Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:03

8nnemiek schreef:
Turbo's zou ik sowieso nooit doen eigenlijk := Vreselijk riskant. Zeker als zo'n aandeel nog aan het kelderen is.
Ik vind het ook best bijzonder om dat aan te raden aan anderen :=

Dat jij het nooit doet wil niet zeggen dat een ander t nooit moet doen natuurlijk. Dat gezegd hebbende: het is enorm risicovol.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:08

Ik heb even gezocht waarom Adyen zo hard gedaald is, want het is toch opmerkelijk. De daling is in verband met tegenvallende resultaten. Er wordt (nog) geen verlies gedraaid maar toenemende kosten en investeren in nieuwe werknemers zorgen er voor dat de omzet minder hard gegroeid is dan verwacht.

https://nos.nl/artikel/2486952-waarde-a ... nt-gedaald

Als ik dit zo lees, gecombineerd met wat ik weet van Adyen als bedrijf denk ik dat het een goede investering kan gaan zijn maar dat het dat deze week nog niet is. Vanmiddag rond de tijd dat tita het voor het eerst noemde stonden ze op -28%, nu is dat ongeveer -36%. Als je hier om 13:30 geld op had ingezet met turbo's dan zou je denk ik nog heel lang moeten wachten voor je op winst uit zou komen. Als je wacht tot het gestabiliseerd is verwacht ik wel dat de waarde uiteindelijk weer slow & steady omhoog zal gaan. En dan mis je misschien een paar euro omdat je het allerlaagste punt hebt gemist maar je verliest ook niet een hoop geld omdat je te vroeg bent ingestapt.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:47

Hier is de boel ook aardig gedaald.
Maar heb te weinig spaargeld om bij te kopen. :)

Gewoon maar afwachten.

Anoniem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:58

Ja mijn winst is behoorlijk afgenomen ondanks dat ik ook wel op tijd wat heb gecasht. Ik heb zonet weer flink wat bij gekocht op aandelen die ik al had en flink in de min staan..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:36

Ik denk dat iedereen die Adyen heeft vandaag in het rood staat... Wat een val. Al snap ik het ook niet helemaal; cijfers zijn verklaarbaar en ook dat ze op lange termijn hun focus leggen. Maar zon klap doet vast zeer bij velen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:58

Pantykous schreef:
Dat jij het nooit doet wil niet zeggen dat een ander t nooit moet doen natuurlijk. Dat gezegd hebbende: het is enorm risicovol.

Dat moet iedereen zelf weten ja :j Maar het is inderdaad erg risicovol, dus ik blijf het niet slim vinden om dan te roepen "Gooi er turbo’s op".
Stel je voor, iemand koopt inderdaad die aandelen om 13:30u, met 5x hefboom, dan sta je nu geen 15% in de min, maar 75%. Ietsje meer en je bent al je geld kwijt of je krijgt zelfs schulden.

De val van vandaag is inderdaad grotendeels sentiment. Maar het aandeel stond nog steeds erg hoog, koers-winst verhouding is behoorlijk hoog, dus of ze echt nog snel terug gaan komen op de koers van gisteren is niet te voorspellen.
Mijn vriend zegt heel stellig 'ik doe niet aan handelen en speculeren', dus geen adyen voor ons :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:43

kan iemand mij hier adviseren?

Ik beleg al ruim 8 jaar via Robeco One. Lekker makkelijk dacht ik. Eenmalig een aardig bedrag ingelegd, en laat maar groeien. Mij is verteld niet te snel te willen, beleggen is voor de lange adem. Maar... hoe lang moet die adem zijn?
Na ruim 8 jaar staat mijn vermogen nog steeds op verlies. Ik begin me toch wel zorgen te maken aangezien dit om mijn pensioenpotje gaat.

Ik denk dus aan overstappen. Maar waar naar toe? iets met bomen en bos, moet ik naar een bank, broker of beleggingsmaatschappij? Ik ben redelijk defensief ingesteld, maar om mijn winstkansen te spreiden toch ook maar een deel wat meer risicovoller staan op dit moment. Resultaat is wat beiden betreft hetzelfde, minimaal winst, maar vaker verlies.

Aangezien ik nu geen inkomen heb en geen pensioen opbouw is dit wel mijn appeltje voor de dorst voor later, dus dat wil ik zo effectief mogelijk inzetten zonder al te veel risico.

