Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:05

Geen idee, hij zat bij de inboedel.
Dit is hem:
Afbeelding

Hij is totaal niet agressief, niet naar mensen en niet naar hennen. Kukelt wel lekker (heel schattig vergeleken met de grote hanen).

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:06

Dat is een Serama, leuke beestjes, heb er ook 2.
Gaan letterlijk op de tenen staan om flink wat geluid te produceren :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:28

Dat klinkt inderdaad herkenbaar ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 11:49

Och wat balen dat die kip alsnog gepakt is! Hopelijk gaan je maatregelen helpen! Wij hebben bij ons ook redelijk wat buizerds en die broeden ook elk jaar. Maar toch nog nooit iets gepakt. Vraag me wel eens af of de varkens ze misschien afschrikken. Bij ons ook genoeg bomen waar ze makkelijk vanuit kunnen jagen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:04

Ik wil helemaal achterin ons weiland bij onze poel een houtwal als grensafscheiding maken.
Iemand hier ervaring mee?
Wat voor bomen/planten/struiken zal ik planten en wat is bevorderlijk voor de flora en fauna? Er lopen daar paarden, kalveren, geiten en schapen, dus ze zullen er van gaan eten denk ik.
Het gaat om een strook van 40 meter breed.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:17

Geen ervaring maar als je er voor kan zorgen dat ze er het eerste of beter de eerste twee jaar nog niet van kunnen eten kan ik me voorstellen dat een haag van wilgen erg geliefd zal zijn. Dus wilgen relatief dicht bij elkaar planten en dan de takken door elkaar laten groeien/vlechten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:37

Wilgen hebben we staan, maar daar eten ze ook de bast van, dus die hebben we moeten beschermen omdat 90% dood is gegaan door de geiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:53

Wij hadden ook wilgen, maar als je niet oplet heb je inderdaad niet veel wilg over als er eraan kunnen.

Mijn vriend is thuis gekomen met 3 hanen. 1 of ander krielras. Had hij meegekregen bij de hengstenhouder. Geen idee wat ik er mee moet doen :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 01:03

Ophokken, vetmesten en dan slachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 07:36

Ja zou je denken hé :D Maar deze zijn duidelijk niet met die intentie meegegeven en we hebben wel vaker contact. Ik vogel het wel uit. Eerst kreeg ik nooit een haan en nu komt die af met 3 stuks _O-

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:08

Elise_0o schreef:
Ik wil helemaal achterin ons weiland bij onze poel een houtwal als grensafscheiding maken.
Iemand hier ervaring mee?
Wat voor bomen/planten/struiken zal ik planten en wat is bevorderlijk voor de flora en fauna? Er lopen daar paarden, kalveren, geiten en schapen, dus ze zullen er van gaan eten denk ik.
Het gaat om een strook van 40 meter breed.

Wij hebben op de 2 korte kanten van ons perceel houtwallen aangelegd met bosplantsoen. De beesten kunnen er bij ons niet in, anders vrees ik dat er ook niet veel overblijft.

Wij hebben er het volgende in:
- Ruwe berk
- Zwarte els
- Zomer eik
- Zoete kers
- Kleinbladige linde
- Gelderse roos
- Hazelaar
- Hondsroos
- Lijsterbes
- Meidoorn
- Vogelkers
- Vuilboom
- Geoorde wilg

Daarnaast hebben we rond de vijver allerlei takken neergelegd. Gesnoeide takken die we tot ongeveer 1,2m opstapelen. Hier zitten veel vogeltjes in en we hebben d'r ook al eens een egeltje gespot.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:15

Mizora schreef:
Wat voor haantje is het? Wij hebben ruimte voor een krielhaantje, maar mijn moeder is nog aan het twijfelen.

Wij hebben ook nog 1 Wyandotte Kriel haantje te geef :) parelgrijs en super tam :+ dat is ook meteen de reden waarom ik hem zelf niet kan slachten. We dachten dat het een hen was samen met zijn "zus" gehaald, en heel tam gemaakt, blijken het twee hanen te zijn. :') Truus en Roos heten nu Kees en Tom _O-
Afbeelding

Wij hebben perenbomen, appelbomen, wilgen, pruimen en zwarte els staan :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:55

DeMolenhoek schreef:
Ja zou je denken hé :D Maar deze zijn duidelijk niet met die intentie meegegeven en we hebben wel vaker contact. Ik vogel het wel uit. Eerst kreeg ik nooit een haan en nu komt die af met 3 stuks _O-

Jammer was anders wel lekker geweest in de kippensoep. :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:07

Ik ben opzoek naar een cochin kriel haantje of broedeieren van de cochin kriel.
Heb nu een hen rondlopen en ik vind dat zo'n grappig lief ding dat ik er nog wel wat meer wil voor in onze 'speeltuin' haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:27

Marcella schreef:
DeMolenhoek schreef:

Jammer was anders wel lekker geweest in de kippensoep. :')

