Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:50

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in dat zwarte scenario. Dan hadden we echt al een veel grotere stijging gezien. Als er überhaupt al sprake is van een stijging nu.

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:53

Een stijging is er sowieso. De weekgemiddeldes stijgen langzaam.
Lastige vind ik dat die exponentiële groei er iedere keer voor zorgt dat ik denk "oh groei valt mee" en dan ineens schiet hij omhoog. En nu nog onzekerder door vaccinaties dus ik doe geen voorspellingen over code zwart :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:01

Is dat zo? Het percentage positief getesten tov de totaal getesten is juist erg afgenomen. De daling die te wijten is aan de gesloten teststraten ivm het winterweer is niet meegenomen in oa de berekening van het R getal nu waardoor je je af kunt vragen hoe representatief dat cijfer nu is. Dus of er echt een stijging is nu, dat is imo niet te zeggen. Vandaag waren de cijfers juist weer lager.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:14

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:25

Ik zie die stijging ook niet als ik corona dashboard check. Het lijkt mij meer een licht jojo effect. Soms stijgen sommige waarden en beetje en de dag erop zakken ze weer enz. Inderdaad is het percentage positieve testen niet gestegen, maar zelfs gedaald. Het aantal positieve testen is vandaag ook gedaald met 906.

Het sterftecijfer is omlaag. 15 minder dan vorige waarde.

Intensive care cijfer is weer met 3 omlaag. Ziekenhuisopnames is nog niet bijgewerkt maar dit was gisteren weer 89 minder.
Ook waren gisteren de aantallen besmettingen onder verpleeghuis, gehandicaptenzorg én thuiswonende 70 plussers gedaald. Van vandaag zijn hier nog geen nieuwe cijfers over.

Ik zie het allemaal wel positief in. Laat ze zich maar focussen op zsm alle 60 plussers te vaccineren en de chronisch zieken en kwetsbaren. Omlaag gaan we het toch niet meer krijgen met de maatregelen. We zullen het moeten hebben van de vaccins.

Wel zie en hoor ik om me heen dat er best wat besmettingen zijn op basisscholen, terwijl dit eerst niet leek (of wel maar niet goed opgemerkt omdat kind niet getest was en a-symptomatisch was?). Ik hoor ook allerlei andere maatregelen vanuit de GGD.
Ik had begrepen dat bij een besmetting in de klas de klas of een groepje in quarantaine moest. Dan of op dag 5 testen en bij negatief weer naar school of 10 dagen quarantaine.
Ik hoor nu dat er bij een uitbraak op een school de hele klas direct moest laten testen? Ipv op dag 5 beslissen wel of niet testen (met bijbehorende gevolgen).
En bij ons op school een besmetting, maar daar de leerling a-symptomatisch was hoeft er verder niemand in quarantaine aldus het GGD scholenteam?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:35

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/corona-rukt ... ~abb3165f/

hier dan weer opgelopen. Of dat in de ziekenhuizen te merken gaat zijn is nu nog niet te zeggen.
Maar ze verwachten hier van wel.

Frappant, de gemeentes waar het niet stijgt hebben van het najaar fikse besmettingen gehad, de gemeentes die nu zo hard stijgen zijn eerder relatief bespaard geweest. Buiten Meierijstad dan die in het voorjaar zo hard getroffen was en in het najaar ook redelijk donker gekleurd was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:36

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-03-21 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:36

Ik sprak trouwens mijn tante die in het ziekenhuis werkt. Van hen wordt gevraagd als ze verkouden zijn of andere klachten hebben om zich te laten testen, maar nog steeds gewoon door te werken tot de uitslag. Mijn tante gaf aan dat zij bij de leidinggevende heeft aangegeven hier niet aan mee te werken en thuis te blijven tot de uitslag. Ze gaf als reden dat zij 3 dagen werkt ... bereid is extra te werken voor een zieke collega of collega in afwachting van een test/quarantaine, maar dit nog nooit is gevraagd. Op haar specifieke afdeling is er geen personeelstekort, kan het opgevangen worden, maar hanteren ze nog steeds dat ´gewoon werken tot je de uitslag hebt´. Ik vind dat wel echt heel erg slecht!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:41

SusanH schreef:
Is dat zo? Het percentage positief getesten tov de totaal getesten is juist erg afgenomen. De daling die te wijten is aan de gesloten teststraten ivm het winterweer is niet meegenomen in oa de berekening van het R getal nu waardoor je je af kunt vragen hoe representatief dat cijfer nu is. Dus of er echt een stijging is nu, dat is imo niet te zeggen. Vandaag waren de cijfers juist weer lager.