Heeft iemand hier een idee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:56

De truc van beleggen is eigenlijk inderdaad je kansen spreiden, bijvoorbeeld door ETF's of fondsen te kopen (die bestaan uit heel veel verschillende bedrijven) en door maandelijks of elk kwartaal/jaar weer wat geld in te leggen.
Als je in één keer een flinke cent inlegt, en vervolgens jarenlang niet meer dan heb je altijd de kans dat je nét op het verkeerde moment hebt gekocht, maar als je regelmatig bij koopt dan koop je ook regelmatig goedkope aandelen. Sta je in de min, dan is het, afhankelijk van het aandeel, vaak juist slim om wat bij te kopen.
Hoe lang het duurt voordat je een leuke rendement hebt ligt helemaal af van het aandeel en de markt. Sommige aandelen zullen helemaal niet meer groeien, en anderen kunnen juist in een jaar tijd verdubbelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:26

Als je met de markt van nu al 8 jaar op verlies staat, dan gaat er iets niet goed. Groot gelijk dat je verder kijkt. Kan je weg bij Robeco?

Ik heb vandaag enkele AEX teruggekocht. Staat mooi wat lager dan toen ik het verkocht en ik gok dat 'ie voorlopig nog wel even laag staat/verder daalt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:29

Relaxed schreef:
Ja mijn winst is behoorlijk afgenomen ondanks dat ik ook wel op tijd wat heb gecasht. Ik heb zonet weer flink wat bij gekocht op aandelen die ik al had en flink in de min staan..

Welke heb je bij gekocht?
Altijd nieuwsgierig

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:31

8nnemiek schreef:
Pantykous schreef:

Dat moet iedereen zelf weten ja :j Maar het is inderdaad erg risicovol, dus ik blijf het niet slim vinden om dan te roepen "Gooi er turbo’s op".
Stel je voor, iemand koopt inderdaad die aandelen om 13:30u, met 5x hefboom, dan sta je nu geen 15% in de min, maar 75%. Ietsje meer en je bent al je geld kwijt of je krijgt zelfs schulden.

De val van vandaag is inderdaad grotendeels sentiment. Maar het aandeel stond nog steeds erg hoog, koers-winst verhouding is behoorlijk hoog, dus of ze echt nog snel terug gaan komen op de koers van gisteren is niet te voorspellen.
Mijn vriend zegt heel stellig 'ik doe niet aan handelen en speculeren', dus geen adyen voor ons :))

Als je aandelen koopt doe je aan speculeren. Je gaat immers uit van koerswinsten of dividend.

Je vriend kan er talloze berekeningen op loslaten alleen niemand weet wat aandelen gaan doen. Zelfs de grote beleggers weten dit niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:02

Tuurlijk is elk aandeel in zekere mate een gok. Maar door je een beetje te verdiepen in een aandeel kun je er wel achter komen of een koers strookt met de werkelijke waarde van een bedrijf en of die dus in theorie omhoog zal gaan of juist omlaag.
Wij doen oa aan value investing (de methode die grote beleggers als Warren buffett idd ook gebruiken), dus we zoeken naar bedrijven die puur vanwege sentiment of om een suffe reden ineens flink kelderen tot de helft van de waarde van het bedrijf maar waarbij je redelijk zeker weet dat ze er weer bovenop komen. En ook dan ben je natuurlijk overgeleverd aan het sentiment van de markt, maar als je goede bedrijven weet te vinden die echt gewoon goed lopen en blijven groeien dan kun je het risico wel zo klein mogelijk maken en kun je je geld jaren laten staan zonder bang te hoeven zijn dat het uiteindelijk crasht.
Adyen, dat valt onder handelen. Dat is een bedrijf wat niet verder lijkt te stijgen, wat waarschijnlijk niet zal blijven groeien en waarbij je moet blijven opletten en moet verkopen zodra het aandeel weer hoger staat. Niet echt een ideaal aandeel voor lange termijn beleggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:56

Ik vind niet dat je jezelf kunt vergelijken met Buffett sorry Annemiek

Jouw vriend neemt de moeite en jullie hebben geld om geld te maken maar zijn geen professionele beleggers

En ook jullie hebben aandelen gekocht voor winst zoals Shell en die Chinees
Want als er winstverwachting behalen valt hap je toe en je uitspraak van Adyen daar vind ik wel wat van maar goed laat maar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:11

Haha, waar zeg ik dat ik me vergelijk met Buffett dan? :)) Ik zeg dat wij volgens dezelfde methode naar aandelen zoeken, dat is heel wat anders ;)
Je hebt heel veel manieren van beleggen, van dividendbeleggen tot handelen tot value investing, en wij focussen ons dus vooral op die laatste, dus het beleggen en de winst op lange termijn. Is dat zo vreemd?

