Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:41

Ik snap het ook niet. Je mag toch verwachten dat (behalve een oorlogsvijand of mensen bij wie er meerdere draadjes verkeerd zitten) niemand bewust dergelijke acties zou uithalen.

Ik vraag me al langer wat af. En ik kas er van de week wat over. "Men" wil van plastic gebruik af. Vroeger zat oa groente en zo in glazen pot met metalen deksel. En waren de theezakjes van papier met een katoenen touwtje en een nietje. Die je in de compostbak kon gooien zonder het nietje. Tegenwoordig zit steeds vaker groente in een pak (oa hak) met een plastic binnenlaagje en steeds meer thee in een plastic zakje met soms zelfs ook een plastic labeltje. Wat is de reden daarvoor? Je zou zeggen een glazen pot gaat sneller naar de glasbak dan een pakje dat niet schoon meestal in het restafval verdwijnt.

De volgende vraag is zijn er mensen die werkelijk hun afval verpakkingen schoonspoelen voor ze het weggooien? In het kader van schoon drinkwater verspillen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:25

Gebruiksgemak?
Telkens dat glas naar de glazen bol moeten brengen, is meer werk dan een vuile verpakking in het restafval of pmd gooien?

En verpakkingen schoonspoelen, nee hier niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat het eigenlijk wel aangeraden wordt, vooral bij pmd... Geen idee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:28

Ik spoel alleen mijn pastasaus potje schoon. De potjes van HAK zijn al schoon als ze leeg zijn.
Drinkpakken maak ik leeg, niet schoon.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:29

Zitten er arbeidsdeskundigen op bokt / in dit topic?

Iemand die ik via pb wat vragen mag stellen?

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:43

In welke zin precies F_T? Ik heb bijna 3 jaar in de arbeidsbemiddeling gezeten en dus ook met contracten etc te maken gehad. Ik wil wel kijken of ik je kan helpen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:45

Keizerinnnn schreef:
In welke zin precies F_T? Ik heb bijna 3 jaar in de arbeidsbemiddeling gezeten en dus ook met contracten etc te maken gehad. Ik wil wel kijken of ik je kan helpen.

Echt specifiek arbeidsdeskundige zoals rapporten voor uwv en werkgevers.

Dus niet zozeer arbeidscontracten.

Wel lief dat je wil helpen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:49

ik spoel plastic verpakkingen af voor ik het weggooi, want mijn vuilnisbak staat in de (open) keuken en ik gooi die gele zak 2 x per week weg, anders zit ik voortdurend in de stank. Ieder item even vanaf 2 hoog in het afvalapparaat aan het eind van de straat gooien, is mij teveel werk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:52

In frankrijk is dat mijn avond wandelingetje plastic papier metaal en glas wegbrengen
Alleen een restkliko hier.

Alleen de vraag over de theezakjes en meer gebruik van plastic door fabrikanten blijft nog een raadsel

F T helaas alleen ervaringsdeskundige op dat gebied

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:53

Ik spoel niks af, geen glazen potten, geen pet flessen, geen pmd. Gaat gewoon zo de prullenbak in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:22

fjordjes schreef:
Ik spoel niks af, geen glazen potten, geen pet flessen, geen pmd. Gaat gewoon zo de prullenbak in.

Idem hier.
Wel gesorteerd weg, maar niet gespoeld.

Scheelt natuurlijk wel dat het buiten staat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:30

Mijn theezakjes ben ik gaan kijken maar deze hebben geen nietje er in, die zitten vast met een knoopje (Pukka) of stickertje (Pickwick). Plastic in de zakjes daar weet ik niks over, bij de mijne staat op de verpakking dat ze composteerbaar zijn dus dan neem ik aan dat er geen plastic in zit?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:45

Ik heb geen idee, maar ik kom vaak van die driehoek puntige zakjes tegen met een plastic achtig label. Ik heb zelf ouderwetsche papieren zakjes met een papieren labeltje zonder nietje en een katoenen touwtje.