Ik vind op dat punt de coronamonitor vsn chivo erg interessant.
Maar ja, m.i. is er wel wat stijging gaande langzamerhand.
https://chivo.nl/coronamonitor/

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:03

Dit lees ik net op omroep Brabant:
17.50 - 'Regels verpleeghuizen kunnen soepeler, adviseert OMT'
Het Outbreak Management Team adviseert om de coronaregels voor verpleeghuizen te versoepelen. Bewoners die een tweede inenting hebben gekregen, zouden twee bezoekers per dag mogen ontvangen, in plaats van één bezoeker.

Als ze in contact zijn geweest met iemand die positief is getest, hoeven ze niet tien maar vijf dagen in quarantaine, meldt de NOS. Het aantal besmettingen in verpleeghuizen daalt de laatste tijd flink. Daarom vindt het Outbreak Management Team de versoepeling verantwoord.

Ik sta daar wel van te kijken! Aan de ene kant ben ik erg blij voor de bewoners. Aan de andere kant vind ik het ook apart, omdat landelijk het advies van die 1 bezoeker nog geldt. Er zullen nog steeds bewoners zijn die nog niet hun tweede vaccinatie ontvangen hebben?
In het verzorgingshuis waar mijn vriendin werkt mag er 1 iemand op bezoek komen, maar dit moet nog steeds altijd dezelfde vaste persoon zijn. Ik ben benieuwd of het dan om 2 vaste bezoekers zal gaan in het OMT advies?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:06

Als ik dat zo zie komt de hoek waar ik woon er gunstig uit. En fijne site, goed om iets te hebben naast de rivm.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:30

Vayo schreef:
Het Outbreak Management Team adviseert om de coronaregels voor verpleeghuizen te versoepelen. Bewoners die een tweede inenting hebben gekregen, zouden twee bezoekers per dag mogen ontvangen, in plaats van één bezoeker.

Als ze in contact zijn geweest met iemand die positief is getest, hoeven ze niet tien maar vijf dagen in quarantaine, meldt de NOS. Het aantal besmettingen in verpleeghuizen daalt de laatste tijd flink. Daarom vindt het Outbreak Management Team de versoepeling verantwoord.

Ik sta daar wel van te kijken! Aan de ene kant ben ik erg blij voor de bewoners. Aan de andere kant vind ik het ook apart, omdat landelijk het advies van die 1 bezoeker nog geldt. Er zullen nog steeds bewoners zijn die nog niet hun tweede vaccinatie ontvangen hebben?
In het verzorgingshuis waar mijn vriendin werkt mag er 1 iemand op bezoek komen, maar dit moet nog steeds altijd dezelfde vaste persoon zijn. Ik ben benieuwd of het dan om 2 vaste bezoekers zal gaan in het OMT advies?

Er staat toch ook alleen voor mensen die 2 vaccinaties hebben gehad?
De regel dat het altijd dezelfde moet zijn is niet landelijk. Vilans adviseert 2-3 vaste personen per bewoner per week, waarvan 1 persoon per dag op bezoek komt bij de bewoner.

Er is vanaf het begin gezegd dat mogelijk groepen die gevaccineerd zijn mogelijk versoepelingen krijgen na vaccinatie. Hierbij werd het vph altijd al genoemd als voorbeeld. Dat lijkt nu dus ook te gaan gebeuren. Ik gun het ze van harte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:38

Bij oma mag er 1 persoon per dag komen. Behalve bij corona en na de vaccinatie.

Weet niet of ze haar tweede al heeft gehad

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:25

secricible schreef:
Vayo schreef:

Er staat toch ook alleen voor mensen die 2 vaccinaties hebben gehad?
De regel dat het altijd dezelfde moet zijn is niet landelijk. Vilans adviseert 2-3 vaste personen per bewoner per week, waarvan 1 persoon per dag op bezoek komt bij de bewoner.

