Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:46

SusanH schreef:
Voorrang heb je volgens mij alleen als je in de zorg werkt. Collega van mij moest van de week ook testen, kon op dezelfde dag dat ze gebeld had. Gelukkig is iedereen die ik ken, en die getest is laatste weken, negatief.

Dat verschilt dus per regio. Hier onderwijs dus ook voorrang. Ze willen geen uitbraak op scholen. Ook wel logisch.
Collega kon vorige week zelfde dag terecht.
En zou ook afhangen van de capaciteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:50

secricible schreef:
Karl66 schreef:
Voor de mensen die denken dat het nu wel meevalt, omdat er voornamelijk jongeren besmet raken en het rustig blijft in de ziekenhuizen: https://mobile.twitter.com/firefoxx66/s ... 2607355904

Is er iemand die dit kan uitleggen? Ik gebruik geen twitter en begrijp dus ook niet zo goed hoe ik die berichtjes in en onder elkaar moet lezen :o korte samenvatting?

Krijg je ze als je de link volgt niet gewoon onder elkaar op volgorde te zien?

De korte samenvatting is in elk geval dat bv Florida dacht dat de boel redelijk liep, waarna de besmettingen vooral onder (jong)volwassenen plaatsvonden. De ziekenhuisopnamen, ernstige zieken liepen niet zo snel op als bv in New York destijds. Toch groepsimmuniteit? (Verzwakt virus?)
Tot een paar weken later bleek dat corona zich wel degelijk ook uitbreidde onder ouderen en anderen, en ook de ernstige ziektengevallen en ziekenhuisopnames weer opliepen. Alle negatieve gevolgen zijn er nog.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:03

Ik zie vooral halve grafieken en afbeeldingen en als ik die aanklik kom ik weer in nieuwe schermen.

M.a.w. Geeft zij dus aan dat dit stadium het “voorstadium” is voor besmettingen onder ouderen? Ik vind het moeilijk te begrijpen hoe dat werkt persoonlijk. Ouderen zijn bevattelijker dan jongeren en je zou dan langzaam toch ook iets moeten zien gebeuren zou ik denken.
Maar goed, ik ben geen viroloog en kan de grafieken en tabellen ook niet echt goed volgen. Als dit idd een trend is zou het mooi zijn als dat ook als zodanig gecommuniceerd zou worden. Dat zou (iig voor mij) de verscherping van de maatregelen beter begrijpbaar maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:38

SusanH schreef:
En wbt de supermarkt, ik snap die gezinnen wel. Het is nu vakantie, mijn dochter gaat ook geregeld mee die heeft niet altijd zin in alleen thuis zitten.

Maar het is juist dit probleem. Er werd in het begin gezegd dat wanneer je naar de supermarkt ging dit alleen moest doen. Juist omdat er veel mensen niet meer in hun eentje gaan durven ouderen en chronisch zieken niet meer naar de supermarkt.
En er zijn veel chronisch zieken die al ongeveer een half jaar niet meer in de winkel zijn geweest... juist omdat ze zich niet veilig voelen. En daar mag best weer rekening mee gehouden worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:42

Oppas zoeken voor je kind als je een boodschap moet halen is ook niet altijd haalbaar. En niet alles wordt bezorgd.
In de supermarkt kom ik sowieso nauwelijks, Ah bezorgt de boodschappen. Maar voor vlees en brood moet ik zelf naar de bakker en slager en die bezorgen niet. Gelukkig kun je voor de deur parkeren en laat ik ze dus in de auto.

Maar ik snap echt dat een alleenstaande ouder echt geen oppas kan zoeken voor boodschappen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:51

Ik vind dat soms ook wel lastig hoor.
Ik kan doordeweeks gaan, met mijn zoontje, als het stil is.
Of ik kan gaan als mijn man thuis is en niet aan het werk: in het weekend, als de supermarkt toch al overvol is.
Sommige dagen lukt het om te gaan als de kleine ligt te slapen en mijn man thuis werkt, maar dat is niet altijd reeel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:54

verootjoo schreef:
Oppas zoeken voor je kind als je een boodschap moet halen is ook niet altijd haalbaar. En niet alles wordt bezorgd.
In de supermarkt kom ik sowieso nauwelijks, Ah bezorgt de boodschappen. Maar voor vlees en brood moet ik zelf naar de bakker en slager en die bezorgen niet. Gelukkig kun je voor de deur parkeren en laat ik ze dus in de auto.

