Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:50

Dat is een van de redenen dat best veel mensen het risico niet nemen om te gaan werken. Op zich logisch als je meer verdiend dan je uitkering dat deze op een gegeven moment stopt. Dat staat in ieder geval in mijn overzicht en regels die ik ooit heb gekregen. Ellende daarvan is dat als je bv twee maanden een paar uurtjes werkt ze er bijna standaard van uitgaan dat dat zo blijft en wordt je uitkering alvast gekort. Als je dan niet hebt gewerkt moet je een hoop gedoe ondergaan om dat gekorte stuk weer terug te krijgen,

Bij mij (de oude wao maar ik mag nog geen uur werken dus niet van toepassing) zou dan elk gewerkte euro een op een gekort wordt met de wao. Ik ga ervan uit dat dat overal zo is. Al meen ik ergens gelezen te hebben dat de wajong iets anders werkt daarin.

Maar al zou de stop terecht zijn fatsoenlijke communicering is daarin wel passend ipv mensen in paniek krijgen :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:14

Charaz schreef:
Waarom zou je zowel een uitkering ontvangen als onbeperkt mogen bijverdienen dat is toch ook gewoon heel krom ?

Je kunt het kleine stukje aanvulling op een salaris ook zien als een motivatie om te gaan werken. Dat je niet de hele maand op je gat blijft zitten.
Overigens is in de aankondiging over het garantiebedrag niet gesproken over de duur van 5 jaar.

Deze hele zooi zorgt er niet alleen bij mij voor maar ook bij anderen dat we weer in een stressvolle situatie terecht komen want mochten er geen uren extra op mijn werk vrijkomen dan ben ik genoodzaakt weer een andere baan te moeten zoeken terwijl ik nu gewoon op mijn plek zit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:07

Onbeperkt zou naar mijn idee weer een beetje veel van het goede zijn.

Maar heel eerlijk bijverdienen naast uitkering betekent inleveren in plaats van meer overhouden. Zoals het nu is. Trouwens praktijk ervaring ermee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:16

Net zoals vaker met de toeslagen, ik vind het heel krom dat een gezond iemand die meer zou kunnen werken, precies het aantal uren aangeeft wat ie die week wil werken.
Omdat anders gekort word op alle toeslagen. En dat is er niet eentje, helaas hoor ik dat vaker.

Mag van mij wel op de schop, zodat het er eerlijker aan toe gaat.
En nee, niet voor mezelf, wij hebben nog nooit in ons leven ooit enige toeslag ontvangen.

Maar ook dat zieken keuren naar restverdien-capaciteit, wat een draak...
Geef mensen die werkelijk ziek zijn een fatsoenlijke uitkering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:35

purny schreef:
Charaz schreef:
Waarom zou je zowel een uitkering ontvangen als onbeperkt mogen bijverdienen dat is toch ook gewoon heel krom ?

Je kunt het kleine stukje aanvulling op een salaris ook zien als een motivatie om te gaan werken. Dat je niet de hele maand op je gat blijft zitten.
Overigens is in de aankondiging over het garantiebedrag niet gesproken over de duur van 5 jaar.

Deze hele zooi zorgt er niet alleen bij mij voor maar ook bij anderen dat we weer in een stressvolle situatie terecht komen want mochten er geen uren extra op mijn werk vrijkomen dan ben ik genoodzaakt weer een andere baan te moeten zoeken terwijl ik nu gewoon op mijn plek zit.

Een stukje aanvulling op een uitkering, zegge 3-400 in de maand of zo, zal iedereen wel okay vinden. Maar wanneer je naast je uitkering een volwaardig salaris ontvangt, dan heb je die uitkering kennelijk niet nodig en dan snap ik wel dat deze stop wordt gezet.

Je = algemeen in deze, niet jij persoonlijk :).

purny

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:44

Het garantiebedrag is er gewoon in het leven geroepen door het UWV. Ik heb zelf toen gebeld hoeveel ik bij mocht verdienen wilde ik mijn aanvulling op 0 laten zetten.
Ik mocht toen zoveel bijverdienen als ik wilde.

Maar het blijft gewoon op zijn Hollands gezegd K*U*T dat ze eerst 5 jaar iemand een "extraatje geven" en dan vervolgens ineens dit stoppen.

