Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:33

Deze jongen is protestant, maar houd er wat dat betreft een eigenzinnige kijk op na! Wel laat hij iedereen in zijn waarde wat betreft hoe ik geloofde. Dat kan ook niet iedereen.

Bij veel mensen (zoals mijn ex-vriend) was eigenlijk alleen zijn standpunt goed. Discussieren over het geloof kon ik ook niet met hem. Hij praatte mij telkens onder tafel, zeker omdat ik nog vrij weinig wist toentertijd!

Marloez, Welk geloof bedoel je? Het geloof van de JG. Ik weet wel degelijk wat hun achterliggende gedachte is, het is alleen niet de mijne!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:36

Heino schreef:
verootjoo schreef:
Er gebeuren elke dag nog wonderen :) Een vriendin heeft pas weer een kindje mogen krijgen, wát een wonder vind ik dat nog steeds.

Ik vind het zo bijzonder en apart dat jij een geboorte/zwangerschap als wonder ziet, en ik het als menselijke natuur zie, de mens is toch compleet uitgerust om kinderen te krijgen? Niet alleen qua voortplantingsorganen maar ook qua verhoogde hormoonconcentratie rondom eisprong (en daardoor meer zin in seks) :)

Ik vind het heel mooi idd. Hoe zo'n eicel en zaadcel van twee menselijke geliefden samen versmelten, alle chromosomen bij elkaar komen, en het dna als een puzzeltje gevormd wordt. De wisselwerking van hormonen, en dat zo'n mooi gemaakt kindje mag groeien in de buik van de vrouw.
Daar heeft God zo goed over nagedacht, en zo mooi gemaakt. Dat vind ik heel wonderlijk :)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:37

ik geloof niet.
ik vind het geloof iets voor mensen die zelf hun problemen niet op kunnen lossen en alles bij god neerleggen. en dan al die rare regeltjes waar ik niks van snap.
en volgens mij staat er ook in de bijbel, heb je naaste lief!? helaas merk ik daar weinig van |(
het beste geloof is het geloof in jezelf!! :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:37

Zooist schreef:
Heino schreef:
Toch blijken heel veel godsdienstfanatici/extremisten schizofreen/psychotisch te zijn :)

Prove it :D

Heb mn schoolboeken doorgespit maar daar werd er niet diep op ingegaan, enkel dat er wanen zijn waarbij godsdienst centraal staat. Bvb mensen die in een psychose denken dat zij God of juist de duivel zijn, opdrachten van God met gewelddadige inhoud etc. uit gaan voeren.

Heb in wetenschappelijke database dit gevonden:
Abstract
The influence of religious activity on the severity of religious delusions is unclear. This study examined whether Catholic and Protestant patients experienced more religious delusions than non-religiously affiliated patients. We also explored whether the severity of religious delusions, according to the Religious Delusions item on the Scale for the Assessment of Positive Symptoms (SAPS), was associated with the amount of religious activity. The Protestants experienced more religious delusions than Catholics and those without religious affiliation. Although when the groups were combined, patients who were more religiously active experienced more severe religious delusions (n=133), there was no difference in the severity of religious delusions across the non-religious, Catholic and Protestant groups. Religious affiliation may influence the frequency of religious delusions, particularly in Protestant individuals, but religious affiliation appears to be independent of religious delusion severity.

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:46

En is dit bewijs?

Het eerste wat je stelt is ook zo, maar dat betekent niet dat dat gelovigen zijn toch. Er staat mensen in een psychose. Er staat niet gelovige mensen met een psychose?

En ziekte komt niet van God, dus ik geloof zeker dat de duivel zich helemaal uit kan leven hierin!

De eerste regel: unclear zegt voor mij al genoeg.

Maar als je er mijn goede mening over wil horen moet je het even vertalen voor me. Ben niet zo goe din mijn talen en zeker niet als er vaktermen om de hoek kom en kijken. Sorry!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:49

het is dus eigenlijk nog onduidelijk of het werkelijk zo is, en áls het al zo is, dan hebben protestanten er meer last van dan katholieken :) Maar in het hele stukje klinkt een beetje twijfel en onduidelijkheid, dus ik zou het niet direct bewijs noemen :n

Overigens heb je aan een abstract vrij weinig. Het zal niet de eerste zijn waarvan je vervolgens het hele artikel gaat lezen en het blijkt een flutonderzoek te zijn...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:51

Ik haakte ook af bij abstract.... Kwam toen tot unclear en toen was ik het al kwijt....

Hihihi!