Maar ik snap echt dat een alleenstaande ouder echt geen oppas kan zoeken voor boodschappen.

Maar Susan is geen alleenstaande ouder en de meeste supermarkten zijn tot 22 uur open dus valt er vast wel een mouw aan te passen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:58

purny schreef:
verootjoo schreef:

Maar Susan is geen alleenstaande ouder en de meeste supermarkten zijn tot 22 uur open dus valt er vast wel een mouw aan te passen.

Tot 10 uur? Duidelijk verschil tussen het noorden en westen :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:00

Hihi hier de supermarkt tot 1800 uur open. :') Geen koopavond niet op zondag.
En ja als ik naar de supermarkt ga is het met twee. Meest wordt voor me gedaan maar soms moet ik wel ivm mijn voedselallergie.en dan blijven we bij elkaar. Dus ja op zich zolang kind bij je blijft niks mis mee maar rondrennende kinderen is gewoon niet handig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:01

Dat kan natuurlijk ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:03

Ja dan kun je in de avond/late middag gaan als het brood op is :+ . Idd ik ga met kind, als het rustig is. Mijn dochter is 10, die rent niet meer rond (gelukkig). En tot 22 uur open. Dat is hier geen 1 supermarkt. In de avond als mijn man thuis is moeten we bovendien ook nog naar de paarden. Maar goed, dat gaat wel erg off topic zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:06

SusanH schreef:
Ja dan kun je in de avond/late middag gaan als het brood op is :+ . Idd ik ga met kind, als het rustig is. Mijn dochter is 10, die rent niet meer rond (gelukkig). En tot 22 uur open. Dat is hier geen 1 supermarkt. In de avond als mijn man thuis is moeten we bovendien ook nog naar de paarden. Maar goed, dat gaat wel erg off topic zo.

Nou dat ook ... gister had ik alleen nog wit brood

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:07

Ik begrijp gewoon niet dat het voor sommigen blijkbaar niet lukt om het kroost bij zich te houden. Als een kind gewoon naast de kar of ouder loopt en gewoon de handen thuis houdt dan zie ik daar echt geen probleem in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:09

Hier van de week geen brood om 1600 uur. Heb dat al tijden opgegeven. Ik heb nu van die lang houdbare afbakbroodjes. Scheelt ook boodschappen doen. Eens per paar weken flinke stapel meenemen.

Maar even terug vandaag een onderzoek gelezen ergens. Kan het niet meer terugvinden maar bijna een derde van de nederlanders vindt zichzelf imuun inmiddeks en dan meer mannen en jongeren dan vrouwen en ouderen. Best schokkend aantal.

Citaat:
Drie op de tien wanen zich immuun: experts maken zich zorgen
CORONA-ENQUÊTEEen flink aantal Nederlanders waant zich immuun voor corona. Uit onderzoek in opdracht van deze krant blijkt dat 28 procent van de ondervraagden niet het gevoel heeft (nog) besmet te kunnen raken. Experts vinden dat zorgwekkend. ‘Dit zijn allemaal individuen die het virus kunnen verspreiden’.

Sander van Mersbergen 22 aug. 2020 Laatste update: 09:43
46
Vooral mensen tussen de 35 en 54 jaar geloven in hun eigen immuniteit: 34 procent voelt zich veilig voor het virus. Mannen wanen zich vaker immuun dan vrouwen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:38

Hier geldt officieel nog steeds de regel dat men alleen naar de winkel moet komen en een winkelwagen verplicht is. Dat hangt overal nog, maar wordt niet meer gecontroleerd. Ik vind dat eerlijk gezegd vreselijk frustrerend, ik houd me er nog netjes aan. Voor mij zou het ook beter zijn om samen boodschappen te doen, omdat ik het zelf al snel niet kan tillen en normaal altijd hulp heb erbij.

