Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:43

Ik lees op teletekst dat de grensovergang met Duitsland word versoepelt, het is me alleen niet duidelijk of dat betekend dat je ook weer Duitsland in mag als toerist.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:46

moonsparkle schreef:
Ik lees op teletekst dat de grensovergang met Duitsland word versoepelt, het is me alleen niet duidelijk of dat betekend dat je ook weer Duitsland in mag als toerist.

"Polen, Tschechien, die Niederlande und Belgien seien von diesen Regelungen nicht berührt, weil es zu diesen Ländern von Anfang an keine Kontrollen gegeben habe, sagte Seehofer."
https://www.n-tv.de/politik/Grenzkontro ... html?S%3F=

Er verandert momenteel helemaal niets aan de grensovergang met Duitsland.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:46

moonsparkle schreef:

15 juni gaat de grens tussen duitsland en oostenrijk ook weer open zo te lezen...

ben benieuwd.

https://www.nd.nl/nieuws/varia/971674/- ... weer-open-

Destination: tegenstrijdige informatie dan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:49

Destination schreef:
moonsparkle schreef:

"Polen, Tschechien, die Niederlande und Belgien seien von diesen Regelungen nicht berührt, weil es zu diesen Ländern von Anfang an keine Kontrollen gegeben habe, sagte Seehofer."
https://www.n-tv.de/politik/Grenzkontro ... html?S%3F=

Er verandert momenteel helemaal niets aan de grensovergang met Duitsland.

Apart dat dan op teletekst staat dat dit weekend de grensovergangen weer open gaan en er minder gecontroleerd gaat worden op wat de reden van bezoek is. Zolang geldt dat alleen noodzakelijk reizen mag zou ik niet gaan, maar als toeristen weer welkom zijn zou ik dat fijn vinden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:51

Jolliegirl schreef:
moonsparkle schreef:

15 juni gaat de grens tussen duitsland en oostenrijk ook weer open zo te lezen...

ben benieuwd.

https://www.nd.nl/nieuws/varia/971674/- ... weer-open-

Destination: tegenstrijdige informatie dan.

De grens met Oostenrijk gaat weer open ja, de grens met Nederland is nooit dicht geweest. Er zijn wel controles geweest in de zin van vragen waarom mensen de grens over willen, maar in principe is er niemand tegengehouden. Het was slechts een dringend advies om de grens niet over te gaan en als je van Nederland Duitsland in gaat, moet je officieel ook in quarantaine.

miccamaaike

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:21

Dit geeft wel hoop op een weekje Oostenrijk in augustus :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:36

Hallo

Ik kom ook even binnen vallen met een vraag.

Wij hebben in februari al geboekt naar Turkije.
In oktober pas.
Zie ook de foto

Wij hebben de alleen het verplichte aanbetaald 250 euro.

In september ergens moet alles betaald zijn.

Stel het zit ons rond die tijd niet lekker en wij betalen de vakantie niet.
Kunnen ze het je dan wel verplichten?
Onze vakantiedagen zijn ook hard gegaan ivm dat de opvang dicht was en wij beide niet thuis konden werken.

Wij hadden dus al in februari geboekt en wij hebben een annulering (allrisk) verzekering erbij gedaan.
Volgens Europese verzekeringen (Als ik het goed begrepen heb)
Als je alles betaald zou hebben dat je 30% kwijt bent als je zelf annuleert?
Dat totaal bedrag hebben wij niet eens aan betaald.

Weet iemand hoe dat allemaal zit?

Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:01

Je hebt voor 27 e geboekt dan kun je ook nu gewoon annuleren volgens mij.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:04

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:07

Als je pas rond die tijd gaat annuleren lijkt me dat ook wel laat. Dan zou ik nu annuleren als je niet wilt gaan, of gewoon alvast omboeken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:12

Maar kan ik gewoon annuleren of zijn wij dan 25% van het reis bedrag kwijt?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:22

linnie050 schreef:
Dit staat er als je op de website klikt

Het gaat dan over het all risk informatie stukje.
Er staat 25% zie ik nu.
Is dat de verzekering of de over de hele reis?

https://www.europeesche.nl/nieuws/coron ... n-antwoord

img]m/Eo83kn.jpg[/img]

Er staat dat je een "eigen risico" van 25% van de annuleringskosten.

Dus stel de totale reissom is €1000, als je vandaag annuleert ben je 10% van de totaalsom verschuldigd. Dus dan ben je verplicht €100 te betalen. Die €100 zijn de annulering kosten.

