Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:37

Scum schreef:
Een kind van 12 weer toch wel de kamer van oma te vinden?

En een ouder met copd of hartproblemen is toch ook een risico?

Maar dat willen ze toch helemaal niet in een verzorgingstehuis?

De regelgeving daarin is eenvoudig. Geen bezoek. Er is ook geen onderzoek gedaan naar kinderen en ouderen in verzorgingstehuizen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:37

Het kan allemaal duidelijk zijn volgens velen maar ik zou toch echt gek van onzekerheid worden als ik een contact beroep had of een horeca gelegenheid om mijn brood mee te verdienen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:38

Scum schreef:

Ik zag net nog wat jij hebt aangepast :')

Volgens mij zei hij over die ouders met COPD / hartprobleem dat die in overleg moeten blijven met huisartsen etc. (of dat was over de leraren, dat weet ik niet meer zeker)
En daarnaast wat PSvanLot aangeeft, die groep in verzorgingshuizen is het kwetstbaarst en daar is de druk nu nog te hoog

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:39

Ik kreeg net een foto doorgestuurd door mijn vader. Zijn beste jeugdvriend is van de IC sinds eergister.
Heeft ruim 2 weken op de IC gelegen en knapt nu eindelijk op. Met een rollator kan hij een stukje lopen.

Hij was een typisch geval, een man van boven de 60 met ruim overgewicht. Nou dat laatste is hij nu wel kwijt. Echt enorm veel ingeleverd de laatste 3 weken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:39

Nou ik vind het goede berichten. We gaan weer heel langzaam de goede kant op. Voorzichtig, en hopen dat het goed blijft gaan, zodat de regels steeds weer een beetje kunnen versoepelen.

Wel een hele klus voor de scholen. Vanuit mijn werk heb ik er een aantal vol bewondering kunnen volgen de afgelopen periode. Zo goed hoe snel zij het thuisonderwijs hebben weten te realiseren. Ik hoop dat ze er nu ook weer uitkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:40

Destination schreef:
Ik weet niet of het hier al is gedeeld, maar het VK schijnt vaccins op mensen te gaan testen. De eerste fase is voor 510 gezonde mensen.
https://www.mirror.co.uk/science/corona ... k-21894249

Gelezen en mocht het werkzaam zijn dan is er in het best case scenario in september 2020 een vaccin. En dat zou echt razendsnel zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:40

Cer schreef:
Scum schreef:

Ik zag net nog wat jij hebt aangepast :')

Volgens mij zei hij over die ouders met COPD / hartprobleem dat die in overleg moeten blijven met huisartsen etc. (of dat was over de leraren, dat weet ik niet meer zeker)
En daarnaast wat PSvanLot aangeeft, die groep in verzorgingshuizen is het kwetstbaarst en daar is de druk nu nog te hoog

Ja dat was over leraren met een partner die in een risicogroep vallen. Hoe ze dat op moeten lossen met werken.

Daar is het hetzelfde als in de zorg.

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:42

En over leraren die zélf in een risicogroep vallen. Ook die hoeven niet voor de klas te staan.

Ik zie hier trouwens weer vragen voorbij komen, die gewoon terug te vinden zijn in de gepubliceerde regels.

En verzorgings- en verpleeghuizen zijn nog heel zorgelijk, daar ga je toch geen kinderen heensturen nu?

Shadow0

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:44

Nee, maar liever zou ik daar ook nog wat gericht beleid op zien. Wat gaat men doen om de situatie daar te verbeteren? Alleen maar op slot helpt duidelijk niet genoeg om ook echt bescherming te bieden, en dan is het ontzeggen van contact wel dubbelzuur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:45

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft gewoon een experiment, laat de jongste jeugd eerst maar weer naar school gaan en als dat niet uit de hand loopt (daar hopen we op) dan gaan we meer versoepelen.

Ook dat je leest (hier eerder geplaatste link van NOS of RTL) dat niet alle experts er achter staan om de scholen al weer te openen, en dat ze nauwlettend in de gaten houden wat het effect zal zijn hier en in het buitenland.

