Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:49

Ja hoeveel voorbeelden wil je hebben van zijn aanstootgevende uitspraken. Onlangs noemde hij de vrouw van Frits Barend(die een joodse achtergrond heeft) Een geplastificeerde mummy die nog bij Anne-Frank in het achterhuis gezeten heeft.
Dat vind ik aanstootgevend, het dient geen enkel doel en je hoort dat uit jezelf niet te willen zeggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:50

DePennyBitch schreef:
Nou, als ik iedereen zou moeten killen die imo aanstootgevend is... Ooit weleens van respect voor elkaar hebben gehoord?

Dat begint al bij je het nuanceren van je mening of deze in een dermate manier uitspreken zonder direct iemand te kwetsen toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:50

Ann schreef:
Maar zulke dingen worden gewoon gezegd, kan dat niet meer, dan heb je geen vrijheid van meningsuiting meer. Ook een aanstootgevende mening is een mening.

Precies. Die Imam van gisteren vond ik ook een behoorlijk aanstootgevende mening hebben en zo heb ik in het verleden wel meer aanstootgevende meningen gehoord uit die extremistische hoek.
Maar ik ga me daar niet druk over maken, sleep ze niet voor het gerecht en zal ze er zeker niet om vermoorden.
Ieder heeft zijn recht op zijn mening in dit land, hoe aanstootgevend die voor sommige mensen ook kan zijn.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:50

Idd, ik zeg nergens dat je dan mag gaan killen, bovendien is het idd zo dat je niet alles mag zeggen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:52

ruiterinrust schreef:
Ja hoeveel voorbeelden wil je hebben van zijn aanstootgevende uitspraken. Onlangs noemde hij de vrouw van Frits Barend(die een joodse achtergrond heeft) Een geplastificeerde mummy die nog bij Anne-Frank in het achterhuis gezeten heeft.
Dat vind ik aanstootgevend, het dient geen enkel doel en je hoort dat uit jezelf niet te willen zeggen.

Tja jij vindt dat aanstootgevend de vrouw van Frits blijkbaar niet.
Jij zult ook wel moeite hebben met Paul de Leeuw neem ik aan?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:52

ThePast03 schreef:
Tja jij vindt dat aanstootgevend de vrouw van Frits blijkbaar niet.

Heb je haar gesproken?

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:53

Nee daar heb ik geen moeite mee. Ik weet niet of ik nu zo lichtgeraakt ben, maar ik was in de veronderstelling dat iedereen dat aanstootgevend zou vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:57

ruiterinrust schreef:
Nee daar heb ik geen moeite mee. Ik weet niet of ik nu zo lichtgeraakt ben, maar ik was in de veronderstelling dat iedereen dat aanstootgevend zou vinden.

Om die opmerking over Frits Barend z'n vrouw?
Voor zowel haar als voor hem zal het zeker niet leuk zijn geweest, maar ik kan me niet herinneren dat ik zowel Frits als zijn vrouw met een pistool of mes Theo van Gogh achterna heb zien gaan uitnaam van de Islam, jij wel Verward
Toen ik de opmerking voor het eerst las, moest ik hartelijk lachen. Ik ben geen fan van dhr. van Gogh en zal dat ook nu zeker niet worden omdat hij dood is of vermoord in naam van ....(..), maar daarvoor hoef ik die moord ook zeker niet goed te keuren. Ik keur geen enkele moord goed in naam van wat dan ook.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:01

Tja, voor iedereen ligt de grens anders denk ik.

Wat is aanstootgevend? Wat jij aanstootgevend vind hoef ik niet te vinden en andersom. Ik ben niet zo gauw geschockeerd moet ik bekennen.

Hij zei wat hij dacht en of dat juist is of niet, daar doe ik geen uitspraak over. Maar je zal de mensen de kost moeten geven die wél zo denken, maar het niet hardop zeggen. Dat noem ik nu huichelachtig.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:02

Daar ging het ook helemaal niet over, dit gaat over het feit of hij wel of niet ooit aanstootgevende opmerkingen maakte, jij legt nu de link met moord op een dusdanige manier dat je suggereert dat ik vind dat het éen het ander rechtvaardigt. Dat is niet zo en dat heb ik al honderd keer gezegd. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat je bepaalde standpunten minder aanstootgevend brengen moet. Niet omdat je anders vermoordt wordt, maar omdat je dat gewoon niet hoort te doen. Het heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken dingen zo te verwoorden.
Dat probeer ik dus aan te geven, dat er grenzen aan vrijheid van meningsuiting zitten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:05

ruiterinrust schreef:
Dat probeer ik dus aan te geven, dat er grenzen aan vrijheid van meningsuiting zitten!