Shell zou ik nu niet meer kopen nee, simpelweg omdat we niet meer in fossiele brandstoffen willen beleggen. Maar dat was precies zo'n voorbeeld; een bedrijf dat 50% onder de waarde staat en waar je op de lange termijn op kan verdienen. Die ging toen onverwacht snel omhoog.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:53

Juval.
Dat je na 8 jaar beleggen nu in de min staat vind ik wel heel vreemd.

Tja, waar beleggen.

Een broker is vaak goedkoper Dan een bank.

Ik heb zelf een rekening bij de ing,en bij de giro.
Ze hebben allebei voor en nadelen.

Wil je het jezelf makkelijk maken?

Je kan een rekening openen bij de giro.
Moet je wel wat vragenn invullen.

En Dan kan je beleggen in ETF 's

Bijv. Vanguard S en P 500
Of een Vanguard wereld ETF.

Vanguard noem ik als voorbeeld omdat ze lage kosten hebben.

Een ETF heeft het voordeel dat je in een keer in heel veel bedrijven investeerd.

Je kan ook met een laag bedrag beginnen ,en ervaring opdoen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:20

bedankt voor de reacties. Het is niet mijn bedoeling om zelf te gaan beleggen, maar ik wil het laten doen. Te weinig verstand van, en geen zin om me daar in te verdiepen. Geen tijd ook trouwens.

Robeco is nu kennelijk overgenomen door Evi van Lanschot, daar heb ik ook even op de site gekeken en die bieden wel meer producten en mogelijkheden aan. Ik ga daar maar eens een adviseur benaderen om te kijken wat in mijn situatie het best gaat passen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:48

juval schreef:
bedankt voor de reacties. Het is niet mijn bedoeling om zelf te gaan beleggen, maar ik wil het laten doen. Te weinig verstand van, en geen zin om me daar in te verdiepen. Geen tijd ook trouwens.

Robeco is nu kennelijk overgenomen door Evi van Lanschot, daar heb ik ook even op de site gekeken en die bieden wel meer producten en mogelijkheden aan. Ik ga daar maar eens een adviseur benaderen om te kijken wat in mijn situatie het best gaat passen.

Om in ETF’s te beleggen hoef je er echt geen verstand van te hebben.
Het punt met adviseurs is dat zij een groot deel van de gemaakte winst opslokken. Het lijkt altijd heel weinig, maar als je het gaat doorrekenen dan schrik je je rot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:18

En een tweede nadeel van adviseurs is dat ze niet met hun eigen geld beleggen, en dus niet enorm gedreven zijn om de beste aandelen voor je te vinden, ze krijgen zelf toch wel betaald.
ETf's zijn echt super simpel en behoorlijk veilig. Ideaal om mee te beginnen, en je hebt er nauwelijks omkijken naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:04

tita schreef:
Relaxed schreef:

Welke heb je bij gekocht?
Altijd nieuwsgierig

Kinepolis, Aalberts en Just eat takeaway :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:11

Zo wat is Adyen nog hard gezakt := Hopelijk heeft niemand in de eerste dag aandelen gekocht. Op dit tempo wordt ie nog koopwaardig ook :))

Wij hebben pas redelijk wat Acomo bijgekocht, puur voor het dividend. 6% dividend, en een prima koers/winst verhouding.
En ook wat Flow traders erbij, ook voor het dividend.
Even profiteren van de dalende koersen :D

Aalberts ziet er ook interessant uit. Redelijk stabiele koers, goede koers/winst verhouding en een aardig dividend. In kende het bedrijf niet echt, alleen van naam, maar daar ga ik ook eens in duiken :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:50

8nnemiek schreef:
Zo wat is Adyen nog hard gezakt := Hopelijk heeft niemand in de eerste dag aandelen gekocht. Op dit tempo wordt ie nog koopwaardig ook :))

Wij hebben pas redelijk wat Acomo bijgekocht, puur voor het dividend. 6% dividend, en een prima koers/winst verhouding.

Aalberts ziet er ook interessant uit. Redelijk stabiele koers, goede koers/winst verhouding en een aardig dividend. In kende het bedrijf niet echt, alleen van naam, maar daar ga ik ook eens in duiken :j

Ik heb je nu een aantal keer iets zien zeggen over een goede koers/winst verhouding. Wat is nu ongeveer een range die jij goed/acceptabel/het niet meer waard zou noemen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:22

8nnemiek schreef:

ACOMO grappig Annemiek en bijzonder dat je instapt. waarom eigenlijk.

