Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:10

mysa schreef:
Zo heel veel anders doen we nu ook niet. Scholen dicht, meeste mensen thuiswerken, sowieso thuis blijven met symptomen, horeca dicht. En steeds meer winkelketens die uit zichzelf al dicht zijn.

Nou eerlijk gezegd... als ik hier de speeltuin en het voetbalveldje zie... Ouders die langs de hekken staan te praten, kinderen (en dan niet 3, maar een stuk of 15-20) die elkaar opzoeken om te voetballen... Om nog maar te zwijgen over de Action en de andere winkels...

Ik snap dat dit niet een keuze is die je 1,2,3 maakt. Ik wil ook niet zeggen dat er fouten zijn want je kan in deze situatie nog niks zeggen over goed en fout. Maar wat we zeker weten: tijd is de oplossing... En daarin moeten we streven naar zo min mogelijk slachtoffers. Vandaar dat ik me wel kan vinden in de woorden van Baudet (ook al zei die wat onredelijke dingen, en is zijn vorm van discussiëren niet perse mijn manier van een discussie voeren).

Anoniem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:12

Ik kan me ook vinden in het voorstel van Baudet. Lijkt me toch de meest veilige optie.. misschien komt het vaccin ook wel veel eerder dan 1,5 jaar hè!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:13

PSvanLot schreef:
Ik kom zojuist van de Hornbach. Verf en behang gekocht. Ja ik weet het, niet de allerbeste keuze voor nu maar ik zit thuis en wil ook graag wat om handen houden.

Daar werd door personeel gefluisterd dat de bouwmarkten ook gaan sluiten. Al hadden zij het wel over Praxis en Karwei haha

Wel begrijpelijk als het daar ook storm loopt dan moet het wel sluiten.
Zelf kom ik nu echt niet onnodig buiten. Maar ik las vanmiddag dat mensen met complete gezinnen naar de bouwmarkten gingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:15

Wanneer Nederlanders nog steeds de ernst er niet van inzien krijgen we echt wel meer maatregelen. Wou maar dat iedereen zich er aan hield, na drie weken toch wel pittig om zoveel mogelijk op eigen erf te blijven. Kinderen die je alleen via de app spreekt. En als er nieuwe maatregelen komen ben je weer twee weken verder voor eventueel resultaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:15

Ik heb niet alles gezien, maar zolang er nog bedden beschikbaar zijn ben ik tegen een lockdown. Want wie weet hoe lang het gaat duren? En als het word opgeheven komen er ook weer veel besmettingen in een keer denk ik of je moet het zo lang in lock down doen en zo streng dat niemand elkaar kan besmette en het zo uitgeroeid word.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 18-03-20 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:16

Loretta schreef:
PSvanLot schreef:
Ik kom zojuist van de Hornbach. Verf en behang gekocht. Ja ik weet het, niet de allerbeste keuze voor nu maar ik zit thuis en wil ook graag wat om handen houden.

Daar werd door personeel gefluisterd dat de bouwmarkten ook gaan sluiten. Al hadden zij het wel over Praxis en Karwei haha

Zelf kom ik nu echt niet onnodig buiten. Maar ik las vanmiddag dat mensen met complete gezinnen naar de bouwmarkten gingen.

Hier heeft de bauhaus Max. 100 mensen tegelijk in de winkel. Ook prima oplossing lijkt mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:16

brokjes schreef:
Ik kan me ook vinden in het voorstel van Baudet. Lijkt me toch de meest veilige optie.. misschien komt het vaccin ook wel veel eerder dan 1,5 jaar hè!

ja en misschien door tijd rekken wordt er een medicijn gevonden, voor MERS kwamen ze erachter dat iets simpels als diarree remmer van de drogist bleek te werken (bron: wikipedia)

En misschien muteert het en dooft het uit, tijd is zo belangrijk nu.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:17

moonsparkle schreef:
Ik heb niet alles gezien, maar zolang er nog bedden beschikbaar zijn ben ik tegen een lockdown. Want wie weet hoe lang het gaat duren?

Als er geen bedden meer zijn, ben je te laat met maatregelen... Het effect van een maatregel is 8-14 dagen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:19

Arabesk schreef:
brokjes schreef:

ja en misschien door tijd rekken wordt er een medicijn gevonden, voor MERS kwamen ze erachter dat iets simpels als diarree remmer van de drogist bleek te werken (bron: wikipedia)

Tijd kopen lijkt me zeker handig. Het is nu half Maart. De hoop is dat het moielijker verspreid met warmer weer. Bovendien weten we niet hoeveel mensen er nu besmet zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:20

Arabesk schreef:
brokjes schreef:

Wikipedia is nu niet de meest betrouwbare bron, iedereen kan die pagina’s aanpassen.

