Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:37

Je kunt natuurlijk ook al janken voor je geslagen word....
Wat die mensen doen zal vast wel belangrijk zijn.

djuno

sans6 schreef:
...maar dat is dus niet gebeurd :)

nee gelukkig niet...maar ik heb toch wel beeld bij haar angst/frustratie.

ThePast03

Arabesk schreef:
Hoe zou jij je voelen als je paarden dwars door een houten hek gaan waar je bijstaan en de splinters in hun borst hebben staan en in totale paniek de weg oprennen? Blijf jij dan rustig?

Hoe zou jij je voelen als mensen levend verbranden omdat een helikopterpiloot rekening moet gaan houden met jouw paarden?
Relax een beetje, er is niets gebeurd en de mensen doen ook hun werk.

quintusgl

Ik ga even de hond uitlaten....met lijst en mobiel.

zap

Dat is toch niet gebeurt ofwel?

Ze zullen er wel een rede voor gehad hebben om daar te moeten landen, anders hadden ze daar toch niet hoeven te landen? Dat ze daar iemand op hebben moeten halen, was waarschijnlijk de snelste manier.

Ja het is vervelend, maar er zijn nu vervelendere dingen aan de hand. Je paarden leven nog, zijn niet gewond, dus niet zo zeuren hoor.

top bezig quintusgl!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:38

ThePast03 schreef:
Arabesk schreef:
Hoe zou jij je voelen als je paarden dwars door een houten hek gaan waar je bijstaan en de splinters in hun borst hebben staan en in totale paniek de weg oprennen? Blijf jij dan rustig?

Hoe zou jij je voelen als mensen levend verbranden omdat een helikopterpiloot rekening moet gaan houden met jouw paarden?
Relax een beetje, er is niets gebeurd en de mensen doen ook hun werk.

Er waren nog lang geen mensenlevens in gevaar.

ZOals ik al zei ik ga wat nuttigs doen, ipv in discussie met mensen die hier ver vanaf staan

Blablabla11

Als het echt nood geeft met paarden die geefacueerd moeten worden geven jullie maar een gil.. zet mij niet op de lijst maar er zijn wel mogelijk heden in nood

Anoniem

Gaan we hier nou even een discussie trappen? Doe ff normaal. :\ Iedereen doet wat ze kunnen..

FlairS

Zou er nu niet iemand thuisgekomen zijn daarstraks met benzinelucht aan zijn of haar handen of kleding en wat opgemerkt is door familie?
Er waren jerrycans gevonden meen ik gelezen te hebben.
Misschien toch bij de benzinestations navragen of daar soms iemand zijn kannetjes gevuld heeft.

ThePast03

saskiaojan schreef:
en? kun je er wat wijs uit worden?

Nee helaas, manlief zit te bellen en ik moest het geluid even wat zachter zetten.

saskiaojan

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:39

Jammer, ff afwachten maar weer dan!

amazingstar

ik ga even wat drinken enz...be right back!!! :o

Bloem24

2,5 hectare verbrand.. 200 mensen weg uit het dorp..

djuno

FlairS schreef:
Misschien toch bij de benzinestations navragen of daar soms iemand zijn kannetjes gevuld heeft.

Nou..na de actie van de Tango afgelopen zondag...kunnen het er heeeel wat zijn

Blablabla11

ThePast03 schreef:
saskiaojan schreef:
en? kun je er wat wijs uit worden?

Nee helaas, manlief zit te bellen en ik moest het geluid even wat zachter zetten.

waar kom je vandaan dan?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:40

Bah Bah Bah... Altijd zooo naar als je hoort dat een stel kwajongens(??) zoveel mensen aan het werk zetten door een brand te stichten, en zoveel mooie natuur vernielen :n

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:41

Ik zit ook mee te lezen, dit is echt erg!
Maar nu vroeg ik mij af, jullie maken die lijsten met vervoer en plaats voor paardjes. Waarom regelen jullie dan niet wat voor arabesk? of heb ik iets niet gevolgd? Dan mijn excuses! Als het kon zou ik graag helpen!

kitty_gomez

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

8 min terug

Update: vandaag 21:29

Alle vierhonderd inwoners van Bergen aan Zee moeten wegens een grote duinbrand hun huizen uit. Dat heeft een woordvoerder van het crisiscentrum gezegd. Bij het Zeeaquarium in Bergen aan Zee staan bussen klaar die de mensen naar Sportcentrum De Beeck brengen. De brand is nog niet onder controle. Dat zei burgemeester Hetty Hafkamp.