Ik zal eens zoeken naar dat artikel over plastic theezakjes, :j

Ik spoel ook eigenlijk niks om. Hooguit als het heel vies is met wat regenwater, glazen potten en flessen (geen statiegeld) hergebruik is zoveel als kan.

https://kro-ncrv.nl/morgen-kan-eerlijke ... croplastic

https://www.ad.nl/gezond/drinken-we-ech ... ~a6c4a6ec/

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:54

F_T schreef:
Keizerinnnn schreef:

Echt specifiek arbeidsdeskundige zoals rapporten voor uwv en werkgevers.

Dus niet zozeer arbeidscontracten.

Wel lief dat je wil helpen!

Aah daar kan ik helaas niet bij helpen. Hopelijk kom je alsnog snel aan de antwoorden die je zoekt!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 16:04

Over recyling gesproken: waarom kunnen alleen frisdrankflessen voor statiegeld worden ingeleverd, en plastic ranjaflessen en natuurazijnflessen niet?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:29

DuoPenotti schreef:
fjordjes schreef:

Idem hier.

Sinds ik gezien heb hoe ze de glascontainers legen sorteer ik helemaal niets meer!
Ze kwakken het zo in een grote vrachtwagen, alles door elkaar :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:50

Waar zit er een bamboe/houten lepeltje bij die yoghurt met muesli in plastic portie bakjes?

Waarom zit een biologische komkommer in plastic?

Waarom moet je bij de groenten een herbruikbaar zakje nemen en kun je bij het brood nog gewoon plastic zakjes pakken?

Waarom zitten 'budget' eieren in plastic en de rest in papieren verpakking?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:54

Die laatste vraag : omdat het goedkoper is een plastic verpakking te produceren dan een papieren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:58

Een komkommer blijft langer vers in strakke folie.
Zo word er minder product weggegooid.

(zeker als we het belachelijk ver weg halen en enkele dagen op transport is, ipv ons eigen product te ontdoen van BTW om die aantrekkelijker te maken)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:58

chanicha schreef:
DuoPenotti schreef:

Idem hier.

Sinds ik gezien heb hoe ze de glascontainers legen sorteer ik helemaal niets meer!
Ze kwakken het zo in een grote vrachtwagen, alles door elkaar :j

Meestal zijn dat vrachtwagens met gescheiden compartimenten en een systeem dat de verschillende glasbakken in 1x optilt en het juiste deel boven het juiste compartiment uitstorten.

Is vanaf de grond niet of moeilijk te zien, maar als je de vrachtwagen van schuin boven ziet en de manier waarop de glasbakken open gaan (zodanig dat de juiste kleur de juiste kant op gaat) wel ;)

Overigens spoel ik ook niet, het wordt toch allemaal gebroken en gewassen, en deksel die er nog opzitten worden ook automatisch uitgesorteerd.
Deels magnetisch (metalen) deels met waterbaden (plastic dat drijft ten opzichte van glas dat zinkt) etc.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:09

Ik kijk er bovenop vanuit ons appartement en zie zo de bodem opengaan en alles in de vrachtwagen gekiept worden dus niks gescheiden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:11

Raar, hier wel gescheiden compartimenten per glaskleur.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:13

Ja maar boven de vrachtwagen gaat de bodem open en wordt de container in een keer geleegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:18

chanicha schreef:
Ja maar boven de vrachtwagen gaat de bodem open en wordt de container in een keer geleegd.

Ja, ik bedoel de vrachtwagen, die is in compartimenten verdeeld. Groen bij groen, bruin bij bruin en wit bij wit.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:23

Hier zijn de glas containers al 2 aparte dus niet 1 bak met scheidingswand.

Is er niet 8 of 9 jaar geleden gezegd dat je glas niet meer schoon in hoeft te leveren? Net voordat ik op mezelf ging geloof ik.

Al geloof ik dat we dat thuis ook niet echt deden. Misschien een keer omspoelen maar niet echt schoonmaken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:33

Hier spoel ik niks om. Gaat zo de zak in. Ik heb PMD zakken voor het plastic en dan restafval.