En het gaat idd om een bedrag van iets meer dan 300 netto... ging het nog om bijvoorbeeld 100 euro dan had ik ook gezegd dat ik al die stress niet wilde. Dan was het me al die stress niet eens waard.

En ik ben niet de enige waarbij dit gebeurd. En ik kan het nog enigzins handelen maar andere mensen een stuk minder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:49

Ik kan me voorstellen dat € 300 netto veel geld is.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:33

Sansevieria schreef:
Net zoals vaker met de toeslagen, ik vind het heel krom dat een gezond iemand die meer zou kunnen werken, precies het aantal uren aangeeft wat ie die week wil werken.
Omdat anders gekort word op alle toeslagen. En dat is er niet eentje, helaas hoor ik dat vaker.

Mag van mij wel op de schop, zodat het er eerlijker aan toe gaat.
En nee, niet voor mezelf, wij hebben nog nooit in ons leven ooit enige toeslag ontvangen.

Maar ook dat zieken keuren naar restverdien-capaciteit, wat een draak...
Geef mensen die werkelijk ziek zijn een fatsoenlijke uitkering.

Ja toen wij net naar de UK vertrokken kwamer we er achter dat als mijn man 30 uur ipv 40 uur zou werken we 500 pond per maand meer zouden over houden. Zijn werkgever vroeg hem waarom hij 40 wilde werken en rekende het hem voor. Echt super krom, want waarom zou je dan in vredesnaam 40 uur gaan werken?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:02

Ja is ook krom. Ik verdien minder met een volle werkweek dan 2 thuiszittende ouders met een korter die geen druppel werken en dus bijdragen aan de maatschappij...

Vriendin van mij had een betere baan gekregen, ze was zo trots en blij dat ze door kon groeien en meer kon gaan verdienen. Puntje bij paaltje hield ze onder de streep minder over, zag d'r kinderen minder en moest nog meer gaan puzzelen rond te komen. Ze was zo verdrietig, en is uiteindelijk toch weer minder gaan werken omdat het financiële deel veel stress gaf. Zo sneu, en zo krom....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:09

Het is maar bewezen dat meer uren op papier werken geld kost.
Vorig jaar ben ik 3 uur meer op papier gaan werken. Mag 1000 euro belasting ophoesten.

Meer werken loont dus niet in deze maatschappij.

Maar ik vertik het om meer mijn handje op te houden bij de overheid.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:15

Je zou bijna minder gaan werken. Ik werk 40 uur maar zou best terug willen naar 36 uur. Maar zou ik dan meer overhouden aan het einde van de maand? Het is toch krom? Alles wordt duurder dus minder werken klinkt zo niet logisch.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:17

volgens mij geldt dat enkel, als je net op de rand van een belastingschijf zit of op de rand van wel/niet toeslagen ontvangen.

voor de meeste mensen zal je toch echt meer gaan verdienen met meer werken.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 09-07-25 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:17

Maar het probleem is dat die toeslagen enzovoorts ook weer nodig zijn voor de mensen die niet of niet meer kunnen(gaan) werken. Ik wil ook geen handje op houden, maar heb geen keuze. Zelfs met toeslagen enzovoorts is het eigenlijk niet meer te betalen. Tenminste ik red eind van de maand niet met geld op de rekening.

Er klopt zoveel niet aan hoe alles geregeld is. Van de uitkeringen omtrent ziekte, zowel qua geld als qua regels en enorme verschillen en willekeur, maar ook qua toeslagen, werken en noem maar op.

Bellatrix dat ligt er maar aan of je dan in aanmerking komt voor toeslagen. Bij mij heeft het vroeger niet uitgemaakt hoor. Wij kregen toeslagen maar als er minder uren gemaakt werden kreeg ik netto niet meer binnen juist. Die toeslagen waren echt te weinig, want dat was geen tientje per maand. Dus precies op de rand tussen wel en niet en tussen een klein beetje en een beetje. Voor ons leverde meer werken of loonsverhoging echt meer op, laat zeggen de toeslagen per maand hadden we in 1 week 'verdiend'.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-07-25 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:20

Ja, de belastingschijf is idd ook een grote als je al ruim boven toeslagen zit. Maar mensen vergeten ook vaak loonsverhoging, het is niet altijd alleen aantal uur wat je meer gaat werken, maar ook als je meer gaat verdienen. Dan kan je dus ineens belasting terug moeten betalen of toeslagen als je het niet wijzigt in het jaar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:22

Bellatrix schreef:
Je zou bijna minder gaan werken. Ik werk 40 uur maar zou best terug willen naar 36 uur. Maar zou ik dan meer overhouden aan het einde van de maand? Het is toch krom? Alles wordt duurder dus minder werken klinkt zo niet logisch.

