Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:51

Zooo... weer bijgelezen...
Denk dat het hier wel aardig dood zal vallen...Zal even een kijkje nemen in het HK topic.. weet nog niet zeker of ik blijf volgen en posten. Krijg een beetje het idee dat ik niet erg welkom ben, doordat ik niet direct vóór ben om te gaan schrijven en zeker ook mijn tegens heb, maar ik het alleen interessant vind om ervaringen te lezen en bv reacties als waarom iemand ervoor kiest.
Is ergens een link geplaatst naar het nieuwe topic?

Anoniem

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:52

Euh... vorige pagina, of die daarvoor geloof ik :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:54

_rosita_ schreef:
Denk dat het hier wel aardig dood zal vallen...Zal even een kijkje nemen in het HK topic.. weet nog niet zeker of ik blijf volgen en posten. Krijg een beetje het idee dat ik niet erg welkom ben, doordat ik niet direct vóór ben om te gaan schrijven en zeker ook mijn tegens heb, maar ik het alleen interessant vind om ervaringen te lezen en bv reacties als waarom iemand ervoor kiest.

Ooh maar ik ben ook voor/ tegenpersoon ik praat gewoon mee :)

Verder kon ik beter in dit topic blijven omdat het hier ontopic blijft

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:02

_rosita_ schreef:

Ik blijf hier ook volgen hoor, dus laten we gezellig hier ook kletsen over jouw mening ;)
Ik hou beiden topics open...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:12

Allereerst : ik vind het jammer dat jullie je niet welkom voelen :)

Ik sta er ten volste achter dat er ook mensen zijn die het niet durven,er geen zin in hebben,het ronduit belachelijk vinden etc.
Ieder heeft zijn eigen mening,en niemand dwingt iets af.

Neemt niet weg dat sommigen gewoon geïnteresseerd zijn in de verhalen en de ervaringen.

Hopelijk gaan de ervaringen de komende weken verdubbelen,naar mate er hopelijk wat brieven terugstromen :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:22

Niet welkom voelen is misschien ook wat groots gezegd ( door mezelf :P) maar een opmerking als : eens kom maar, ben je tegen hoepel maar op... zoiets? Denk ik... nou.. oke, kan wat vriendelijker :D

Ik hoop ook dat er idd veel ervaringen komen, vind dat erg interessant om te lezen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:25

Nou nee, dit topic is juist meer voor de tegenstanders of die er over willen discussiëren en het ander is voor die de stap al genomen hebben of gaan nemen en tips en ervaringen willen lezen. Toch?
Dus eigenlijk zijn de tegenstanders hier juist erg welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:32

Lusitana schreef:
Nou nee, dit topic is juist meer voor de tegenstanders of die er over willen discussiëren

Zonder voorstanders kun je ook geen fatsoenlijke discussie voeren.... Is dit topic dan alleen voor tegenstanders? ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:44

Vind het logisch dat er ook voorstanders moeten zijn.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:46

Ik snap het probleem ook niet zo :') Iedereen is toch gewoon overal welkom...?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:53

Ja, eigenlijk snap ik het ook niet zo goed :=
Maar door de heftige dicussies die er steeds waren, zijn er wat onduidelijkheden.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:02

ja dat is op het moment zelf dat je zo een reactie geeft maar uiteindelijk duren de discussier hierdoor voort, kijk maar is hoeveel posts we hebben op hoeveel dagen?? een stuk of 3??

Ik voel me soms ook niet op mijn plaats in andere topics omdat dan iedereen zich tegen je keert.

Blijf gezellig kletsen zou ik zeggen!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:08

Inderdaad :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:10

diue wi
Nouks schreef:
Lusitana schreef:
Nou nee, dit topic is juist meer voor de tegenstanders of die er over willen discussiëren

Zonder voorstanders kun je ook geen fatsoenlijke discussie voeren.... Is dit topic dan alleen voor tegenstanders? ;)

Er zitten mensen bij die tegengas geven. Maar het ook beslist niet zo dat er alleen voorstanders zitten. Maar het is in elk geval geen topic voor alleen voorstanders.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:10

Alleen snap ik niet welke onderwerp hier moeten worden besproken,
En welke in de huiskamer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:12

Misschien een idee om een duidelijke stelling te plaatsen waardoor er weer gediscussieerd kan worden dan? :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:13

Ja en waar niet teveel tegenstanders van zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:18

SteffiiY schreef:

Eén waarbij er voor- en tegenstanders zijn ;)

Ik begin wel anders.. Niet per definitie mijn mening, maar 't geeft wellicht wel een aanzet ;)

"Het schrijven met mensen in de gevangenis, en zeker met ter dood veroordeelden, is een slechte zaak. Die mensen zitten daar doordat ze slechte dingen hebben gedaan, dan hoeven ze niet beloond te worden met aandacht. Er zijn zo veel mensen buiten de gevangenis aan wie je beter een brief zou kunnen schrijven. Een Amerikaanse gevangene moet maar genoeg hebben aan z'n TV en medegevangenen."

