Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:44

En dat terwijl onderzoek juist heeft uitgewezen dat met z'n tweeën op een tree staan sneller en effectiever is :+

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:45

uhh.... die snap ik niet :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:51

Rechts staan, links gaan: dat is de onofficiële roltrapregel in Nederland en andere landen. Oftewel: heb je geen haast, dan sta je rechts stil. Heb je wél haast, dan kun je er links langs. Maar is dat ook de efficiëntste manier? In Londen gaan ze het helemaal anders doen.

Om bij de metro in Londen te komen, gebruiken inwoners dagelijks roltrappen. Het gebruik van de soms wel 60 meter lange trappen verloopt niet altijd even soepel. Londense metropassagiers ergeren zich flink aan mensen (vooral toeristen) die links stilstaan op de roltrap, terwijl zij er snel langs willen.

Experiment
Transport of London besloot op de roltrappen in Holborn, één van de grootste metrostations in de Engelse hoofdstad, een experiment te doen om te kijken of deze ergernis van de passagiers kon worden weggenomen. Drie weken lang werd iedere roltrapgebruiker, of die nou links of rechts stond en haast had of niet, gesommeerd stil te staan. Wat bleek? Het werkte: de ruimte werd beter benut en de grote mensenmassa - jaarlijks reizen er 36 miljoen passagiers door Holborn - bewoog ruim 30 procent sneller dan anders.

Het succes heeft ertoe geleid dat het experiment wordt verlengd. Als het goed blijft gaan, wordt het beleid ook doorgevoerd op andere locaties

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/rechts ... an-sneller

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:04

Tsja - of je nou via Holborn reist waar elke 2 minuten een metro komt of een uur op je Sprinter naar weet-ik-veel-waar moet wachten omdat er een opstopping is op de roltrap... En inderdaad, wat ook in dat artikel staat, reizend Engeland is een stuk sympathieker dan reizend Nederland... Als je de bushaltes daar ziet, allemaal keurig in een rijtje, waar in NL 1 mensenmassa staat te drommen om maar als eerste naar binnen te mogen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:29

(Zijstapje - zouden ze dat roltraponderzoek ook kunnen gebruiken om het 'hold your lane' op de snelwegen en ringwegen in te voeren in Nederland? Want rechtshouden - links inhalen is op veel snelwegen geen prettige manier van doen, en ik weet eigenlijk zeker dat het uitmaakt op de momenten tussen spits en rust in.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:33

purny schreef:
Rechts staan, links gaan: dat is de onofficiële roltrapregel in Nederland en andere landen. Oftewel: heb je geen haast, dan sta je rechts stil. Heb je wél haast, dan kun je er links langs. Maar is dat ook de efficiëntste manier? In Londen gaan ze het helemaal anders doen.

Om bij de metro in Londen te komen, gebruiken inwoners dagelijks roltrappen. Het gebruik van de soms wel 60 meter lange trappen verloopt niet altijd even soepel. Londense metropassagiers ergeren zich flink aan mensen (vooral toeristen) die links stilstaan op de roltrap, terwijl zij er snel langs willen.

Experiment
Transport of London besloot op de roltrappen in Holborn, één van de grootste metrostations in de Engelse hoofdstad, een experiment te doen om te kijken of deze ergernis van de passagiers kon worden weggenomen. Drie weken lang werd iedere roltrapgebruiker, of die nou links of rechts stond en haast had of niet, gesommeerd stil te staan. Wat bleek? Het werkte: de ruimte werd beter benut en de grote mensenmassa - jaarlijks reizen er 36 miljoen passagiers door Holborn - bewoog ruim 30 procent sneller dan anders.

Het succes heeft ertoe geleid dat het experiment wordt verlengd. Als het goed blijft gaan, wordt het beleid ook doorgevoerd op andere locaties

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/rechts ... an-sneller

Ik geloof er helemaal niks van.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:38

Misschien dat de totale mensenmassa uiteindelijk wel sneller gaat, maar dat zal mij aan mijn reet roesten als ik mijn metro wil halen, ik ren (braaf aan de kant waar t mag) als een gek die roltrap af, ook nog eens beter voor mijn conditie :') als ze in london nou ook nog eens een aparye roltrap voor touristen zouden maken, dan zou t pas snel gaan hahaha dromen mag altijd :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:39

Shadow0 schreef:
(Zijstapje - zouden ze dat roltraponderzoek ook kunnen gebruiken om het 'hold your lane' op de snelwegen en ringwegen in te voeren in Nederland? Want rechtshouden - links inhalen is op veel snelwegen geen prettige manier van doen, en ik weet eigenlijk zeker dat het uitmaakt op de momenten tussen spits en rust in.)

