Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Janine, ten eerste staat er op je oude kaart wel wat voor abo je had, ten tweede zou ik het wel tamelijk onsportief vinden om dat te doen. Het blijft zwartrijden tenslotte, als je willens en wetens niet betaalt.
Flosje446 schreef:Van het hele opladen snap ik ook niet zoveel. Op de website van http://www.ovchipkaart.nl staat een hele uitleg, maar als je naar die automaat gaat om je ovchip te activeren, dan kies je voor ophalen bestelling, maar dan is er helemaal geen bestelling. Als je dan kijkt bij inhoud kaart (of iets in die richting) dan staat er dat ik een week OV heb die geldig is toch ergens in 2012. Dus ik heb geen flauw idee of die nu wel of niet opgeladen is. Voor de rest wel probleemloos gereisd, ovchip deed het prima alleen bij heel veel mensen niet. Bij de NS mogen ze ook wel wat meer paaltjes neerzetten. In Gouda stapte ik de trein uit en dan heb je alleen een paaltje als je het station uitloopt (dus niet bij de trap van perron), in Wageningen heb je er maar één op het perron waar dus filevorming was en geen één bij de uitgang van het station. Het in- en uitstappen bij de bus gaat nu ook een heel stuk langzamer, maar dat zal wel vlotter gaan als iedereen het een beetje gewend is.
Janine1990 schreef:Maar ik kan me voorstellen dat studenten op kamers met een weekendabbo dus, bedenken: "Goh, we kunnen ook zo wel de bus in." Zeker met dit weer...
En als ik eerlijk ben, geef ik ze geen ongelijk. Het is tenslotte zaak van de overheid en andere instanties om met een waterdicht systeem op de proppen te komen...
Shadow0 schreef:Janine1990 schreef:Maar ik kan me voorstellen dat studenten op kamers met een weekendabbo dus, bedenken: "Goh, we kunnen ook zo wel de bus in." Zeker met dit weer...
En als ik eerlijk ben, geef ik ze geen ongelijk. Het is tenslotte zaak van de overheid en andere instanties om met een waterdicht systeem op de proppen te komen...
Eh, nee, dat vind ik niet. Je hebt ook gewoon je eigen fatsoen. Ik vind zelfs dat het eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn, al die beveiligingen en controles: het is volkomen redelijk dat je betaalt om vervoerd te worden, en je koopt die vervoersbewijzen niet om de controleurs tevreden te stellen maar omdat je gebruik maakt van een dienst. (Toegegeven, prijs-kwaliteit staan niet altijd in verhouding...)
Ik vind het belachelijk dat mensen soms zelfs denken dat ze het recht hebben om misbruik te maken van dat soort dingen, of de mazen in wet- en regelgeving zoeken, alleen omdat het mogelijk is. Dat is niet de manier waarop ik wil samenleven in de maatschappij.
SpikkelFire schreef:Tja als je geen treinkaartje kocht en je werd niet gecontroleerd reisde je ook gratis..
Ik studeer in Rotterdam en reis dus al enige tijd met de OV chipkaart, alleen vandaag gebruikte ik em voor het eerst sinds deze invoering. En nu stond bij het ínchecken -4Heel raar, en bij het uitchecken -1.39.. ik hoop niet dat er saldo is afgehaald aangezien ik gewoon gratis hoor te reizen.. Morgen maar even checken bij een paal/bellen met IBG
Flosje446 schreef:Van het hele opladen snap ik ook niet zoveel. Op de website van http://www.ovchipkaart.nl staat een hele uitleg, maar als je naar die automaat gaat om je ovchip te activeren, dan kies je voor ophalen bestelling, maar dan is er helemaal geen bestelling. Als je dan kijkt bij inhoud kaart (of iets in die richting) dan staat er dat ik een week OV heb die geldig is toch ergens in 2012. Dus ik heb geen flauw idee of die nu wel of niet opgeladen is. Voor de rest wel probleemloos gereisd, ovchip deed het prima alleen bij heel veel mensen niet. Bij de NS mogen ze ook wel wat meer paaltjes neerzetten. In Gouda stapte ik de trein uit en dan heb je alleen een paaltje als je het station uitloopt (dus niet bij de trap van perron), in Wageningen heb je er maar één op het perron waar dus filevorming was en geen één bij de uitgang van het station. Het in- en uitstappen bij de bus gaat nu ook een heel stuk langzamer, maar dat zal wel vlotter gaan als iedereen het een beetje gewend is.
SpikkelFire schreef:Tja als je geen treinkaartje kocht en je werd niet gecontroleerd reisde je ook gratis..
Ik studeer in Rotterdam en reis dus al enige tijd met de OV chipkaart, alleen vandaag gebruikte ik em voor het eerst sinds deze invoering. En nu stond bij het ínchecken -4Heel raar, en bij het uitchecken -1.39.. ik hoop niet dat er saldo is afgehaald aangezien ik gewoon gratis hoor te reizen.. Morgen maar even checken bij een paal/bellen met IBG
Janine1990 schreef:Nogmaals, ik zou het zelf niet doen. Maar ik kan me voorstellen dat studenten, zeker die op kamers, het wel zouden doen.
Citaat:En als ik er een van was, zou ik het misschien ook wel doen. Want ach, dat kleine stukje... Ik ben zelf 100% betrouwbaar, zeker als het betalen betreft. Maar ik weet dat de samenleving niet optimaal is, en dat ik er ook weinig meer aan kan doen...
Citaat:Het enige wat ik ermee wilde zeggen, is dat het systeem, in ieder geval de introductie ervan, niet waterdicht is.... Vertrouwen of niet...
Saskiaatje schreef:SpikkelFire schreef:Tja als je geen treinkaartje kocht en je werd niet gecontroleerd reisde je ook gratis..
Dan denk ik dat je toch pech gehad hebt.
Als je op geld rijdt en je hebt geen saldo halen ze bij inchecken standaard €4,- van je pas af (hetgeen wat je zou betalen als je tot het uiterste reispunt gaat) en zodra je dan eerder uitcheckt, storten ze weer een deel terug op je pas. Ik gok dus dat jij €1,39 betaald hebt voor jouw reis.