Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:56

Bellatrix schreef:
Je zou bijna minder gaan werken. Ik werk 40 uur maar zou best terug willen naar 36 uur. Maar zou ik dan meer overhouden aan het einde van de maand? Het is toch krom? Alles wordt duurder dus minder werken klinkt zo niet logisch.

Dat is in veel gevallen helemaal niet zo. Als ik 36 werk ipv 40 ga ik gewoon achteruit in salaris.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:57

fokfanaat schreef:
ja maar als je doorgroeit in de functie en weer omhoog gaat kom je erbovenuit

Natuurlijk, maar wel nadat ik dus echt in de knel kwam omdat ik zoveel moest terugbetalen terwijl ik dat spek niet op de botten had...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:00

Ook dat idd. Per week zorgt toch voor meer salaris per jaar extra, meer als die 1000 euro belasting. Dan loont het wel, want je hebt met die uren meer verdiend als wat je moet betalen. Alleen is het zuur als je het terug moet betalen en daar geen rekening mee gehouden hebt.

Maar 8nnemiek, dan vergelijk je de situatie van 3 mensen met die van 1 persoon. Dat is toch ook krom? Want ook als je fulltime werkt zou je geld krijgen voor het kind. Je moet wel dezelfde situaties vergelijken dus 1 persoon die thuis zit (wat ook echt niet altijd een keuze is) en 1 die fulltime werkt.

Muurp, ja in die situaties snap ik het idd. Maar bij de kleinere niet, want zoals ik zei, met op randje van toeslagen krijg je al niet meer als 4000 euro per jaar aan toeslagen. Alleen heb ik wel altijd meteen alles aangepast bij toeslagen als er iets veranderde

Muurp

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:01

Nee randje toeslag is het verschil kleiner inderdaad. Maar ik was 24 en had geen idee... :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:05

Muurp, nee, dat is volgens mij tegenwoordig duidelijker aangegeven overal. Vroeger maakten heel veel mensen die fout idd! Ook in mijn vriendenkring, die kregen dan geen huurtoeslag want woonden thuis, maar zorgtoeslag en niks doorgeven en dan echt enorme rekeningen. Want gingen van bijbaantje naar fulltime werk oid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:30

MyWishMax schreef:
Maar 8nnemiek, dan vergelijk je de situatie van 3 mensen met die van 1 persoon. Dat is toch ook krom? Want ook als je fulltime werkt zou je geld krijgen voor het kind. Je moet wel dezelfde situaties vergelijken dus 1 persoon die thuis zit (wat ook echt niet altijd een keuze is) en 1 die fulltime werkt.

Ik had dat een beetje onduidelijk geformuleerd inderdaad, maar ik bedoel dat je zo veel toeslagen en uitkering verliest als een van de twee in een gezin gaat werken. Dat motiveert niet om te gaan werken als je beide werkloos bent.
Ik weet niet hoe het exact zit tegenwoordig.. maar ik ken iemand die een nieuwe partner had met een leuk loon, maar die hield haar oude appartement aan en bleef gewoon lekker uitkering en subsidies trekken terwijl ze al lang en breed bij de partner inwonend was := En wie weet hoeveel mensen er op die manier belastingfraude plegen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:31

maar hoe zou je dit kunnen voorkomen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:34

Niet...want dat gaat toch al vele jaren zo?

Mensen zijn ook bang om geen woning meer te vinden als de relatie ooit stuk gaat.
Er zou naar die voordeur-delers-regeling gekeken moeten worden.
Dat is m.i. het enige waar je hierin verandering kunt aanbrengen.

Notoire oplichters daargelaten natuurlijk (mensen die een woning onderverhuren bijvoorbeeld, maar dat zal echt niet het gros van de mensen zijn).
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 09-07-25 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:35

Ik ken ook mensen die dat doen. Op papier apart wonen maar eigenlijk samenwonen. Voor maximale toeslagen etc.

Je kan deze fraude melden bij de gemeente. Maar daar heb ik weinig zin in. Zeker omdat er kinderen in het spel zijn en er al enorme schulden zijn…

Van die stereotype mensen die al dikke schulden hebben en dan wel roken, extra dieren nemen. Oh en bewust zwanger worden van kind nummer 3. Van 3 vaders ook. :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:17

Lieser schreef:
purny schreef:
Het is maar bewezen dat meer uren op papier werken geld kost.
Vorig jaar ben ik 3 uur meer op papier gaan werken. Mag 1000 euro belasting ophoesten.

Meer werken loont dus niet in deze maatschappij.

Maar ik vertik het om meer mijn handje op te houden bij de overheid.

3 uur per wat? Per dag, per week, per maand? En hoeveel heb je dan over dat jaar meer verdiend met die 3 uur? Anders zegt die 1000 euro belasting toch niets?

3 uur per week.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:43

Maar dan loont het alsnog, zelfs met minimumloon heb je meer binnengekregen als wat je terug hebt moeten betalen? Het is niet leuk, dat niet maar dat is wat anders als niet lonen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:49

purny schreef:
Het is maar bewezen dat meer uren op papier werken geld kost.
Vorig jaar ben ik 3 uur meer op papier gaan werken. Mag 1000 euro belasting ophoesten.