Dat zitten er zeker, maar dat neemt niet weg dat als iemand dat (regelmatig) overschrijdt, expres of niet dat iemand die zich dan aangevallen/geroepen voelt een mes te trekken. We kunnen er toch over praten.... ja dat kun en moet je ook doen Huilen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:06

ruiterinrust schreef:
Daar ging het ook helemaal niet over, dit gaat over het feit of hij wel of niet ooit aanstootgevende opmerkingen maakte, jij legt nu de link met moord op een dusdanige manier dat je suggereert dat ik vind dat het éen het ander rechtvaardigt. Dat is niet zo en dat heb ik al honderd keer gezegd. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat je bepaalde standpunten minder aanstootgevend brengen moet. Niet omdat je anders vermoordt wordt, maar omdat je dat gewoon niet hoort te doen. Het heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken dingen zo te verwoorden.

Nou, het één houdt natuurlijk wél verband met het andere he?

Ik zeg niet dat jij alles rechtvaardigt, maar je zegt wel indirect dat hij het wel min of meer uitgelokt heeft? Of zie ik dat verkeerd?

Vrijheid van mening is allesomvattend, vind ik. Als jij de behoefte hebt om bepaalde dingen te verkondigen, dan moet je dat doen. Ongeacht of je daarmee mensen al dan niet bewust kwetst. DAT is namelijk die vrijheid.

Anders moet je dingen aan banden leggen en ondertussen niet roepen dat we "oh zo vrij zijn" hier in Nederland.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:08

DePennyBitch schreef:
Vrijheid van mening is allesomvattend, vind ik. Als jij de behoefte hebt om bepaalde dingen te verkondigen, dan moet je dat doen. Ongeacht of je daarmee mensen al dan niet bewust kwetst. DAT is namelijk die vrijheid.
Is dat niet in strijd met een zekere andere grondwet??

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:08

Ja, dat vind ik ook maar eigenlijk zijn het dus helemaal niet zo oneens. Tong uitsteken
Ik vind gewoon niet te begrijpen dat je dingen op zon manier brengt als hij soms deed. En ik vind het zo onzinnig dat het helemaal onder de vrijheid van meningsuiting wordt geschaard. Hij had nooit vermoord mogen worden, daar is geen enkele geldige reden voor. Je moet je dan alleen niet zo honderd procent op vrijheid van meningsuiting beroepen, want die grens bleef hij niet altijd binnen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:13

ruiterinrust schreef:
Ja, dat vind ik ook maar eigenlijk zijn het dus helemaal niet zo oneens. Tong uitsteken
Ik vind gewoon niet te begrijpen dat je dingen op zon manier brengt als hij soms deed. En ik vind het zo onzinnig dat het helemaal onder de vrijheid van meningsuiting wordt geschaard. Hij had nooit vermoord mogen worden, daar is geen enkele geldige reden voor. Je moet je dan alleen niet zo honderd procent op vrijheid van meningsuiting beroepen, want die grens bleef hij niet altijd binnen.

Nogmaals, je kunt twisten over wat Theo zei, of dat wel "kon" en of het nou echt niet anders moest.

Aan de andere kant had hij totaal schijt aan alles en dat maakte hem toch op de één of andere manier wel weer charmant (nou ja, kan even geen andere benaming vinden eigenlijk). Maar je snapt wat ik bedoel hopelijk.

Niets rechtvaardigt moord. Om wat voor reden dan ook

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:17

Mijn reactie was meer op Sammie der posting gericht. Ik blijf alleen vinden en de wet steunt mij daar ook in, dat de vrijheid van meningsuiting niet onbegrensd is. Hij ging die grens ook wel over, waarom hij dat deed is niet interessant. Natuurlijk was het zijn handelsmerk geworden, maar dan nog geldt voor iedereen dat je je mening nooit op zon manier hoeft te brengen dat het opzettelijk kwetsend is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:21

Citaat:
Ik blijf alleen vinden en de wet steunt mij daar ook in, dat de vrijheid van meningsuiting niet onbegrensd is. Hij ging die grens ook wel over...