Ik en engels lezen.... Kan me nog net redden in een winkel of taxi maar dan houdt het wel op.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:52

Vertaling:
De invloed van religieuze activiteiten op de ernst van godsdienstwanen is onduidelijk. Deze studie onderzoekt of Katholieke Protestante patiënten meer godsdienstwanen ervaren dan niet-regilieuze mensen met wanen. Daarnaast hebben we onderzocht of de ernst van religieuze wanen, volgens het Religieuze Wanen item op de Schaal voor het Beoordelen van Positieve Symptomen (SAPS). De Protestanten ervaarden met religieuze wanen dan Katholieken en dan degene zonder religieuze activiteiten. Hoewel wanneer de groepen gecombineerd werden patiënten die meer religieus actief zijn meer ernstige godsdienstige wanen ervaren (n=33), was er geen verschil in ernst van de wanen tussen de niet-religieuzen, Katholieken en Protestanten. Religiositeit beïnvloedt mogelijk de frequentie van religieuze wanen, met name bij Protestanten, maar het wel/niet religieus zijn is onafhankelijk van de ernst van de religieuze wanen.

Oftewel, wanneer je godsdienstig bent ervaar je gemiddeld meer godsdienstwanen dan wanneer je niet godsdienstig bent.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:53

verootjoo schreef:
het is dus eigenlijk nog onduidelijk of het werkelijk zo is, en áls het al zo is, dan hebben protestanten er meer last van dan katholieken :) Maar in het hele stukje klinkt een beetje twijfel en onduidelijkheid, dus ik zou het niet direct bewijs noemen :n

Overigens heb je aan een abstract vrij weinig. Het zal niet de eerste zijn waarvan je vervolgens het hele artikel gaat lezen en het blijkt een flutonderzoek te zijn...

De relatie was onduidelijk dús werd dit onderzoek gedaan, zo moet je het zien. Ik mag het gehele artikel niet online zetten (tis namelijk niet vrij toegankelijk, ik heb er via school toegang tot) maar kan het jullie wel mailen als jullie willen, moet je ff je emailadres PBen :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:55

En wat is een waan?

Wie bepaald wat een waan is?

Een mens toch? Die iets interpreteerd op een bepaalde manier?

Je moet het maar net geloven! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:56

Bedankt voor de vertaling trouwens!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:57

Het gaat in deze abstract over 'regilious delusions'. Dan vind ik het per definitie logisch dat gelovigen hier meer 'last' van hebben dan niet gelovigen.

Wat is de definitie van een 'religious delusion'? Is dit een relatie met God hebben? Is dit ervaren dat God in je woont? Allemaal normale zaken voor een gelovige!

En dan protestant vs. katholiek. In mijn ogen zijn protestanten meer van het 'een relatie hebben met God' dan katholieken. Dat zou dit onderzoek wel kunnen verklaren!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:00

Zooist schreef:
En wat is een waan?

Wie bepaald wat een waan is?

Een mens toch? Die iets interpreteerd op een bepaalde manier?

Je moet het maar net geloven! :D

Een waan is een gedachte over de wereld die niet gebaseerd is op de werkelijkheid. Dat wereldbeeld is voor andere, gezonde mensen, niet waar zegmaar. Zo kan je bvb denken dat je achtervolgt wordt, of dat je overal gas ruikt, of denken dat je de duivel bent.

Wie bepaalt wat een waan is? Een organisatie in de VS die een richtlijn opgesteld heeft waaraan alle psychologen/psychiaters zich in de wereld 'moeten' houden wat betreft het diagnosticeren van verschillende psychische stoornissen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:02

mo_van_dijk schreef:
Het gaat in deze abstract over 'regilious delusions'. Dan vind ik het per definitie logisch dat gelovigen hier meer 'last' van hebben dan niet gelovigen.

Waarom is het logisch dat gelovigen er mee last van hebben?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:07

Even ervan uitgaande dat een niet-gelovige geen onderricht in geloof en de inhoud van de Bijbel gehad heeft: Hoe kan je er dan wel waanideeën over het geloof hebben.

Een 'organisatie in de VS' klinkt niet heel betrouwbaar. Nu ben ik sowieso geen fan van de VS. Een waanidee: Is mijn mening dat God in mij woont ook een waanidee? Voor mij is dit realiteit, maar kan ik dit bewijzen naar een buitenstaander? :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:10

http://www.apa.org/
Is dé organisatie onder psychologen zo'n beetje dus wel betrouwbaar ;)

Tja je kan toch ook denken dat je gas ruikt terwijl je het misschien nooit geroken hebt?

