[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:36

Palmera schreef:
Het is imo een beetje krom dat een vrouw mag plannen dat ze bv over 4 jaar zwanger wil zijn, en tot die tijd en daarna wil werken.

Maar een bedrijf mag niet plannen dat het over 4 jaar wil groeien en dat dat gedonder met verlof e.d dus gewoon niet uitkomt in die tijd. En dus niet vragen naar de plannen van de vrouw.

Het zou eigenlijk vooral mooi zijn als er geen regels daaromheen nodig waren maar werkgever en werknemer gewoon eerlijk tegen elkaar kunnen zijn.

Dus dat je inderdaad gewoon tegen elkaar kunt zeggen: sorry maar je past niet in dit bedrijf vanwege je kinderwens, en dat dat dan geaccepteerd wordt zonder dat die persoon gelijk naar de Telegraaf stapt :Y)

Prairy

Re: Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:45

Tja, maar dan kom je weer aan iemand zijn recht om een koter te nemen, en is de wereld te klein.

Ik zeg ook altijd gewoon in een sollicitatie gesprek dat ik 2 katten en nu ook honden heb en geen kinderen en dat die er ook niet gaan komen.

Vind ik echt zo stom, dat je dat niet mag vragen. Het heeft rechtstreeks impact op het bedrijf, waarom mag je dat dan niet vragen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:57

Prairy schreef:
Tja, maar dan kom je weer aan iemand zijn recht om een koter te nemen, en is de wereld te klein.

Ik zeg ook altijd gewoon in een sollicitatie gesprek dat ik 2 katten en nu ook honden heb en geen kinderen en dat die er ook niet gaan komen.

Vind ik echt zo stom, dat je dat niet mag vragen. Het heeft rechtstreeks impact op het bedrijf, waarom mag je dat dan niet vragen?

Daar kom je toch niet aan? Geen enkele werkgever verplicht jou om kinderloos te blijven. Maar het kan gewoon een grond zijn waarop je niet bij het bedrijf past. We noemen het toch ook geen discriminatie/rechtenschending als iemand bij een IT bedrijf geweigerd wordt omdat ie geen aantoonbare computerkennis heeft?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:10

Het was sarcastisch bedoelt ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:10

Snap ik, maar meer als reactie op dat andere mensen dat wel vinden :=

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:19

Ik ging vorige week met mn vriend bij mn schoonouders eten. Mijn neefje van 2,5 at ook mee, en was echt heel vervelend aan het doen. Met de lepel op tafel slaan, elke keer eten laten vallen zodat de honden het opaten, zeuren dat ie geen rodekool wou (nouja eerlijk is eerlijk, ik lust het ook niet :o )
En dan krijg ik ondanks dat toch nog een preek van mn schoonvader, wanneer wij nou kindjes krijgen. Mijn aangeleverde argumenten als "ik ben mentaal niet stabiel genoeg" "onze financiën zijn niet toerijkend" "ik zal doodongelukkig worden van een kind" worden weggewuifd, met tegenargumenten als "ach, dat valt vast wel mee" en "ach joh, er is niks met jouw psyche aan de hand, je stelt je gewoon aan"
Yeah sure, bedankt dat je mijn psychische gesteldheid even bagatelliseert -O-
Ik kan erg goed met mijn schoonouders, maar ik kan zo verschrikkelijk boos worden hierom. Waarom kunnen zij mijn (onze!) keuze niet gewoon respecteren en accepteren dat er geen kinderen komen, ipv mij elk mogelijk gesprek over dat onderwerp te lopen beledigen? Ik weet soms niet meer wat ik hiermee moet. Ik krijg de neiging om hele erge dingen te gaan zeggen als "ik ga nog liever dood dan dat ik een kind neem" gewoon om ze te schockeren en duidelijk te maken dat het echt NIET gaat gebeuren. Maarja, goede verstandhouding enzo he....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:22

