OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:14

Janine, ten eerste staat er op je oude kaart wel wat voor abo je had, ten tweede zou ik het wel tamelijk onsportief vinden om dat te doen. Het blijft zwartrijden tenslotte, als je willens en wetens niet betaalt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:20

Van het hele opladen snap ik ook niet zoveel. Op de website van http://www.ovchipkaart.nl staat een hele uitleg, maar als je naar die automaat gaat om je ovchip te activeren, dan kies je voor ophalen bestelling, maar dan is er helemaal geen bestelling. Als je dan kijkt bij inhoud kaart (of iets in die richting) dan staat er dat ik een week OV heb die geldig is toch ergens in 2012. Dus ik heb geen flauw idee of die nu wel of niet opgeladen is. Voor de rest wel probleemloos gereisd, ovchip deed het prima alleen bij heel veel mensen niet. Bij de NS mogen ze ook wel wat meer paaltjes neerzetten. In Gouda stapte ik de trein uit en dan heb je alleen een paaltje als je het station uitloopt (dus niet bij de trap van perron), in Wageningen heb je er maar één op het perron waar dus filevorming was en geen één bij de uitgang van het station. Het in- en uitstappen bij de bus gaat nu ook een heel stuk langzamer, maar dat zal wel vlotter gaan als iedereen het een beetje gewend is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:31

Shadow0 schreef:
Janine, ten eerste staat er op je oude kaart wel wat voor abo je had, ten tweede zou ik het wel tamelijk onsportief vinden om dat te doen. Het blijft zwartrijden tenslotte, als je willens en wetens niet betaalt.

Ja, maar ik stap ook gewoon de bus in met m'n chip... :Y)
Ik vraag het ook niet om voor mezelf duidelijk te krijgen, mij maakt die paar euro niet uit. Maar ik kan me voorstellen dat studenten op kamers met een weekendabbo dus, bedenken: "Goh, we kunnen ook zo wel de bus in." Zeker met dit weer...
En als ik eerlijk ben, geef ik ze geen ongelijk. Het is tenslotte zaak van de overheid en andere instanties om met een waterdicht systeem op de proppen te komen...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:35

zo mijne doet het :D

wel al 1x vergeten uit te checken hihi

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:43

Flosje446 schreef:
Van het hele opladen snap ik ook niet zoveel. Op de website van http://www.ovchipkaart.nl staat een hele uitleg, maar als je naar die automaat gaat om je ovchip te activeren, dan kies je voor ophalen bestelling, maar dan is er helemaal geen bestelling. Als je dan kijkt bij inhoud kaart (of iets in die richting) dan staat er dat ik een week OV heb die geldig is toch ergens in 2012. Dus ik heb geen flauw idee of die nu wel of niet opgeladen is. Voor de rest wel probleemloos gereisd, ovchip deed het prima alleen bij heel veel mensen niet. Bij de NS mogen ze ook wel wat meer paaltjes neerzetten. In Gouda stapte ik de trein uit en dan heb je alleen een paaltje als je het station uitloopt (dus niet bij de trap van perron), in Wageningen heb je er maar één op het perron waar dus filevorming was en geen één bij de uitgang van het station. Het in- en uitstappen bij de bus gaat nu ook een heel stuk langzamer, maar dat zal wel vlotter gaan als iedereen het een beetje gewend is.

IN DE TREIN NIET IN- EN/OF UITCHECKEN!

Dat is nergens voor nodig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:57

Janine1990 schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat studenten op kamers met een weekendabbo dus, bedenken: "Goh, we kunnen ook zo wel de bus in." Zeker met dit weer...
En als ik eerlijk ben, geef ik ze geen ongelijk. Het is tenslotte zaak van de overheid en andere instanties om met een waterdicht systeem op de proppen te komen...

Eh, nee, dat vind ik niet. Je hebt ook gewoon je eigen fatsoen. Ik vind zelfs dat het eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn, al die beveiligingen en controles: het is volkomen redelijk dat je betaalt om vervoerd te worden, en je koopt die vervoersbewijzen niet om de controleurs tevreden te stellen maar omdat je gebruik maakt van een dienst. (Toegegeven, prijs-kwaliteit staan niet altijd in verhouding...)

Ik vind het belachelijk dat mensen soms zelfs denken dat ze het recht hebben om misbruik te maken van dat soort dingen, of de mazen in wet- en regelgeving zoeken, alleen omdat het mogelijk is. Dat is niet de manier waarop ik wil samenleven in de maatschappij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:02

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat studenten op kamers met een weekendabbo dus, bedenken: "Goh, we kunnen ook zo wel de bus in." Zeker met dit weer...

