Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:04

Blussem schreef:
Ik denk dat echt heel mee valt. Ziekenhuizen draaien ook gewoon door. Terwijl men in een ziekenhuis juist veel mee risco loopt gezien er daar juist zieke mensen naar toe gaan.
Daarnaast zijn pretpaken en dierentuinen ook gewoon open.

Wel, ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het in de ziekenhuizen wel erg slappe boel is tegenwoordig.
Zo goed als leeg en verlaten. Afspraak maken is vandaag bellen, morgen kan je komen.
Dit is in Belgie, maar zal in andere landen niet veel verschillen gok ik zo. :P

Dus zo gewoon draaien ze niet door blijkbaar :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:12

Karl66 schreef:
secricible schreef:
Ik zie vooral halve grafieken en afbeeldingen en als ik die aanklik kom ik weer in nieuwe schermen.

M.a.w. Geeft zij dus aan dat dit stadium het “voorstadium” is voor besmettingen onder ouderen? Ik vind het moeilijk te begrijpen hoe dat werkt persoonlijk. Ouderen zijn bevattelijker dan jongeren en je zou dan langzaam toch ook iets moeten zien gebeuren zou ik denken.
Maar goed, ik ben geen viroloog en kan de grafieken en tabellen ook niet echt goed volgen. Als dit idd een trend is zou het mooi zijn als dat ook als zodanig gecommuniceerd zou worden. Dat zou (iig voor mij) de verscherping van de maatregelen beter begrijpbaar maken.

Je hoort op dit moment vaak de redenering dat er niet zoveel aan de hand is. Ja er zijn wel meer besmettingen, maar niet meer ziekenhuis- en IC-opnames, want de besmetting gaat vooral onder een jongere groep rond. Daarom is het onzin om ons nog steeds aan die regels te houden, moet de horeca gewoon weer z'n gang kunnen gaan etc.

Maar de cijfers in die tweet laten zien dat de jongeren geen aparte groep in de samenleving zijn en dat ze gewoon andere groepen besmetten en dat kost wat tijd en dat zie je niet gelijk terug in de ziekenhuis- en IC-opnames, maar met wat meer vertraging ga je die wel weer krijgen. En dan heb je een dubbel probleem, een reproductiegetal dat ver boven de één is én een hele grote nulgroep, omdat we wekenlang bezig zijn geweest heel veel mensen te besmetten. Als we wachten tot de ziekenhuisopnames weer beginnen te stijgen, dan zijn we veel te laat en is het maar de vraag of de zorg het die keer wel aan kan.

Dankjewel Karl. En eigenlijk zeg je dan dus dat we deze fase wellicht de vorige keer ook eerst hebben gehad voor de boel uit de hand liep, maar omdat we toen nog niet zo massaal aan het testen waren hebben we die aanloop toen niet in beeld gehad?
Ik heb er zo zelf nog niet over na gedacht, maar er zit wel iets in dat ik me niet gerealiseerd had.

Ik moet zeggen dat het wel heel logisch klinkt. Jongeren hebben meer (verschillende) sociale contacten dan ouderen, dus ergens is het logisch dat zij in de aanloop hoger vertegenwoordigd zijn.
Ik ben nog steeds wat sceptisch, maar snap wel beter waarom deze fase toch verradelijk zou kunnen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:14

Enige wat ik niet snap is dat voetbal doorgaat. Nu weer de hele damesploeg van psv in quarantaine. Eerder knvb die tienduizenden testen koopt omdat iedereen continue getest moet worden, gister bekerwedstrijd in duitslandmet een spaanse en italiaanse ploeg. Vanavond in parijs iets met suporters terwijl parijs veel besmettingen heeft. is dat het waard?
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-08-20 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:15

Nou, het is duidelijk dat politiek in geen geval staat voor: volk het goede voorbeeld geven.
Gisteren was er van 1 van de Zwitserse partijen een verzameling. 400 man waarvan zo‘n 75% grijze mannen in een binnen ruimte, schouder aan schouder, zonder mondkapjes het volkslied zingend...... 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:16

Werkelijk, jemig :wow: :oo nee daarmee geef je het goede voorbeeld af ja.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:17

Ik zal de video even zoeken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:17

Omdat die mensen ook hun job moeten kunnen uitoefenen :)*
Net zoals de gewone werkende mens.

En net zoals de mensen op reis moeten kunnen gaan, daguitstapjes moeten kunnen maken of moeten kunnen gaan kamperen :D

De US Open in New York gaan trouwens ook gewoon door.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 22-08-20 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:19

Sizzle schreef:
Nou, het is duidelijk dat politiek in geen geval staat voor: volk het goede voorbeeld geven.
Gisteren was er van 1 van de Zwitserse partijen een verzameling. 400 man waarvan zo‘n 75% grijze mannen in een binnen ruimte, schouder aan schouder, zonder mondkapjes het volkslied zingend...... 8)7

Lap...daar gaat mijn roze kijk op de Swissen weer :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:20

Gevonden: https://youtu.be/0_wBQNpHgx4

Het bedienend personeel en fotograven hebben wel braaf een masker op trouwens.
Je zou bijna denken dat ze het doen zodat daarna weer wat plek komt voor verjonging.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-08-20 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:20

Dat het hun werk is snap ik. Maar de kosten die nu gemaakt worden voor de testen en de impact op hun leven daardoor, en de risicos met suporters die zich niet kunnen gedragen. Dat bedoel ik is dat het waard?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:23

Blijkbaar wel.
Genoeg burgers die ook onnodig veel kosten laten maken en zich niet kunnen gedragen.
Als je alles bij elkaar optelt, denk ik wel dat je break-even speelt :Y)

Supporters zijn trouwens niet toegelaten in het stadion. Althans niet bij de matchen die de voorbije maanden al gespeeld zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:26

Sizzle schreef:
Gevonden: https://youtu.be/0_wBQNpHgx4

Het bedienend personeel en fotograven hebben wel braaf een masker op trouwens.
Je zou bijna denken dat ze het doen zodat daarna weer wat plek komt voor verjonging.