Want ACOMO is namelijk net van hele management veranderd en die hebben zichzelf gigantische bonussen uitgekeerd waardoor de dividend uitkering wel in gevaar komt.
Ik verwacht namelijk niet meer zoveel dividend als in verleden

Just take away Relaxed dat was jij toch… heb bekeken en wat is jouw visie daarop?
Ik persoonlijk denk dat dat bedrijf echt hype was tijdens de Corona mensen konden niet anders en gingen bestellen het aandeel is mega gezakt persoonlijk denk ik niet dat ie daar nog bovenop komt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:50

Een koers/winst verhouding van 15 schijnt ideaal te zijn. Dat zegt natuurlijk lang niet alles, want een bedrijf dat nog flink aan het investeren is zal bijvoorbeeld minder winst maken maar kan alsnog een heel hoge omzet hebben en flink groeien.. maar voor een eerste indruk vind ik het altijd fijn om te zoeken naar een koers/winst verhouding van rond de 15. Daarna gaan we kijken naar hoe groot zo'n bedrijf is, wat de historie is, de groei, hoeveel vermogen ze hebben en de omzet/winst/uitgaven enz. En dan kun je kijken naar het aantal aandelen die uit staan, en met nogal ingewikkelde formules of bestaande rekentools kun je dan bekijken of de koers redelijk overeen komt met wat het bedrijf op papier op dat moment ongeveer waard is.

Tita, je bedoelt die verhoogde beloningen die uiteindelijk niet eens door zijn gegaan? Bij haast elk bedrijf worden wel beloningen uitgedeeld, maar op basis daarvan een aandeel wel of niet kopen is emotiehandelen. Zo'n bonus zie je nauwelijks terug in de cijfers bij zo'n groot bedrijf, en als een bedrijf stabiel blijft of winst blijft maken dan is de kans ook klein dat je daar op de lange termijn in de koers of het dividend iets van merkt.
Dividend wordt normaal gesproken pas gekort als een bedrijf in de problemen komt, of als er flink minder winst wordt gemaakt.
Acomo is historisch gezien een heel stabiel bedrijf, en heeft nu even een flinke dip door een tegenvallende cacaodeal, maar er is geen enkel voorteken dat ze dividend zouden snijden of dat de koers niet weer recht trekt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:09

Nou heb niet alleen over beloningen maar gewoon vette salarissen maar deze discussie ga ik niet aan met je want dit aandeel heb ik 30 jaar en 10 jaar in 2 portefeuilles die van 30 jaar kan ik niet bij helaas
Nieuw management en CEO betekend vaak andere koers gaan varen en deze gaan het anders doen, de huidige dividend hoeft niet gewaarborgd worden. Er zijn al beslissingen genomen die oude management nooit zou doen.

Mijn eigen portefeuille heb ik nu 10 jaar acomo en ik moet wel lachen om de cacaodip want de cijfers waren tegen gevallen maar er is op dit moment ook niet echt sprake van een dip.
Aandeel staat 3€ lager…maar persoonlijk vind ik dat ie wel hoog staat.

Acomo heeft 2 jaar geen dividend uitgekeerd en dat was niet omdat ze in problemen zaten. Ze namen een beslissing die nadelig was voor dividend uitkering.
Ik heb geen idee wat ik met alle aandelen ga doen, de aandelen waar ik niet bij kan, mag ik laten uitkeren echter zullen ze wel weer gebruikt gaan worden. Mijn huidige aandelen wacht ik even af tot er weer vergaderingen zijn geweest.
Heb het gevoel dat de mooiste jaren van Acomo voorbij zijn

Tis wel een saai aandeel als dividend blijft bestaan in deze vorm en je hebt geen verstand van beleggen zou ik zeggen koop ze, zet ze op de plank en kijk over 10 jaar …..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:18

tita schreef:
Nou heb niet alleen over beloningen maar gewoon vette salarissen maar deze discussie ga ik niet aan met je want dit aandeel heb ik 30 jaar en 10 jaar in 2 portefeuilles die van 30 jaar kan ik niet bij helaas

Beetje flauw om Annemieke d'r wel voor op d'r huid te zitten en dan na een reactie van haar de deur dicht te doen met "deze discussie ga ik niet aan met je". Het is duidelijk dat jij een andere aanpak hebt in beleggen dan haar, maar ik word er een beetje moe van dat dat telkens weer duidelijk gemaakt moet worden.