Je kan het op je werk laten narekenen, kan zomaar dat je door bv belastingen meer overhoudt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:23

maar op zich ook wel logisch dat bij een bepaald salaris je geen toeslagen meer nodig hebt. Er moet ook een grens zijn

Mensen moeten zich ook realiseren dat de maatschappij het zelf op moet hoesten, als iedereen lekker minder gaat werken om maar in aanmerking te komen voor toeslagen, gaan of de belastingen omhoog of de toeslagen omlaag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:24

fokfanaat schreef:
volgens mij geldt dat enkel, als je net op de rand van een belastingschijf zit of op de rand van wel/niet toeslagen ontvangen.

voor de meeste mensen zal je toch echt meer gaan verdienen met meer werken.

Probleem is dat je zelf niet door kan geven bij de belastingdienst dat je meer bent gaan verdienen. Dit kan wel via de site van de toeslagen maar niet bij de inkomstenbelasting.
Dus heb je het jaar daarop een probleem.

Toeslagen stuurt je een brief met daarin de mededeling dat je je inkomsten aan moet passen, maar wijzigt de schijf niet in hun ib administratie (weet niet hoe ik het moet noemen)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:26

Ik krijg helemaal geen toeslagen, ja oké, zorgtoeslag. Meer niet.
Ik krijg bijna mijn vaste contract, ga dan een schaal omhoog en in okt gaan we weer in salaris omhoog vanwege de CAO. Ik blijf dan nog maar fulltime werken. :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:27

chanicha schreef:
Bellatrix schreef:

Je kan het op je werk laten narekenen, kan zomaar dat je door bv belastingen meer overhoudt.

Of dat het verschil zo klein is dat je denkt ben ik wel gek om de volle 40 uur te werken ;)

Mijn man en ik werken beiden al jaren 32u, dat kan gelukkig uit zonder toeslagen.
We zouden het wat gezondheid betreft ook geen 40u meer redden :')

Ja, we zouden wel een stuk meer te besteden hebben, en ja, ons pensioen straks is minder.
Maar weet je wat? Ik leef liever nu wat zuiniger, dan dat ik wellicht de pensioenleeftijd straks niet meer gezond haal, dat zijn er in onze omgeving heel wat.
Of net een week met pensioen en worden heel ziek, of in het ergste geval overlijden.
Dan maar met minder doen, en wel nu nog kunnen genieten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:31

fokfanaat schreef:
maar op zich ook wel logisch dat bij een bepaald salaris je geen toeslagen meer nodig hebt. Er moet ook een grens zijn

Mensen moeten zich ook realiseren dat de maatschappij het zelf op moet hoesten, als iedereen lekker minder gaat werken om maar in aanmerking te komen voor toeslagen, gaan of de belastingen omhoog of de toeslagen omlaag.

:j Hoewel ik soms niet snap hoe het voor sommige zo'n enorm verschil kan zijn. Als ik naar mijn situatie keek was het echt al tientjes werk per jaar qua toeslagen. Dan zit je op de rand, dat ging met meer werken echt niet ineens veel schelen per maand, nee niet volledige bedrag meer erbij, maar ook niet minder. Misschien met hele kleine loonsverhoging, maar dat ging dan dus ook om kleine bedragen. Huurtoeslag ging als 1e eraf en later was zorgtoeslag nog geen 10tje per maand.

Dan moet er dus wel een grote stap genomen worden qua uren of salaris om echt flink achteruit te gaan qua toeslagen, maar diezelfde flinke stap betekent toch ook flink meer salaris. Maar dan lijkt het me dat je vooraf niet op de grens zat en door die verandering net wel net niet en dat dat het verschil maakt. Dus van 20 of 24 uur naar 38 of 40 oid. Of van minimumloon naar andere baan met stuk beter salaris. Daar geloof ik dat het net raar kan vallen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:39

purny schreef:
Het is maar bewezen dat meer uren op papier werken geld kost.
Vorig jaar ben ik 3 uur meer op papier gaan werken. Mag 1000 euro belasting ophoesten.

