Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:18

vanaf 2026 hoeven we hier geen plastic meer van restafval te scheiden, ze gaan na-scheiden, dat schijnt beter te gaan dan wanneer mensen het zelf moeten doen. Ze hebben echter net al die afvalapparaten voor elkaar met aan 1 kant plastic en de andere kant restaval. Moeten ze dat ook weer veranderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:30

_San87_ schreef:
chanicha schreef:
Ja maar boven de vrachtwagen gaat de bodem open en wordt de container in een keer geleegd.

Ja, ik bedoel de vrachtwagen, die is in compartimenten verdeeld. Groen bij groen, bruin bij bruin en wit bij wit.

Dat zou kunnen hoor maar niet zoals ik het zag, zal eens opletten!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:34

Gelukkig kun je zelfs in het centrum van Apeldoorn je afval scheiden!

Afbeelding

Afbeelding

|o :roll:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:00

_Karlijn schreef:
Gelukkig kun je zelfs in het centrum van Apeldoorn je afval scheiden!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

|o :roll:

:')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:03

:n tsja en dan wordt je als burger geacht netjes alles te doen.

Ik zag net iets, nog nooit eerder gezien bij het koken en afgieten van rode kool uit eigen tuin. Kan iemand me dit biologisch verklaren.

Rode kool is rood/paars en wit. Dat heb ik gekookt en het rood/paars geworden kookwater weggegooid. Daarna het pannetje zonder de rode kool maar met wat mini restjes rood water en twee sliertjes rode kool daar vers kokend water op gedaan om aardappelpuree te maken, het moment van het kokende water erin gooien en de restjes die in de pan zaten werden groen/geel. Hoe kan dat? :o?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:06

chanicha schreef:
_San87_ schreef:

Ja, ik bedoel de vrachtwagen, die is in compartimenten verdeeld. Groen bij groen, bruin bij bruin en wit bij wit.

Dat zou kunnen hoor maar niet zoals ik het zag, zal eens opletten!

Dat kun je eigenlijk alleen maar echt goed zien als je IN de bak kunt kijken tijdens het leegmaken.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:11

Karuna: Ik heb ineens een liedje uit Alice in Wonderland (de tekenfilm) in mijn hoofd.
"ze verven de rozen/kolen rood, ze verven de kolen rood"... :o

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:54

karuna schreef:
:n tsja en dan wordt je als burger geacht netjes alles te doen.

Ik zag net iets, nog nooit eerder gezien bij het koken en afgieten van rode kool uit eigen tuin. Kan iemand me dit biologisch verklaren.

Rode kool is rood/paars en wit. Dat heb ik gekookt en het rood/paars geworden kookwater weggegooid. Daarna het pannetje zonder de rode kool maar met wat mini restjes rood water en twee sliertjes rode kool daar vers kokend water op gedaan om aardappelpuree te maken, het moment van het kokende water erin gooien en de restjes die in de pan zaten werden groen/geel. Hoe kan dat? :o?

Rode kool verandert van kleur als de pH verandert. Kans is dat het gekookte water enigszins basisch was, waardoor de kool groen kleurde. In een zure omgeving wordt rode kool helder rood/roze

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:17

Het was water uit hetzelfde filter. Beiden naast elkaar gekookt op de houtkachel. Alleen ivm mijn allergie moet ik de rode kool afgieten en een keer naspoelen. En daarna water vanuit de fluitketel van hetzelfde merk water pakken. Dan zou er toch geen verschil in mogen zitten? Het was vooral het restje kookwater dat groen/geel werd

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 06:50

_Karlijn schreef:
Over recyling gesproken: waarom kunnen alleen frisdrankflessen voor statiegeld worden ingeleverd, en plastic ranjaflessen en natuurazijnflessen niet?

Omdat de fabrikanten van die producten zich scheel gelobbyd hebben om niet aan het statiegeld te hoeven.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:12

Volgens mij is het officiele verhaal dat die plastic flessen van mindere kwaliteit plastic / dunner plastic zijn, en (daarom) niet worden hergebruikt maar gerecycled.

Daarnaast dacht ik altijd dat het doel van statiegeld voornamelijk is/was om te zorgen dat mensen het spul inleveren ipv buiten van zich af gooien. Dat is minder aan de orde voor ranja en azijn :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:51

https://m.youtube.com/watch?v=56lpeye8a1s
https://www.statiegeldnederland.nl/consumenten/veelgestelde-vragen
Helaas, was het maar waar.

Statiegeldflessen worden ook niet hergebruikt. Die gaan ook de shredder in.