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:19

Dit vind ik niet, ook een gevangene is en blijft een mens met een hart en een ziel.
Ook al is hij een verkeerd persoon hij heeft iemand nodig om zijn woede en blijdschap te kunnen vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:21

Nu ga ik even advocaat van de duivel spelen hoor...

Maar zijn woede en blijdschap kan hij toch ook kwijt bij andere gevangenen? Waarom moeten wij, mensen uit Nederland, dan aandacht besteden aan hem? Waarom schrijf je geen brief naar iemand die door ziekte eigenlijk altijd thuis is en in zijn of haar strijd met de ziekte alle vrienden kwijt is geraakt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:23

Tsja je maakt het me moeilijk :+
Misschien wilt hij het ze medegevangene niet vertellen doordat het in zijn diricte leefkring zit.
Hij is bang voor pesterijen of andere onnozelheden.
Misschien omdat het voor ons gevoel ook een blij gevoel geeft, dat je iemand helpt.
Ik zou geen brief willen schrijven aan iemand die door ziekte altijd thuis zit en geen vrienden heeft want zij heeft nog een enkele vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:27

Diegene die ziek thuis zit heeft misschien vrijheid, maar is diegene daarom minder eenzaam? Meet je eenzaamheid af aan de vrijheid die iemand heeft? Sterker nog, kun je eenzaamheid afmeten aan hoe veel iemand "onder de mensen" is?

Daarnaast, je zegt dat je "geen brief zou willen schrijven". Is het niet belangrijker om met iemand te schrijven bij wie je een goed gevoel hebt, dan om iemand te schrijven die het naar jouw idee heel zwaar heeft (liever gevangene want die heeft het zwaarder dan de zieke; de zieke heeft nog vrijheid)? Kun je eigenlijk een goed gevoel hebben bij iemand die ter dood veroordeeld is?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:30

Misschien heb ik wel een goed gevoel bij een gevangene.
Wie weet zit deze persoon onterecht vast, en gaat hij kapot van onschuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:32

Hoe groot is de kans dat zo iemand écht onschuldig is? Ik denk dat veel meer mensen beweren onschuldig te zijn dan dat er daadwerkelijk mensen onschuldig vast zitten. Natuurlijk kun je een goed gevoel hebben bij een persoon, maar zou de misdaad niet altijd blijven knagen?

Als jij met iemand zou schrijven, zou je dan kiezen voor iemand die ter dood veroordeeld is, iemand die voor een relatief licht vergrijp vast zit of iemand die op den duur wel weer vrij komt maar wel met een behoorlijk verleden? Of maakt dat je helemaal niet uit?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:37

Nouks schreef:
SteffiiY schreef:

Eén waarbij er voor- en tegenstanders zijn ;)

Ik begin wel anders.. Niet per definitie mijn mening, maar 't geeft wellicht wel een aanzet ;)

"Het schrijven met mensen in de gevangenis, en zeker met ter dood veroordeelden, is een slechte zaak. Die mensen zitten daar doordat ze slechte dingen hebben gedaan, dan hoeven ze niet beloond te worden met aandacht. Er zijn zo veel mensen buiten de gevangenis aan wie je beter een brief zou kunnen schrijven. Een Amerikaanse gevangene moet maar genoeg hebben aan z'n TV en medegevangenen."

Ik ga er deels mee eens omdat je niet kan weten met welk soort je te maken hebt, omdat de schrijvers niet psychologisch getraint zijn en gevaarelementen of herlevingen kunnen onderscheiden (dat zijn degene die de zaak bespreken ondanks er voor gewaarschuwd is).
Dus ook deels het gevaar bij schrijvers.

Anderzijds is het voor die mensen sociale training en dat is zeer positief, en een lichtpuntje zodat ze zich niet verstoten voelen