Ik kan je alleen maar meegeven dat het na verloop van tijd minder wordt en dat het helpt als er wel kleinkinderen komen bij broers/zussen. Dan zijn ze daar meer mee bezig :)
Tot die tijd is het uitzingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:23

Waarom niet? Daarom niet *wijst naar neefje* en dan lekker verder met je eten opeten :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:31

1 van de redenen dat mijn schoonouders mij niet leuk vinden (nog wel meer hoor, niemand zou gped genoeg zijn voor hun zoontjelief)
Maar vriend heeft geen kinderwens en ze hadden gehoopt dat ik hem wel zou ompraten...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:34

Sanet schreef:
Ik kan je alleen maar meegeven dat het na verloop van tijd minder wordt en dat het helpt als er wel kleinkinderen komen bij broers/zussen. Dan zijn ze daar meer mee bezig :)

Maar er is al een neefje toch? Ik neem aan dat die van de broer zijn kant is, anders zou die waarschijnlijk niet bij de schoonouders zitten :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:54

Klopt, er is al 1 neefje, en helaas is bij de geboorte het verstand van niet alleen moeke, maar van de hele familie uitgescheten :+
Neefjelief kan echt helemaal niks fout doen bij mijn schoonouders, hoe smerig of lawaaierig meneer ook is. zij snappen dus in de verste verte niet waarom ik niet ook zo'n lief schattig vies krijskind zou willen (begrijp me niet verkeerd, ik ben gek met mn neefje hoor! Maar ik zou hem nou niet meteen goed opgevoed noemen)
Ik hoop idd dat het minder word naar verloop van tijd. Met een beetje geluk krijgt mijn zwager er nog een bij, hopelijk vinden ze dat genoeg :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:01

En toch denk ik dat 'de vrouw in de vruchtbare leeftijd' niet alles zegt. Ik heb ook vrouwen buiten die leeftijd, of mannen aangenomen zien worden waarvan je denkt... zonde van de tijd en energie. Soms weet je het echt niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:04

Palmera schreef:
Mijn reden om geen vrouwen in de vruchtbare leeftijd aan te nemen. :)

Tja dat is ook waarom ik 6 jaar geleden ergens niet aangenomen ben. Want ik zou nog wel van mening veranderen... Jammer voor hen. Ik ben in 6 jaar 1 dag ziek geweest. En kinderen hoef ik ook niet :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:14

Ik zat net bij de kapper en toen kwam het gesprek op het niet krijgen van kinderen.
Mijn kapster helemaal in de gloria, want ze ziet bijna nooit gelijkgestemden.
Toch best jammer want volgens mij rust er nog best een taboe op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:48

Magrathea schreef:
Sanet schreef:

Maar er is al een neefje toch? Ik neem aan dat die van de broer zijn kant is, anders zou die waarschijnlijk niet bij de schoonouders zitten :+

Nee, er zijn meer nodig.
Zowel bij mijn eigen moeder als schoonmoeder blijkt dat 3 het magische aantal is. Bij 1 of 2 wordt er nog steeds over gesproken sn met 3 hebben ze ineens hun handen vol (jeej! Totdat ik aan de kant gezet wordt voor een kleinkind, dan boe!)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:57

Hilli schreef:
En toch denk ik dat 'de vrouw in de vruchtbare leeftijd' niet alles zegt. Ik heb ook vrouwen buiten die leeftijd, of mannen aangenomen zien worden waarvan je denkt... zonde van de tijd en energie. Soms weet je het echt niet.

Tuurlijk is er naast de vruchtbare leeftijd nog zoiets als een profiel. En wensen en eisen enzo.
Het is natuurlijk niet alleen dat.

Klopt hoor, Selka. Maar we weten allemaal dat we een minderheid zijn en dat zeker kleine bedrijven zoals dat van mij het risico op iemand die zich bedenkt nauwelijks kunnen nemen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:13

Ik weet nog toen ik een vast contract kreeg ,dat mijn collega zei : zo en dan ga je nu zeker aan kinderen beginnen?! Ik : Pardon?!?! Dacht het niet 8)7
We hadden een andere collega die 2 kinderen na elkaar had gekregen , let wel : in Noorwegen heb je een jaar ouderschapsverlof en die was dus ruim 2 jaar weggeweest.

