8nnemiek schreef:Ik verbaas me er ook vaak over hoe krom het soms is..
Dat je bij een hogere belastingschaal even terug valt in loon, en het jaar erop meer krijgt.. prima, dat snap ik nog wel. Maar dat thuis zitten met je gezin met kinderen meer oplevert dan iemand die fulltime werkt, dat motiveert toch totaal niet?
Ik zou zelf ook best een paar opdrachten extra willen aannemen.. maar het is gewoon financieel voor mij ook niet interessant. Ik zit met mijn bedrijf in de KOR, de kleine ondernemersregeling. Dat is niet in stapjes geregeld, maar zodra je over de grens heen gaat moet je in één keer 21% belasting gaan afdragen, dus moet je alleen al om je zelfde loon te behouden bijna 20% meer uren draaien (of de tarieven flink verhogen, wat ook niet altijd kan of slim is). Plus extra kosten en werk aan belastingaangifte enz. Het loont dus pas echt voor mij om uit de KOR te stappen als ik pakweg 50% meer ga werken. Dat stimuleert ook totaal niet.
Ik vind het verder prima om parttime te werken, maar altijd dat bijhouden en rekenen om maar niet boven de grens uit te komen dat is gewoon vervelend.
De KOR is voor de BTW. Als ondernemer reken je die aan je klant en draagt af aan de Belastingdienst. Dat kost jou dus niets extra en je krijgt ook recht op aftrek van de BTW die je zelf moet betalen over je bedrijfsmiddelen. Maar ik denk dat jij voornamelijk particulieren als klant hebt, en die kunnen de door hen betaalde BTW natuurlijk niet aftrekken, waardoor het voor hen dus wel 21% duurder wordt.