Er is vanaf het begin gezegd dat mogelijk groepen die gevaccineerd zijn mogelijk versoepelingen krijgen na vaccinatie. Hierbij werd het vph altijd al genoemd als voorbeeld. Dat lijkt nu dus ook te gaan gebeuren. Ik gun het ze van harte.

Dat zeg ik zelf toch ook. Maar wellicht zijn er nog medebewoners die niet alle twee de vaccinaties gehad hebben of niet gevaccineerd mogen worden? En zij komen ook weer met elkaar in aanraking. En ik weet dat het per verpleeghuis verschillend kan zijn. Maar in veel verpleeghuizen mag er niet dagelijks gewisseld worden van bezoek. En dan nu los laten en 2 bezoekers per dag vond ik positief, maar ook wat eng tegelijk. Maar ik neem aan dat ze kijken ´wat als er bewoners zijn die nog niet volledig gevaccineerd zijn of helemaal niet gevaccineerd mogen worden´? En misschien ook dat er 2 personen per dag mogen komen met een max aantal verschillende personen per week?

Maar positief dat het dan wel waarschijnlijk is dat je niet meer besmettelijk kunt zijn als je gevaccineerd bent. Ik gun het ze ook van harte hoor!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:55

10 maanden nadat bij mijn moeder de kriebelhoest (eerste symptoom bij haar van covid) is ontstaan, blijkt zijn nog steeds antistoffen tegen covid te hebben.
Ik testte in december negatief op antistoffen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:00

tienus63 schreef:
10 maanden nadat bij mijn moeder de kriebelhoest (eerste symptoom bij haar van covid) is ontstaan, blijkt zijn nog steeds antistoffen tegen covid te hebben.
Ik testte in december negatief op antistoffen.

Jouw moeder is gewoon een bikkel! :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 07:54

Bij ons in de intramurale ouderen ggz is nog niemand gevaccineerd... best cru dat deze groep met een gemiddelde leeftijd van 70+ zo achterloopt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:50

Ja mijn oma valt ook tussen wal en schip. Woont thuis maar is helemaal niet meer te verplaatsen. Heeft dus niet naar de locatie kunnen komen en moet nu wachten tot de huisarts een keer komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:57

Wipher schreef:
Bij ons in de intramurale ouderen ggz is nog niemand gevaccineerd... best cru dat deze groep met een gemiddelde leeftijd van 70+ zo achterloopt

Dat snap ik ook niet. Aan de andere kant, 70+ die zelfstandig wonen zijn ook nog niet aan de beurt zover ik weet. Heb je enig zicht op wanneer jullie aan de beurt zijn? Wordt personeel al wel gevaccineerd?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:05

Laatst bijgewerkt door mag op 05-03-21 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:06

Omdat 60+ AZ kon krijgen en deze gecontra-indiceerd is voor 65+.
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-03-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:07

Nee wat ik begreep zouden we eind februari aan de beurt zijn. Zowel patienten als medewerkers. Maar er zijn veel te weinig vaccins voor de ggz, dus ggz Nederland heeft besloten eerst de "risico regios" te doen. Limburg en brabant blijkbaar. Nog geen vaccins in zicht voor ons.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:10

Hier word ik zo blij van .... een groep mensen uit het bejaardenhuis gisteren voor het eerst in een jaar weer lekker even naar zee. Allemaal gevaccineerd, in het zonnetje. Mijn hart smelt!

Afbeelding

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:10

Hier in brabant al veel gevaccineerd inderdaad. Ik hoor ook dat huisartsen meer vaccins hebben gekregen dan nodig. Ze zoeken naar mensen (kwetsbaren) die t ook hard nodig hebben (via eigen bestand of bijv. Via fysiotherapeuten).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:11

Wanneer gaat dat vaccineren nou eens écht lopen?
Als de Jonge zegt dat er in de zomer 2/3 al 2 prikken gehad moet hebben en de rest iig al de eerste.
Dan mag er ondertussen toch wel wat schot in gaan komen. :o