Je annuleringsverzekering dekt deze kosten, maar hanteert een eigen bijdrage van 25% van deze kosten.

Je zal dus waarschijnlijk €75 vergoed gaan krijgen, €25 is dan de eigen bijdrage.

Daarnaast dekt deze verzekering alleen als er geen voucher of omboeking mogelijk is. Krijg je van de reisorganisatie wel een voucher of mogelijkheid tot omboeken? Dan krijg je vanuit de annuleringsverzekering niets vergoed.

Als ik jou was, zou ik even het reglement erbij pakken van de reisorganisatie waar je geboekt hebt, daar staat in wanneer welk % van de totaalsom gerekend wordt bij annulering.

Grote kans dat als je NU annuleert het minste geld kwijt gaat zijn.

Maar helaas pindakaas is de kans dat je €0,00 "schade" oploopt nihil.

Mijn eigen voorbeeld: vakantie geboekt van totaal €600

€150 aanbetaald

Langer dan 3 maanden voor aankomst geannuleerd waardoor ik de camping 15% van de totaalsom verschuldigd was. Dat was dus €90. Die €90 ben ik dus echt kwijt... het restant van de aanbetaling van €60 heb ik teruggestort gekregen.

Als ik tussen de 3 en 2 maanden voor aankomst geannuleerd zou hebben, dan was ik 30% van de totaalsom verschuldigd geweest, €300

Tussen de 2 en 1 maand voor aankomst zou ik 70% verschuldigd zijn geweest, €450.

Dat is dan ook de reden dat ik 24 april mijn vakantie startend op 25 juli heb geannuleerd. Die €90 doet echt behoorlijk zeer, maar ik durfde de gok niet te nemen. En nu gaan de openbare toiletgebouwen 1 juli "gewoon" weer open...... gok "verkeerd" genomen dus helaas.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:59

Inderdaad helaas

Dankjewel!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:12

Wat mvdende zegt inderdaad :j
Om recht te hebben op de voucher willen ze meestal ook uit de organisatie dat je je betalingen zoals verplicht doet, dat kan alleen de organisatie vertellen.
Maar, recht op een voucher is dus geen dekking door je annuleringsverzekering, die dekt alleen als je die niet kan krijgen en pas rond die tijd bij de meeste omdat er nu nog heel veel kan veranderen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:36

tip: neem contact op me de annuleringsverzekering. mijn nicht, die door corona geen werk meer had en dus ook geen geld, kon kosteloos om die reden annuleren. dit kon ook bij het niet kunnen gaan ivm vakantiedagen (was bij de ING reisverzekering).
het kan dus wel lonen om even te bellen, zeker in jouw geval van missende vakantiedagen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:55

knabbelgirl schreef:
Wat mvdende zegt inderdaad :j
Om recht te hebben op de voucher willen ze meestal ook uit de organisatie dat je je betalingen zoals verplicht doet, dat kan alleen de organisatie vertellen.
Maar, recht op een voucher is dus geen dekking door je annuleringsverzekering, die dekt alleen als je die niet kan krijgen en pas rond die tijd bij de meeste omdat er nu nog heel veel kan veranderen

Klopt! "Mijn" camping wilde ook eerst de volledige €600 binnen hebben voordat ik zou mogen omboeken.

En aangezien ik al plannen heb om volgend jaar naar het buitenland op vakantie te gaan ipv in Nederland, heb ik geen zin in zn groot bedrag "kwijt" zijn.

Want een andere van hun regels was dat als je de vakantie om boekte en de nieuwe periode was een goedkopere periode (laagseizoen ipv zomervakantie) dan was je het verschil in geld kwijt. Dus wilde je echt "waar voor je geld" dan had ik in de zomervakantie 2021 moeten boeken.

Met campings is het ook nog eens zo dat in april, mei, juni je ongeveer €20 per nacht betaald en in de zomervakantie zo €43 per nacht.

2 weken in juni 2021 zou dan betekenen dat ik zn €300 "weg zou gooien"

Daar heb (had) ik dus echt geen zin in.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:56

Dankjewel voor alle reacties!
Bellen kan misschien inderdaad helpen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:56

Wat een gedoe toch allemaal met die vouchers enzo.

Mocht iemand toevallig nog een camping weten die nog plekken met privesanitair vrij heeft voor het hemelvaartsweekend (niet in Zeeland of Groningen) dan hou ik mee aanbevolen :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:04

Oscar schreef:
Wat een gedoe toch allemaal met die vouchers enzo.