'Pyromaan in Schoorl'
Aannemelijk dat duinbrand is aangestoken
Bosbrand onder controle Evacuaties door bosbrand Bergen Brand Schoorl verwoest 150 hectare natuur Overzicht | Duinbranden bij Bergen aan Zee
Het is volgens haar zaak de brand te laten stoppen bij de zogenoemde eerste stoplijn, maar op dit moment is het niet zeker of dat lukt, aldus de burgemeester.
Het crisisteam weet niet hoe lang het duurt voordat het vuur die eerste stoplijn bereikt. Als de brand die lijn overschrijdt, dan zijn er gevolgen voor de evacuatie ten noorden van Bergen aan Zee. ,,Maar dat is nu volstrekt onzeker.'' Daarom houdt het crisisteam verschillende scenario's achter de hand.

Eerder op de avond was ervan sprake dat alleen inwoners van het gebied ten noordwesten van de Zeeweg in Bergen aan Zee moesten worden geëvacueerd. In Bergen aan Zee is een noodverordening van kracht geworden. Hierdoor kan iedereen verplicht worden zijn of haar huis te verlaten. De politie zal met geluidswagens de inwoners sommeren te vertrekken.
In De Beeck is een huisarts aanwezig en er is ook eten en drinken. Ook zal er een apotheek open zijn, aldus de gemeente. Tevens is de dierenbescherming inmiddels ingeschakeld.

De brand nadert het centrum, aldus de burgemeester. Volgens haar is er op dit moment sprake van één brandhaard.

Metingen hebben inmiddels uitgewezen dat de rook niet schadelijk voor de volksgezondheid is, aldus een woordvoerster van de gemeente .De brandweer heeft een zogeheten 'stoplijn' aangelegd. Daarbij wordt een gedeelte van de grond kaal gemaakt om het vuur tegen te houden.

Het is volgens haar momenteel niet bekend hoe groot het gebied is dat in brand staat of al is afgebrand.

De Mobiele Eenheid is in het gebied aangekomen en een blushelikopter van Defensie is ingezet. Die is op dit moment onderweg naar het gebied. Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving zijn ingeschakeld.

De grote duinbrand wordt aangewakkerd door een harde wind uit het noorden tot noordoosten. De politiewoordvoerster kon nog niet aangeven wat de precieze omvang van het getroffen gebied is, omdat de brand zich vrij snel verspreidt. De politie zei dat het gaat om een stuk heide tussen Bergen en Schoorl.

Foto's | ANP/MAURICE AMOUREUS
In zwembad De Beeck in Bergen aan Zee verzamelen zich woensdagavond bewoners van het dorp. Het zwembad is ingezet als opvangplaats voor mensen die hun woning moesten verlaten en geen andere opvangplek hadden.

Rond acht uur waren er zo'n veertig mensen aanwezig in de hal. Een aantal mensen werd gebracht door een touringcar. De aanwezige bewoners moeten zich laten registreren.

Onder de aanwezigen zijn twee echtparen die net waren gearriveerd voor een vakantie in Bergen aan Zee. Ze verblijven daar in een hotel. ,,We zaten net aan het diner; dat konden we niet afmaken.'' Een bewoonster van Bergen aan Zee is met haar twee katten in het opvangcentrum gegaan. ,,Ik ben keurig gewaarschuwd, heb papieren klaargelegd en werd tijdens het eten opgeroepen weg te gaan.'' Zij is met een klaarstaande bus naar De Beeck gebracht.

ThePast03

Straks om 22.00 uur een nieuwe persconferentie.

Lindy ik luister gewoon naar Radio Noord Holland.

pniekepnak

Lindy1982 schreef:
Als het echt nood geeft met paarden die geefacueerd moeten worden geven jullie maar een gil.. zet mij niet op de lijst maar er zijn wel mogelijk heden in nood

Hier hetzelfde!

Muzefee

Er moet een ambulance naar het Zee Aquarium. :\

Blablabla11

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:42

kitty_gomez schreef:
Denk eerder aan een pyromaan, die erg opkickt.

Dan heeft hij geestelijke problemen.. Als je hier een kick van krijgt!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:42

Dat is nog niet nodig LisaMS, die zit niet in dat gebied (en als het nodig was had ze denk ik allang zelf een veilig heenkomen gezocht :) )

ojee....klinkt niet goed (paniek?)