Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:13

secricible schreef:
“Wanneer gaat de VVD zich bezig houden met het pluimvee?”
Nou, wat dacht je van NA deze wereldcrisis? :evaw:

Nou, gewoon niet dus, we hebben die eieren keihard nodig!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:14

Arabesk schreef:
Nederland kan met 1/3 van het huidige landbouwoppervlak de NLse bevolking voeden (heb de bron niet bij de hand) we zijn het 2e grootste exportland van de wereld met onze postzegel. We verhongeren echt niet. [Misschien alleen even tomaten gaan kweken ipv tulpen en dan komt het wel goed.

Dat is wel lomp zeggen... we hoeven er niet nog meer bij te hebben en alsof zo’n tulpen bedrijf even zomaar tomaten kan verbouwen ..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:14

secricible schreef:

Ik vind het best slecht dat je zo'n crisis gebruikt om je stokpaardjes weer naar voren te brengen -O-

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:15

_djoeke_ schreef:
Is er iemand die weet of het mogelijk is van Spanje de grens met Frankrijk over te gaan?
Mijn ouders zitten daar en willen naar huis
Op de ANWB site staat dat je een formulier moet hebben maar ik kan niks vinden over de actuele situatie.

Ik kan alleen dit formulier vinden voor in Spanje:

Afbeelding
Ambassade in Spanje heeft bevestigd dat dit voldoende is om over de weg te mogen.
Bron: liveblog NOS

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:16

_djoeke_ schreef:
Is er iemand die weet of het mogelijk is van Spanje de grens met Frankrijk over te gaan?
Op de ANWB site staat dat je een formulier moet hebben maar ik kan niks vinden over de actuele situatie.

https://nos.nl/liveblog/2327524-eurovis ... r-wel.html
Er is zojuist een brief geplaatst met het verzoek om Nederlanders te laten reizen om terug te gaan naar Nederland.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:17

_djoeke_ schreef:
Emmaa_ schreef:

Ja, ze wonen in nederland. De ambassade kan hun vraag over twee dagen beantwoorden, ze zijn een beetje overbelast.
Dus ze zijn maar gaan rijden met hun campertje. Ze konden vanaf portugal wel spanje in.

Ik lees op NOS (die linkt naar facebook) dat er een brief is voor mensen die in spanje zitten: De Nederlandse ambassade in Spanje heeft een brief van vrije doorgang gemaakt voor landgenoten die over de weg het land willen verlaten. "U heeft recht op vrije doorgang mits u de kortste route naar huis kiest en geen toeristische rondreis maakt.

https://www.facebook.com/AmbassadeurJan ... =3&theater

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:22

IMANDRA schreef:
secricible schreef:

Ik vind het best slecht dat je zo'n crisis gebruikt om je stokpaardjes weer naar voren te brengen -O-

Als alle partijen dat nu gingen doen dan ging het totaal niet meer over de crisis. Zelfs Wilders heeft zijn welbekende stokpaardje thuis gelaten.

elnienjo

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:24

Een uitleg van Florence13 op het viva forum (zij is datarekenaar voor de rivm)
Citaat:
allereerst dit is een heel betrouwbaar onderzoek, het is echt goed onderzocht en gereviewed. (voor het geval iemand zou gaan roepen dat het New England een flutblaadje is).

Het probleem met dit onderzoek is dat het niet onderzoekt hoe lang het in de praktijk besmettelijk blijft. Het doel van het onderzoek is kijken wat het virus zelf doet. Dus niet wat het virus doet als jij het uithoest zeg maar. Met andere woorden: wat jij (en iedereen) wil weten, hebben zij niet onderzocht.

Het zit zo: zij wilden onderzoeken hoelang het virus zelf kan overleven. Wat je dan dus doet is je neemt dat virus, smeert dat ergens op of spuit dat de lucht in en wacht en kijkt hoelang het duurt voordat al het virus dood is. Het probleem is dat:
a) een mens helemaal niet ziek wordt van een heel klein beetje virus, je moet meer virus binnen krijgen dan een miniscuul klein beetje om daadwerkelijk ziek te worden. Probleem is dat we dus niet weten hoeveel virus een mens binnen moet krijgen om ziek te worden.
b) bij zo'n test wil je gewoon vanalles weten over de kenmerken van het virus zelf. Wat je dan niet meeneemt is de mens. Want het is dus belangrijk hoeveel virus iemand daadwerkelijk uitscheid. Dat hangt af van hoe hoog de virus load is van de persoon in kwestie, maar ook hoe hard die persoon hoest. Wij weten nu ook niet precies hoeveel virus iemand (gemiddeld) uitscheid. Het maakt nogal uit of een zieke in je gezicht hoest of dat ik (zoals iemand dat bij een dergelijke test zou doen) een spuitbus met virus in een afgesloten hokje leegspuit om het even cru te zeggen.

Kort gezegd, dit onderzoek laat de kenmerken van het virus goed zien, maar omdat we dus niet weten hoeveel virus een zieke uitscheidt en hoeveel virus een mens nodig heeft om ziek te worden, kun je met deze resultaten niets zeggen over hoe lang iemand die in een ruimte hoest besmettelijk is voor anderen in diezelfde ruimte.
Het enige dat zij wel stellen wat hier een indicatie voor kan geven is de halftime, en die is iets meer dan een uur bij aerosols en bijna 7 uur op plastic. Dat is belangijk want dat laat zien dat het virus dus erg snel doodgaat.