Het is mij te veel "op hoop van zegen" en daar wil ik onze familie niet voor lenen. Ben benieuwd wat de scholen hier besluiten te gaan doen :) Gelukkig is het sowieso nog 3 weken weg die genoemde datum, wie weet wat er dan weer voor ontwikkelingen zijn geweest :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:45

Shadow0 schreef:
Nee, maar liever zou ik daar ook nog wat gericht beleid op zien. Wat gaat men doen om de situatie daar te verbeteren? Alleen maar op slot helpt duidelijk niet genoeg om ook echt bescherming te bieden, en dan is het ontzeggen van contact wel dubbelzuur.

Hoe weet je of het duidelijk niet genoeg helpt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:46

mvdende schreef:
Hier baal ik wel even stevig van.

Had toch eigenlijk wel gehoopt dat ook voor de volwassen wat meer lucht zou komen.

Nu alleen de kinderen terug naar redelijk normaal... jammer.

20 mei duurt nog 4 weken. Steeds meer een stukje lente wat "afgepakt" wordt.

Morgen maar even een hele pittige mail naar de camping sturen dat ik òf de hele boel ga annuleren óf kijken of er nog een tussenoplossing mogelijk is want in moet of morgen annuleren óf ik ben €150 extra geld kwijt.

Hopelijk is de directie van de camping niet zo star als de klantenservice... daar is echt geen overleg mee mogelijk.

Er wordt geen lente van je afgepakt. Er wordt voor gezorgd dat jij volgend jaar weer een lente kan meemaken.

Een stevige mail naar de camping. Ach, denk je dat ze dit voor de lol doen? Heb je dan geen enkel begrip en denk je alleen aan je € 150?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:47

pmarena schreef:
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft gewoon een experiment, laat de jongste jeugd eerst maar weer naar school gaan en als dat niet uit de hand loopt (daar hopen we op) dan gaan we meer versoepelen.

Ook dat je leest (hier eerder geplaatste link van NOS of RTL) dat niet alle experts er achter staan om de scholen al weer te openen, en dat ze nauwlettend in de gaten houden wat het effect zal zijn hier en in het buitenland.

Het is mij te veel "op hoop van zegen" en daar wil ik onze familie niet voor lenen. Ben benieuwd wat de scholen hier besluiten te gaan doen :) Gelukkig is het sowieso nog 3 weken weg die genoemde datum, wie weet wat er dan weer voor ontwikkelingen zijn geweest :)

Mwah, er is wel duidelijk dat kinderen minder snel ziek worden en er dan ook nog minder last van hebben. Dat is niet op hoop van zegen.

rien10

PSvanLot schreef:
Ik kreeg net een foto doorgestuurd door mijn vader. Zijn beste jeugdvriend is van de IC sinds eergister.
Heeft ruim 2 weken op de IC gelegen en knapt nu eindelijk op. Met een rollator kan hij een stukje lopen.

Hij was een typisch geval, een man van boven de 60 met ruim overgewicht. Nou dat laatste is hij nu wel kwijt. Echt enorm veel ingeleverd de laatste 3 weken.

Yes. Hij is er nog. Kan het navertellen!

mysa
correspondent/vertaler

rien10 schreef:
Er wordt geen lente van je afgepakt. Er wordt voor gezorgd dat jij volgend jaar weer een lente kan meemaken.

Zo waar, Rien!

elnienjo

MoniqueT schreef:
En over leraren die zélf in een risicogroep vallen. Ook die hoeven niet voor de klas te staan.

Ik zie hier trouwens weer vragen voorbij komen, die gewoon terug te vinden zijn in de gepubliceerde regels.

En verzorgings- en verpleeghuizen zijn nog heel zorgelijk, daar ga je toch geen kinderen heensturen nu?

Je mag daar als volwassene niet eens binnen nu. Alleen zwaaien voor het raam.

Snap overigens niet dat er niet wat meer initiatieven zijn om ouderen in de buitenlucht hun dierbaren te laten ontmoeten achter plexiglas. Een week ofzo geleden was er een voorbeeld van 'n soort bouwkeet met plexiglas die buiten bij het verzorgingshuis was weggezet voor dat doel. Zou mooi zijn als dat meer gedaan zou worden. Dus niet de bezoekers het tehuis in, maar de bewoners het tehuis uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:48

rien10 schreef:

_/-\o_

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:48

pmarena schreef:

Heb je naar de uitleg van van Dissel geluisterd???