Maar ik wil hiermee absoluut niet beweren dat geloof een waan is, verre van! Ik denk alleen wel dat wanen op de loer kunnen liggen bij godsdienstfanatici, dat ze zegmaar werkelijkheid en geloof te veel door elkaar mengen.

Heb jij er last van dat God in je woont?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:11

Ik vind met dit ook : je moet het maar net geloven?

Misschien hebben die lui in de VS wel zelf waanideeën?

Of heb ik wel waanideeën.

Nee, jouw bewijs is niet mijn bewijs!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:11

Heino schreef:
Maar ik wil hiermee absoluut niet beweren dat geloof een waan is, verre van! Ik denk alleen wel dat wanen op de loer kunnen liggen bij godsdienstfanatici, dat ze zegmaar werkelijkheid en geloof te veel door elkaar mengen.

Dat is zeker zo!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:12

Zooist schreef:
Ik vind met dit ook : je moet het maar net geloven?

Nee, jouw bewijs is niet mijn bewijs!

Ik vind wetenschap ook een geloof dus wat dat betreft heb je een punt :P
Vind wel dat wetenschap een georganiseerder geloof is, in die zin dat er systematisch data verzameld wordt die voor iedereen toegankelijk is zegmaar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:14

De Bijbel is het meest gelezen boek!
Met een begin en een eind ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:20

Wat wil je daarmee zeggen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:26

Heino schreef:
[Vind wel dat wetenschap een georganiseerder geloof is, in die zin dat er systematisch data verzameld wordt die voor iedereen toegankelijk is zegmaar.

Die slaat op deze! ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:26

Heino schreef:
christel1857 schreef:
Nu ff ontopic: Ik weet niet over welk bewijs dat god bestaat jij het hebt? Maar zover ik weet, en dat moet iedereen toch wel met me eens zijn, is er nog geen sluitend bewijs dat er een god bestaat. Daarom heet het ook nog steeds GELOVEN, en dat is iets wat je doet, of niet doet. Wat ik interessant vind is dat de hedendaagse gelovigen veel positiever in het leven staan dan ik in eerste instantie had gedacht, dus wat dat betreft thumbs up voor de gelovigen. Ik verdien eerder een aai over mijn bol vanwege mijn oprechte verandering van houding tov gelovigen in dit topic, ipv een tik op mijn vingers. Ik daag je bij deze uit om 1 bericht van mij te zoeken in de laatste 20 pagina's waarin jouw standpunt wordt bevestigd.
Desalnietemin ben ik door dit topic ook wel sterker gaan GELOVEN, dat er geen god bestaat. Maar dat is mijn persoonlijke afweging tov van wat ik meer aannemelijk vind. Mag een ongelovige dan geen interesse hebben in religie? Ik vind van wel! Ik heb ook interesse in boeddhisme, islam, etc. Wie ben jij om tegen mij te gaan zeggen dat ik me niet mag mengen in een discussie over geloof omdat ik zelf (op dit moment als 21 jarige die nog een heel leven voor de boeg heeft :D ) niet geloof?

Voor jóu is het geen bewijs, voor anderen wel. Maar je zegt het al, gelóóf. Waarom niet gewoon accepteren dat er in geloof geen stuitend bewijs ís en waarschijnlijk ook nooit zal komen? Ik begrijp niet waarom je dan bewijs wilt, want dat is er gewoonweg niet.

Welk standpunt?

En je laatste opmerkingen slaan natuurlijk kant noch wal want dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat ik het niet vind kunnen om door te hameren op bewijs voor God terwijl dat er niet is en niet zal komen omdat het een gelóóf is.

Dan gaan wij het nooit eens worden. Ook prima toch? ;)

EDIT: Ik vind overigens dat ik duidelijk naar voren laat komen dat ik niet verwacht dat er binnen nu en een korte tijd bewijs komt. Maar mijn behoefte aan tastbaar bewijs, dat je daar kritiek op hebt vind ik echt onbegrijpelijk, maarja laat maar zitten dan.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 17-05-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:28

Zooist schreef:
Heino schreef:
[Vind wel dat wetenschap een georganiseerder geloof is, in die zin dat er systematisch data verzameld wordt die voor iedereen toegankelijk is zegmaar.

Die slaat op deze! ;)

Ja snap ik maar wat wil je er mee zeggen? :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:29

Dat het een georganiseerd geloof is, dat er systematisch data verzameld zijn en dat die voor iedereen toegankelijk is!