Waarom is hij er dan nooit voor veroordeeld volgens ons Nederlandse wetsysteem?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:23

Omdat je dan een aanklager moet hebben en volgens mij is hij wel eens in een aantal rechtzaken verwikkeld geweest omtrent zijn grote mond?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:23

Ann schreef:
Waarom is hij er dan nooit voor veroordeeld volgens ons Nederlandse wetsysteem?

Die vraag wilde ik ook net stellen.
Persoonlijk is er dus niemand geweest die het te ver vond gaan, anders had hij wel voor een rechter moeten verschijnen en daar kan ik me niets van herinneren of dat ooit gebeurt is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:24

Sammie schreef:
Omdat je dan een aanklager moet hebben en volgens mij is hij wel eens in een aantal rechtzaken verwikkeld geweest omtrent zijn grote mond?

Welke rechtzaken dan en tegen wie??

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:25

Ja, dat is ook zo.
Zoek maar eens met Google.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:27

ruiterinrust schreef:
Idd, ik zeg nergens dat je dan mag gaan killen, bovendien is het idd zo dat je niet alles mag zeggen.

nee maar je mag hier wel alles vinden dus als iemand vind dat ... of van mening is dat ... mag dat dus WEL
zeggen dat iets zo is mag dus niet

je mag dus niet zeggen jij bent een k u t nederlander
maar wel ik vind jou een K u t nederlander
(ben zelf ook nederlander dus nee niet gelijk alle nederlanders op mijn nek graag , au , dat hou tie niet)

en gelukkig mag je hier alles nog vinden , ik hoop dat dat zo blijft
an een ieder maakt wel eens een opmerking die misschien voor iemand kwetsend zou kunnen zijn , ook bv jeetje hoe heet die bolle gast , woont in adam momenteel geloof ik die had het over de typische nederlandse vrouw , die zich overal tegen aan bemoeit , de ras echte spinazie t r u t
kan ik me daar druk om maken nee kan der de lol wel van inzien
idem mopjes over hele domme blondjes of moet ik ook maar een mes aanschaffen en een paar mensen gaan neersteken omdat ik me beledigd zou kunnen voelen ... omdat sommige blonde opmerkingen geven omdat ze het echt menen? waar zou dan de grens liggen wat mag je wel vinden en wat niet , nee van mij mag iedereen alles vinden

zelfs als ze mij dus een domme blonde spinazie tr u t vinden
hun goed recht !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:29

ThePast03 schreef:
Ja dat mag zolang je binnen de grenzen van de wet blijft. Dat is nu eenmaal de Nederlandse Wet.
Als je het er niet mee eens bent kun je inderdaad gaan emigreren of gaan proberen de Wet te veranderen.

Er ligt een continuum tussen fatsoen en misdaad, ergens ligt een grens tussen acceptabel en asociaal en vanaf asociaal wordt het alleen nog maar erger, net zolang tot de grenzen van de wet bereikt zijn. Voordat het zover is worden grenzen van fatsoen allang overschreden. Ik denk dus niet dat men maar mag toen totdat de wet ingrijpt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:31

Citaat:
Ik denk dus niet dat men maar mag toen totdat de wet ingrijpt.

Wat wil je daarmee zeggen in deze context?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:32

Lovely schreef:
Er ligt een continuum tussen fatsoen en misdaad, ergens ligt een grens tussen acceptabel en asociaal en vanaf asociaal wordt het alleen nog maar erger, net zolang tot de grenzen van de wet bereikt zijn. Voordat het zover is worden grenzen van fatsoen allang overschreden. Ik denk dus niet dat men maar mag toen totdat de wet ingrijpt.

Zoals ik al eerder zei: Dan moeten we die wet maar gewoon afschaffen want die heeft dan ook geen zin meer.
Dan is het niet meer dan een soort nep vrijheid van meningsuiting dus.