Iemand die met een kind even snel de boodschappen doet en deze bij zich houdt snap ik. Aan de ene kant, een kind van 10 kan ook wel even alleen blijven, maar aan de andere kant zijn dat toch ook juist wel de leeftijden die gewoon normaal mee kunnen, die zie ik niet meer door de winkel heen vliegen ;) Soms is het nu eenmaal zo

Moeder en oma en de kinderen snap ik niet. Ga dan of als moeder of oma de winkel in. (even voor de duidelijkheid, de oma is niet bejaard, maar rond de 50 en ik ken die gezinnen, normaal past oma ook gewoon op) Of als ik ergens sta te kijken voor het schap waar het product staat dat ik moet hebben, wacht dan even 2 tellen en ga niet naast me staan in het pad waardoor je zowat tegen me aan staat als je toch uitgebreid gaat staan rond kijken. Nu is deze winkel niet erg handig ingericht, klein dorpje en kleine winkel waarbij de ingang zo smal is dat je eigenlijk lastig kan passeren en er rijen staan als mensen de karren moeten pakken en zelf schoonmaken. Zodra je 1 wachtende hebt voor de karren kunnen de mensen bij de kassa's ook niet meer weg zonder op 50cm te komen.

Maar goed, hier doen de meeste alsof er niks meer aan de hand is. Afstand wordt niet gehouden. Ik ben dus al een paar keer maar gewoon weg gegaan zonder alles wat ik nodig had. Laten bezorgen valt weer tegen, dat is of niet mogelijk met mijn budget of je krijgt pas te weten dat product x y en z niet leverbaar zijn als je uitpakt en dan moet je alsnog naar de winkel. :+ Wel geprobeerd, ook ophalen bij de winkel, maar valt telkens tegen als je telkens producten niet krijgt die wel 'belangrijk' zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:39

purny schreef:
verootjoo schreef:

Tot 22uur?? In Den Haag misschien, hier niet en de bakker en slager zijn tussen de middag ook dicht :')

En dan nog snap ik het probleem van een kind in de winkel erbij niet, die zet je toch gewoon in een karretje?

Ja behalve die van 10 dan, maar die kan je ook gewoon dingen uitleggen zoals niet overal met je vingers aan zitten.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:42

Ik vind kinderen minder erg. Inderdaad in het karretje zetten of duidelijk aangeven bij karretje blijven en op afstand van de mensen. Snap wel dat je niet voor elke boodschap oppas kunt regelen. Anders is het als mensen met het hele gezin gaan boodschappen, dan kan iemand met de kinderen thuisblijven. Hier inderdaad de mazzel dat de supermarkten tot 22:00 open zijn en op zondag tot 20:00 uur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:45

Haha als ik die van mij in het karretje zet passen de boodschappen er niet meer bij idd :')

Tien is gewoon een lastige leeftijd. De ene keer kunnen ze veel zelf, en willen ze niet meer mee. Het andere moment is dat alleen zijn spannend. Ik merk wel aan haar dat ze door corona een terugval heeft in gedrag. Zo duimde ze al heel lang niet meer, maar is dat tijdens de corona crisis wel weer gaan doen. Ook het alleen zijn is een dingetje, en in slaap vallen is ook een tijd moeilijk geweest weer voor haar. Wat blijkt ze was heel bang dat wij ziek zouden worden en dood zouden gaan. Gelukkig snapt ze nu wel dat die kans heel klein is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:38

verootjoo schreef:
Tot 22uur?? In Den Haag misschien, hier niet en de bakker en slager zijn tussen de middag ook dicht :')

En dan nog snap ik het probleem van een kind in de winkel erbij niet, die zet je toch gewoon in een karretje?

Ja behalve die van 10 dan, maar die kan je ook gewoon dingen uitleggen zoals niet overal met je vingers aan zitten.

Ik zit in een boerendorpje in de randstad en onze supermarkt is pas sinds een paar jaar tot 20 uur open en 1 dag tot 21, daarvoor tot 6 idd. Hier is tussen de middag ook een hoop dicht en woensdagmiddag.

