wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:46

Marije_jiplover schreef:
Er staat rundvee in de laatste grafiek.
Dat zijn meer dan alleen melkkoeien, het is hier niet uitgespecificeerd.

:)*
Scherp!

bruintje123

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:49

Geiten kan ik wel verklaren.
Hier in de omgeving zijn die een paar jaar terug als paddenstoelen uit de grond geschoten.
Vaak in ruil voor varkens of kippen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:00

bruintje123 schreef:
Geiten kan ik wel verklaren.
Hier in de omgeving zijn die een paar jaar terug als paddenstoelen uit de grond geschoten.
Vaak in ruil voor varkens of kippen.

Weet je ook wat de reden daarvan is? Vind ik wel een interessante ontwikkeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:15

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:17

Ja precies het levert meer op.
En het was (ondertussen niet meer) minder gezeik vanuit de consument omdat ze los in een stal lopen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:15

Lekker on topic :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:23

Lillith24 schreef:

Vegetarisch gezwets is ook 'lekker on topic', dus niet.
Open dan zelf een go vega topic.

Wij hebben het over fosfaatrechten en dat is zeker ontopic, maar ik snap wel dat jij dat niet begrijpt hoor! Is ook moeilijke materie voor een verre buitenstaander.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:04

@Lillith24: Is mijn vraag voor jouw ook niet ontopic genoeg? Ik wacht namelijk nog steeds op een antwoord...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:57

amoj schreef:
Lillith24 schreef:

Vegetarisch gezwets is ook 'lekker on topic', dus niet.
Open dan zelf een go vega topic.

Wij hebben het over fosfaatrechten en dat is zeker ontopic, maar ik snap wel dat jij dat niet begrijpt hoor! Is ook moeilijke materie voor een verre buitenstaander.

Dat is het um juist, die dingen kan een buitenstaander ook helemaal niet begrijpen.
daarom denken velen te weten (ook in brussel en den haag) hoe het moet maar er in werkelijkheid zo ver naast zitten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:41

Niet alleen daar. Hier in Ijsland zijn we nu óók gezegend met een nieuwe landbouwminister die geen fluit verstand heeft van de sector. Absurd....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:48

Kuggur schreef:
Niet alleen daar. Hier in Ijsland zijn we nu óók gezegend met een nieuwe landbouwminister die geen fluit verstand heeft van de sector. Absurd....

Ach. Dat is tekenend voor de hele politiek....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:45

kwita schreef:
amoj schreef:

Dat is het um juist, die dingen kan een buitenstaander ook helemaal niet begrijpen.
daarom denken velen te weten (ook in brussel en den haag) hoe het moet maar er in werkelijkheid zo ver naast zitten.

Waarom zou een buitenstaander niet in staat zijn om het mestdossier te begrijpen? En waarom zou een boer daar wel toe in staat zijn?
Het is absoluut een ingewikkeld dossier, met nogal een geschiedenis. Waarin trouwens óók aan het dossier is gewerkt door ministers (toen er nog een eigen ministerie was) die wél uit de sector kwamen. Of in elk geval uit een agrarische tak van sport, want er wordt hier wel heel gemakkelijk over 'de sector' en 'buitenstaanders' gepraat terwijl er toch best een hoop akkerbouwers zijn die nauwelijks met het mestdossier te maken hebben en er echt niet meer verstand van hebben dan een willekeurige 'buitenstaander'.

Maar ik zou zeggen, grijp je kans. Want misschien is niet het hele mestdossier vanaf pakweg de jaren '70 tot nu niet in een paar zinnen samen te vatten, maar het moet toch mogelijk zijn om aan die buitenstaanders hier uit te leggen waarom het zo ingewikkeld is en waarom het probleem zo groot is en in bijna 40 jaar nog steeds niet is opgelost?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:25

Ja, waarom zou je er niks van snappen als buitenstaander? Moet je boer zijn om mee te mogen praten? Ik ben gisteren bij een boer geweest en ik kon toch aardig meepraten dacht ik zo. Die man stond vandaag nog in Den Haag, dus hij is zeker op de hoogte.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:08

@Riraito en maura: ik denk dat je dit niet te persoonlijk en/of letterlijk op moet vatten.