Ondertussen is er al 1 ontsnapt tijdens het verplaatsen van doos naar hok. Eigenlijk alle 3, maar 2 heb ik nog kunnen vangen. Nummer 3 loopt nu rond in de weide dus hoop dat hij vanavond in een boom ofzo gaat slapen en wij hem kunnen nemen. Jongens toch :')
Ben er ondertussen achter dat het Antwerpse Baardkrielen zijn. Ben nu maar op zoek naar hennen voor erbij maar dat blijkt dus een zeldzaam ras te zijn :+

Afbeelding

Afbeelding

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:03

Het leed dat nieuwe dieren op je erf heet :')

Wij hebben het nog steeds regelmatig over mijn man die de sloot in moest (in maart) omdat onze nieuwe big er in was gedonderd nadat ze in paniek door het schrikdraad was gegaan nadat we haar uit de trailer hadden gelaten. Hij tot zijn oksels in de drek en zij was super snel baantjes aan het trekken als een volleerd zwemster _O-

Of die keer dat ons kalf Klaartje, die we net een paar dagen hadden, de wetering was overgezwommen en bij een mega stier in de wei stond :wave:

Afbeelding

En zo heb ik nog heel wat verhalen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:36

Ga dat maar eens uitleggen aan de boer :') Was een leuke klus zeker om kalfje terug te krijgen? :+

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:43

De stier was toevallig verkocht en stond daar tot hij werd opgehaald. De boer heeft Klaartje daarna thuis gebracht. Als bedankje hebben we hem toen een vlees, groente, fruit en eieren pakket gegeven. Ze mocht van hem nog wel eens overzwemmen als ze zin had :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:48

DeMolenhoek schreef:
Ondertussen is er al 1 ontsnapt tijdens het verplaatsen van doos naar hok. Eigenlijk alle 3, maar 2 heb ik nog kunnen vangen. Nummer 3 loopt nu rond in de weide dus hoop dat hij vanavond in een boom ofzo gaat slapen en wij hem kunnen nemen. Jongens toch :')
Ben er ondertussen achter dat het Antwerpse Baardkrielen zijn. Ben nu maar op zoek naar hennen voor erbij maar dat blijkt dus een zeldzaam ras te zijn :+

[ [url=m/sUSeKF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mOsgxB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat is dan wel weer leuk als ze zeldzaam zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:36

Elise_0o schreef:
De stier was toevallig verkocht en stond daar tot hij werd opgehaald. De boer heeft Klaartje daarna thuis gebracht. Als bedankje hebben we hem toen een vlees, groente, fruit en eieren pakket gegeven. Ze mocht van hem nog wel eens overzwemmen als ze zin had :')

Geweldig _O-

Hier weer inkopen gedaan. Vorig jaar met de hitte heel veel aardbeiplantjes verloren, ondanks het ruim water geven. Dus 14 nieuwe ingeslaan :) Ook van kruiden was er veel kapot dus daarvan hebben wij ook meerdere mee. Binnen enkele weken kunnen ook de eerste aardappelen in de grond.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:12

Ik ben momenteel super blij *\o/* Wij waren nog op zoek naar goede vleeseenden, maar iets anders dan de standaard barbaries. Nu kwam ik op een zoekertjessite gratis broedeieren tegen van de dendermondse eend. Een uiterst zeldzaam ras dat enkel nog in Vlaanderen te vinden is. Enigste voorwaarde is dat de schenker 2 maand na uitpikken een eend mag komen uitkiezen. Het ras zou een uitmuntend vleesras zijn en helemaal geen slechte leggers. Ik mag er zo meteen achter *\o/*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:18

wat leuk van die eenden! heel benieuwd hoe die er uit zien.

Hier zijn de kippen al weer lekker aan de leg, gemiddeld 4 eitjes per dag van 5 kippen, mag niet klagen. ze hebben ook het voorjaar al in de bol, haan was gister erg actief. Ik ben benieuwd wanneer ze broed worden. Er mogen wel kuikentjes komen weer.. altijd leuk.

oeps... kalf bij de stier.. die zou ik ook niet zomaar zelf gaan halen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:55

Bij de buren ontsnappen de kalveren regelmatig
Afbeelding
Ze komen dan regelmatig even een grasje pikken in onze tuin.

De groentetuin heb ik maar helemaal gekeerd. We gebruiken 3/4 toch niet voordat we gaan verhuizen dus het maakt niet zo veel uit als het onkruid terug komt. Nu de eerste keer gedaan, binnenkort nog een keer als de laatste dingen van eruit zijn (staat nog wat boerenkool en prei) en dan zaai ik wat mosterd op de stukken die we niet gebruiken. Lekker bloemen voor de bijen, grond is bedekt en is meteen bemesting.
Tussendoor dan nog even een fotootje maken voor de verkoop ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:54

DeMolenhoek schreef:

Ik ben ondertussen zeer bedreven in kip vangen visnet :D werkt perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:18

Wie kan mij helpen? Week terug een konijn met stuiptrekkingen gevonden. Er bovenop gekregen. Enkele dagen later alsnog dood. Vuile neus. Deze ochtend 5 dode konijnen en nog 3 met dezelfde stuiptrekkingen. Wat is wijsheid. Alle jonge konijnen direct slachten in de hoop dat wat het ook mag zijn, het niet over gaat naar mijn kweekkonijnen? Met wat kunnen wij de koten ontsmetten.