Eh, nee, dat vind ik niet. Je hebt ook gewoon je eigen fatsoen. Ik vind zelfs dat het eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn, al die beveiligingen en controles: het is volkomen redelijk dat je betaalt om vervoerd te worden, en je koopt die vervoersbewijzen niet om de controleurs tevreden te stellen maar omdat je gebruik maakt van een dienst. (Toegegeven, prijs-kwaliteit staan niet altijd in verhouding...)

Ik vind het belachelijk dat mensen soms zelfs denken dat ze het recht hebben om misbruik te maken van dat soort dingen, of de mazen in wet- en regelgeving zoeken, alleen omdat het mogelijk is. Dat is niet de manier waarop ik wil samenleven in de maatschappij.

Ik zou ook wel willen dat iedereen eerlijk was. Nogmaals, ik zou het zelf niet doen. Maar ik kan me voorstellen dat studenten, zeker die op kamers, het wel zouden doen. :j En als ik er een van was, zou ik het misschien ook wel doen. Want ach, dat kleine stukje... Ik ben zelf 100% betrouwbaar, zeker als het betalen betreft. Maar ik weet dat de samenleving niet optimaal is, en dat ik er ook weinig meer aan kan doen...

Het enige wat ik ermee wilde zeggen, is dat het systeem, in ieder geval de introductie ervan, niet waterdicht is.... Vertrouwen of niet...

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:07

Tja als je geen treinkaartje kocht en je werd niet gecontroleerd reisde je ook gratis.. ;)

Ik studeer in Rotterdam en reis dus al enige tijd met de OV chipkaart, alleen vandaag gebruikte ik em voor het eerst sinds deze invoering. En nu stond bij het ínchecken -4 :? Heel raar, en bij het uitchecken -1.39.. ik hoop niet dat er saldo is afgehaald aangezien ik gewoon gratis hoor te reizen.. Morgen maar even checken bij een paal/bellen met IBG :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:11

SpikkelFire schreef:
Tja als je geen treinkaartje kocht en je werd niet gecontroleerd reisde je ook gratis.. ;)

Ik studeer in Rotterdam en reis dus al enige tijd met de OV chipkaart, alleen vandaag gebruikte ik em voor het eerst sinds deze invoering. En nu stond bij het ínchecken -4 :? Heel raar, en bij het uitchecken -1.39.. ik hoop niet dat er saldo is afgehaald aangezien ik gewoon gratis hoor te reizen.. Morgen maar even checken bij een paal/bellen met IBG :)

Je kan het ook checken op internet! :j
*als de site het doet.. -O-

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:12

Ja ik heb net een account aangemaakt, ik ga ff kijken :D

/edit; hmm nog niets te zien op mn account, maar er stond ook geen geld op mijn pasje dus dan had ik het poortje ook niet ingekund? Nouja ik bel morgen wel even wat het betekent en anders laat ik het. :)
Laatst bijgewerkt door SpikkelFire op 05-01-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:12

Flosje446 schreef:

Dit heb ik dus ook? Ik had geen idee van opladen, maar kan gewoon met de metro reizen zoals ik in 2009 ook al kon?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:14

SpikkelFire schreef:

Dan denk ik dat je toch pech gehad hebt. :x
Als je op geld rijdt en je hebt geen saldo halen ze bij inchecken standaard €4,- van je pas af (hetgeen wat je zou betalen als je tot het uiterste reispunt gaat) en zodra je dan eerder uitcheckt, storten ze weer een deel terug op je pas. Ik gok dus dat jij €1,39 betaald hebt voor jouw reis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:14

Janine1990 schreef:
Nogmaals, ik zou het zelf niet doen. Maar ik kan me voorstellen dat studenten, zeker die op kamers, het wel zouden doen. :j

Ik niet echt eigenlijk.

Citaat:
En als ik er een van was, zou ik het misschien ook wel doen. Want ach, dat kleine stukje... Ik ben zelf 100% betrouwbaar, zeker als het betalen betreft. Maar ik weet dat de samenleving niet optimaal is, en dat ik er ook weinig meer aan kan doen...