Meer werken loont dus niet in deze maatschappij.

Maar ik vertik het om meer mijn handje op te houden bij de overheid.

Dan heb je sowieso een veelvoud van die 1000 extra verdiend. Het is niet zo dat als je 500 extra verdient, je 1000 moet inleveren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:55

Fulltime werken heeft ook andere voordelen, bijvoorbeeld voor je pensioenopbouw.

Zelf nooit toeslagen gehad, maar wel een keer door loonsverhoging in een andere schaal gekomen en netto erop achteruit gegaan. Maar met doorgroeien is dat ook weer ruimschoots goed gekomen. En niet toen teruggegaan naar parttime, want minder uren werken raakt veel meer.
Sowieso nog van de oude stempel, werken voor je geld en parttime komt niet in het woordenboek voor. :o Mijn man en ik werken dus al 30 jaar fulltime.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:23

Neonlight schreef:
Fulltime werken heeft ook andere voordelen, bijvoorbeeld voor je pensioenopbouw.

Zelf nooit toeslagen gehad, maar wel een keer door loonsverhoging in een andere schaal gekomen en netto erop achteruit gegaan. Maar met doorgroeien is dat ook weer ruimschoots goed gekomen. En niet toen teruggegaan naar parttime, want minder uren werken raakt veel meer.
Sowieso nog van de oude stempel, werken voor je geld en parttime komt niet in het woordenboek voor. :o Mijn man en ik werken dus al 30 jaar fulltime.

Ik werk op dit moment 27 uur. Zou graag naar de 32 willen maar er is in mijn team jammer genoeg geen plek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:24

Neonlight schreef:

Parttime werken heeft ook voordelen. Het is maar net wat je belangrijk vindt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:26

Ik ben opgegroeid in een gezin waarin 40uur werken zowat parttime was. M’n vader is een boerenzoon en werkte 70 uur per week voor een groot bedrijf. Hij werkt nu minder maar hij wordt alsnog steeds gebeld op vakantie etc.

Ik heb gezien wat voor invloed dat heeft op iemand en zijn gezin en omgeving. Nee dankje. 32 uur is voor mij genoeg. :n

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:32

8nnemiek schreef:
Ik verbaas me er ook vaak over hoe krom het soms is..
Dat je bij een hogere belastingschaal even terug valt in loon, en het jaar erop meer krijgt.. prima, dat snap ik nog wel. Maar dat thuis zitten met je gezin met kinderen meer oplevert dan iemand die fulltime werkt, dat motiveert toch totaal niet?

Ik zou zelf ook best een paar opdrachten extra willen aannemen.. maar het is gewoon financieel voor mij ook niet interessant. Ik zit met mijn bedrijf in de KOR, de kleine ondernemersregeling. Dat is niet in stapjes geregeld, maar zodra je over de grens heen gaat moet je in één keer 21% belasting gaan afdragen, dus moet je alleen al om je zelfde loon te behouden bijna 20% meer uren draaien (of de tarieven flink verhogen, wat ook niet altijd kan of slim is). Plus extra kosten en werk aan belastingaangifte enz. Het loont dus pas echt voor mij om uit de KOR te stappen als ik pakweg 50% meer ga werken. Dat stimuleert ook totaal niet.
Ik vind het verder prima om parttime te werken, maar altijd dat bijhouden en rekenen om maar niet boven de grens uit te komen dat is gewoon vervelend.

De KOR is voor de BTW. Als ondernemer reken je die aan je klant en draagt af aan de Belastingdienst. Dat kost jou dus niets extra en je krijgt ook recht op aftrek van de BTW die je zelf moet betalen over je bedrijfsmiddelen. Maar ik denk dat jij voornamelijk particulieren als klant hebt, en die kunnen de door hen betaalde BTW natuurlijk niet aftrekken, waardoor het voor hen dus wel 21% duurder wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:46

Abiola schreef:
De KOR is voor de BTW. Als ondernemer reken je die aan je klant en draagt af aan de Belastingdienst. Dat kost jou dus niets extra en je krijgt ook recht op aftrek van de BTW die je zelf moet betalen over je bedrijfsmiddelen. Maar ik denk dat jij voornamelijk particulieren als klant hebt, en die kunnen de door hen betaalde BTW natuurlijk niet aftrekken, waardoor het voor hen dus wel 21% duurder wordt.

Klopt, ik werk alleen met particulieren :j Ik ben trouwvideograaf, dus een trouwfilm waar ik nu €1500 voor vraag, zou dan voor een bruidspaar ruim €1800 gaan kosten, waardoor mensen afhaken. Om de klanten te houden zou ik dus de prijzen gelijk moeten houden en de BTW uit eigen beurs moeten afdragen.
Daarnaast heb ik weinig investeringen, waardoor het aftrekken van BTW nauwelijks iets oplevert.
Het zou veel handiger zijn als zo'n regeling, vergelijkbaar met de zorgtoeslag, langzaam wordt afgebouwd naarmate je inkomen stijgt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:05

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:08

SansaS schreef:
Bellatrix schreef:
Je zou bijna minder gaan werken. Ik werk 40 uur maar zou best terug willen naar 36 uur. Maar zou ik dan meer overhouden aan het einde van de maand? Het is toch krom? Alles wordt duurder dus minder werken klinkt zo niet logisch.