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:49

MoniqueT schreef:

Natuurlijk stuur je daar geen bezoek heen.
Maar ik vind het verhaal zo tegenstrijdig. Kinderen zouden niet zo besmettelijk zijn. Dan kunnen ze toch wel op bezoek bij oma? Maar dat mag dus niet. Maar het is dan ook geen gevaar voor een kwetsbare ouder/leraar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:50

PSvanLot schreef:
Hoe weet je of het duidelijk niet genoeg helpt?

Er zijn veel besmettingen en sterfgevallen in verpleeg- en verzorgingstehuizen, die zijn ontstaan nadat de deuren al dicht waren.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ren-besmet
Dit was van 5 dagen terug.

Badeendje

pmarena schreef:

Meen je dit serieus?! Hij heeft echt wel 5 voorbeelden van onderzoeken genoemd waaruit blijkt dat wat je nu zegt ‘het is gewoon een experiment’ gewoon compleet wordt ontkracht.

PSvanLot

rien10 schreef:
PSvanLot schreef:

Yes. Hij is er nog. Kan het navertellen!

Zeker! En zo zag het er niet uit hoor in het begin. Meerdere malen geprobeerd van de beademing te halen maar dat liep iedere keer mis.
Hij ziet er uit nu, ongelofelijk, maar idd. Hij kan het nog navertellen.

mvdende

rien10 schreef:
mvdende schreef:

Had toch eigenlijk wel gehoopt dat ook voor de volwassen wat meer lucht zou komen.

Morgen maar even een hele pittige mail naar de camping sturen dat ik òf de hele boel ga annuleren óf kijken of er nog een tussenoplossing mogelijk is want in moet of morgen annuleren óf ik ben €150 extra geld kwijt.

Hopelijk is de directie van de camping niet zo star als de klantenservice... daar is echt geen overleg mee mogelijk.

Een stevige mail naar de camping. Ach, denk je dat ze dit voor de lol doen? Heb je dan geen enkel begrip en denk je alleen aan je € 150?

€300 als ik niet voor 25 april annuleer.

En ja, dat is voor mij gewoon heel veel geld. Zelfs van de €90 die ik nu 99,9% kwijt ben, baal ik echt heel erg hard

Ik wil best een tussenoplossing, maar als hun star blijven, dan kan ik dat ook....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:51

rien10 schreef:
mvdende schreef:

Ik vind je reacties hier ook heel bizar mvdende, zeker tegenover rien10, MoniqueT, Tienus63, Pmarena, Morrie en volgens mij mis ik er nog wat.

Ik begrijp heus wel dat je baalt, maar je reacties zijn telkens zolang dat ik me afvraag of je nog wel energie over hebt voor dingen anders dan corona.

Deze crisis kost iedereen geld, het is voor iedereen naar en vervelend en vooral voor de mensen die van dichtbij zoveel ellende meemaken in de vorm van ziekte, onzekerheid over de gezondheid van geliefden, of helaas zelfs overlijdens.

Misschien is het goed om een baaltopic aan te maken, dat scheelt een hoop negatieve reacties hier op jou als persoon.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:52

Scum schreef:
Ik kan me voorstellen dat ouders die in de risicogroep zitten (en leraren) dit wel eng vinden.

Wat ik me ook afvroeg, en volgens mij niet besproken is, waarom mogen kinderen tot 12 jaar dan niet in verzorgingstehuizen op bezoek?

Omdat daar 100.000 kanttekeningen bij zijn.
De meeste kinderen zijn te jong om daar alleen rond te lopen. En ook een 12-jarige wil je begeleiding bieden, waar de zorg echt geen tijd voor heeft.
In de verpleeghuizen zijn ook heftige dingen gaande, met afdelingen op slot, mensen in beschermende kleding, ernstig zieke mensen. Dementie vraagt iets van het bezoek.
Hoeveel ouders vinden het dan niet makkelijk om het verpleeghuis als een soort halfslachtige oppas te gebruiken?
Hoe ga je het ophalen en brengen regelen?

Om dat haalbaar te maken moet je zoveel ondervangen, dat is echt geen optie. Je wil de zorg nu echt niet opzadelen met nog meer heisa. Kinderen van 12 jaar en jonger stuur je ook niet alleen het ziekenhuis in, dat doe je ook niet in een verpleeghuis.

Verder heb ik heel veel moeite met de voortdurende lockdown in verpleeghuizen. Ik snap dat we onze zorg moeten beschermen, maar het gaat zo ten koste van kwaliteit van onze ouderen. Heel veel gemengde gevoelens hierbij.