Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:14

Dierenarts net gebeld en heel waarschijnlijk is het 1 van de rhd’s. We zijn nu noodvaccins aan het bestellen.

Djoena

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:39

Oh nee wat verschrikkelijk! :(
Heel veel sterkte daarmee...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:44

Even opgezocht wat het is, verschrikkelijk zeg |( Arme beestjes...

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:46

Dat is bij ons de rede waarom ik geen konijnen meer houd hier. Elke keer ging alles in 2-3 dagen dood door een virus/ziekte, zelfs toen ik ze had laten enten.
Vond dat zo rot om aan te moeten zien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:04

Pure schoonmaakazijn voor schrobben (vinden heel veel beestjes niet leuk) en kijk naar iets als zwaar horregaas om de muggen uit je stal te houden. Spul wordt ook wel gebruikt als kuilkleed voor maiskuil zodat vogels het plastic niet aanpikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:13

Tamary: Dat zit er al voor... Dat is net hetgeen wat geen steek houd. We vermoeden dat wij met een onbehandelbare stam te maken hebben. Tijdstip tussen symptomen en overlijden is 3 uur.

Elise: Allersinds al de keus gemaakt om maar met 2 moeren en 1 ram verder te gaan. Dit is het mij ook niet waard. Heb op nog 24 uur tijd al 11 dode konijnen. Wat een agressief beestje is dit.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:59

Zitten er veel wilde konijnen bij jullie in de omgeving?
Bij ons was dat het probleem qua ziektes overbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:14

Ja. Kunnen via de inloopstal van de paarden ook zo naar binnen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:49

Iemand ervaring met zelf hondenvoer maken?

Na heel veel onderzoeken bij onze hond Sjors is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat er met hem aan de hand is, maar we zijn wel achter wat dingen gekomen, onder andere dat hij een ontstoken alvleesklier heeft. Hij moet nu een maand lang vetarm eten en heeft hiervoor speciaal voer (duur!)
Hij krijgt nu brokken en blikvoer, maar het blikvoer is inmiddels op.

Ik heb nog geitenvlees in de vriezer liggen dat ook erg mager vlees is en daar wil ik nu zelf voer voor hem van gaan maken en wecken zodat het goed blijft.

Nou lees ik overal dat er zoveel % vlees/organen/botten/groentes/rijst enz in moet.
Maar is dit ook belangrijk als ik die brokken er naast voer?
Hij zou dan al zijn belangrijke voedingsstoffen uit de brokken halen en het 'nat' voer is dan voor het lekkere zeg maar.

Ik wil het geitenvlees koken (hij eet niets rauw helaas) met wat kip karkassen en runder schenkels die ik nog heb en de rijst in dat vocht koken. Dan het vlees met de rijst en het vocht in een pot.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:53

Elise_0o schreef:
Iemand ervaring met zelf hondenvoer maken?

Na heel veel onderzoeken bij onze hond Sjors is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat er met hem aan de hand is, maar we zijn wel achter wat dingen gekomen, onder andere dat hij een ontstoken alvleesklier heeft. Hij moet nu een maand lang vetarm eten en heeft hiervoor speciaal voer (duur!)
Hij krijgt nu brokken en blikvoer, maar het blikvoer is inmiddels op.

Ik heb nog geitenvlees in de vriezer liggen dat ook erg mager vlees is en daar wil ik nu zelf voer voor hem van gaan maken en wecken zodat het goed blijft.

Nou lees ik overal dat er zoveel % vlees/organen/botten/groentes/rijst enz in moet.
Maar is dit ook belangrijk als ik die brokken er naast voer?
Hij zou dan al zijn belangrijke voedingsstoffen uit de brokken halen en het 'nat' voer is dan voor het lekkere zeg maar.

Ik wil het geitenvlees koken (hij eet niets rauw helaas) met wat kip karkassen en runder schenkels die ik nog heb en de rijst in dat vocht koken. Dan het vlees met de rijst en het vocht in een pot.

Botten gaan splinteren zodra ze verwarmd zijn, daarom kan het alleen rauw gegeven worden. Rest kan ik niks met zekerheid over zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:21

Gho ik denk dat je daarvoor best de dierenarts contacteerd. Durf er niets over te zeggen. Veel beterschap alvast.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 21:36

Ik weet daar ook niet zoveel van. Misschien daar een apart bokttopic voor openen? Want ik weet wel dat er veel mensen zijn die alleen rauw voeren en die daar veel van weten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:37

De botten komen er ook niet in, die haal ik er na het koken uit.

Dierenarts vond het een goed idee om geit te gaan voeren, heb alleen niet gevraagd of ze wist hoe het zat met koken en groentes enz.

Het is niet bedoeld als hoofdvoer he, maar puur voor het lekkere zodat hij die brok goed eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:51

Dan zou ik er niet te veel naar omkijken en gewoon lekker geven!

Hier even flinke stress. Had 99 broedeieren besteld (30 ross, 30 sasso, 24 mechelse koekoek en 15 kalkoen) Goed voor €95 samen. Ik laat er altijd uitbroeden. Krijg ik nog geen 24 uur voor levering bericht dat de poelier per direct stopt met broeden. Na wat netwerken gelukkig iemand gevonden die de kalkoeneieren wil uitbroeden en vanavond mag ik de kippeneieren nog wegbrengen. Pfieuw...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:58

Zo dat is dan lekker *** zeg! Maar goed dat je ze toch ergens kwijt kon, dat zou anders wel heel zuur zijn!

Wat voor kalkoenen zijn het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:10

Gewone witte. Ben momenteel in afwachting van de Narragansett. Heb er al besteld maar ze zijn nog niet aan de leg bij de fokker, dus nog geen kuikens. Ze staan gekend voor een uitstekende natuurbroed, rustig karakter en harde weerstand :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:06

Oeh Mechelse, die hebben we hier ook. Één van mijn favorieten!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:34

Oh, goede natuurbroed is wel heel fijn! Mijn 'koenen leggen op de meest onmogelijke plekken, zijn niet broeds af te krijgen, maar zijn totaal geen goede broeders. Eieren niet goed onder de kont, geen nest bouwen enz. Misschien ook maar eens een haantje Narragansett er op zetten.

Ondertussen ook besloten om een paar parelhoenders als slakkenbestrijders aan te schaffen. :D Moet wel een goed hek over de oprit zodat ze op de goede plek blijven lopen in plaats van het weiland van de buurman slakvrij te houden. :P

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:45

Ik was zo blij toen onze laatste parelhoender dood was, wat een pokken herrie maken die beesten :')

Ik heb onze laatste kalkoenhen ook weg gedaan omdat ik gek werd van haar. De hele lente en zomer was ze broeds, maar ze trapte alles kapot en haar eieren waren zo goed als niet bevrucht.
Dus dan joeg ze maar een kip van het nest en ging daarop zitten tot alles kapot was.
Heb haar graatmager en bleek verkocht aan een man met meerdere kalkoenen, hoop dat ze daar heeft leren broeden. :wave:

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:04

Oh wat grappig, ik vind al dat gebabbel van beesten heerlijk. :P

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:00

Parelhoenders babbelen niet, die gaan te keer als idioten en dan niet even, maar echt uren achter elkaar.
Kalkoenen en ganzen heb ik qua geluid geen problemen mee, maar pauwen en parelhoenders komen er hier niet meer in.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:08

Kun je niet Indische loopeenden doen tegen slakken? Moet je schijnbaar wel een badje zetten alleen. Die vind ik erg leuk om te zien.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 16:29

Elise_0o schreef:
Parelhoenders babbelen niet, die gaan te keer als idioten en dan niet even, maar echt uren achter elkaar.
Kalkoenen en ganzen heb ik qua geluid geen problemen mee, maar pauwen en parelhoenders komen er hier niet meer in.

Ik ben het voor 1000% met je eens! :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:08

Prairy schreef:
Kun je niet Indische loopeenden doen tegen slakken? Moet je schijnbaar wel een badje zetten alleen. Die vind ik erg leuk om te zien.

Die hebben we gehad maar zijn helaas allemaal in één nacht gepakt door het een of ander. :( Parelhoenders zijn als het goed is net even forser, stoerder, en beter in staat om weg te komen bij gevaar (en luidruchtiger :P ) dus hopelijk kunnen zij het werk wel doen. De eenden liepen ook nog best wel wat planten plat met die grote flappers van ze.

Vermoedelijk was het 'verdwijnen' van de eenden het werk van de marters die hier wonen/woonden. Een beest die flink tekeer gaat als er onraad is vind ik prima. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:30

Ah zonde dat alle eenden in 1 nacht weg waren!

Hier hebben wij sinds gisteren japanse vleeskwartels. Verder zijn mijn faverolles kuikentjes ook uitgekomen! :D

Afbeelding
Afbeelding