Dat is in veel gevallen helemaal niet zo. Als ik 36 werk ipv 40 ga ik gewoon achteruit in salaris.

Is ook afhankelijk van je huidige salaris etc.

Ik ben op een gegeven moment van 40 naar 36 uur gegaan (1 dag per 2 weken vrij) maar vanwege inflatie correctie & salarisstijging, ging ik er netto geloof ik €20 of minder per maand op achteruit.. En het maakte dat ik dus een keer minder naar kantoor ging (120 km per dag), zelf weer ging schoonmaken ipv schoonmaakster, dus per saldo werd het nog beter. En het was mentaal fantastisch..
Dus Bella, ik zou het laten doorrekenen op je werk en dan ook secundaire dingen mee laten tellen :-)!

Edit; je salaris an sich wordt idd minder maar wat er op je rekening komt en hoe je uitkomt kan mogelijk best wel weinig verschillen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:18

Maar jij kreeg en inflatie correctie en salaris verhoging. Dat zou je moeten vergelijken met het salaris wat je gehad zou hebben als je niet minder was gaan werken dan, want daar was je ook omhoog gegaan. Dan is het fijn dat het samenviel, maar ben je alsnog wel minder gaan verdienen met minder werken.

Het verschilt idd per situatie hoeveel dat is en soms door belasting kom je juist beter uit, maar dan.moet je al op die grens zitten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:21

Oh 100% op papier idd, maar wat er elke maand op mijn bankrekening kwam te staan, verschilde bijna niet.
En als je rond kunt komen zoals je zelf wilt op dit huidige salaris, en liever tijd krijgt ipv meer geld, is dat wel een overweging.

Dat is meer wat ik wilde zeggen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:22

8nnemiek schreef:
Abiola schreef:

Klopt, ik werk alleen met particulieren :j Ik ben trouwvideograaf, dus een trouwfilm waar ik nu €1500 voor vraag, zou dan voor een bruidspaar ruim €1800 gaan kosten, waardoor mensen afhaken. Om de klanten te houden zou ik dus de prijzen gelijk moeten houden en de BTW uit eigen beurs moeten afdragen.
Daarnaast heb ik weinig investeringen, waardoor het aftrekken van BTW nauwelijks iets oplevert.
Het zou veel handiger zijn als zo'n regeling, vergelijkbaar met de zorgtoeslag, langzaam wordt afgebouwd naarmate je inkomen stijgt.

Maar als je 1.500 vraagt, en nog onder de KOR valt, heb je nog geen 14 opdrachten per jaar. Dat is niet gek veel lijkt me. Misschien toch interessant om wat andere (zakelijke) klanten erbij te zoeken zodat je je honorarium voor de huwelijksklanten naar beneden bij kunt stellen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:25

En er zijn genoeg mensen die 1800 willen en kunnen betalen hoor. Ik sprak laatst iemand en die had 10k betaald voor de fotograaf en videograaf samen. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:43

Abiola schreef:
Maar als je 1.500 vraagt, en nog onder de KOR valt, heb je nog geen 14 opdrachten per jaar. Dat is niet gek veel lijkt me. Misschien toch interessant om wat andere (zakelijke) klanten erbij te zoeken zodat je je honorarium voor de huwelijksklanten naar beneden bij kunt stellen?

Ik doe zo'n 15 opdrachten per jaar inderdaad, en aan elke opdracht heb ik zo'n 2 á 3 weken werk aan nabewerking, administratie, klantbezoeken enz. Dat betekent dat ik in het hoogseizoen soms weken van 70 uur maak, en dan ben ik al lang blij als ik in de winter een paar maanden rust heb :))
Ik zat een paar jaar geleden op 25 opdrachten per jaar, maar dat was niet te doen, toen heb ik zelf een video-editor moeten inhuren omdat ik het werk zelf niet gedaan kreeg :=
Ik heb er toen ook bewust voor gekozen om minder te gaan werken, en meer tijd te hebben voor mijn dieren en vriendlief en onze hobby's.

MarlindeRooz, hier in het zuiden liggen de prijzen wat lager helaas. En ik heb ook wel eens een flinke opdracht van tegen de 3000 euro, maar daar tegenover ook kleintjes van minder dan 1000 euro. Die 1500 is meer een gemiddelde ;) Ik bedoel vooral te zeggen dat er best veel mensen zijn met een strak budget, die geen 21% extra kunnen betalen, en dat kan net de druppel zijn tussen wel of geen opdracht binnenhalen.

Ik klaag verder niet hoor! Ik kan ongeveer de helft van mijn loon sparen en heb genoeg vrije tijd.. het is puur die stomme harde grens van de KOR waar je steeds rekening mee moet houden, wat volgens mij een stuk slimmer geregeld kan worden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-07-25 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt