Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vuurneon schreef:[***] schreef:Dieren hebben geen baat bij de werking van het placebo-effect.
Dieren verwachten immers niets. Ze leven in het hier en nu. Een dier weet ook niet dat hij ooit zal sterven.
Klassiek conditioneren is toch écht een patroon van reactie op de verwachting. Als ik de klep van mijn aquarium open doe, verwachten mijn vissen voer. Als ik de koelkastdeur open doe na de afwas, zit de kat ook al klaar omdat zij voer verwacht.
musiqolog schreef:Ketaki schreef:ik vraag me eigenlijk zo ineens af, hoe zijn de tattoos en piercings ontstaan
Onduidelijk. Wij (de westerse cultuur) hebben piercings uit Afrika, en tatoeages uit de Stille Zuidzee, maar allebei zijn ze bij verschillende volkeren bekend. En waarom doet iemand zoiets? Ja, goeie vraag. Ik vind het ook lelijk.
dees_daan schreef:vuurneon schreef:
Klassiek conditioneren is toch écht een patroon van reactie op de verwachting. Als ik de klep van mijn aquarium open doe, verwachten mijn vissen voer. Als ik de koelkastdeur open doe na de afwas, zit de kat ook al klaar omdat zij voer verwacht.
Dat is geen placebo effect, maar een Pavlov reactie.
Jij doet een bepaalde handeling voordat ze eten krijgen, en daar reageren ze op, is een reactie op jou gewoontes.
Mijn honden weten ook wanneer ze mee mogen als ik weg ga en wanneer niet.
Als ze niet meegaan doe ik de radio aan, jas aan, en zet m'n tas klaar.
Als ze wel mee mogen gaat juist alles uit, ik doe m'n jas aan en voordat ik de riemen pak weten ze al dat ze mee gaan.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hond_van_Pavlov

dees_daan schreef:vuurneon schreef:
Dat is geen placebo effect, maar een Pavlov reactie.
Jij doet een bepaalde handeling voordat ze eten krijgen, en daar reageren ze op, is een reactie op jou gewoontes.
Mijn honden weten ook wanneer ze mee mogen als ik weg ga en wanneer niet.
Als ze niet meegaan doe ik de radio aan, jas aan, en zet m'n tas klaar.
Als ze wel mee mogen gaat juist alles uit, ik doe m'n jas aan en voordat ik de riemen pak weten ze al dat ze mee gaan.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hond_van_Pavlov
en inderdaad Pavlov is hét gebruikte voorbeeld. Klassiek conditioneren geeft namelijk wel een verklaring waarom het placebo effect voor kan komen bij dieren
want ik kan een hond een bepaalde injectie geven en dat geeft een reactie . Maar ik kan de werkzame stof vervangen door een simpele zoutoplossing en dezelfde reactie krijgen als met de werkzame stof. Ergo; er is sprake van een placebo effect, dat verklaard kan worden door bijvoorbeeld klassiek conditioneren.Mizora schreef:Pepernoten zijn taaitaai-achtig, en kruidnoten zijn speculaas-achtig.
vuurneon schreef:astwice schreef:Waarom is de merk shampoo bij de Action soms tot wel 75% goedkoper? Dat is toch gewoon hetzelfde spullie wat erin zit?
Omdat ze partijen van oa faillissementen opkopen
bij Aldi en Lidl zie je bv dat ze gewoon Bmerken hebben waardoor alles goedkoper is Romyv schreef:Ik moet toegeven dat ik nog nooit in de action ben geweest, dus weet ook niet of ze daar Amerken of Bmerken verkopenbij Aldi en Lidl zie je bv dat ze gewoon Bmerken hebben waardoor alles goedkoper is
! Er gaat een wereld voor je open! Ik koop al mijn merkshampoo's, crèmes en verzorgingsproducten daar
Romyv schreef:Ik had trouwens met een collega een interessante vraag:
Met zwemmen heb je borstcroll en vrije slag (schoolslag). Bij eerste heb je minder weerstand van het water waardoor je sneller gaat, nadeel is dat je bijna geen voordeel van je beenkracht hebt. Bij schoolslag is dit juist andersom. Waarom combineren ze die slagen dan niet? Dus armslag van de borstcroll in samenwerking met de beenslag van schoolslag!?
erg zware oefening.