Was laatst bij mythbusters.

De vraag was of het sneller was om steeds van baan te wisselen bij files of dat het sneller was om op je baan te blijven.

Het antwoord was 'Ja. Het is sneller om van rijbaan te wisselen.'. Bij alle tests. De eerste test gaf een verschil van ongeveer anderhalve minuut, bij de laatste test was er 1 die van baan verwisselde en 5 die op hun baan bleven. Hier was de snelste nog steeds die van baan verwisselde, de auto's daarna kwamen 1 minuut en 52 seconden tot 15 minuten later aan op de bestemming.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:41

Shadow0 schreef:

Ik vraag mij af of dat roltrappenonderzoek daarvoor gebruikt kan worden. Op een roltrap hoeven er niet onderweg mensen in en uit te voegen en voor te sorteren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:44

goldenarrow schreef:
Shadow0 schreef:

Was laatst bij mythbusters.

De vraag was of het sneller was om steeds van baan te wisselen bij files of dat het sneller was om op je baan te blijven.

Het antwoord was 'Ja. Het is sneller om van rijbaan te wisselen.'. Bij alle tests. De eerste test gaf een verschil van ongeveer anderhalve minuut, bij de laatste test was er 1 die van baan verwisselde en 5 die op hun baan bleven. Hier was de snelste nog steeds die van baan verwisselde, de auto's daarna kwamen 1 minuut en 52 seconden tot 15 minuten later aan op de bestemming.

Maar dat gaat over de reistijd van een individuele auto in een standaardfile. De interessante vraag is wat het voor de gemiddelde reistijd van de hele file doet wanneer iedereen het ene of het andere systeem volgt.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:45

Warboel schreef:
[ [url=m/GvEuI4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hadden wij in Londen. Covent Garden. Dit of een krakkemikkige lift :') gelukkig was ik toen nog goed ter been _O-

Deze trap is pure hel. Toen ik hem zag besloot ik spontaan om toch maar de roltrap te nemen :+ De roltrappen in London zijn trouwens ook niet ideaal, ik loop altijd op de roltrap, maar sommige roltrappen daar zijn zo lang/steil dat ik dat niet eens durfde :') . Als iemand (die de regel rechts staan, links gaan niet begrijpt) tegen mij op zou botsen zou ik in ieder geval snel beneden zijn :') (ja, zo slecht is mijn evenwicht).

Mensen die die regel niet kennen, die zou ik het liefst naar beneden duwen, dan kan ik er ook meteen langs. Laatst heb ik (en vijf andere mensen die aan het rennen waren om de metro te halen) mijn metro gemist omdat er een paar sukkels met trolleys naast elkaar stilstonden. Jammer genoeg ging deze roltrap omhoog, anders had ik ze lekker omvergebeukt :Y)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:52

Covent Garden heeft geen roltrap, alleen die gewone trap of een enge oude lift -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:55

Alleen gewone trap is op zich fijner dan alleen roltrap. Een van de redenen dat ik Utrecht CS haat is dat de gewone trap zo is weggemoffeld. Hij is er wel, dat weet ik, maar de roltrap valt zo veel meer op.

Roltrappen zijn wel fijn als je 6 stuks bagage bij je hebt en ongeveer 10 minuten hebt om van de ene kant naar de andere kant van het station te lopen. Ik vind daarom Osnabruck geen leuk station.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:15

Oja, wacht, ik ben in de war met een andere halte. Bij covent graden moest ik gedwongen met de lift. Ik heb een soort fobie voor liften en kan niet tegen kleine ruimtes, vooral niet als er veel mensen zijn, dat gaat dus niet echt goed samen met de lift daar. Als ik een keuze had gehad was ik met de trap gegaan :') maar helaas moest ik met de lift. Dat stelde ik niet zo op prijs, ik ben erg gehecht aan mijn personal space en dat krijg je in die lift daar echt niet. Ik vond het ook een eng ding.
Ik weet niet met welke halte ik het door de war haal, maar er waren roltrappen die zo hoog waren dat het gewoon eng was...