Cayenne ; ik had het dus andersom. Kapster had een kindje gekregen en bleef maar wauwelen over dat kind :O

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:17

Een jaar?! :wow: Hoe is dat geen doodsteek voor je carrière?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:18

Zweden ook geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:20

Nog zo'n verhalen meegemaakt. Werkte op RX, en toen zat het secretariaat nog vlakbij de zalen. Vanaf 3 maanden bleef je dan ook thuis ivm stralingsrisico.

Collega wordt zwanger dus hup, 9 maanden thuis (6 maanden zwangerschap en dan 3 bevallingsverlof). Daar gelijk achteraan nog ouderschapsverlof en borstvoedingsverlof. Na ongeveer een jaar werd algemeen aangenomen dat ze terug zou komen, wat zeer nodig was ivm werkstijging enzo. Komt ze op dienst, iedereen blij "wanneer ben je terug", zegt mevrouw doodleuk "oh ik kom niet terug hoor, ik ben net 11 weken zwanger van de 2e. Ga zo dadelijk naar HR om alle papieren in orde te brengen".

Ons huidige diensthoofd toen (mijn moeder nota bene) was NOT amused. Want voor zwangerschapsverlof werd er door HR geen vervanging geregeld...

Achteraf heeft ze dat geintje nog een keer geflikt voor een 3e kind met daar achteraan dan plots "ik kom alleen maar parttime terug hoor".

Mijn moeder heeft jaren bovenop de kast gezeten door dat mens :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:23

En dat soort types verpesten het dus voor anderen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:26

Varekaj schreef:
Nog zo'n verhalen meegemaakt. Werkte op RX, en toen zat het secretariaat nog vlakbij de zalen. Vanaf 3 maanden bleef je dan ook thuis ivm stralingsrisico.

Collega wordt zwanger dus hup, 9 maanden thuis (6 maanden zwangerschap en dan 3 bevallingsverlof). Daar gelijk achteraan nog ouderschapsverlof en borstvoedingsverlof. Na ongeveer een jaar werd algemeen aangenomen dat ze terug zou komen, wat zeer nodig was ivm werkstijging enzo. Komt ze op dienst, iedereen blij "wanneer ben je terug", zegt mevrouw doodleuk "oh ik kom niet terug hoor, ik ben net 11 weken zwanger van de 2e. Ga zo dadelijk naar HR om alle papieren in orde te brengen".

Ons huidige diensthoofd toen (mijn moeder nota bene) was NOT amused. Want voor zwangerschapsverlof werd er door HR geen vervanging geregeld...

Achteraf heeft ze dat geintje nog een keer geflikt voor een 3e kind met daar achteraan dan plots "ik kom alleen maar parttime terug hoor".

Mijn moeder heeft jaren bovenop de kast gezeten door dat mens :Y)

Dus die is een goede 3 jaar thuis geweest? Wauw...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:36

En betaald ook nog... Dan zou ik idd ook gek worden.

Maar nee, het is niet egoïstisch om kinderen te nemen hoor! Je zadelt lekker andere mensen met een hoop gezeik op, en krijgt er nog goed voor betaald ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:37

"Allemaal om ervoor te zorgen dat jouw billen later in het verzorgingstehuis óók worden afgeveegd" :+

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:45

In Zweden is het volgens mij nog langer als ik me niet vergis.
Ik snap ook niet dat het mogelijk is,maar ik heb al eerder een discussie gehad met een collega die het zielig vond dat de moeder na kort verlof (zoals in NL) weer aan het werk ging en dus trolleke 'alleen' laat :roll:

En idd je zadelt je collega's er ook mee op. Zeker als je in een klein bedrijf werkt.
Wat een verhaal Varekaj, tenenkrommend _-:(