Je kunt wel iets doen: blijven bedenken dat dat niet de manier is waarop je wilt leven in de maatschappij. Blijven volhouden dat het NIET begrijpelijk of acceptabel is om zwart te rijden of op andere manieren misbruik te maken van gaten in het systeem. En blijven volhouden dat het NIET alleen de verantwoordelijkheid is van de ander om dat te voorkomen, maar dat je eigen fatsoen in het geding is. En ja, dat maakt uit. Het lijkt niet veel maar het is van grote waarde!

Citaat:
Het enige wat ik ermee wilde zeggen, is dat het systeem, in ieder geval de introductie ervan, niet waterdicht is.... Vertrouwen of niet...

Uiteraard niet. Geen systeem is waterdicht. En ik ben niet goed van vertrouwen hoor, ik weet heel prima wat voor rottigheid er wordt uitgehaald. Maar ik vertik het om dat normaal te vinden, of dat af te schuiven op het systeem ('dan hadden zullie het maar beter moeten regelen').

Als er mensen ten onrechte moeten betalen, vind ik het prima om dat terug te eisen. Maar zwartrijden blijft onfatsoenlijk of het nou kan of niet, makkelijk of moeilijk is. Zo simpel is het gewoon.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:15

Maar ik reis gewoon gratis. >;)
Ik rijd al ongeveer een jaar met deze pas gratis in de metro (doordeweeks natuurlijk) en altijd stond er 0,00 euro. En dan nu opeens moet ik geld gaan betalen terwijl ik nóóit in het weekend met de metro ga :?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:19

Ik ga morgen mij ding ophalen op die ov chip ding, en dan zie ik wel..

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:20

Saskiaatje schreef:
SpikkelFire schreef:

Dan denk ik dat je toch pech gehad hebt. :x
Als je op geld rijdt en je hebt geen saldo halen ze bij inchecken standaard €4,- van je pas af (hetgeen wat je zou betalen als je tot het uiterste reispunt gaat) en zodra je dan eerder uitcheckt, storten ze weer een deel terug op je pas. Ik gok dus dat jij €1,39 betaald hebt voor jouw reis.

Je hoeft ook niets op te halen, er staat al een gratis reisproduct op t/m januari. Dan moet je op de website kijken wat jóuw tijdsbestek is om je vaste reisproduct te activeren. Maar wel voor 31 januari dus.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:21

Als je er niet uit komt en je reist regelmatig met de trein is er altijd een conducteur/conductrice die je te woord kan staan.
Zo heeft ons vandaag een mevrouw alles netjes uitgelegd.
Vanaf 1 febr. moet je met de OV chipkaart reizen. Je hebt dus een maand om te wennen aan het in en uit checken.
Mijn ovchip deed het gewoon net zoals die van mij klasgenootjes.
Wij dachten dat we dat ding moesten activeren maar blijkbaar hoeft dat niet. Dat is alleen als je er geld op wil zetten.

Die palen en poortjes zijn nu al een hel. In Enschede hebben ze maar 1 paaltje. Dan sta je lang te wachten. :S

IEDEREEN VEEL SUCCES MET DE NIEUWE OV CHIPKAART :D
Laatst bijgewerkt door Alice13 op 05-01-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:21

Michelle, gewoon een declaratie indienen bij de RET.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:22

Unwritten schreef:

Gatver, moet ik dat ook nog gaan doen. En er staat natuurlijk niet zo'n loket in NWK. >;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:23

Waar staat dat dan op de site, wat je tijdsbestek is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:23

Shadow0: Nogmaals, IK kan niet meer dan betrouwbaar zijn (voor zover mijn perceptie van betrouwbaar) om mijn steentje bij te dragen aan de samenleving. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik ben in ieder geval zo eerlijk om toe te geven dat ik studenten die illegaal reizen deze maand, groot gelijk te geven en dit te durven uiten.
Als ik deze samenleving niet kan accepteren, kan ik mezelf beter van kant maken... Daarom stoor ik me maar niet te veel aan de oneffenheden in de samenleving. :)
Wat vinden betreft, heb je weer een verschil in mening... Wij vinden allebei iets, dat wij het vinden is een feit. Maar wat wij vinden is geen feit... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:24

Heeft iemand overigens nog wat gehoord over paaltjes bij Qbuzz?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:25

SpikkelFire schreef:
Unwritten schreef:

Gatver, moet ik dat ook nog gaan doen. En er staat natuurlijk niet zo'n loket in NWK. >;)

Nope, en voor dat nieuwe reisproduct moesten we ook al naar Centraal >;)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:25

Kan dat alleen op Rotterdam Centraal? Bagger..