:= :=

Ik hou echt van dat accent. Echt wel :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:26

Parijs vanavond verwacht grote drukte vanwege paris st germain. Gaan mondkapjes uitdelen aan supporters.

Spelers en andere ploegleden moeten het maar accepteren zo, zoveel testen. Gevolgen voor hun priveleven ivm strikte regels. Zodat de sponsoren waar voor hun geld krijgen

Filmpje het einde eerst beginnen met regels houdt je eraan. En het eind die man zit aan iedereen strak tegen elkaar pfff

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:31

Veel testen zijn die gasten al lang gewend. Ook in andere sporten gaat het al een tijdje zo.
Ik snap niet wat de impact op hun leven / privé leven daarvan zou kunnen zijn.

Een topsporter is gelukkig dat hij weer zijn sport kan uitoefenen. Te lang aan de kant staan is veel frustrerender.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:33

Er werd aan het begin van weer starten gezegd dat ze in een eigen bubbel soort van quarantaine moesten om besmetting van buitenaf te voorkomen. Heeft nogal een impact. Tenzij dat uiteindelijk nooit verplicht is natuurlijk dan maakt het niks uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:37

Dat is nog altijd verplicht. En dat doen ze ook.
De bubbel is hun eigen ploeg en co plus het thuisfront.
Veel meer heb je als topsporter niet nodig tijdens het wedstrijdseizoen, dus zo'n ramp zal het niet zijn. :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:42

Pandora2 schreef:
Blussem schreef:
Ik denk dat echt heel mee valt. Ziekenhuizen draaien ook gewoon door. Terwijl men in een ziekenhuis juist veel mee risco loopt gezien er daar juist zieke mensen naar toe gaan.
Daarnaast zijn pretpaken en dierentuinen ook gewoon open.

Wel, ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het in de ziekenhuizen wel erg slappe boel is tegenwoordig.
Zo goed als leeg en verlaten. Afspraak maken is vandaag bellen, morgen kan je komen.

Hier in het ziekenhuis is er wel minder maar niet zo extreem als jij zegt. Jeetje zeg!

Over scholen. Bij ons (school, alle niveau’s , klassen) vond 87 procent het thuiswerken niks, nog een gedeelte had geen mening en maar 5/6 procent vond het fijn. Bij ons is dat percentage wat het thuis beter vond dus wel heel klein.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:43

Ja, gister nog geweest. Wel een bijzondere ervaring zo, al die lege zitjes in de wachtzalen :=

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:57

Zal wel niet overal zo zijn Pandora
Verleden week gebeld en 20 /11 afspraak
Er moet ook nog heel veel ingehaald worden van tijdens de lockdown
Een anderz afspraak die wij in april hadden is voor eind september
Ook Belgie

hwn

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:12

Ja, er zijn ook nog wat afmeldingen in ziekenhuizen. Mijn ma had vorig jaar een routine-onderzoek laten doen voor haar longen omdat ze zo snel moe was, maar er was niks aan de hand (gewoon minder conditie door ouder worden en minder bewegen, wel heel lichte astma maar ze heeft een puffer). Normaal moest ze vorige week terug, een jaar later dus, maar ze heeft afgebeld.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:29

Veel afmeldingen inderdaad en mensen die onderzoeken gewoon uitstellen omdat ze niet durven komen.

Besita welk ziekenhuis was dat ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:20

Gent en Aalst

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:35

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:47

Pandora2 schreef:

Misschien op afdelingen die niets met Corona te maken hebben, voor de KNO moet ik toch echt 6 weken wachten terwijl ik al 3 maanden keelklachten heb := Over twee weken aan de beurt, dokter google heeft me al 6 keer dood verklaard :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:37

Wistaire schreef:
Pandora2 schreef:

Misschien op afdelingen die niets met Corona te maken hebben, voor de KNO moet ik toch echt 6 weken wachten terwijl ik al 3 maanden keelklachten heb := Over twee weken aan de beurt, dokter google heeft me al 6 keer dood verklaard :')

Beetje gerust te stellen ik heb ook al sinds het begin van corona keelklachten door gewoon teveel onverwerkte stress van vorig jaar en spanning van corona maar ook nog van dingen van vorig jaar. Het is vaak spontaan weer weg of komt spontaan weer opzetten. Ik heb door verkeerd ademen in brok in mijn keel wat ook klachten geeft. En ik Google ook snel maar bij dit laat ik het zeker. Als het ernstig was zou het ook steeds erger moeten worden en niet spontaan verdwenen moeten zijn bij afleiding. Voor corona had ik het nooit dus mij kennende is het echt een typische angst / spanningsklacht.

Maar geef je wel gelijk dat je lang moet wachten. Mijn moeder heeft al een beste tijd een soort hele heftige eczeem. Ze is eindelijk doorverwezen naar het ziekenhuis omdat het zo heftig is dat het het leven belemmert. Ze kan ook pas eind september terecht...