Mocht iemand toevallig nog een camping weten die nog plekken met privesanitair vrij heeft voor het hemelvaartsweekend (niet in Zeeland of Groningen) dan hou ik mee aanbevolen :)

Oef! Dat kan nog wel eens lastig worden.

Ik heb gisteren deze op marktplaats gekocht:

Afbeelding

Mijn ouders hebben nog een porta potti (chemisch toilet) die ze komend weekend mee nemen naar mij.

Douchen is voor een paar dagen niet heel hard nodig en anders kan ik altijd wat water koken en een jerrycan warm water klaar maken.

Volgende week overleef ik het wel een paar dagen zo.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:21

Paar dagen zonder douche moet idd te doen zijn.
Handig zo'n tentje voor de wc / douche. Geen toiletgebouw meer nodig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:16

miccamaaike schreef:
Paar dagen zonder douche moet idd te doen zijn.
Handig zo'n tentje voor de wc / douche. Geen toiletgebouw meer nodig.

Wel om hem te legen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:32

Begin augustus Zwitserland staan januari al geboekt normaal boek ik nooit vroeg maar dit is met een groepje in huisje.

Ben benieuwd of de grenzen dan al open zijn. Anders kom je er niet eens in.

Annuleren hebben we nog niet maar de aanbetaling moet in juli dus dan hakken wel wel de knoop door.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:45

De 'corona corridors' waarover eerder deze week gesproken werd lijken een vervolg te krijgen.

https://www.nu.nl/buitenland/6050993/zo ... -fase.html

nu.nl schreef:
Het opheffen van de reisbeperkingen moet volgens Brussel in stappen gebeuren. Landen die ongeveer in dezelfde fase zitten en een vergelijkbaar risicoprofiel hebben, kunnen de grenzen voor elkaar openen. De data die het Europees centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) bijhoudt, is daarbij leidend. De reizigers moeten tijdens de hele reis, ook bij de grensovergangen, de mogelijkheid hebben om afstand te houden of zichzelf te beschermen.

Daarbij moet in acht worden genomen dat landen onderling niet mogen discrimineren. Als een land de grenzen opent voor een bepaalde regio, moet dat gebeuren voor alle regio's die in dezelfde fase zitten.

(...)

Het is sowieso nog altijd aan de lidstaten zelf om te beslissen of en voor wie ze de grenzen weer openen. Griekenland en Portugal, beide tot nu toe minder hard getroffen door het coronavirus dan andere EU-landen, hebben al laten weten dat ze staan te springen om toeristen. Niet gek als je je bedenkt dat het toerisme daar 20 procent bijdraagt aan het bruto binnenlands product (bbp). Andere landen zijn voorzichtiger en zijn vooralsnog eerst bezig met het opstarten van vakantie in eigen land.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:46

Ik kan mijn vakantie omboeken :D
Centerparcs gaat wel open, maar de camping pas 1 juli :+
Straks even met m'n schoonouders kijken of zij nog in september weg wilden en dan boek ik om :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:54

Karin schreef:
De 'corona corridors' waarover eerder deze week gesproken werd lijken een vervolg te krijgen.

https://www.nu.nl/buitenland/6050993/zo ... -fase.html

nu.nl schreef:
Het opheffen van de reisbeperkingen moet volgens Brussel in stappen gebeuren. Landen die ongeveer in dezelfde fase zitten en een vergelijkbaar risicoprofiel hebben, kunnen de grenzen voor elkaar openen. De data die het Europees centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) bijhoudt, is daarbij leidend. De reizigers moeten tijdens de hele reis, ook bij de grensovergangen, de mogelijkheid hebben om afstand te houden of zichzelf te beschermen.

Daarbij moet in acht worden genomen dat landen onderling niet mogen discrimineren. Als een land de grenzen opent voor een bepaalde regio, moet dat gebeuren voor alle regio's die in dezelfde fase zitten.

(...)

Het is sowieso nog altijd aan de lidstaten zelf om te beslissen of en voor wie ze de grenzen weer openen. Griekenland en Portugal, beide tot nu toe minder hard getroffen door het coronavirus dan andere EU-landen, hebben al laten weten dat ze staan te springen om toeristen. Niet gek als je je bedenkt dat het toerisme daar 20 procent bijdraagt aan het bruto binnenlands product (bbp). Andere landen zijn voorzichtiger en zijn vooralsnog eerst bezig met het opstarten van vakantie in eigen land.

Dan nu dus de vraag hoe je in Portugal kan komen :+ En wat daar dan de regels zijn etc etc. Ben benieuwd wat de status is over 2 maanden...