
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Rechts staan, links gaan: dat is de onofficiële roltrapregel in Nederland en andere landen. Oftewel: heb je geen haast, dan sta je rechts stil. Heb je wél haast, dan kun je er links langs. Maar is dat ook de efficiëntste manier? In Londen gaan ze het helemaal anders doen.
Om bij de metro in Londen te komen, gebruiken inwoners dagelijks roltrappen. Het gebruik van de soms wel 60 meter lange trappen verloopt niet altijd even soepel. Londense metropassagiers ergeren zich flink aan mensen (vooral toeristen) die links stilstaan op de roltrap, terwijl zij er snel langs willen.
Experiment
Transport of London besloot op de roltrappen in Holborn, één van de grootste metrostations in de Engelse hoofdstad, een experiment te doen om te kijken of deze ergernis van de passagiers kon worden weggenomen. Drie weken lang werd iedere roltrapgebruiker, of die nou links of rechts stond en haast had of niet, gesommeerd stil te staan. Wat bleek? Het werkte: de ruimte werd beter benut en de grote mensenmassa - jaarlijks reizen er 36 miljoen passagiers door Holborn - bewoog ruim 30 procent sneller dan anders.
Het succes heeft ertoe geleid dat het experiment wordt verlengd. Als het goed blijft gaan, wordt het beleid ook doorgevoerd op andere locaties
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/rechts ... an-sneller
Shadow0 schreef:(Zijstapje - zouden ze dat roltraponderzoek ook kunnen gebruiken om het 'hold your lane' op de snelwegen en ringwegen in te voeren in Nederland? Want rechtshouden - links inhalen is op veel snelwegen geen prettige manier van doen, en ik weet eigenlijk zeker dat het uitmaakt op de momenten tussen spits en rust in.)
Shadow0 schreef:(Zijstapje - zouden ze dat roltraponderzoek ook kunnen gebruiken om het 'hold your lane' op de snelwegen en ringwegen in te voeren in Nederland? Want rechtshouden - links inhalen is op veel snelwegen geen prettige manier van doen, en ik weet eigenlijk zeker dat het uitmaakt op de momenten tussen spits en rust in.)
goldenarrow schreef:Shadow0 schreef:(Zijstapje - zouden ze dat roltraponderzoek ook kunnen gebruiken om het 'hold your lane' op de snelwegen en ringwegen in te voeren in Nederland? Want rechtshouden - links inhalen is op veel snelwegen geen prettige manier van doen, en ik weet eigenlijk zeker dat het uitmaakt op de momenten tussen spits en rust in.)
Was laatst bij mythbusters.
De vraag was of het sneller was om steeds van baan te wisselen bij files of dat het sneller was om op je baan te blijven.
Het antwoord was 'Ja. Het is sneller om van rijbaan te wisselen.'. Bij alle tests. De eerste test gaf een verschil van ongeveer anderhalve minuut, bij de laatste test was er 1 die van baan verwisselde en 5 die op hun baan bleven. Hier was de snelste nog steeds die van baan verwisselde, de auto's daarna kwamen 1 minuut en 52 seconden tot 15 minuten later aan op de bestemming.
Warboel schreef:[ [url=m/GvEuI4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hadden wij in Londen. Covent Garden. Dit of een krakkemikkige liftgelukkig was ik toen nog goed ter been
Desiree_2001 schreef:Oja, wacht, ik ben in de war met een andere halte. Bij covent graden moest ik gedwongen met de lift. Ik heb een soort fobie voor liften en kan niet tegen kleine ruimtes, vooral niet als er veel mensen zijn, dat gaat dus niet echt goed samen met de lift daar. Als ik een keuze had gehad was ik met de trap gegaanmaar helaas moest ik met de lift. Dat stelde ik niet zo op prijs, ik ben erg gehecht aan mijn personal space en dat krijg je in die lift daar echt niet. Ik vond het ook een eng ding.
Ik weet niet met welke halte ik het door de war haal, maar er waren roltrappen die zo hoog waren dat het gewoon eng was...