Meer werken loont dus niet in deze maatschappij.

Maar ik vertik het om meer mijn handje op te houden bij de overheid.

3 uur per wat? Per dag, per week, per maand? En hoeveel heb je dan over dat jaar meer verdiend met die 3 uur? Anders zegt die 1000 euro belasting toch niets?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:46

Ik verbaas me er ook vaak over hoe krom het soms is..
Dat je bij een hogere belastingschaal even terug valt in loon, en het jaar erop meer krijgt.. prima, dat snap ik nog wel. Maar dat thuis zitten met je gezin met kinderen meer oplevert dan iemand die fulltime werkt, dat motiveert toch totaal niet?

Ik zou zelf ook best een paar opdrachten extra willen aannemen.. maar het is gewoon financieel voor mij ook niet interessant. Ik zit met mijn bedrijf in de KOR, de kleine ondernemersregeling. Dat is niet in stapjes geregeld, maar zodra je over de grens heen gaat moet je in één keer 21% belasting gaan afdragen, dus moet je alleen al om je zelfde loon te behouden bijna 20% meer uren draaien (of de tarieven flink verhogen, wat ook niet altijd kan of slim is). Plus extra kosten en werk aan belastingaangifte enz. Het loont dus pas echt voor mij om uit de KOR te stappen als ik pakweg 50% meer ga werken. Dat stimuleert ook totaal niet.
Ik vind het verder prima om parttime te werken, maar altijd dat bijhouden en rekenen om maar niet boven de grens uit te komen dat is gewoon vervelend.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:52

MyWishMax schreef:
fokfanaat schreef:

:j Hoewel ik soms niet snap hoe het voor sommige zo'n enorm verschil kan zijn. Als ik naar mijn situatie keek was het echt al tientjes werk per jaar qua toeslagen. Dan zit je op de rand, dat ging met meer werken echt niet ineens veel schelen per maand, nee niet volledige bedrag meer erbij, maar ook niet minder. Misschien met hele kleine loonsverhoging, maar dat ging dan dus ook om kleine bedragen. Huurtoeslag ging als 1e eraf en later was zorgtoeslag nog geen 10tje per maand.

Dan moet er dus wel een grote stap genomen worden qua uren of salaris om echt flink achteruit te gaan qua toeslagen, maar diezelfde flinke stap betekent toch ook flink meer salaris. Maar dan lijkt het me dat je vooraf niet op de grens zat en door die verandering net wel net niet en dat dat het verschil maakt. Dus van 20 of 24 uur naar 38 of 40 oid. Of van minimumloon naar andere baan met stuk beter salaris. Daar geloof ik dat het net raar kan vallen.

Ik heb dit een aantal jaar geleden gehad. Ik kreeg, vanwege mijn toenmalige salaris, een aantal toeslagen. Vlak na de start van het nieuwe jaar kreeg ik een andere baan met uiteraard een hoger salaris, scheelde netto zo'n 250/300 euro in de maand, dus zeker fors omhoog gegaan. Echter... Ik wist niet wat de gevolgen hiervan zouden zijn voor mijn toeslagen, heb toen ook niet mijn salaris aangepast omdat ik niet wist dat dit handig zou zijn.
Helaas kreeg ik een jaar later de rekening hiervoor. Ik had al 9 maanden geen recht meer gehad op toeslagen en moest alles terugbetalen. Ik was namelijk precies (letterlijk 30 euro op jaarbasis!) in een nieuwe belastingschaal terecht gekomen.
Voor de beeldvorming:

Ik zou dus met de loonsverhoging zo'n 3.000-3.600 netto per jaar meer gaan verdienen.
Ik moest ruim 4000 euro aan toeslagen terugbetalen...

Oftewel, als ik bij mijn oude baan + toeslagen was gebleven had ik meer overgehouden dan met mijn nieuwe baan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:55

ja maar als je doorgroeit in de functie en weer omhoog gaat kom je erbovenuit

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:56

fokfanaat schreef:
ja maar als je doorgroeit in de functie en weer omhoog gaat kom je erbovenuit

Daarom blijf ik toch maar 40 uur werken, ik kan in mijn nieuwe loonschaal nog tredes omhoog.