interpretatie en beleving zijn heel erg anders.

Enniewee. Ik gaat eten koken, eten en werken :wave:

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:57

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:59

Blue_Eyes schreef:
En toch is er een wereld van verschil. O.a. in de organisatie (hoe denk jij dat er in protestantse kerken gereageerd is op die hele misbruik-affaire? Niet zachtzinnig, hoor)., waardoor de lijnen veel korter zijn en er niet zo'n machtsvertoon aan te pas komt. Ook in de manier van 'leren' - maar weinig katholieken hebben zelf een bijbel in huis of kijken die weleens in, waardoor ze alles wat ze uit de bijbel weten van de pastoor moeten leren. Protestanten en 'charismaten' lezen veelal iedere dag zelf de bijbel en denken er zelf over na.
Dan de heiligenverering en de Mariaverering, die is er bij de Katholieken wel maar bij andere christenen absoluut niet.
Nee, ik ben 'katholiek' 'geboren' maar ben sinds 17 jaar zelf aan het zoeken gegaan waardoor ik eerst lid ben geworden van een evangelische gemeente en sinds ongeveer 10 jaar van een Nederlands-Gereformeerde kerk. Geloof me, dat is totaal anders. Zelfde God en zelfde bijbel, maar daar houdt het mee op. De interpretatie en beleving zijn heel erg anders.

Enniewee. Ik gaat eten koken, eten en werken :wave:

klopt helemaal! Heeeeeeeel anders!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:14

Zooist schreef:
Ik ben heel erg benieuwd wat hiervan gevonden wordt?
Ik ga het zelf ook nog 6x lezen.

http://www.niburu.nl/index.php?articleID=20403

vooral de foto's vind ik erg indrukwekkend.

Wow die foto's! Vraag me af van wat voor diersoort die skeletten zijn, ze zullen toch wel DNA onderzoek hebben gedaan?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:22

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:37

Blue_Eyes schreef:
En toch is er een wereld van verschil.

Voor mij is het allemaal één pot nat. Ik weet dat er verschillen zijn, welke precies dat dan weer niet, maar in principe komt het toch op hetzelfde neer: geloven in God.

Ik ben zelf niet gelovig en ook niet gelovig opgevoed. Eigenlijk al van jongs af aan heb ik er niets van moeten weten. Op vakantie bezochten mijn ouders dan weleens oude kerken en dan vertikte ik om naar binnen te gaan; bidden op school, echt niet dat ik deed. Ergens kan ik me er wel in vinden dat mensen in een God (willen) geloven en aan de andere kant snap ik er totaal niets van. Als ik dan wat lees over Adam & Eva, dan moet ik stiekem toch even lachen dat mensen daar in geloven. Net zoals dat God de wereld heeft geschapen. Ik ben zelf meer van de evolutietheorie. Dat klinkt voor mij allemaal veel logischer. De scheppingsleer klinkt mij een beetje als abracadabra, iemand zwaait met zijn toverstaf en daar was de kant-en-klare wereld.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:43

Tis idd een afweging voor wat je meer aannemelijk vind. Ik vind persoonlijk de evolutietheorie veel aannemelijker. Maar andere mensen maken weer andere afwegingen. Ik ben zelf iets te nuchter om in wat voor poespas dan ook te geloven. Ik geloof werkelijk niks ^^ Niet in geesten, niet in god, niet in engelen, bijgeloof etc. etc.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:51

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:53

Ik ben vroeger wel gelovig geweest. Protestants, maar toen kreeg ik vragen:
- Als God vrede op aarde wil, waarom laat hij de mensen oorlog voeren?
- Waarom konden de mensen vroeger genezen door Jezus, maar is er nu niemand meer die de mensen geneest tegen terminale ziektes?
- Als God bestaat, hoe zit het dan met Allah en Boeda en al de rest? Zitten die samen op ons te zien?
- Als God bestaat hoe komt het dan dat niemand weet hoe hij er uit ziet en hij overal tegelijk kan zijn?

Nu ik ouder ben, denk ik dat het geloof is wat je er zelf van maakt. Ik heb niks tegen het geloof (geen enkel geloof). Het is ook niet aan mij om het geloof in twijfel te trekken, om mensen raar te bezien of iets.

Ik geloof echter wel dat er meer is. Als ik het moeilijk heb zoek ik steun bij mijn overleden hond en mijn oma die aan kanker zijn gestorven. Of ze er echt zijn weet ik niet, maar ik haal mijn kracht uit het geloof dat hun er zijn voor me, dat ze me beschermen en over mij waken.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:55

Ik ben Joods, niet Joods opgevoed vanwege tragisch verleden in de familie.
Alhoewel, ik weet niet of ik zozeer in God geloof.
Maar ik geloof zeker wel dat er ''iets'' is dat er voor je is wanneer je het even niet meer alleen aankan maar toch doorzet.

Ik ben tevens wel heel erg geinteresseerd in het Jodendom, ooit wil ik Hebreeuws gaan leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:56

Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-05-10 18:03, in het totaal 3 keer bewerkt