Voorkomen dat het op straat beland was alleen de reden om ook op kleine flesjes statiegeld te heffen. En daar hebben de fabrikanten ook tegen gelobbyd tot ze er bij neer vielen. Voor de grote frisdrank flessen die als eerste onder het statiegeld systeem vielen was zwerfafval net zo min een issue als voor de azijn. Dan blijft het dunne plastic over. Maar wat houd ze dan tegen om de azijn in een betere fles te doen?

Nee een statiegeld systeem is een dure en ingewikkelde zaak die de fabrikanten zelf met elkaar moeten regelen en die ze niets oplevert. Bovendien gaat het prijskaartje in de winkel ervan omhoog en dat schrikt consumenten af. Dus er is de fabrikanten alles aan gelegen om het niet te doen. En het is ze in veel gevallen nog gelukt ook.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:48

Ik probeer mijn nieuwe Rambo deken aan te melden voor zijn garantie periode.
Maar ik kan de SKU code niet vinden? Weet iemand toevallig waar ik die vind?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:54

Als ik Google op “Rambo SKU code” dan zie ik bij verschillende type dekens die code voorbijkomen. Al geprobeerd?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 06:52

Ik krijg vooral reclame van verschillende webshops. Daar staat wel iets van een code bij maar het aantal tekens klopt niet met het invul veld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:41

In een deken zitten 2 labels 1 met de maat. De ander met een nummer. Is dat het niet?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:56

Nee, die was weer te kort. Maar ondertussen heeft horseware zelf gereageerd en blijkt er op de verpakking een druk fout te zitten. Dus het is gelukkig opgelost.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:15

Ah wat suf zeg. Goed dat je ze gemaild hebt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:28

Mijn huis gaat deze week op Funda en ik wil graag de kerstboom opzetten.
Maar verwacht natuurlijk dat er bezichtigingen komen.
Dus ik twijfel, wel of niet opzetten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:33

Ik zou gewoon neerzetten en een beetje leuk bescheiden decoreren. Tenzij de boom serieuze dingen blokkeert of de kamer heel klein laat lijken.

Ik vraag me met de huidige hype van ai stemmen en ai mensen iets af. De stemmen klinken onnatuurlijk met klemtonen op verkeerde plekken en mechanisch. De ai mensen kijken eng recht en star in "de camera" en bewegen te stijfjes ook wel te perfect. De beelden tonen meest alleen maar "perfecte" mensen met een "perfect" figuur en uiterlijk en overduidelijke neppe gezichtsuitdrukkingen.

Ik herken het meestal wel. Maar hoe zit dat bij kinderen die leren spreken of mensen leren lezen. Zouden die hierdoor een verkeerde ontwikkeling in spraak kunnen krijgen, dan wel lichaamstaal en expressie verkeerd leren begrijpen? Het is iets waar ik me best zorgen over maak. Zeker kwa spraak leer je het meest van wat je hoort

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:35

Hoe groot is je ruimte?
Staat het dan direct voller dan vol, zou ik wat leuke kerst decoratie neer zetten en zo wat sfeer brengen. Maar geen boom.

Maar heb jij een grote kamer en hou je rondom je boom lekker veel ruimte over kan het best naar mijn idee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:46

Eerlijk, ik sta er van te kijken hoeveel mensen van mijn leeftijd tot aan mijn ouders al niet kunnen zien wat in mijn ogen duidelijk ai is. Vrolijk allemaal schattige leuke plaatjes en filmpjes naar elkaar doorsturen van kittens met 5 poten en 3 ogen enzo, ga alsjeblieft weg. Of onzinnige vermenselijkingen van dieren die dan op een heel typisch menselijke manier elkaar of een mens gaan knuffelen, of serieuze roofdieren die heel tam en ongevaarlijk worden afgebeeld met een mens alsof het betrouwbare schoothondjes zijn. Waarom willen mensen zulke onzin? Ik snap niet dat daar vraag naar is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:16

Ik word daar ook elke keer helemaal kriegel van, klik dat ook altijd gelijk weg zo'n stomme fimpjes

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:27

Afbeelding

Hij staat normaal achter de bank, daar waar de stopcontactenzitten. We hebben een L vormige woonkamer.
Het dressoir staat in het verlengde van de bank.
Ik zet hem dus tussen de achterkant van de bank en het dressoir.

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 15:06

Bij mij staat de boom ook gewoon, wel iets minder heftig opgetuigd. Maar het kleiner laten lijken is in mijn huis dan ws weer een voordeel _O-