Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:46

antwoord zal niet zo pikant zijn:
denk dat er een schaarste aan drinken was en dat ze zagen dat kalveren bij hun moeder dronken en dat tesamen met het feit dat kinderen ook drinken bij hun moeder ..... 1+1=2

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:52

Avelienvd schreef:
antwoord zal niet zo pikant zijn:
denk dat er een schaarste aan drinken was en dat ze zagen dat kalveren bij hun moeder dronken en dat tesamen met het feit dat kinderen ook drinken bij hun moeder ..... 1+1=2

Ja, waarschijnlijk hè? Maar dat is minder leuk... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:39

vuurneon schreef:
[***] schreef:
Dieren hebben geen baat bij de werking van het placebo-effect.

Dieren verwachten immers niets. Ze leven in het hier en nu. Een dier weet ook niet dat hij ooit zal sterven.

Klassiek conditioneren is toch écht een patroon van reactie op de verwachting. Als ik de klep van mijn aquarium open doe, verwachten mijn vissen voer. Als ik de koelkastdeur open doe na de afwas, zit de kat ook al klaar omdat zij voer verwacht.

Dat is geen placebo effect, maar een Pavlov reactie.
Jij doet een bepaalde handeling voordat ze eten krijgen, en daar reageren ze op, is een reactie op jou gewoontes.
Mijn honden weten ook wanneer ze mee mogen als ik weg ga en wanneer niet.
Als ze niet meegaan doe ik de radio aan, jas aan, en zet m'n tas klaar.
Als ze wel mee mogen gaat juist alles uit, ik doe m'n jas aan en voordat ik de riemen pak weten ze al dat ze mee gaan.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hond_van_Pavlov

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:44

musiqolog schreef:
Ketaki schreef:
ik vraag me eigenlijk zo ineens af, hoe zijn de tattoos en piercings ontstaan :)

Onduidelijk. Wij (de westerse cultuur) hebben piercings uit Afrika, en tatoeages uit de Stille Zuidzee, maar allebei zijn ze bij verschillende volkeren bekend. En waarom doet iemand zoiets? Ja, goeie vraag. Ik vind het ook lelijk. :)

ik vind het niet lelijk hoor, heb zelf wenkbrauwpiercing en neuspiercing gehad.

en ook een navelpiercing gehad.

maar vroeg me wel eens af waar die dingen zijn ontstaan/ vandaan komen :) :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:49

Ontstaan tatoeage
Het woord tatoeage (of tattoo) stamt af van het Tahitiaanse woord Tatu, wat merken betekend. De eerste bekende tatoeages moeten zo’n 14.000 jaar oud zijn geweest. Er zijn aanwijzingen dat in deze tijd de as van iemands verbrandde lijk in gemaakte wondjes bij de rouwenden werd gestrooid; waardoor deze na heling nog zwarte vlekjes gaven als nagedachtenis aan de overledene. Later zou dit verder evolueren in de tatoeage zoals die ons meer bekend voorkomt: Met een naald of een scherp voorwerp werden gaatjes en sneetjes gemaakt om er allerlei soorten kleurstoffen in te doen. Met deze methode werd het voor het eerst mogelijk om met tatoeëren daadwerkelijk vormen en ontwerpen te maken op de huid. Deze methode is zo’n 8.000 jaar geleden ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:17

dees_daan schreef:
vuurneon schreef:

Klassiek conditioneren is toch écht een patroon van reactie op de verwachting. Als ik de klep van mijn aquarium open doe, verwachten mijn vissen voer. Als ik de koelkastdeur open doe na de afwas, zit de kat ook al klaar omdat zij voer verwacht.

Jij doet een bepaalde handeling voordat ze eten krijgen, en daar reageren ze op, is een reactie op jou gewoontes.
Als ze wel mee mogen gaat juist alles uit, ik doe m'n jas aan en voordat ik de riemen pak weten ze al dat ze mee gaan.

Jij ook bedankt voor je reactie. Ik bedoel dus eigenlijk wat jij zegt, maar kon het niet goed omschrijven. Wist niet dat, dat een Pavlovreactie heet. Ik word steeds een beetje wijzer :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:45

woehoeh leuk topic!! Ik had laatst ook zn vraag waar niemand het antwoord op had, maar kom er nu niet op :S

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:41

Waarom zie ik nooit rode taxi's? Zijn daar regels voor, of staat dat niet chique genoeg?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:53

Szan, misschien te oogverblindend? :+ nee, geen idee!

waarom bestaan er alleen mechanische rodeo stieren,
waarom geen paarden, :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:05

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:08

vet :')

maar je ziet ze ook niet echt vaak..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:13

heeft volgens met associatie te maken. Hier in NL is dat iets minder, maar bv in NYC is de kleur echt een handelsmerk geworden. Rood wordt gekoppeld aan sportauto's, geel (zwart/donkerblauw/grijs) aan taxi's, wit aan bedrijfsbusjes enz.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:30

Waarom is de merk shampoo bij de Action soms tot wel 75% goedkoper? Dat is toch gewoon hetzelfde spullie wat erin zit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:33

astwice schreef:
Waarom is de merk shampoo bij de Action soms tot wel 75% goedkoper? Dat is toch gewoon hetzelfde spullie wat erin zit?