Mij lijkt de leeftijd het lastigst als ze niet meer in het karretje willen/kunnen en ook nog niet bij je willen blijven(of dat niet helemaal snappen nog). Dat zie ik hier, die vliegen echt door de winkel heen en pakken zelf van alles. En letten niet op de omgeving waardoor ze tegen je aanknallen of je ze bijna aanrijdt met karretje. Of ze zijn gewoon niet zo goed opgevoed, geen idee eerlijk gezegd. Die vind ik eerlijk gezegd dus wel irritant als ze mee gaan.

Susan wat sneu voor haar zeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:42

Het gaat nu gelukkig weer een stuk beter hoor. Maar de periode maart/april dat ze ook niet naar school kon was heel zwaar voor haar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:44

Hier op de Utrechtse heuvelrug is de supermarkt tot 10 uur open en ook op zondag tot 6 uur. Gewoon in alle dorpjes, super fijn! Grappig dat het nog niet landelijk is. In de heel christelijke gemeenten wist ik dat de koopzondag een probleem was, maar had wel ruimere openingstijden verwacht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:46

Nou, ik zit in het oosten vh land, maar AH is hier ook gewoon van 7 uur ‘s morgens tot 22 uur open. Gewoon in een dorp. Maar dit gaat wel een beetje off-topic.
Ik hoop gewoon dat iedereen weer wat meer op gaat letten, ook de vakkenvullers zelf andersom.Met een kar rakelings langs je heen rijden terwijl je ook een tel kan wachten vind ik ook niet erg coronaproof. En dat ze de karretjes weer gaan schoon maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:19

secricible schreef:
Ik zie vooral halve grafieken en afbeeldingen en als ik die aanklik kom ik weer in nieuwe schermen.

M.a.w. Geeft zij dus aan dat dit stadium het “voorstadium” is voor besmettingen onder ouderen? Ik vind het moeilijk te begrijpen hoe dat werkt persoonlijk. Ouderen zijn bevattelijker dan jongeren en je zou dan langzaam toch ook iets moeten zien gebeuren zou ik denken.
Maar goed, ik ben geen viroloog en kan de grafieken en tabellen ook niet echt goed volgen. Als dit idd een trend is zou het mooi zijn als dat ook als zodanig gecommuniceerd zou worden. Dat zou (iig voor mij) de verscherping van de maatregelen beter begrijpbaar maken.

Je hoort op dit moment vaak de redenering dat er niet zoveel aan de hand is. Ja er zijn wel meer besmettingen, maar niet meer ziekenhuis- en IC-opnames, want de besmetting gaat vooral onder een jongere groep rond. Daarom is het onzin om ons nog steeds aan die regels te houden, moet de horeca gewoon weer z'n gang kunnen gaan etc.

Maar de cijfers in die tweet laten zien dat de jongeren geen aparte groep in de samenleving zijn en dat ze gewoon andere groepen besmetten en dat kost wat tijd en dat zie je niet gelijk terug in de ziekenhuis- en IC-opnames, maar met wat meer vertraging ga je die wel weer krijgen. En dan heb je een dubbel probleem, een reproductiegetal dat ver boven de één is én een hele grote nulgroep, omdat we wekenlang bezig zijn geweest heel veel mensen te besmetten. Als we wachten tot de ziekenhuisopnames weer beginnen te stijgen, dan zijn we veel te laat en is het maar de vraag of de zorg het die keer wel aan kan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:28

bigone schreef:
Ik ben ook niet tegen het openen van scholen maar de komende weken zullen we helaas vaak zien dat er toch redelijk wat besmettingen komen, is al aan de gang trouwens. Maar er zijn ook een aantal kinderen (niet veel) waarbij thuisonderwijs juist heel goed heeft uitgepakt (volgens mijn vriendin, zit in het onderwijs, al 40 jaar)

Ik denk dat echt heel mee valt. Ziekenhuizen draaien ook gewoon door. Terwijl men in een ziekenhuis juist veel mee risco loopt gezien er daar juist zieke mensen naar toe gaan.
Daarnaast zijn pretpaken en dierentuinen ook gewoon open.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:36

Ik ben deze dag voor het eerst weer in een wat grotere plaats geweest. En dan begrijp ik ook gelijk waarom het zo oploopt in de steden. Afstand houden is nagenoeg niet te doen voor velen.