Later reageer ik uitgebreider, gaat nogal lastig via de telefoon.

moonsparkle

Ik neem aan dat de zorg het wel laat weten als ze richting max gaan en wanneer hun denken dat een lockdown echt noodzaak is vindt ik het ook tijd voor een lockdown. Denk dat de ziekenhuizen dit het best kunnen zien /inschatten.

Anoniem

Arabesk schreef:
brokjes schreef:

Precies! Zoveel mogelijk tijd rekken en zorgen dat er zo min mogelijk mensen ziek worden. In de tussentijd zijn professionals keihard bezig en de wetenschap staat niet stil. Ik denk dat we daarop moeten vertrouwen en echt moeten gaan voor zo min mogelijk besmettingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:21

Loretta schreef:
PSvanLot schreef:

Het liep er geen storm. Ik heb geen idee hoe druk het er normaal gesproken is maar er waren 2 kassa's open en stond 1 klant voor me.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:22

en Philips als de sodeknetter medische apparatuur laten bij-bouwen, tijd tijd tijd is alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:27

Arabesk schreef:
en Philips als de sodeknetter medische apparatuur laten bij-bouwen, tijd tijd tijd is alles.

Precies. Als we dan toch eerder uit de lockdown moeten omdat er geen vaccin komt, zijn we in ieder geval wel beter voorbereid dan nu.
Het enige nadeel van een lockdown is de economie en dat snap ik ook, maar denk dat we dat moeten accepteren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:29

Ik vind Baudet ook best wel plausibel klinken, maar het probleem is dat je een lockdown maar zo lang vol houdt. Je hebt 1 kans op die noodknop en dan kun je die lockdown in Europa misschien 2, 3 maanden vol houden, max? Kijk maar naar Italie waar men nu al gaat sjoemelen. Na een tijdje MOET je gaan versoepelen en dan is je kans verkeken, want een tweede lockdown gaat je niet lukken.
Zet je die lockdown te vroeg in, en er is geen vaccin, geen verbetering, dan stort je boel dan in. Mensen laten zich dan nauwelijks meer inperken, economie ligt volledig op z’n gat, and so on.

Ik snap het kabinet dus goed dat ze die lockdown willen bewaren tot het allerlaatste moment. Dat vraagt hele nauwe timing, want met een vertraging van 2 weken moeten ze dus precies op het laatste moment op die noodknop duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:32

Of niet
Als een lockdown niet nodig is en dit de goede strategie is

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:33

Probleem is dat bij een totale lockdown je -onnodig, vind ik- reserves uitput. Je kan niet lockdown op lockdown op lockdown blijven doen. Zelfs de strenge maatregelen die we nu hebben zijn niet houdbaar op lange termijn (maar wel houdbaarder dan een totale lockdown).

We weten niet hoe lang het duurt. Er blijkt dat een totale lockdown niet voldoende is om het virus te laten uitdoven (zie de opmerkingen over China etc. waar nu blijkbaar weer een flinke piek is qua besmettingen, ondanks de lockdowns). Door de maatregelen van nu aan te houden met als het echt niet meer gaat toch een -zo kort mogelijke- lockdown om de zorg te ontzien blijft de situatie zo houdbaar als mogelijk.

Nu maar een lockdown inzetten zonder dat het écht nodig is en dan maar vol te houden tot er een vaccin is, is niet houdbaar economisch gezien.

Want je kan zeggen wat je wil, maar als je maatregelen neemt die onnodig economisch desastreus zijn dan gaan we echt van de regen in de drup komen. De economie is nodig om te kunnen blijven draaien. Hoe meer de economie blijft draaien (in afweging van de zorgmaatregelen natuurlijk) hoe minder het de overheid kost, hoe meer ze kunnen blijven helpen, financieel gezien, om de zorg te houden en de ondernemers te ontzien.

Kortom: een lockdown zal vroeg of laat zeker nodig zijn en ik ben er ook niet tegen. Maar ik ben er tegen om deze lockdown onnodig vroeg in te zetten waardoor we alleen maar meer problemen gaan krijgen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:34

Ik ben meer voor een samenscholingsverbod dan voor een lockdown. Alleen van hetzelfde gezin (in 1 huis) samen naar buiten en maar 1 iemand in de winkel. Zie nu best veel groepen jongeren “gezellig” samen naar het park gaan. Naar het park of bos moet geen probleem zijn als er genoeg ruimte is, maar dus niet in groepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:34

secricible schreef:
Ik vind Baudet ook best wel plausibel klinken, maar het probleem is dat je een lockdown maar zo lang vol houdt. Je hebt 1 kans op die noodknop en dan kun je die lockdown in Europa misschien 2, 3 maanden vol houden, max? Kijk maar naar Italie waar men nu al gaat sjoemelen. Na een tijdje MOET je gaan versoepelen en dan is je kans verkeken, want een tweede lockdown gaat je niet lukken.
Zet je die lockdown te vroeg in, en er is geen vaccin, geen verbetering, dan stort je boel dan in. Mensen laten zich dan nauwelijks meer inperken, economie ligt volledig op z’n gat, and so on.

Ik snap het kabinet dus goed dat ze die lockdown willen bewaren tot het allerlaatste moment. Dat vraagt hele nauwe timing, want met een vertraging van 2 weken moeten ze dus precies op het laatste moment op die noodknop duwen.

Ik vind de manier van discussiëren van Baudet zeer vervelend.
Totaal niet constructief, alleen maar willen scoren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:36

mag schreef:
Ik ben meer voor een samenscholingsverbod dan voor een lockdown. Alleen van hetzelfde gezin (in 1 huis) samen naar buiten en maar 1 iemand in de winkel. Zie nu best veel groepen jongeren “gezellig” samen naar het park gaan. Naar het park of bos moet geen probleem zijn als er genoeg ruimte is, maar dus niet in groepen.

Hier ben ik 't mee eens. Geen 'gezellige' winkeluitjes meer, alleen functioneel shoppen door één persoon per huishouden. En verder ook niets in groepsverband.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:40

Ik snap echt niet dat mensen een volledige lockdown willen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat zo'n lockdown het probleem met drie weken oplost..
En na die drie weken beginnen de problemen pas echt.

Je ziet wel goed de aard van de mens nu. Als er angst of paniek is, kan 9/10 niet goed meer (ver) vooruit kijken. Mensen willen het liefst een hapklare oplossing direct voor hun neus zodat ze het idee hebben grip te hebben op de situatie.
Zelf nadenken? Nee hoor we wijzen wel naar de overheid?
Geloven in mensen met ervaring?
Nee joh, 12 miljoen wetenschappers als ik facebook moet geloven.
Meerdere wegen naar Rome?
Nee, liever gewoon 1. Dan kunnen mensen het nog aan in hun hoofd.

Haal adem, doe wat de voorschriften zeggen en wacht af. Niemand weet 100% hoe het komen gaat, maar liever geloven in de jomanda's van het internet dan in wetenschappers lijkt me onnodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:40

Dat samenscholingsverbod is een prima optie , moest er vandaag toch even uit mijn rijbewijs ophalen en zie gewoon drie grote groepen pubers lekker bij elkaar, bijna op schoot zitten. Met een samenscholingsverbod kun je daarvoor handhaven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:42

bigone schreef:
Dat samenscholingsverbod is een prima optie , moest er vandaag toch even uit mijn rijbewijs ophalen en zie gewoon drie grote groepen pubers lekker bij elkaar, bijna op schoot zitten. Met een samenscholingsverbod kun je daarvoor handhaven.

Eens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:43

elnienjo schreef:
mag schreef:

Hier ben ik 't mee eens. Geen 'gezellige' winkeluitjes meer, alleen functioneel shoppen door één persoon per huishouden. En verder ook niets in groepsverband.

Dat zou ik voor nu zeker een goede aanvulling vinden.

Zo "moet' ik eigenlijk naar de action.
Beter uitgelegd de Betty's aloe vera gel werkt zo enorm goed voor ons hondje die altijd korstjes op haar neus heeft.
Beter dan wat ook van de dierenarts.

Maar ik heb nu echt geen zin om daar in de massa te gaan staan.
Terwijl ik voor de rest hele dagen thuis zit omdat mijn moeder risico patiënt is en vooralsnog wel volgende week geopereerd word en ik haar moet brengen.

Wat zou het dan prettig zijn naar een winkel te kunnen zonder al die mensen die er uitjes met het hele gezin van maken.