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:17

idd.. en no way dat ik in die lift ging. maarja.... toen bleef te optie trap nog over. ba de eerste keer die verrekte k*t trap gehad te hebben zei ik, die neem ik nooooit weer. 3 x raden welke trap ik de dag erna aan het lopen was? juist die ja. doodmoe, helemaal chagerijnig (voornamelijk door het slaapgebrek) en ontzettend boos.. maar no way dat ik met die lift ga. vond de roltrappen bij de metro in engeland ook eng stijl gewoon.. maarja ik als boeren nederlander ben die drukke binnenstad ook niet gewend he :')

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:19

Desiree_2001 schreef:
Oja, wacht, ik ben in de war met een andere halte. Bij covent graden moest ik gedwongen met de lift. Ik heb een soort fobie voor liften en kan niet tegen kleine ruimtes, vooral niet als er veel mensen zijn, dat gaat dus niet echt goed samen met de lift daar. Als ik een keuze had gehad was ik met de trap gegaan :') maar helaas moest ik met de lift. Dat stelde ik niet zo op prijs, ik ben erg gehecht aan mijn personal space en dat krijg je in die lift daar echt niet. Ik vond het ook een eng ding.
Ik weet niet met welke halte ik het door de war haal, maar er waren roltrappen die zo hoog waren dat het gewoon eng was...

ik gok dat dat bij de meeste metro stations het geval waren.. heb alle metro stations gezien en eigenlijk waren ze overal wel heel erg hoog en stijl.. moest ook even slikken toen ik dat voor t eerst zag ja! toen ik perongeluk verkeerd stond schreeuwde mn leraar nog dat ik aan de kant moest en werd nog geen 3 tellen later door een engelsman aan de kant gebeukt :')

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:23

De roltrappen zijn inderdaad bijna allemaal eng steil en hoog, maar in mijn herinnering was er één toch wel extreem hoog, misschien dat het me straks weer te binnen schiet, als het goed is hebben we ook nog een selfie gemaakt met de hele klas bovenaan die roltrap :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:27

Oh ik weet denk ik welke je bedoelt! Is dat niet Holborn ook? Meh eigenlijk zijn ze allemaal superlang :')

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:31

Dat was hem ja! Die is echt zó steil en lang, gewoon niet leuk meer. Toen ik net door mijn foto's ging kwam ik een selfie tegen die we gemaakt hebben in de lift bij covent garden, mijn trauma's aan dat enge ding komen weer naar boven :')

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:37

Wacht, het schiet me net weer te binnen :+ ik bedoel niet die bij Holborn (die overigens ook doodeng is), maar die bij Leicester square. Ik vertrouw mijn eigen geheugen niet meer geloof ik, maar ik ben er vrij zeker van dat het Leicester was. Die vond ik toch wel het engst van allemaal :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:49

Zojuist was den haag centraal ontruimd. Er was een verdachte koffer aangetroffen. Alle trams stonden stil. Maar gelukkig was het loos alarm

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:12

Oh vandaar dat de tram zo lang op zich liet wachten zonet := Stond op de Grote Markt en vroeg me al af wat er aan de hand was, geen tram maar wel overal beveiliging en HTM-mannetjes die in portofoons liepen te schreeuwen :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:55

Ik had op alphen een vertraging door politie vandaag rond een uur of 1 a 2. Passagier werd afgevoerd in handboeien.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:57

lifaya schreef:
Ik had op alphen een vertraging door politie vandaag rond een uur of 1 a 2. Passagier werd afgevoerd in handboeien.

Echt?! Hoef ik eens een keer een dag niet met de trein, mis ik weer vanalles :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:44

Alphen de gekste >;)

Ik las het inderdaad ook van Den Haag Centraal. Balen! Maar beter een keer te veel ontruimd dan een keer te weinig...