Dit betreffende de berichtgeving over de overleving van het virus op oppervlakten en in de lucht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:26

_djoeke_ schreef:

Citaat:
Ambassade verspreidt brief voor Nederlanders die Spanje willen verlaten
De Nederlandse ambassade in Spanje heeft een brief van vrije doorgang gemaakt voor landgenoten die over de weg het land willen verlaten. "U heeft recht op vrije doorgang mits u de kortste route naar huis kiest en geen toeristische rondreis maakt. De Spaanse autoriteiten hebben dit bevestigd en grensposten geïnformeerd. Ik wens u allen een voorspoedige reis", schrijft ambassadeur Jan Versteeg op Facebook. Aan de Costa Blanca overwinteren zo'n 60.000 Nederlanders. Naar schatting de helft daarvan is inmiddels vertrokken.

Zie site van de NOS.

Excuses als dit al gedeeld is. Dit topic gaat zo snel!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:27

@elnienjo, hoe staat zij in de situatie zoals het nu in NL is? En hoe gaan ze om met het zsm een vaccin realiseren?

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:29

Bedankt voor iedereen die meedenkt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:30

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Ik vind het ook het verkeerde moment, absoluut. Maar wat ze bedoelen is dat vogelgriep ook een tijdbom is qua zoönose.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:31

Majabeestje schreef:
@elnienjo, hoe staat zij in de situatie zoals het nu in NL is? En hoe gaan ze om met het zsm een vaccin realiseren?

Dat is niet haar expertise, zij rekent met allerlei modellen betreffende de testuitslagen en doet daar heel genuanceerde uitspraken over. Het is in elk geval heel relativerend tussen de paniekberichten en de waait wel over berichten. Zij weten op dit moment ook niets zeker natuurlijk.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:33

elnienjo schreef:
Majabeestje schreef:

Dat is niet haar expertise, zij rekent met allerlei modellen betreffende de testuitslagen en doet daar heel genuanceerde uitspraken over. Het is in elk geval heel relativerend tussen de paniekberichten en de waait wel over berichten. Zij weten op dit moment ook niets zeker natuurlijk.

Ok, dankje. Ik zoek haar berichten zelf nog wel even op, wel interessant.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:34

Pff, ik vind echt dat Baudet zich als een klein kind gedraagt tijdens dit debat.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:35

mysa schreef:

Ik vind het ook het verkeerde moment, absoluut. Maar wat ze bedoelen is dat vogelgriep ook een tijdbom is qua zoönose.[/quote]

Als het steeds wordt weggewuifd begrijp ik het wel. Maar om er nu elke keer op terug te komen is ook overdreven.

Ze komt weer dus ben benieuwd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:38

Ymor, pas je post even aan, quote verkloot. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:49

Destination schreef:
Pff, ik vind echt dat Baudet zich als een klein kind gedraagt tijdens dit debat.

Inderdaad. Segers reageert goed.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:01

toch,,, hebben wilders en baudet een punt, of zijn alle andere landen overdreven bezig ? neem bv Thailand, daar gaat het virus met een noodgang ineens, zo erg dat zelfs daar inmiddels hele provincies afgesloten zijn. nemen de kamerleden niet een heel groot risico op deze manier ??? ik weet t antwoord niet, en niemand kan voorspellen hoe deze narigheid afloopt helaas

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:03

sassefras schreef:
toch,,, hebben wilders en baudet een punt, of zijn alle andere landen overdreven bezig ? neem bv Thailand, daar gaat het virus met een noodgang ineens, zo erg dat zelfs daar inmiddels hele provincies afgesloten zijn. nemen de kamerleden niet een heel groot risico op deze manier ??? ik weet t antwoord niet, en niemand kan voorspellen hoe deze narigheid afloopt helaas

Dat is het lastige. Niemand weet het antwoord.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:04

Ik zal vast veel kritiek krijgen, maar eerlijk gezegd vind ik wat Baudet voorstelt niet eens zo’n gek plan. Door een lockdown creëer je tijd zonder het risico dat je wél de grenzen bereikt. Als de grenzen bereikt worden (IC) dan ben je te laat met een maatregel... Dat er nu nog geen overbelaste IC’s zijn, geeft juist de mogelijkheid om het onder controle te houden wanneer je er nu voor zorgt dat het niet uit de klauwen loopt... Daarnaast geeft het ook tijd om weer stappen te nemen naar een vaccinatie die wellicht wél voor de gewenste groepsimmuniteit kan zorgen.

En daarnaast vind ik dat RIVM/Rutte zich wel tegenspreken in vergelijking met maandag. Net als toen de discussie ging over het wel of niet sluiten van de scholen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:07

Zo heel veel anders doen we nu ook niet. Scholen dicht, meeste mensen thuiswerken, sowieso thuis blijven met symptomen, horeca dicht. En steeds meer winkelketens die uit zichzelf al dicht zijn.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:07

Ik ben Klaver 'aanhanger' en kon me ook vinden in Baudet zijn voorstel.
Maar .....
In onzekere tijdens als dit, hebben wij als mensheid automatisch een hang naar de meest veilig voelende oplossing en de meeste zekerheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:09

Denise_Storm schreef:
En daarnaast vind ik dat RIVM/Rutte zich wel tegenspreken in vergelijking met maandag. Net als toen de discussie ging over het wel of niet sluiten van de scholen.

Ik kan ze ook niet volgen. Rutte had het Maandag letterlijk over groepsimmuniteit.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 18-03-20 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:09

Ik kom zojuist van de Hornbach. Verf en behang gekocht. Ja ik weet het, niet de allerbeste keuze voor nu maar ik zit thuis en wil ook graag wat om handen houden.

Daar werd door personeel gefluisterd dat de bouwmarkten ook gaan sluiten. Al hadden zij het wel over Praxis en Karwei haha