Omdat ze partijen van oa faillissementen opkopen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:36

dees_daan schreef:
vuurneon schreef:

Nee, ik gaf een voorbeeld van klassiek conditioneren :) en inderdaad Pavlov is hét gebruikte voorbeeld. Klassiek conditioneren geeft namelijk wel een verklaring waarom het placebo effect voor kan komen bij dieren :) want ik kan een hond een bepaalde injectie geven en dat geeft een reactie . Maar ik kan de werkzame stof vervangen door een simpele zoutoplossing en dezelfde reactie krijgen als met de werkzame stof. Ergo; er is sprake van een placebo effect, dat verklaard kan worden door bijvoorbeeld klassiek conditioneren.

Wat is het verschil tussen pepernoten en kruidnoten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:07

Pepernoten zijn taaitaai-achtig, en kruidnoten zijn speculaas-achtig.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:13

Mizora schreef:
Pepernoten zijn taaitaai-achtig, en kruidnoten zijn speculaas-achtig.

Of logischer gezegd: pepernoten zijn van peperkoek, kruidnoten van kruidkoek. Om de een of andere vage reden blijft iedereen 'pepernoten' zeggen tegen kruidnoten.

Maar mijn God: het is maart en we hebben het hier alweer over!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:30

musiqolog schreef:
Om de een of andere vage reden blijft iedereen 'pepernoten' zeggen tegen kruidnoten.

Ik denk dat je die verwarring wel aan'merkverwatering' toe kunt schrijven. En daarnaast strooit sinterklaas met pepernoten, dus die 'half plat geslagen ballen' zijn automatisch pepernoten :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:41

vuurneon schreef:
astwice schreef:

Omdat ze partijen van oa faillissementen opkopen :)

volgens mij bedoeld ze niet bv andrelon shampoo die bij action goedkoper is maar bv een Bmerk ivm andrelon, toch?

In dat geval is het omdat merkbeleving gekoppeld is aan prijs; duur zal wel beter zijn. prijs is een manier je product positioneren in de markt. Je ziet ook vaak dat 1 producent hetzelfde product uitbrengt onder verschillende merknamen met verschillende prijsklasses; bv seat is dezelfde auto als een audi maar dan voor de helft van het geld. Waarom? Omdat Audi zich richt op de markt van de snelle jongens met hippe pakken en dure leaseauto's terwijl seat voor de mensen is die een auto willen kopen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:46

Ik denk dat ze daadwerkelijk hetzelfde merk/type bedoeld. Ik heb geen kennis van de shampoo's, maar wel van de WD40 (kruipolie) deze kost bij de Action 2,5 o.i.d. en in de winkel soms wel 10 euro. Terwijl het exact hetzelfde is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:48

Ik moet toegeven dat ik nog nooit in de action ben geweest, dus weet ook niet of ze daar Amerken of Bmerken verkopen :+ bij Aldi en Lidl zie je bv dat ze gewoon Bmerken hebben waardoor alles goedkoper is

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:50

Ik had trouwens met een collega een interessante vraag:

Met zwemmen heb je borstcroll en vrije slag (schoolslag). Bij eerste heb je minder weerstand van het water waardoor je sneller gaat, nadeel is dat je bijna geen voordeel van je beenkracht hebt. Bij schoolslag is dit juist andersom. Waarom combineren ze die slagen dan niet? Dus armslag van de borstcroll in samenwerking met de beenslag van schoolslag!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:52

Romyv schreef:
Ik moet toegeven dat ik nog nooit in de action ben geweest, dus weet ook niet of ze daar Amerken of Bmerken verkopen :+ bij Aldi en Lidl zie je bv dat ze gewoon Bmerken hebben waardoor alles goedkoper is

Foei :P ! Er gaat een wereld voor je open! Ik koop al mijn merkshampoo's, crèmes en verzorgingsproducten daar :)

Maar ze kopen veel restpartijen en artikelen van faillissement op. Dus ach, het staat er soms in het Arabisch op daardoor haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:53

Romyv schreef:
Ik had trouwens met een collega een interessante vraag:

Met zwemmen heb je borstcroll en vrije slag (schoolslag). Bij eerste heb je minder weerstand van het water waardoor je sneller gaat, nadeel is dat je bijna geen voordeel van je beenkracht hebt. Bij schoolslag is dit juist andersom. Waarom combineren ze die slagen dan niet? Dus armslag van de borstcroll in samenwerking met de beenslag van schoolslag!?

Omdat je daardoor veel weerstand krijgt en het niet aërodynamisch is. Je komt echt lastig vooruit; daarom gebruikte wij het veel bij de zwemtraining :) erg zware oefening.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:57

gebruiken jullie die combinatie bij je zwemtraining of de schoolslag?