Het ging over de (on)zin van de fosfaatrechtenkwestie die direct dan wel indirect invloed kan hebben op het imago van de melkveehouderij. Het werkt namelijk een aantal zaken in de hand waaronder het verhogen van het rendement per koe. Als je als melkveehouder een belachelijke prijs voor je product krijgt en niet meer dieren mag houden, dan blijven er niet zoveel opties over. Dan moeten je individuele melkfabriekjes nog efficiënter worden en nog meer melk produceren. Nu zijn koeien die op hun top 60 liter per dag geven niet bepaald bevorderend voor het imago van de melkveehouderij.

Als iemand die link niet ziet en direct roept dat fosfaatrechten offtopic zijn, ja dan is het lastig om je in te houden en te melden dat "buitenstaanders" er niet altijd evenveel verstand van (lijken te) hebben.

En, boeren zijn over het algemeen vrij direct en zeggen wat ze denken zonder om de hete brei heen te draaien. Dat komt er dan inderdaad niet altijd even schappelijk uit. Aandachtspuntje voor ons :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:27

Ik ben ook geen boer en voel me hier nu niet direct buiten gesloten.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 01:17

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:56

Dit is een vleesproducerende boer die opgehouden is met die tak omdat hij vegan geworden is. Mooi voor hem, maar wat is de "oplossing" waar je het over hebt, en voor welk probleem?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:48

De partijen zijn de stichting, de boer en zijn dieren. De stichting helpt de boer, die heeft ingezien wat de beste optie voor hem was, om hem te helpen de transitie te maken. Dit gebeurt allemaal op een respectvolle, diervriendelijke en duurzame manier. Geen geschreeuw over en weer en niemand die zich "beter" voelt dan de ander. Het zou zo mooi zijn als zoiets in NL ook zou bestaan zodat de boeren die graag willen overleven in hun veld wel de overstap kunnen maken naar een duurzame, plantaardige toekomst.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:03

Je vergeet dat alle "partijen" het hier bij voorbaat al met elkaar eens waren. Heel mooi, maar volledig irrelevant voor de discussie in dit topic.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:19

Inderdaad Kuggur. En als ik iemand zie beweren dat koeien huilen en dat hij ze altijd heeft uitgebuit oid dan haak ik af.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:23

Jammer dat er niet eens open minded naar gekeken kan worden. Zal dat "boeren verstand" waar iedereen altijd zo hoog over opgeeft wel zijn. Het lijkt mij een uitermate goede oplossing en juist zeer relevant voor dit topic, omdat deze oplossing dus niet anti-boer is maar juist er naar streeft een duurzaam alternatief te creëren zodat de beste man zijn passie en werk kan blijven uitvoeren zonder daar mee het milieu te ruïneren en duizenden dieren te martelen en vermoorden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:25

Wat een onzin . "De beste man" houdt op met zijn werk, en kiest voor ander werk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:35

Dat open minded bestaat zo te lezen alleen omdat die boer is gestopt.
Is er bij jou eigenlijk sprake van een open mind Lillith? Als jij schrijft 'milieu ruïneren', 'dieren martelen' en 'dieren vermoorden', dan lijkt mij hier totaal geen sprake van. Zal wel weer een kwestie van boeren verstand zijn.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:52

bruintje123 schreef:
Ik ga er vanuit dat die lift bij de varkens ook in een seconde vol zit met gas. Want aan stress heeft die slachterij ook niks.
Ik denk echt dat sommige mensen onterecht bij het woord gas het vergelijk maken met WO2.
Mensen die besef hadden wat er ging komen, plus een grote ruimte die langzaam vol gelopen werd.

Precies Kuggur, dat is het gevaar van koolmonoxide vergiftiging.
Mensen liggen inderdaad zonder vertoning van stress op de bank bij de kachel.
Geen strijd van proberen te ontsnappen of naar de keel grijpen of wat ook.

Dat zou mooi zijn he. Maar helaas: https://www.varkensinnood.nl/co2-verdoving-slacht.

Ik vraag me af hoe lang de gemiddelde vleeseter vol kan blijven houden dat vlees echt wel diervriendelijk kan zijn :(:)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:09

Kinke ja ik vind dat best open minded van mezelf, wat mij part komen alle boeren per direct in de bijstand maar dit is toch een vriendelijkere oplossing? Je stopt met dieren uitbuiten maar blijft wel boer. Dat is toch constructief vergeleken bij de dingen die wakker dier e.d. aandragen? En dus ook het punt waar eigenlijk dit topic om draait.